Bij mijn kersverse S210 (nou ja, 15 jaar oud) brandt na het starten van de motor het dimlicht, ook met de schakelaar op 0. Kan dit ergens uitgeschakeld worden (bv. draadbrug of instelling)? Ik heb graag zelf de controle over welk licht er wanneer brandt.
Tips zeer welkom!
W/S210: permanent dimlicht uit te schakelen?
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44426
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Heb je een facelift? (knipperlichten in de spiegels)
Dan kun je het waarschijnlijk via de knoppen op je stuur instellen(?).
Anders zou het ook softwarematig gedaan kunnen zijn (stardiagnose?)?
Ik zou eerst die twee dingen controleren voordat je met de bedrading aan de slag gaat.
Dan kun je het waarschijnlijk via de knoppen op je stuur instellen(?).
Anders zou het ook softwarematig gedaan kunnen zijn (stardiagnose?)?
Ik zou eerst die twee dingen controleren voordat je met de bedrading aan de slag gaat.
#doeslief
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Een 98'er is nog geen facelift....
Dit is raar, want die optie heb je helemaal niet op die auto.
Dus wellicht is daar zelf wat gebasteld.
Dit is raar, want die optie heb je helemaal niet op die auto.
Dus wellicht is daar zelf wat gebasteld.
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44426
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Ah ok, dan zou ik met de lichtschakelaar beginnen om te kijken of daarachter niets veranderd is en daar eventueel beginnen met meten.scho2684 schreef:Een 98'er is nog geen facelift....
Dit is raar, want die optie heb je helemaal niet op die auto.
Dus wellicht is daar zelf wat gebasteld.
#doeslief
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Geen facelift inderdaad, lekker nineties.
In het instructieboekje staat wel dat in bepaalde markten het dimlicht ook in stand 0 brandt bij ingeschakelde motor, dus het lijkt me iets dat af fabriek mogelijk was. Misschien heeft de eerste eigenaar deze 'Zwedeninstelling' laten aanbrengen. Kunnen deze wagens al worden uitgelezen met diagnoseapparatuur? Zo ja, dan laat ik dat eens doen (sowieso benieuwd of er storingen staan). Zijn er ook forummers die over zulke apparatuur beschikken of kan dat alleen bij de dealert?
In het instructieboekje staat wel dat in bepaalde markten het dimlicht ook in stand 0 brandt bij ingeschakelde motor, dus het lijkt me iets dat af fabriek mogelijk was. Misschien heeft de eerste eigenaar deze 'Zwedeninstelling' laten aanbrengen. Kunnen deze wagens al worden uitgelezen met diagnoseapparatuur? Zo ja, dan laat ik dat eens doen (sowieso benieuwd of er storingen staan). Zijn er ook forummers die over zulke apparatuur beschikken of kan dat alleen bij de dealert?
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Ja, deze kunnen al worden uitgelezen...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Inmiddels heb ik de beschikking gekregen over bedradingsschema's en kom tot de volgende conclusie.
Als de motor loopt, trekt hoorbaar een relais aan in de lichtschakelaar. Vanaf het KI loopt een aantal draden naar de lichtmodule/zekeringhouder dashboard. Een van die draden is 61d, die B+ krijgt als de dynamo laadt. Ik kan me daarvan geen andere functie voorstellen dan het dagrijlicht, verder schakelt er geen licht mee met de motor.
Plan is dus om die draad maar eens te onderbreken. Dat kan op verschillende manieren:
- pin in de connector isoleren met tape o.i.d., voordeel daarvan is dat er niets wijzigt dus dat ga ik in eerste instantie proberen;
- schakelaar of zekering ertussen zodat je kunt kiezen. Dat zou via een zekeringhoudertje in de draad kunnen maar wellicht ook via de reservepositie (1) van de lichtmodule. Dan moet ik die natuurlijk wel netjes open zien te krijgen.
Kortom: ik puzzel nog even verder.
Als de motor loopt, trekt hoorbaar een relais aan in de lichtschakelaar. Vanaf het KI loopt een aantal draden naar de lichtmodule/zekeringhouder dashboard. Een van die draden is 61d, die B+ krijgt als de dynamo laadt. Ik kan me daarvan geen andere functie voorstellen dan het dagrijlicht, verder schakelt er geen licht mee met de motor.
Plan is dus om die draad maar eens te onderbreken. Dat kan op verschillende manieren:
- pin in de connector isoleren met tape o.i.d., voordeel daarvan is dat er niets wijzigt dus dat ga ik in eerste instantie proberen;
- schakelaar of zekering ertussen zodat je kunt kiezen. Dat zou via een zekeringhoudertje in de draad kunnen maar wellicht ook via de reservepositie (1) van de lichtmodule. Dan moet ik die natuurlijk wel netjes open zien te krijgen.
Kortom: ik puzzel nog even verder.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Ik ben erachter: niet te doen. De draad met 61e is ook nodig voor de lampcontrole. Als je die isoleert, verschijnt er een melding van de lampcontrole-controle
De lichtmodule zelf wil best uit elkaar, maar bestaat uit flexibele printplaten die om diverse relais heen gevouwen zitten. Het gaat me wat te ver om daaraan te gaan prutsen/solderen, goede kans dat ik dan meer stuk maak dan heel. Een ervaring rijker en een illusie armer, zullen we maar zeggen. Wel wat frikkerig dat zoiets niet met een zekering/draadbrug/instelling te regelen is, maar ok, Schwaben zijn streng
Het wordt dus een andere lichtmodule zonder SA-code 236 en met onderdeelnummer A210 545 01 04 of A210 545 14 04.
Mijn lichtmodule heeft SA-code 236 en onderdeelnummer A210 545 15 04.
De lichtmodule zelf wil best uit elkaar, maar bestaat uit flexibele printplaten die om diverse relais heen gevouwen zitten. Het gaat me wat te ver om daaraan te gaan prutsen/solderen, goede kans dat ik dan meer stuk maak dan heel. Een ervaring rijker en een illusie armer, zullen we maar zeggen. Wel wat frikkerig dat zoiets niet met een zekering/draadbrug/instelling te regelen is, maar ok, Schwaben zijn streng
Het wordt dus een andere lichtmodule zonder SA-code 236 en met onderdeelnummer A210 545 01 04 of A210 545 14 04.
Mijn lichtmodule heeft SA-code 236 en onderdeelnummer A210 545 15 04.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Lichtmodule gewisseld en het blijft mooi donker. Thanks voor alle suggesties!Had gehoopt dat het in die lichtschakelaar makkelijk te omzeilen was, maar zo kan het ook.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 08 feb 2014 16:23
- Mercedes-Benz: S210 200K 2002, Tesla Model S 70D
- Locatie: Almen
Omdat ik graag wil dat mijn dimlicht altijd brandt als ik rij en vanzelf uitgaat als ik de motor uitzet kwam ik op dit topic terecht...
Nu heb ik zelf een S210 van 2001 dus een facelift model. Past de vervangen lichtschakelaar A210 545 15 04 ook in mijn auto?
En zo ja, @TS kan ik deze overnemen indien nog aanwezig?
Bedankt,
Ernst
Nu heb ik zelf een S210 van 2001 dus een facelift model. Past de vervangen lichtschakelaar A210 545 15 04 ook in mijn auto?
En zo ja, @TS kan ik deze overnemen indien nog aanwezig?
Bedankt,
Ernst
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5666
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Hij ligt hier nog op de kapstok. Ik neem aan dat het past, maar pb even je VIN dan zoek ik het voor de zekerheid op in de EPC.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- 19016v
- Dealermedewerker
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: 15 feb 2007 20:57
- Mercedes-Benz: W201 2.3-16; S211 E240; W169 A170; Bmw M5 e34; Yamaha R1;
- Locatie: Noord Brabant
Bij een facelift kun je dat toch gewoon aanzetten met de knoppen op het stuur?ernst89 schreef:Omdat ik graag wil dat mijn dimlicht altijd brandt als ik rij en vanzelf uitgaat als ik de motor uitzet kwam ik op dit topic terecht...
Nu heb ik zelf een S210 van 2001 dus een facelift model. Past de vervangen lichtschakelaar A210 545 15 04 ook in mijn auto?
En zo ja, @TS kan ik deze overnemen indien nog aanwezig?
Bedankt,
Ernst
toch maar liever naar de echte dealer ?