Hallo MB rijders,
Ik ben het aan het overwegen om na een aantal jaren o.a. Audi/bmw/vw te hebben gereden nu een MB te kopen.
Woensdag (23-4) staat een afspraak gepland voor o.a. een proefrit) het gaat om een Mercedes Benz E200CDI avantgarde(geloof ik) uit 2003 deze heeft al 250dkm op de teller met een automaatbak maar ziet er vanbinnen en buiten prima uit.
Mijn vraag aan jullie, waar moet ik zoal op letten bij de proefrit?
Tevens word het mijn eerste automaat mocht ik overgaan tot kopen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen/willen adviseren en ik wellicht net als jullie een MB-fan word
overweging MB rijder te worden (w211 e200cdi)
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44419
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Altijd eerst een aankoopkeuring bij de dealer laten doen, incl. gedegen uitlezen.beossel schreef:Ik hoop dat jullie mij kunnen/willen adviseren en ik wellicht net als jullie een MB-fan word
#doeslief
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 04 apr 2013 10:20
- Locatie: Montfoort
- Contacteer:
Tijdens de aankoop keuring laat in iedergeval goed aandacht besteden aan de automaatbak.
Juist wanneer er pas is gespoeld adviseer ik je om een glycoltest te laten uitvoeren.
M.v.g.
David Oudshoorn
Juist wanneer er pas is gespoeld adviseer ik je om een glycoltest te laten uitvoeren.
M.v.g.
David Oudshoorn
- SK
- Berichten: 5670
- Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
- Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
- Specialisatie: pizza con filtri dell'aria
Mijn advies: volg het advies van Peter op
Voor nog geen 100 euro kan je een hoop ellende bespaard worden.
Mijn vraag: Waarom een E200cdi? Hoewel daar een prima motor in zit die met het verkeer mee kan, zal je niet de eerste ex-BMW-rijder zijn die na aankoop wil chippen. En dat wordt hier dan weer afgeraden. Koop dan gelijk een E220cdi, E270cdi, E280cdi of E320cdi.
Succes met je keuze
Voor nog geen 100 euro kan je een hoop ellende bespaard worden.
Mijn vraag: Waarom een E200cdi? Hoewel daar een prima motor in zit die met het verkeer mee kan, zal je niet de eerste ex-BMW-rijder zijn die na aankoop wil chippen. En dat wordt hier dan weer afgeraden. Koop dan gelijk een E220cdi, E270cdi, E280cdi of E320cdi.
Succes met je keuze
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Welkom, hier nog een ex-BMW/Audi rijder (uiteindelijk komen ze allemaal op het juiste pad )
Waar je op moet letten is ligt er ook net aan hoeveel gevoel je bij een auto hebt, hoe technisch je bent. Naast bovenstaande begint het met hele simpele dingen: geen brandende waarschuwingslampjes, motor moet netjes en zuiver aanslaan, soepele trekkracht bij alle toeren, sporing goed en geen trillingen (zoek zeker even een snelweg op), geen rare geluiden.
Liefst nog op de brug om het bekende bruine monster te inventariseren. Eventueel zelf een NAP-rapport opvragen, kost je een paar euro.
Afhankelijk van wat voor auto's je hiervoor hebt gehad zou een 200cdi misschien tegen kunnen vallen.
Waar je op moet letten is ligt er ook net aan hoeveel gevoel je bij een auto hebt, hoe technisch je bent. Naast bovenstaande begint het met hele simpele dingen: geen brandende waarschuwingslampjes, motor moet netjes en zuiver aanslaan, soepele trekkracht bij alle toeren, sporing goed en geen trillingen (zoek zeker even een snelweg op), geen rare geluiden.
Liefst nog op de brug om het bekende bruine monster te inventariseren. Eventueel zelf een NAP-rapport opvragen, kost je een paar euro.
Afhankelijk van wat voor auto's je hiervoor hebt gehad zou een 200cdi misschien tegen kunnen vallen.
Logboek S500.
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Wat prestaties aangaat dan...plorie schreef: Afhankelijk van wat voor auto's je hiervoor hebt gehad zou een 200cdi misschien tegen kunnen vallen.
Kan me niet voorstellen dat de rest ook zal tegenvallen....
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44419
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
+1scho2684 schreef:Wat prestaties aangaat dan...plorie schreef: Afhankelijk van wat voor auto's je hiervoor hebt gehad zou een 200cdi misschien tegen kunnen vallen.
Kan me niet voorstellen dat de rest ook zal tegenvallen....
Heerlijke reiswagen.
#doeslief
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Absoluut, maar ik heb eerder een auto weggedaan die heerlijk reed maar simpelweg te weinig vermogen had...
Als je eenmaal iets gewend bent doe je niet zo makkelijk een stapje terug.
Als je eenmaal iets gewend bent doe je niet zo makkelijk een stapje terug.
Logboek S500.
- -Marcel-
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 11 mar 2012 23:08
- Mercedes-Benz: W202, C220D / S203 C200CDI
- Locatie: Salland
Ik heb zelf een s203 C200 cdi gehad en die kon ik rustig tot de bodem intrappen. Hij komt wel mee, maar echt een snelle auto moet je niet verwachten. Ik heb nu (sinds pas) een W211 E220 cdi (dezelfde gewichts/belastingklasse trouwens ) en dit bevalt een heel stuk beter. Als je al eens een auto weggedaan hebt omdat deze gewoonweg te weinig vermogen had, zal ik toch zeker op zoek gaan naar een 220, 270, 280 of 320 cdi.
Groet,
Marcel
Groet,
Marcel
De audi's die ik heb gereden waren beide 6 cilinders. Momenten heb ik golf 1.9tdi met 105 pk.
Deze is inderdaad wat sloom, maar goed de prestaties merk ik gauw genoeg denk ik.
Als ik het goed begrijp moet ik vooral op de automaat letten en dan met name op trillingen.
Roest heb ik aan de buitenkant niet gezien, zal even naar de bodem kijken dan.
Voor de rest heb ik technisch weinig ervaring, weet wel hoe een motor hoort te lopen etc.
Zijn er nog andere dingen waar ik specifiek bij een e200 op moet letten?
Bedankt voor de snelle reacties trouwens.
Word gewaardeerd.
Deze is inderdaad wat sloom, maar goed de prestaties merk ik gauw genoeg denk ik.
Als ik het goed begrijp moet ik vooral op de automaat letten en dan met name op trillingen.
Roest heb ik aan de buitenkant niet gezien, zal even naar de bodem kijken dan.
Voor de rest heb ik technisch weinig ervaring, weet wel hoe een motor hoort te lopen etc.
Zijn er nog andere dingen waar ik specifiek bij een e200 op moet letten?
Bedankt voor de snelle reacties trouwens.
Word gewaardeerd.
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Trillingen kunnen niet alleen van de automaat komen, ook van draagarmen, aandrijfassen, wiellagers, remschijven, velgen/banden enz.
Bij een W211 zou ik informeren of de SBC-pomp al eens is vervangen, zoek maar even rond op dit forum over het hoe en wat daarvan.
Bij een W211 zou ik informeren of de SBC-pomp al eens is vervangen, zoek maar even rond op dit forum over het hoe en wat daarvan.
Logboek S500.
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Dus een aankoop keuring. Beter € 100 weggegooid op een auto die je niet koopt omdat er rode lampen gaan branden bij een keuring dan duizenden euro's kwijt zijn + de bijbehorende irritatie die bij zo'n verhaal komt kijken.beossel schreef: Voor de rest heb ik technisch weinig ervaring...
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
- plorie
- Berichten: 20840
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Het voordeel van een aankoopkeuring is ook dat je aantoonbaar gebreken/aandachtspunten meekrijgt die je (als ze meevallen) mee kunt nemen in de prijsonderhandeling. In die zin verdien je je keuring al direct terug.
Logboek S500.
- Sanderet
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
- Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
- Locatie: Ammerzoden
Let vooral op de volgende punten bij een W211:
* Roest onder aan de deur. dus waar het deur rubber op zit.
* De w211 waar jij het over hebt is van 2003 dus let op de SBC. is dit nog de originele of al een nieuwe? mocht deze vervangen moeten
worden kan dit je al gauw 1000 tot 1500 of soms meer gaan kosten. (Hierover is genoeg over geschreven op dit forum. en zeker de moeite
waard om even goed te lezen.)
* Probeer alle knopjes zodat je zeker weet dat alles werkt.
* Als je de mogelijkheid hebt laat bij de voorwielen de alle kogels / scharnieren controleren. deze dingen kunnen wel eens versleten zijn
met rare klop / bonk en piep geluiden tot gevolg.
* gebroken achterveren. Bij mij waren de achterveren allebei gebroken op de laatste winding aan de onderzijde. (ik kwam hier ook pas naar
bijna een jaar achter )
Bovenstaande zijn aandachtspunten de punten waar ik tijdens mijn zoek periode naar heb gekeken (buiten de veren).
Voor de rest succes met je zoektocht en eventueel alvast veel kilometers toegewenst in je aanstaande W211.
Sander
* Roest onder aan de deur. dus waar het deur rubber op zit.
* De w211 waar jij het over hebt is van 2003 dus let op de SBC. is dit nog de originele of al een nieuwe? mocht deze vervangen moeten
worden kan dit je al gauw 1000 tot 1500 of soms meer gaan kosten. (Hierover is genoeg over geschreven op dit forum. en zeker de moeite
waard om even goed te lezen.)
* Probeer alle knopjes zodat je zeker weet dat alles werkt.
* Als je de mogelijkheid hebt laat bij de voorwielen de alle kogels / scharnieren controleren. deze dingen kunnen wel eens versleten zijn
met rare klop / bonk en piep geluiden tot gevolg.
* gebroken achterveren. Bij mij waren de achterveren allebei gebroken op de laatste winding aan de onderzijde. (ik kwam hier ook pas naar
bijna een jaar achter )
Bovenstaande zijn aandachtspunten de punten waar ik tijdens mijn zoek periode naar heb gekeken (buiten de veren).
Voor de rest succes met je zoektocht en eventueel alvast veel kilometers toegewenst in je aanstaande W211.
Sander
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.