W124 230CE zekering nr. 9

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

22 aug 2014 07:47

Probleem is opgelost>>bedankt voor de tips en aanwijzingen.. Het was na goed controleren de steekhouder met Diode, deze was doorgebrand..nieuwe erin en het werkt weer.
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

11 sep 2014 07:44

Probleem met de gerepareerde steekzekering nog niet weg ;(

Zoals KlaasB al aangaf>> repareren: dus gedaan: nieuwe Diode erin gesoldeerd en de ramen werken naar behoren.
De situatie is nu als volgt:

Accu opgeladen en in de auto geplaatst. 10 minuten mee gereden: Wil daarna (binnen het uur) niet meer starten, alleen met jumpstarter.

Accu laadt bij op 13,8V
Heb nog steeds lekstroom maar nu met als gevolg dat de auto maar1 keer te starten is. Voorheen kan dat met volle accu gewoon elke keer.

Spanningsregelaar en OVP schoongemaakt..geen resultaat.

Lekstroom zit nog steeds op 9

Kan het nog steeds de Dynamo zijn? Ik heb deze 3 keer na laten kijken...
Kreeg nog een tip om de min pool vd auto te halen met draaiende motor: slaat ie af dan zou de dynamo op zijn???
KlaasB
Berichten: 408
Lid geworden op: 14 mar 2010 01:03
Mercedes-Benz: audi 80

11 sep 2014 21:15

Met de problemen die je nu aangeeft, zou ik denken aan een accu die aan z’n einde is.
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

12 sep 2014 16:57

Ja dat ga ik dan ook maar vervangen..

( probleem met het hobby budget> is op vanwege de APK keuring :( Laswerk en ander gedoe..gelukkig wel gekeurd nu)
Dus als het tegenzit pas volgend jaar Maart weer echt plezier met de oldtimer 8-)
KlaasB
Berichten: 408
Lid geworden op: 14 mar 2010 01:03
Mercedes-Benz: audi 80

12 sep 2014 22:51

Van afstand is het moeilijk diagnosticeren maar de volgende opmerking in je openingsbijdrage vond ik opmerkelijk:

Reeds uitgesloten dmv test met Lampje tussen de accupolen: -Lampje aan met zekering 9, lampje uit zonder zekering 9

Heb jij op grond van deze test de conclusie getrokken dat je een lekstroom op iets, via zekering 9, hebt???
Op zekering 9 zit nl een "constante plus", anders zou je klok niet bij de tijd blijven.... 8-)
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

13 sep 2014 09:06

Heb ik me laten vertellen ja...vanwege de intensiteit ,hoe hard het lampje brandt. Nogal fel voor alleen een klokje?

Ik ga vandaag verder zoeken.. En wie weet peur ik een paar euro's op voor een verse accu..

Het vermoeden is nu gericht op een relais wat blijft hangen.

auto op slot alles uit, accu los : geen lekstroom
Accu aangesloten>geen lekstroom
Daarna deur geopend, contact geweest, lekstroom terug
Er brande een 5watt lampje aardig fel toen ik deze tussen massa en minpool had.

Vervelende is dat ik geen adres in de buurt heb om relais te testen..
KlaasB
Berichten: 408
Lid geworden op: 14 mar 2010 01:03
Mercedes-Benz: audi 80

13 sep 2014 11:26

Dude303 schreef: Het vermoeden is nu gericht op een relais wat blijft hangen.

1: auto op slot alles uit, accu los : geen lekstroom
2: Accu aangesloten > geen lekstroom
3: Daarna deur geopend, contact geweest, lekstroom terug
De lekstroom ontstaat, volgens jou, dus nadat een deurschakelaar is geactiveerd geweest.
Je hebt drie en achter die schakelaars zitten de volgende kleuren draad:
gordelaangever > 2 bruin & 1 bruin/wit
K6 relais >> 2 rood/wit en 2 rood/groen
o.a. binnenverlichting >> 1 bruin en 2 bruin/grijs

K6 is zo getest, die voorziet zekering G & H van stroom:
De motorkap open en doe t/m stap 2: geen stroom op zekering G & H.
Dan stap 3, maar alleen de deur open: wel stroom op G & H.
Daarna de deur dicht: geen stroom op G & H.
Als dat klopt heb je die uitgesloten.

Blijven er nog 2 over, misschien omslachtig, maar zelf zou ik de draden beurtelings loshalen van 1 schakelaar,
en dan checken achter welke schakelaar de lekstroom ontstaat.
Plak de kabelschoentjes wel even af, ze schakelen nl massa..... :owja:
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

14 sep 2014 08:09

Superbedankt voor het meedenken.. ik ga er vandaag weer verder naar zoeken.. Ik laat nog even weten of ik het heb kunnen oplossen.
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

26 sep 2014 19:50

Omdat ik ondanks dat ik er nog maar kort in kan rijden helemaal knettergek werd vh stroomprobleem: Vandaag een nieuwe accu gekocht.

Voor de zekerheid de zekeringen nagekeken op lekstroom: Lampje branden op C , D en 9
Dus ( C & D) 2 problemen erbij.

Spanningsregelaar los en naar de winkel, daar nagekeken en lijkt in orde. Evenals de Dynamo waar ik eerder naar had laten kijken.

Dus stroommeter tussen minpool en blok , alles uit auto op slot, geeft 12 volt aan ? ? euhhh verschrikkelijk veel of ik doe iets fout. Voltmeter op Ampere gezet en tusen de minpool en de accu gezet.. Geeft niks aan, alle standen Ampere meten geprobeerd.
Voor de zekerheid maar de zekeringen d, c en 9 eruit.

Dynamo stekker losgetrokken en ingespoten met contactspray.

Nu in de auto, op contact en ALLE lampjes gaan even aan: Dit heeft de auto nooit eerder gedaan behalve het ABS lampje en het groene lampje (stekkertje 5?)

Dit was weer 1-malig helaas want daarna geen lampje meer aan bij het op contact zetten.

Voltmeter geeft als de motor loopt niet hoger dan 13,6 volt. soms 13,8 (meerdere malen gestart)


Alles werkt nagenoeg nu de zekeringen eruit zijn, behalve lampje achterin en de C.V> dingendie voor de hand liggen: de waarschuwing knipper werkt wel maar maakt geen geluid. SOms werkt dit alleen met de deur open. (had ik helemaal niet verwacht)

Kan het zijn dat ik de eerder gesoldeerde diode verkeerd om heb geplaatst? Min zit links op de stekker..

Ik snap er werkelijk niks van, dat blijkt wel, maar voordat ik weer onnodig geld ga uitgeven toch maar even een update hier op het forum ;)
KlaasB
Berichten: 408
Lid geworden op: 14 mar 2010 01:03
Mercedes-Benz: audi 80

27 sep 2014 02:09

Het wordt een beetje teveel aan (overbodige) handelingen/conclusies/informatie, ik ben meer van de stap voor stap...
Dude303 schreef: Voor de zekerheid de zekeringen nagekeken op lekstroom: Lampje branden op C , D en 9
Dus ( C & D) 2 problemen erbij.
> zekering 9 en C zitten op dezelfde groep en hebben een constante plus, dus 'normaal' dat het lampje brand
Je hebt (dus) airco op je auto?
> D is voor de hoofdstroom voor het relais 9 en 10 van de aircofan, stuurstroom komt van zekering 7 = geschakeld
verwijder zekering D eens en kijk of je nog een lekstroom hebt....
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

27 sep 2014 08:13

Bedankt voor de uitleg !

Dat ga ik meteen doen,... en sorry voor de onnodige informatie, ik ben erg enthousiast "tikker" 8-)

Heb geen airco in de auto dus C kan eruit blijven lijkt me?
KlaasB
Berichten: 408
Lid geworden op: 14 mar 2010 01:03
Mercedes-Benz: audi 80

27 sep 2014 11:23

Nee, D zou onbezet/zonder zekering kunnen blijven

geef nog even aan welk bouwjaar & maand je 230CE is, het liefst met je VIN en opties erbij (mag PB)
er zijn nl 6 verschillende "Fahrzeugschaltpläne" voor een 230CE, weet ik zeker dat ik in de juiste zit te kijken....
Plaats reactie