overweging MB rijder te worden (w211 e200cdi)

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
beossel
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2014 23:34

21 apr 2014 23:42

Hallo MB rijders,

Ik ben het aan het overwegen om na een aantal jaren o.a. Audi/bmw/vw te hebben gereden nu een MB te kopen.
Woensdag (23-4) staat een afspraak gepland voor o.a. een proefrit) het gaat om een Mercedes Benz E200CDI avantgarde(geloof ik) uit 2003 deze heeft al 250dkm op de teller met een automaatbak maar ziet er vanbinnen en buiten prima uit.

Mijn vraag aan jullie, waar moet ik zoal op letten bij de proefrit?

Tevens word het mijn eerste automaat mocht ik overgaan tot kopen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen/willen adviseren en ik wellicht net als jullie een MB-fan word 8-)
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

22 apr 2014 07:12

beossel schreef:Ik hoop dat jullie mij kunnen/willen adviseren en ik wellicht net als jullie een MB-fan word 8-)
Altijd eerst een aankoopkeuring bij de dealer laten doen, incl. gedegen uitlezen.
#doeslief
David Oudshoorn
Berichten: 200
Lid geworden op: 04 apr 2013 10:20
Locatie: Montfoort
Contacteer:

22 apr 2014 07:51

Tijdens de aankoop keuring laat in iedergeval goed aandacht besteden aan de automaatbak.
Juist wanneer er pas is gespoeld adviseer ik je om een glycoltest te laten uitvoeren.


M.v.g.
David Oudshoorn
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

22 apr 2014 08:37

Mijn advies: volg het advies van Peter op :)
Voor nog geen 100 euro kan je een hoop ellende bespaard worden.

Mijn vraag: Waarom een E200cdi? Hoewel daar een prima motor in zit die met het verkeer mee kan, zal je niet de eerste ex-BMW-rijder zijn die na aankoop wil chippen. En dat wordt hier dan weer afgeraden. Koop dan gelijk een E220cdi, E270cdi, E280cdi of E320cdi.

Succes met je keuze :goedzo:
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

22 apr 2014 09:00

Welkom, hier nog een ex-BMW/Audi rijder :lol: (uiteindelijk komen ze allemaal op het juiste pad (A) )

Waar je op moet letten is ligt er ook net aan hoeveel gevoel je bij een auto hebt, hoe technisch je bent. Naast bovenstaande begint het met hele simpele dingen: geen brandende waarschuwingslampjes, motor moet netjes en zuiver aanslaan, soepele trekkracht bij alle toeren, sporing goed en geen trillingen (zoek zeker even een snelweg op), geen rare geluiden.
Liefst nog op de brug om het bekende bruine monster te inventariseren. Eventueel zelf een NAP-rapport opvragen, kost je een paar euro.

Afhankelijk van wat voor auto's je hiervoor hebt gehad zou een 200cdi misschien tegen kunnen vallen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

22 apr 2014 09:16

plorie schreef: Afhankelijk van wat voor auto's je hiervoor hebt gehad zou een 200cdi misschien tegen kunnen vallen.
Wat prestaties aangaat dan...
Kan me niet voorstellen dat de rest ook zal tegenvallen....
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

22 apr 2014 09:41

scho2684 schreef:
plorie schreef: Afhankelijk van wat voor auto's je hiervoor hebt gehad zou een 200cdi misschien tegen kunnen vallen.
Wat prestaties aangaat dan...
Kan me niet voorstellen dat de rest ook zal tegenvallen....
+1
Heerlijke reiswagen.
#doeslief
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

22 apr 2014 09:42

Absoluut, maar ik heb eerder een auto weggedaan die heerlijk reed maar simpelweg te weinig vermogen had...
Als je eenmaal iets gewend bent doe je niet zo makkelijk een stapje terug.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
-Marcel-
Berichten: 61
Lid geworden op: 11 mar 2012 23:08
Mercedes-Benz: W202, C220D / S203 C200CDI
Locatie: Salland

22 apr 2014 10:08

Ik heb zelf een s203 C200 cdi gehad en die kon ik rustig tot de bodem intrappen. Hij komt wel mee, maar echt een snelle auto moet je niet verwachten. Ik heb nu (sinds pas) een W211 E220 cdi (dezelfde gewichts/belastingklasse trouwens :D ) en dit bevalt een heel stuk beter. Als je al eens een auto weggedaan hebt omdat deze gewoonweg te weinig vermogen had, zal ik toch zeker op zoek gaan naar een 220, 270, 280 of 320 cdi.

Groet,
Marcel
beossel
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2014 23:34

22 apr 2014 10:51

De audi's die ik heb gereden waren beide 6 cilinders. Momenten heb ik golf 1.9tdi met 105 pk.
Deze is inderdaad wat sloom, maar goed de prestaties merk ik gauw genoeg denk ik.

Als ik het goed begrijp moet ik vooral op de automaat letten en dan met name op trillingen.
Roest heb ik aan de buitenkant niet gezien, zal even naar de bodem kijken dan.

Voor de rest heb ik technisch weinig ervaring, weet wel hoe een motor hoort te lopen etc.

Zijn er nog andere dingen waar ik specifiek bij een e200 op moet letten?

Bedankt voor de snelle reacties trouwens.
Word gewaardeerd.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

22 apr 2014 11:48

Trillingen kunnen niet alleen van de automaat komen, ook van draagarmen, aandrijfassen, wiellagers, remschijven, velgen/banden enz.
Bij een W211 zou ik informeren of de SBC-pomp al eens is vervangen, zoek maar even rond op dit forum over het hoe en wat daarvan.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

22 apr 2014 12:56

beossel schreef: Voor de rest heb ik technisch weinig ervaring...
Dus een aankoop keuring. Beter € 100 weggegooid op een auto die je niet koopt omdat er rode lampen gaan branden bij een keuring dan duizenden euro's kwijt zijn + de bijbehorende irritatie die bij zo'n verhaal komt kijken.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

22 apr 2014 13:09

Het voordeel van een aankoopkeuring is ook dat je aantoonbaar gebreken/aandachtspunten meekrijgt die je (als ze meevallen) mee kunt nemen in de prijsonderhandeling. In die zin verdien je je keuring al direct terug.
Logboek S500.
beossel
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 apr 2014 23:34

22 apr 2014 13:10

Ga morgen de proefrit maken, mocht het bevallen en ik geen problemen hebben met de prestaties. Dan zal ik inderdaad een aankoopkeuring overwegen.
Gebruikersavatar
Sanderet
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
Locatie: Ammerzoden

22 apr 2014 13:32

Let vooral op de volgende punten bij een W211:

* Roest onder aan de deur. dus waar het deur rubber op zit.

* De w211 waar jij het over hebt is van 2003 dus let op de SBC. is dit nog de originele of al een nieuwe? mocht deze vervangen moeten
worden kan dit je al gauw 1000 tot 1500 of soms meer gaan kosten. (Hierover is genoeg over geschreven op dit forum. en zeker de moeite
waard om even goed te lezen.)

* Probeer alle knopjes zodat je zeker weet dat alles werkt.

* Als je de mogelijkheid hebt laat bij de voorwielen de alle kogels / scharnieren controleren. deze dingen kunnen wel eens versleten zijn
met rare klop / bonk en piep geluiden tot gevolg.

* gebroken achterveren. Bij mij waren de achterveren allebei gebroken op de laatste winding aan de onderzijde. (ik kwam hier ook pas naar
bijna een jaar achter :$ )

Bovenstaande zijn aandachtspunten de punten waar ik tijdens mijn zoek periode naar heb gekeken (buiten de veren).
Voor de rest succes met je zoektocht en eventueel alvast veel kilometers toegewenst in je aanstaande W211.

Sander
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
Plaats reactie