De laatste tijd heb ik af en toe startproblemen. De sleutel draai ik in auto start stand, en normaal gesproken slaat de motor direct aan. Nu heb ik de laatste tijd soms dat de motor niet direct aanslaat. Soms pas na 3 keer starten. Als ik in een garage sta of het is buiten donker gaat mijn verlichting automatisch aan. Het starten lukt dan ook soms niet. Schakel ik dan de verlichting uit en/of de radio dan start hij wel.
Lijkt dus iets met de accu te maken te hebben. Ik heb een goedkope accutester ooit bij de lidl gekocht. Als ik deze in rust stand op de accu zet dan geeft hij half charged aan altijd (12 volt, geel lampje). Als ik de auto start en de motor draait dan geeft hij 13,2v aan, charging OK (geel). Als ik hetzelfde doe bij een andere auto dan meet hij in ruststand 12,6v (fully charged, groen lampje), na starten charging OK.
Accu lijkt wel te laden want anders had ik binnen korte tijd een lege accu gehad
Kan dat een versleten accu zijn? Accu is 100Ah. Mercedes original onderdeel
Mocht ik de accu willen vervangen waar moet ik dan op letten?
S500 w220 bj 2000 start soms niet
-
- Berichten: 3443
- Lid geworden op: 16 nov 2005 17:45
- Mercedes-Benz: Sparta ion
- Specialisatie: Kan niks en doet niks
Gewoon een nieuwe erin.
Starten en zal hij wat storingen geven.
Paar keer helemaal links en rechtsom sturen en ze verdwijnen
Starten en zal hij wat storingen geven.
Paar keer helemaal links en rechtsom sturen en ze verdwijnen
Het is altijd wat en zelden goed
- hager054
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 20 mar 2012 21:22
- Mercedes-Benz: W220
- Specialisatie: electronica monteur
Helaas is het probleem nog niet verholpen. Ik ben langs de garage geweest (geen MB dealer). Deze gaf aan dat het niet starten wellicht werd veroorzaakt door vuil in de leidingen. Ik heb toen twee blikjes met reiniger meegekregen. Door deze bij een volle tank te stoppen zouden de leidingen wat schoner worden. Dit leek een tijdje te werken, echter na een maand weer hetzelfde. Heel soms niet starten bij een warme motor. Als de motor dan voldoende afgekoeld was dan startte de auto wel. Overigens start de oude bij koude motor altijd in 1 keer. Een vuile benzineleiding maakt volgens mij geen onderscheid tussen een koude of warme motor
Het deed zich voor 1 op de 20 startbeurten. Het is alleen vervelend als je net even twee ijsjes haalt en in de auto stapt om snel naar huis te rijden, en te motor start niet Er zit niets anders op dan de motor te laten afkoelen en de ijsjes op te eten
Na wat zoeken op Internet lijkt het erop dat de KWS (KurbenWellenSensor?) / nokkenas sensor mogelijk dit probleem lijkt te veroorzaken. Ik heb dit bij de garage aangegeven, maar zij geven aan dat het toch de luchtmassa meter is. Er brandt wel een geel motormanagement lichtje, maar dat is al bijna 1,5 jaar zo en heb daar verder geen last van gehad. Dit gele lichtje wijst op een sensor van een van de cylinders volgens de garage (foutcode P0173, brandstof instelfactor stationair (ny2): grens bereikt)
Kortom ik kom hier nog niet echt verder mee. Een nieuwe luchtmassa meter gaat zo'n 500 euro kosten en ik ben bang dat het probleem daar dan nog niet mee opgelost is.
Ik kan ook de nokkenas-sensor preventief laten vervangen, dat zal rond de 120 euro zijn of voor een second opinion gaan.
Wellicht dat iemand het verhaal herkend en een duwtje in de goede richting kan geven tot de oplossing van dit mysterie?
Het deed zich voor 1 op de 20 startbeurten. Het is alleen vervelend als je net even twee ijsjes haalt en in de auto stapt om snel naar huis te rijden, en te motor start niet Er zit niets anders op dan de motor te laten afkoelen en de ijsjes op te eten
Na wat zoeken op Internet lijkt het erop dat de KWS (KurbenWellenSensor?) / nokkenas sensor mogelijk dit probleem lijkt te veroorzaken. Ik heb dit bij de garage aangegeven, maar zij geven aan dat het toch de luchtmassa meter is. Er brandt wel een geel motormanagement lichtje, maar dat is al bijna 1,5 jaar zo en heb daar verder geen last van gehad. Dit gele lichtje wijst op een sensor van een van de cylinders volgens de garage (foutcode P0173, brandstof instelfactor stationair (ny2): grens bereikt)
Kortom ik kom hier nog niet echt verder mee. Een nieuwe luchtmassa meter gaat zo'n 500 euro kosten en ik ben bang dat het probleem daar dan nog niet mee opgelost is.
Ik kan ook de nokkenas-sensor preventief laten vervangen, dat zal rond de 120 euro zijn of voor een second opinion gaan.
Wellicht dat iemand het verhaal herkend en een duwtje in de goede richting kan geven tot de oplossing van dit mysterie?
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
even uit laten lezen met Star Diagnose ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Stamp dat ding naar een dealer. Zeg dat je een krent bent, maar wel een probleem hebt dat opgelost moet worden en ik geef je 99,9% kans dat ze je gelijk vertellen wat er loos is. En de grootste grappen: A je bent gewoon welkom met je oudere auto en de prijs valt ook gewoon mee!
Ik stond er als "niet klant" met een 97-er W210 en praat uit ervaring.
Ik stond er als "niet klant" met een 97-er W210 en praat uit ervaring.
Only dead fish go with the flow
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Ik zie toch een relatie tussen dat lampje, de foutcode en het niet aanslaan... Toch?
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8039
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Blijkbaar wel last van, toch?hager054 schreef:Er brandt wel een geel motormanagement lichtje, maar dat is al bijna 1,5 jaar zo en heb daar verder geen last van gehad.
Nokkenas sensor, en/of krukas sensor zijn iig ook verdachte in deze...
Ik heb dezelfde klacht gehad (zonder lampje, wel met "afkoelperiode") in de 210, dat bleek een LMM te zijn.
Ik heb ook dezelfde klacht gehad incl. dat gele lampje met de 211 (en heb daar NIET geruime tijd mee rondgereden) en daar bleek het de krukas positie sensor te zijn.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- hager054
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 20 mar 2012 21:22
- Mercedes-Benz: W220
- Specialisatie: electronica monteur
Laat ik daar inderdaad maar eens mee beginnen. Onder het motto: "gissen doet missen, meten doet weten". De MB dealer zit hier hemelsbreed 100m verderop. Ik neem aan dat Star Diagnose meer gegevens kan uitlezen dan het huis-tuin-keuken uitleesapparaat van een willekeurige garage. Ik zal de resultaten even post-en zodat iemand anders daar wellicht ook iets aan heeft.Cornelis69 schreef:
even uit laten lezen met Star Diagnose ?
Ik begrijp alleen nog niet zo goed waarom een defecte of slechtwerkende LMM alleen problemen geeft bij een warme motor, en dat ik daar bij een koude motor geen last van heb. Maar ik ben dan ook geen automonteur
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Dat heb je helemaal juisthager054 schreef:Ik neem aan dat Star Diagnose meer gegevens kan uitlezen dan het huis-tuin-keuken uitleesapparaat van een willekeurige garage.
Logboek S500.
- hager054
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 20 mar 2012 21:22
- Mercedes-Benz: W220
- Specialisatie: electronica monteur
Nou, zo gezegd zo gedaan. Gisteren bij de Mercedes Benz dealer gebracht en keurig geholpen. 2 uur en een aantal diagnoses verder die allemaal naar de Luchtmassameter verwezen (zoals de eerste niet vakgarage ook al aangaf). De vervangingskosten bedragen circa € 780 (inclusief arbeidsloon en onderdeel). Bij een nieuwe auto zou ik het risico niet willen lopen en direct laten inbouwen, maar aangezien de huidige LMM al 15 jaar oud is, hoeft dit voor mij niet perse een nieuwe te zijn. Op Internet kost een origineel MB onderdeel circa € 297, inbouwen kost volgens de garage circa 1/2 uur. Dus voor € 400 zou dit al gerepareerd kunnen worden door een niet MB garage.
Op eBay zie je deze onderdelen al voor 35 euro (chinese namaak!), maar dat vind ik toch weer een te groot risico.
Volgens mijn gegevens heb ik onderdeel 1130940048 nodig (S500, W220, bj 99). Maar ik zou dat graag willen verifiëren. Is er een site op Internet waar je a.d.h.v. het VIN of chassisnummer het betreffende onderdeel erbij zou kunnen zoeken?
Op deze site kwam ik ook de LMM tegen http://www.maf-shop.com/product_info.ph ... 40048.html Maar dan voor € 139 euro (ex verzendkosten).
Op eBay zie je deze onderdelen al voor 35 euro (chinese namaak!), maar dat vind ik toch weer een te groot risico.
Volgens mijn gegevens heb ik onderdeel 1130940048 nodig (S500, W220, bj 99). Maar ik zou dat graag willen verifiëren. Is er een site op Internet waar je a.d.h.v. het VIN of chassisnummer het betreffende onderdeel erbij zou kunnen zoeken?
Op deze site kwam ik ook de LMM tegen http://www.maf-shop.com/product_info.ph ... 40048.html Maar dan voor € 139 euro (ex verzendkosten).
- plorie
- Berichten: 20882
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Mijn advies: ga niet lopen rotzooien met andere merken, neem OEM of Bosch. Dit zijn zulke gevoelige onderdelen waarbij je vaak met andere merken toch weer problemen krijgt (al dan niet direct).
Logboek S500.
- hager054
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 20 mar 2012 21:22
- Mercedes-Benz: W220
- Specialisatie: electronica monteur
Inmiddels de luchtmassa meter vervangen. Gele motormanagment lichtje blijft nu uit. Dus dat was de oorzaak van de storing in het motormanagment. Maar helaas .... na al 1 dag wilde de motor niet starten. Motor laten afkoelen en auto start. Ben dus weer terug bij af, en een paar honderd euro s lichter.
Morgen weer naar garage. Lastige storing. De Mercedes garage komt er ook niet echt uit met de stardiagnose. Zou het dan toch de nokkenas sensor zijn ... (Kurbenwellen Sensor).
Ik hou jullie op de hoogte. Wellicht krijgt iemand ditzelfde probleem en leest hier dan de oplossing.
Morgen weer naar garage. Lastige storing. De Mercedes garage komt er ook niet echt uit met de stardiagnose. Zou het dan toch de nokkenas sensor zijn ... (Kurbenwellen Sensor).
Ik hou jullie op de hoogte. Wellicht krijgt iemand ditzelfde probleem en leest hier dan de oplossing.
- MartijnS
- Dealermedewerker
- Berichten: 2826
- Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
- Mercedes-Benz: W211 E240 2003
- Specialisatie: Monteur MB dealer / APK
Krukassensor. En dat de kurbenwellensensor
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Kurbelwelle... en die andere heet Nockenwelle
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)