R170: Banden, velgen of wat anders

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Pauletto
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
Locatie: Haarlemmermeer

14 apr 2014 10:59

Toen ik vorig jaar november mijn SLK kocht heb ik deze meteen op een nieuwe set winterbanden laten zetten (16 inch Defenz velgen met 205 brede Continental 850's). Een paar weken geleden heb ik de zomerset er weer onder laten zetten. Deze set heeft voor 205 (Michelin) en achter 225 (Maxxis) op Enzo velgen maar volgens mij hebben alle velgen dezelfde ET waarde. Het valt mij op dat ik achter nu een irritant zoem/brom geluid krijg vanaf circa 70 km/h. Deze zoem/brom is constant, ook bij verschillende typen asfalt en bij het nemen van bochten. Omdat dit geluid mij niet is opgevallen bij mijn winterset, ga ik ervan uit dat het in de banden of velgen zit. Maar aan de andere kant vind ik het vreemd dat als het in de banden zit, het geluid constant is. Mijn vraag is, moet ik dit nu gaan zoeken in de banden of heb je bij 225 meer belasting op bijvoorbeeld de wiellagers en/of aandrijving waardoor dat geluid kan gaan maken? Of kunnen de velgen ook dit geluid veroorzaken. Velgen zijn verder recht en ook opnieuw gebalanceerd. Ik heb een foto van de velgen bijgevoegd. De banden achter zijn trouwens Maxxis Victra Z4S 225/50/R16 96 V maar volgens diverse sites produceren ze t.o.v. andere merken niet meer db's.

Bedankt alvast voor de reacties.
Bijlagen
Velg_SLK.JPG
Velg_SLK.JPG (138.27 KiB) 1180 keer bekeken
Gebruikersavatar
JohnMiller
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 mei 2013 16:24
Mercedes-Benz: W221 S320 CDI Lang 4Matic 7G-Tronic, S212 E250 CDI 4Matic 7G-Tronic
Specialisatie: PADI Duikinstructeur (hobby)
Locatie: Omgeving Twente

14 apr 2014 11:17

Controleer je wiellagers eens. Ik had na een winter/zomerwissel ook zo'n irritante bromtoon en dacht dat het door mijn nieuwe Goodyear banden kwam.
Later bleek dat een wiellager kaduuk was.

Gr.
John
Pauletto
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
Locatie: Haarlemmermeer

14 apr 2014 11:53

Bedankt voor je snelle reactie John!

Is dit iets wat je zelf kan checken (zoja hoe?) of wordt het een ritje naar de garage?
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25807
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

14 apr 2014 12:42

Voel eens over het loopvlak van de (achter)banden of deze niet vreselijk gecupt zijn.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
JohnMiller
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 mei 2013 16:24
Mercedes-Benz: W221 S320 CDI Lang 4Matic 7G-Tronic, S212 E250 CDI 4Matic 7G-Tronic
Specialisatie: PADI Duikinstructeur (hobby)
Locatie: Omgeving Twente

14 apr 2014 15:26

Pauletto schreef:Bedankt voor je snelle reactie John!

Is dit iets wat je zelf kan checken (zoja hoe?) of wordt het een ritje naar de garage?
Je kunt het controleren door een wiel vast te pakken en heen en weer te schudden (naar je toe te trekken en afduwen). Als het wiel speling heeft dan heb je grote kans dat je wiellager niet lekker is.
Als de wagen op de brug staat dan kan het door een monteur eenvoudig vastgesteld worden. Ik ben zelf a-technisch dus ik zou zo niet weten hoe je dit zelf kunt vaststellen.

Gr.
John
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

14 apr 2014 15:57

Ook zonder speling kan een lager gaar zijn, ooit eens meegemaakt bij een A8. Geluid was niet te vinden, en lager 'leek goed' te zijn. Na vervanging toch mooi het geluid weg.
Logboek S500.
Pauletto
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
Locatie: Haarlemmermeer

14 apr 2014 19:59

Zojuist even naar de banden gekeken. Als ik met mijn hand van achter naar voren strijk, voelen de banden glad. Als ik van voor naar achter strijk voelt het ruw. Hoewel de banden niet scheef zijn afgesleten ziet het profiel op de buitenste ringen er wel uit als een zaagtand.... dus gecupte banden :( Ik zal binnenkort 's bij de garage langs gaan om ook de wiellagers te laten checken. Anders maar nieuwe banden. Ik denk dat ik dan wel terug ga van 225 naar 205 zodat ik overal hetzelfde heb en dan ook van voor naar achter kan wisselen mocht dat een keer nodig zijn. Is dat slim? Iemand ook nog een tip welk merk en type band ik dan het beste kan nemen?

Bedankt :goedzo:
Gebruikersavatar
rezulteo
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2013 16:34
Specialisatie: Banden
Contacteer:

15 apr 2014 10:04

Pauletto schreef:Iemand ook nog een tip welk merk en type band ik dan het beste kan nemen?
Dat ligt eraan :) Welk type Mercedes rijd je (beetje meer info als SLK)? Wat is je rijstijl (sportief/ niet sportief, voornamelijk stad/ snelweg etc.) en wat vind je belangrijk? (grip op nat, comfort, besparing brandstof, etc...).
Alle banden voor Mercedes en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook
Gebruikersavatar
JKA320
Berichten: 352
Lid geworden op: 28 feb 2010 09:12
Mercedes-Benz: SLK320 R170, V250d XL W447, V300 Marco Polo W447

15 apr 2014 12:44

Type staat bij zijn naam:
SLK200K, automaat, R170 bj 2000.

Ikzelf heb onder mijn auto Michelin PS liggen (achter 255 en voor 225) en die bevallen goed. 205 achter op een R170 is wel héél iel.

gr. Jeroen
Pauletto
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
Locatie: Haarlemmermeer

16 apr 2014 10:14

Jeroen bedankt voor de aanvulling. Wellicht heb je gelijk dat 205 een beetje iel is, maar mijn winterbandenset is ook 205 en dat misstaat niet. Misschien anders toch maar bij 225 achter houden.

Voor de rest rijd ik zowel snelweg als in de stad, ongeveer 12dkm per jaar, en ben ik geen "gummer". Ik heb de auto om te touren en een paar dagen per week voor naar mijn werk, enkele reis ca. 65 km. Met de auto haal ik nu gemiddeld 1 op 11, en dat is volgens mij best aardig. Ik lees trouwens ook over dat je banden kan laten trimmen. Misschien dat ik dat eerst kan overwegen. Banden hebben nog voldoende profiel en zijn volgens mij niet scheef afgesleten.

Groeten, Paul
Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

16 apr 2014 10:33

Koop gewoon kwalitatief goede (merk)banden.

De keuze beperkt zich niet alleen tot Michelin en Continental.

Onderstaande merken zijn ook goed.

Good Year
Bridgestone
Toyo
Vredestein
etc.

De onbekende merken heb ik slechte ervaringen mee.
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
Gebruikersavatar
rezulteo
Berichten: 77
Lid geworden op: 18 jan 2013 16:34
Specialisatie: Banden
Contacteer:

16 apr 2014 16:21

Even beginnend met de bandenmaat; de officieel goedgekeurde bandenmaten voor jouw Mercedes zijn 205 55 R16 91 W en 225 45 R17 91 W, dus dat klopt iig ;) Wij raden aan om zowel voor als achter dezelfde maat banden te monteren; twee verschillende maten kan leiden tot gevoelig gedrag of in het ergste geval tot overstuur (veroorzaakt door de achteras). Wat betreft het roteren van banden, het is goed om de banden iedere 8000 - 10.000 km van voor naar achter te wisselen. Een goede oplossing om het zogenoemde zaagtand slijtage te beperken.

Enkele aanbevelingen voor banden in maat 205 55 R16 91 W (aangezien je wss terug naar 205 wil gaan):
- Goodyear EfficientGrip Performance
- Continental ContiPremiumContact 5
- Dunlop Sport BlueResponse

En wat meer sportievere banden:
- Michelin Pilot Exalto PE2
- Michelin Pilot Sport 3
- Yokohama Advan Sport V105

Succes :goedzo:
Alle banden voor Mercedes en actualiteiten over banden op http://www.rezulteo-banden.nl Volg ons ook op Twitter @rezulteo_banden en op Facebook
erka
Berichten: 696
Lid geworden op: 07 aug 2011 14:48
Mercedes-Benz: C220 CDI W204
Locatie: Midden Limburg

17 apr 2014 14:31

zoals je omschrijft zijn de banden gecupt idd
dan maken ze idd een geluid alsof er een lager naar de klote is..

cuppen kan door meerdere oorzaken voorkomen...
vooral door stuge vering naar het blijkt.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5672
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

17 apr 2014 15:50

Klinkt inderdaad als zaagtandslijtage (door sommigen ook wel cuppen genoemd, maar dat is goed beschouwd iets anders). Oorzaak is meestal de sporing. Doordat de wielen niet recht staan maar meestal iets naar binnen, slijten de buitenste of binnenste blokken schuin af.

Mijn tip: koop vier dezelfde banden zonder verplichte draairichting (bv. Goodyear Efficient grip performance, een van de betere van dit moment) en wissel elke 7.500-10.000 km kruiselings als volgt (voor achterwielaandrijving):
LV -> RA
RV -> LA
LA -> LV
RA -> RV

Da's de aanbeveling van tal van bandenfabrikanten (o.a. Michelin en Dunlop). Dan slijten de banden gelijkmatig en vlak je eventuele zaagtandjes weer uit.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Pauletto
Berichten: 119
Lid geworden op: 01 feb 2014 17:28
Mercedes-Benz: SLK200K automaat R171 BJ 2004
Locatie: Haarlemmermeer

06 jun 2014 16:31

Het heeft even geduurd maar uiteindelijk is het toch nog goed gekomen. Eerst waren de verkeerde banden besteld (Conti's ipv Michelin) en vervolgens de verkeerde Michelin's gemonteerd :stom: . Maar nu heb ik 4 Michelin's Primacy HP's onder mijn auto in maatje 205. De grotere maat achter kon in principe ook niet omdat alle 4 de velgen hetzelfde zijn en voor de "misbereifung" heb je achter dan een groter J waarde nodig en een andere ET waarde. Auto rijdt nu lekker stil en strak. :D

Wat rest is nog het behandelen van wat roestvorming in de achterse wielkasten. Daar kwam ik onlangs pas achter. Tis niet veel, maar behandeling is wel nodig. Ik vind al wat info op dit forum, maar als iemand specifieke SLK tips heeft .... Altijd welkom!!! :goedzo:

Mooi cabrio weekend toegewenst iedereen. 8-)
Plaats reactie