Mannen,
Ik ga mijn c180 wegdoen en ben voornemens een mooie C240 benzine automaat uit 2001 met nét een ton op de teller te kopen.
Tweede eigenaar en dealeronderhouden.
Nu ken ik Mercedes best goed maar heb geen kaas gegeten van de 6 cylinder motoren en de automatische versnellingsbakken.
Waar moet ik specifiek op letten bij de aankoop van deze C240 automaat?
Roest weet ik....zit er gelukkig niet op
Iemand een goed advies of gebruikerservaring?
Ik lees veel horrorverhalen van eigenaren met vooral heel veel elektra problemen en problemen met de automaat.
Ook met auto's die minder dan een ton hebben gereden
Aankoop w 203 C240 automaat uit 2001?
- Maserati424
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 20 okt 2013 19:42
- Mercedes-Benz: C-klasse W203
- Locatie: Doetinchem
Laatst gewijzigd door Maserati424 op 15 apr 2014 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 696
- Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
- Mercedes-Benz: C220 CDI W204
- Locatie: Midden Limburg
Ik heb problemen gehad met de automaatbak van een c220 CDI,
die lekte olie daar waar de stekkerverbinding naar de bak gaat,
door die lekkage is er olie in de stekker gekomen, waardoor geklooi kwam met de automaat...
( uit de versnelling "springen", niet terug schakelen, niet handmatig kunnen schakelen enz ).
verder lekker rijden zo'n automaat !
die lekte olie daar waar de stekkerverbinding naar de bak gaat,
door die lekkage is er olie in de stekker gekomen, waardoor geklooi kwam met de automaat...
( uit de versnelling "springen", niet terug schakelen, niet handmatig kunnen schakelen enz ).
verder lekker rijden zo'n automaat !
- Maserati424
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 20 okt 2013 19:42
- Mercedes-Benz: C-klasse W203
- Locatie: Doetinchem
Oke...dus jij hebt goede ervaringen met een automaat?erka schreef: verder lekker rijden zo'n automaat !
Geen gekke dingen met elektra verder?
Hallo,
Met veel plezier rijdt ik een W202 C240 (bouwjaar 1997) en ik moet zeggen dat het geheel probleemloos gaat. Dat het differentieel bij de keerringen iets lekte was maar heel miniem, ik heb dat laten repareren omdat ik simpelweg geen zwetende bak of motor wil. Verder doe je er goed aan om de bak op tijd te spoelen en afdichtringen te laten vervangen. Zelf zou ik wat de motor betreft alleen genoegen nemen met originele onderdelen en het onderhoud stipt volgens opgave van Mercedes-Benz uit te voeren.
Ooit koos ik voor deze auto en besloot ik aan toponderhoud te doen. (zelfs ingewijden van de MBCN schatten de km-stand rond de 50000km) Een top-product verdient wat mij betreft ook top-onderhoud. Inmiddels staat er 185000 km op de klok en rijdt de auto werkelijk als nieuw. Alles, maar dan ook alles werkt perfect. Ik weet dat het een lieve duit kost maar aan het rijden in mijn W202 beleef ik toch meer plezier dan aan een nieuwe(re) auto.
Laat voor je de auto koopt een aankoopkeuring doen, kost wat maar je weet ook wat. En zoek dan iemand die naast verstand van Mercedes-Benz ook veel passie met het merk heeft en stipt eerlijk is.
Succes met de aankoop
Met veel plezier rijdt ik een W202 C240 (bouwjaar 1997) en ik moet zeggen dat het geheel probleemloos gaat. Dat het differentieel bij de keerringen iets lekte was maar heel miniem, ik heb dat laten repareren omdat ik simpelweg geen zwetende bak of motor wil. Verder doe je er goed aan om de bak op tijd te spoelen en afdichtringen te laten vervangen. Zelf zou ik wat de motor betreft alleen genoegen nemen met originele onderdelen en het onderhoud stipt volgens opgave van Mercedes-Benz uit te voeren.
Ooit koos ik voor deze auto en besloot ik aan toponderhoud te doen. (zelfs ingewijden van de MBCN schatten de km-stand rond de 50000km) Een top-product verdient wat mij betreft ook top-onderhoud. Inmiddels staat er 185000 km op de klok en rijdt de auto werkelijk als nieuw. Alles, maar dan ook alles werkt perfect. Ik weet dat het een lieve duit kost maar aan het rijden in mijn W202 beleef ik toch meer plezier dan aan een nieuwe(re) auto.
Laat voor je de auto koopt een aankoopkeuring doen, kost wat maar je weet ook wat. En zoek dan iemand die naast verstand van Mercedes-Benz ook veel passie met het merk heeft en stipt eerlijk is.
Succes met de aankoop
- Maserati424
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 20 okt 2013 19:42
- Mercedes-Benz: C-klasse W203
- Locatie: Doetinchem
Dank voor de reacties tot dusver.
Weet iemand of de C240 een distributieriem of ketting heeft?
Weet iemand of de C240 een distributieriem of ketting heeft?
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
Ik rij met een S203 C32 uit 2001. Dat is dezelfde motorblok en versnellingsbak. Nu heeft hij maar een probleem: Roest.
De motor en automaat zijn na 173000 km nog steeds super.
Wel had de vorige eigenaar een glycoltest laten doen. Er was eens een slechte serie radiators die koelvloeistof in de versnelingsbak bracht. Intussen zijn die problemen uit de wereld. Bij een slechte radiator is de bak nu al lang kapot.
Een klein probleempje bij mijn wagen. De cardan van het stuurhuis zit net naast de linkse katalysator en het vet smelt daar steeds uit.
Ik heb vroeger eens een weekend met een CLK 240 Cabrio gereden en vond die wagen zalig.
Een 240 met automaat nodigt echt uit om rustig te cruisen met een zacht zoemende 6 cilinder op de achtergrond.
Verbruik is niet dramatisch als je niet te veel km aflegt. Mijn C32 heeft 12 liter nodig bij normale rijstijl. Bij een 240 moet dat wat minder zijn.
Toen ik mijn C32 kocht was ik oorspronkelijk op zoek naar een C 240. In België echter onvindbaar.
De motor en automaat zijn na 173000 km nog steeds super.
Wel had de vorige eigenaar een glycoltest laten doen. Er was eens een slechte serie radiators die koelvloeistof in de versnelingsbak bracht. Intussen zijn die problemen uit de wereld. Bij een slechte radiator is de bak nu al lang kapot.
Een klein probleempje bij mijn wagen. De cardan van het stuurhuis zit net naast de linkse katalysator en het vet smelt daar steeds uit.
Ik heb vroeger eens een weekend met een CLK 240 Cabrio gereden en vond die wagen zalig.
Een 240 met automaat nodigt echt uit om rustig te cruisen met een zacht zoemende 6 cilinder op de achtergrond.
Verbruik is niet dramatisch als je niet te veel km aflegt. Mijn C32 heeft 12 liter nodig bij normale rijstijl. Bij een 240 moet dat wat minder zijn.
Toen ik mijn C32 kocht was ik oorspronkelijk op zoek naar een C 240. In België echter onvindbaar.
-
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 10 mar 2008 11:00
- Mercedes-Benz: S203 350 Ducati ST4
- Specialisatie: Beheer en Onderhoud gebouwen
- Locatie: mooie provincie Utrecht
Ik heb een c320 uit 2001, sinds een maand of drie.
De auto rijdt prima, maar er zijn wel wat punten van aandacht bij aanschaf:
- roest, zoals gezegd vaker een kwaal, met name de deuren en wielkastranden, bij de achterklep rond het slot e.d.
- de automaat zou ik zeker laten spoelen (moet de mijne nog doen, gaat binnenkort gebeuren); schijnt veel te schelen in het schakelen en verbruik;
- onderhoud van de motor is natuurlijk belangrijk, vooral olie, luchtfilters en bougies op tijd vervangen;
- let op rammels aan voor of achterzijde: komt ook vaker voor en de oorzaak zit meestal in versleten rubbers in de (reactie)stangen of de bussen.
Verder rijden ze prima en heeft de 6 cilinder een mooi geluid erin zitten bij een beetje gas geven
Verbruik is wel redelijk hoog, maar kan ook deels aan de vorige eigenaar liggen als er veel korte ritten mee zijn gemaakt....
Als je goed zoekt zijn er zeker nette exemplaren voor niet al te veel te vinden, dus veel s6 ermee!
gr, Mark
De auto rijdt prima, maar er zijn wel wat punten van aandacht bij aanschaf:
- roest, zoals gezegd vaker een kwaal, met name de deuren en wielkastranden, bij de achterklep rond het slot e.d.
- de automaat zou ik zeker laten spoelen (moet de mijne nog doen, gaat binnenkort gebeuren); schijnt veel te schelen in het schakelen en verbruik;
- onderhoud van de motor is natuurlijk belangrijk, vooral olie, luchtfilters en bougies op tijd vervangen;
- let op rammels aan voor of achterzijde: komt ook vaker voor en de oorzaak zit meestal in versleten rubbers in de (reactie)stangen of de bussen.
Verder rijden ze prima en heeft de 6 cilinder een mooi geluid erin zitten bij een beetje gas geven
Verbruik is wel redelijk hoog, maar kan ook deels aan de vorige eigenaar liggen als er veel korte ritten mee zijn gemaakt....
Als je goed zoekt zijn er zeker nette exemplaren voor niet al te veel te vinden, dus veel s6 ermee!
gr, Mark
Nothing to do, nowhere to go, just be! Be Happy, Be in Vacation!
'In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst '
'In het verleden behaalde snelheden bieden geen voldoening voor de toekomst '
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8035
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
De automaat bak stamt hier uit een serie van waar men dacht dat deze onderhoud vrij zouden zijn.
In de praktijk betekende het dat je bak bij ca 250dkm in elkaar liep.
Dus, tijdig je bakolie verversen
Er is rond deze periode ook een update geweest op die versnellingsbakken (na 2000/2001?)
Die update zorgt er voor dat er geen naaldjes uit een bepaald lager meer kunnen vallen wat direct tot gevolg had beschreven hier boven.
Ik heb toen der tijd de automaat bak van mijn E240 uit '98 (zelfde motor, zelfde bak) laten reviseren bij ATR (die vanwege bovenstaande dus in elkaar liep) die mij daarop attend maakte dat ik voor iets meer ook deze update kon laten uitvoeren op mijn bak, wat ik toen ook heb laten doen.
Verder is de 240 echt geen stoplicht sprinter, maar een heerlijke cruiser die best nog wel hard kan als het moet, het verbruik zal met normaal rijgedrag ongeveer 1:10 liggen (afhankelijk van het percentage stads/snelweg verkeer)
Tijdig onderhoud zal de motor ver over de 3 ton heen brengen....
De mijne ging weg met 312.000km met een nagenoeg perfect draaiende motor.
Je geeft aan een 240 met net een ton te kunnen kopen: even checken of je bougies al ververst zijn, dit zijn er 12 en dienen om de 90.000/100.000 uitgewisseld te worden wat best een duur klusje is.
In de praktijk betekende het dat je bak bij ca 250dkm in elkaar liep.
Dus, tijdig je bakolie verversen
Er is rond deze periode ook een update geweest op die versnellingsbakken (na 2000/2001?)
Die update zorgt er voor dat er geen naaldjes uit een bepaald lager meer kunnen vallen wat direct tot gevolg had beschreven hier boven.
Ik heb toen der tijd de automaat bak van mijn E240 uit '98 (zelfde motor, zelfde bak) laten reviseren bij ATR (die vanwege bovenstaande dus in elkaar liep) die mij daarop attend maakte dat ik voor iets meer ook deze update kon laten uitvoeren op mijn bak, wat ik toen ook heb laten doen.
Verder is de 240 echt geen stoplicht sprinter, maar een heerlijke cruiser die best nog wel hard kan als het moet, het verbruik zal met normaal rijgedrag ongeveer 1:10 liggen (afhankelijk van het percentage stads/snelweg verkeer)
Tijdig onderhoud zal de motor ver over de 3 ton heen brengen....
De mijne ging weg met 312.000km met een nagenoeg perfect draaiende motor.
Je geeft aan een 240 met net een ton te kunnen kopen: even checken of je bougies al ververst zijn, dit zijn er 12 en dienen om de 90.000/100.000 uitgewisseld te worden wat best een duur klusje is.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 04 apr 2013 10:20
- Locatie: Montfoort
- Contacteer:
Goedemiddag,
De heren hierboven hebben allemaal goed advies gegeven.
Qua automaatbak is onderhoud het belangrijkste ten eerste om hem lekker te laten schakelen en ten tweede voor de levenstermijn van de transmissie om slijtage tegen te gaan.
Verder is het inderdaad handig om een aankoop keuring te doen!
Succes!
De heren hierboven hebben allemaal goed advies gegeven.
Qua automaatbak is onderhoud het belangrijkste ten eerste om hem lekker te laten schakelen en ten tweede voor de levenstermijn van de transmissie om slijtage tegen te gaan.
Verder is het inderdaad handig om een aankoop keuring te doen!
Succes!
- Maserati424
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 20 okt 2013 19:42
- Mercedes-Benz: C-klasse W203
- Locatie: Doetinchem
Allemaal enorm bedankt voor de goede adviezen.
De automaatbak spoelen is iets wat ik inderdaad dan zsm laat doen.
Verder hoor ik geen horrorverhalen van jullie en uiteraard ligt alles aan het feit hoe een vorige eigenaar met de auto is omgegaan!
Morgen maar eens gaan kijken en rijden.
Ben benieuwd maar het kriebelt nu al !
De automaatbak spoelen is iets wat ik inderdaad dan zsm laat doen.
Verder hoor ik geen horrorverhalen van jullie en uiteraard ligt alles aan het feit hoe een vorige eigenaar met de auto is omgegaan!
Morgen maar eens gaan kijken en rijden.
Ben benieuwd maar het kriebelt nu al !
- Maserati424
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 20 okt 2013 19:42
- Mercedes-Benz: C-klasse W203
- Locatie: Doetinchem
Zo, vandaag wezen kijken, rijden en....kopen!
De knoop is doorgehakt.
Mijn nieuwe aanwinst is geworden een donkerblauw metallic C240 W 203 Elegance automaat uit sept. 2000.
Tweede eigenaar, complete historie en ingevuld onderhoudsboekje, 116.000 km en in supermooie staat.
Eén roestplekje onderaan de rechterdeur, that's all.
Bougies en kabels 10.000 km geleden vernieuwd tijdens de laatste onderhoudsbeurt.
Mannen, nogmaals bedankt voor de adviezen!
De knoop is doorgehakt.
Mijn nieuwe aanwinst is geworden een donkerblauw metallic C240 W 203 Elegance automaat uit sept. 2000.
Tweede eigenaar, complete historie en ingevuld onderhoudsboekje, 116.000 km en in supermooie staat.
Eén roestplekje onderaan de rechterdeur, that's all.
Bougies en kabels 10.000 km geleden vernieuwd tijdens de laatste onderhoudsbeurt.
Mannen, nogmaals bedankt voor de adviezen!
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8035
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Perfect!
Gefeliciteerd en we verwachtten uiteraard wel even wat plaatjes voor ons advies
Gefeliciteerd en we verwachtten uiteraard wel even wat plaatjes voor ons advies
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z