m272 motor ook probleem in E-klasse?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
mirmicbenz
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jun 2007 08:36
Mercedes-Benz: w164 ML 500 4 matic_A45 AMG 4 matic 2014
Locatie: beverwijk

20 apr 2014 21:49

hallo,

na een zoektocht door het forum over het probleem met de balansas van de M272 motor kom ik eigenlijk alleen onderwerpen tegen waarin het om een W164 ML350 gaat.

als ik het goed begrijp ligt dit motorblok ook in de W211 E280 en E350.
zijn er met deze motoren die in de E-klasse liggen dezelfde problemen met de balansas als in de M-klasse?
ook lees ik dat het veel werk is om dit euvel te repareren en dat het een kostbare reparatie is bij de M-klasse, is dit ook het geval bij een E-klasse?
de reden dat ik dit graag wil weten is dat ik op zoek ben naar een ML350 of een E-280 of een E-350 (2005-2006)
is het mogelijk om het probleem met de balansas te constateren bij een aankoopkeuring bij de dealer, of moet ik op zoek naar een auto met een sluitende onderhoudshistorie.

ik hoop dat ik via dit forum wat meer info kan krijgen :)

Michel
eens een benz altijd een benz
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

21 apr 2014 08:21

Ja ook in de E klasse is dat probleem soms aanwezig.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

21 apr 2014 08:23

Zonder de boel open te maken kan je er weinig aan controleren.

Het komt voor bij de:
Motor 272 in 164, 171, 203, 209, 211, 219, 221, 230, 251
Motor 273 in 164, 209, 211, 216, 219, 221, 230

Het is goed vanaf motor 2729xx30 468993
Het is goed vanaf motor 2739xx30 088611

Verder zou ik er als de prijs goed is niet van wakker liggen. Mogelijk is de marktwaarde wat lager en kan je het geld reserveren. Ik meen dat je het voor een 3500 euro weer gefixt hebt bij een V6 en bij de V8 moet het minder werk zijn.

Ik denk dat wij maar 5 auto's hebben gehad O.i.d.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

21 apr 2014 09:48

3500 euro.........ik zou er goed ziek van zijn +o(
Was toch één van de dingen die ik bij de aanschaf van mijn W207 even gecontroleerd heb.
En dan heeft die nog twee jaar garantie..... ;)

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
mirmicbenz
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 jun 2007 08:36
Mercedes-Benz: w164 ML 500 4 matic_A45 AMG 4 matic 2014
Locatie: beverwijk

21 apr 2014 10:34

alvast bedankt voor de reacties.

is er aan te geven bij wat voor KM-stand dit euvel naar voren komt of is het gewoon wachten op de klap ongeacht de KM-stand ?
geeft de mercedes nederland nog enige vorm van coulance op deze reparatie?

@Raimon je schrijft dat na een bepaald motornummer het goed is, betekent dit dat het euvel niet meer voorkomt ?

als het euvel zich voordoet bij een E-klasse moet dan ook de bak en motor uitgebouwd worden ?


wederom alvast bedankt voor de reacties. :goedzo:
Michel
eens een benz altijd een benz
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 feb 2018 09:37

Even een oud topic omhoog trekken...

De W220 zie ik niet terugkomen in dit rijtje, in de facelift ligt er wel een M272 (S350)? Komt dit probleem in de S niet voor of is dat niet model-afhankelijk?
Raimon schreef:Het komt voor bij de:
Motor 272 in 164, 171, 203, 209, 211, 219, 221, 230, 251
Motor 273 in 164, 209, 211, 216, 219, 221, 230
Logboek S500.
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

16 feb 2018 10:01

W220 heeft volgens mij de oude 3.7 motor die daar geen last van heeft :) dus niks staat je meer in de weg ;)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 feb 2018 10:30

Volgens de database van Autoweek is de W220 idd een 3.7, in de W221 is dat een 3.5.
Er is dus een soort eerste serie 3.7 die er geen last van heeft, dan een tweede serie 3.5 die wel balansasproblemen heeft, en wat vanaf een bepaald VIN is verholpen?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

16 feb 2018 15:12

In de W220 ligt toch de M112 en in de W221 tot de facelift de M272?
De facelift versie heeft volgens mij de M276 gekregen. En die heeft evenals de M272 vanf serienr. 2729xx30 468993, het probleem met dat kettingwiel van de balansas niet.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 feb 2018 15:55

De S350 is een opgeboorde M112 dus? klinkt ook wel aannemelijk...
Als ik het goed heb zijn de balansassen van de M272 ook nodig omdat die een grotere blokhoek heeft dan de M112. Een M272 zonder balansassen is dan ook een beetje vreemd.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

16 feb 2018 16:22

Ehh..ik weet het niet zeker maar volgens mij had je de W220 in 6 cylinder uitvoering als de S280 met de M112 E28, de S320 met de M112 E32 en de S350 met de M112 E37. Cylinderinhoud resp 2.8,3.2 en 3.7 liter. Maar ik laat me graag corrigeren.
Waarom alleen de typeaanduiding van de S350 afwijkt van de cylinderinhoud van de motor? Geen idee, to confuse the Russians? Niet alleen God's wegen zijn ondoorgrondelijk......
hisaks
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 dec 2014 20:46
Mercedes-Benz: E200 (S211, 2003), E240 (S211, 2003), E350 (S211, 2005)
Locatie: Assen en Wildervank
Contacteer:

18 feb 2018 18:37

In Amerika heeft Mercedes een zaak verloren, waarbij ze destijds tegen lage kosten de M272 balansasproblemen moesten oplossen. Of dit ook in Europa gebeurd is, weet ik niet. Het is nu meer een soort coulance denk ik, waarbij beide partijen een deel van de kosten dragen. Ik begreep dat slechts (gelukkig maar) een deel van de M272 motoren dit probleem vertoont. Te vaak gas geven schijnt o.a. de oorzaak te zijn.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 feb 2018 19:01

hisaks schreef: Te vaak gas geven schijnt o.a. de oorzaak te zijn.
:? Right :lol: :D (A)
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

18 feb 2018 22:14

hisaks schreef:In Amerika heeft Mercedes een zaak verloren, waarbij ze destijds tegen lage kosten de M272 balansasproblemen moesten oplossen. Of dit ook in Europa gebeurd is, weet ik niet. Het is nu meer een soort coulance denk ik, waarbij beide partijen een deel van de kosten dragen. Ik begreep dat slechts (gelukkig maar) een deel van de M272 motoren dit probleem vertoont. Te vaak gas geven schijnt o.a. de oorzaak te zijn.
Heeft niks met gas geven te maken maar alles met slecht geharde tandwielen die een externe toeleverancier geleverd had. Weinig of veel gas geven, om de 100 km olie verversen of niet helpt allemaal geen moer. Als je pech hebt dat je een exemplaar treft met zo'n slechte balansas (tandwiel en balansas zijn 1 geheel) ben je aan de beurt. Ik heb wel eens schattingen gehoord dat 10 % van de motoren uit de genoemde serie er mee te maken krijgt.
In de VS is er inderdaad een uitspraak geweest die MB verplicht to het betalen van 80 % van de kosten als de auto niet ouder is als 8 jaar en max 80.000 mijl heeft gelopen. Als ie ouder is dan 8 jaar of meer gelopen heeft maar niet ouder dan 10 jaar en niet meer dan 125.000 mijl moeten ze 37,5 % vergoeden. Daarboven krijg je niks. Aangezien het hele probleem in 2008 al opgelost was heb je daar dus op dit moment niks meer aan. Mocht je hier in Europa met die uitspraak nog naar de rechter willen stappen.
Voor wie geïnteresseerd is https://eclaim.kccllc.net/caclaimforms/mse/docs.aspx
hans80
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2018 15:29

05 jun 2018 15:33

Raimon schreef:Zonder de boel open te maken kan je er weinig aan controleren.

Het komt voor bij de:
Motor 272 in 164, 171, 203, 209, 211, 219, 221, 230, 251
Motor 273 in 164, 209, 211, 216, 219, 221, 230

Het is goed vanaf motor 2729xx30 468993
Het is goed vanaf motor 2739xx30 088611

Verder zou ik er als de prijs goed is niet van wakker liggen. Mogelijk is de marktwaarde wat lager en kan je het geld reserveren. Ik meen dat je het voor een 3500 euro weer gefixt hebt bij een V6 en bij de V8 moet het minder werk zijn.

Ik denk dat wij maar 5 auto's hebben gehad O.i.d.
Geldt ook voor de W163 (2003)? Ik heb een ML 350 uit 2003 gevonden met een 150 dkm op de klok en goed onderhouden. Ik ben alleen erg geschrokken van de 350 as en ketting problematiek. De W163 wordt hierboven niet genoemd.. mag ik dan aannamen dat... of is mijn wens dan de moeder van de gedacht ;-)
Plaats reactie