W124 230CE zekering nr. 9

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

12 dec 2013 17:14

Hallo allemaal,

Ik heb een vervelende lekstroom op zekering 9. Hier zit op

-Diagnostic Term. 6
-hazzard warning system
-Clock
-front roof light
(electronic radio, vanity mirror light, relay comfort circuitry term. 86)

De kofferbak heeft geen verlichting meer. Er zit nog wel een drukschakelaar maar maakt geen verschil.
Voor nu heb ik de accu losgekoppeld maar dit vind ik toch zo armoedig om dit steeds te doen.. Want de accu loopt leeg na 4 dagen.

Reeds uitgesloten dmv test met Lampje tussen de accupolen:
-Lampje aan met zekering 9, lampje uit zonder zekering 9
-geen verschil met deuren op slot (lampje gaat wel 30 seconden feller branden en zwakt dan af wanneer ik cv gebruik)
-Autoradio afgesloten geen verschil
-klokje losgehaald geen verschil
-Dynamo losgehaald geen verschil
-alarmlichtschakelaar werkt, geen storing op knipperlichten
-dashboardkastje lampje daarvan werkt en gaat aan uit met klepje open en dicht.
-binnenverlichting/instapverlichting op 0 gezet, alle standen werken ook)
-antenne motor afgekoppeld

Waar zou ik het nog in kunnen zoeken?

Groeten,

Rudy
KlaasB
Berichten: 408
Lid geworden op: 14 mar 2010 01:03
Mercedes-Benz: audi 80

12 dec 2013 21:24

hoeveel aansluitingen heb je op zek. 9 ?
draadkleuren?
Gebruikersavatar
André Buskop
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 nov 2007 19:22
Mercedes-Benz: 380 SL W211 E280
Locatie: Ridderkerk

12 dec 2013 22:03

Nogal druk op zekering 9
Bijlagen
58863675.gif
58863675.gif (21.85 KiB) 1570 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

13 dec 2013 09:27

Zeker druk op 9
Is jou kaart ook van een w124 230ce? Want er staat wel iets meer bij dan op die van mij.
Ik heb exact overgeschreven wat op mijn kaart staat, en daaronder waar ik al gezocht heb.

Aan de hand van jou kaart zal ik zeker wel even verder zoeken!
Gebruikersavatar
verstappennl
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 mar 2012 12:10
Mercedes-Benz: W124 300E 1986

13 dec 2013 10:56

Heb je in je deuropening 1 of 2 schakelaars zitten?
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

14 dec 2013 09:17

3 schakelaars(!) Beide kanten.

Ik weet vd middelste dat deze de ramen kan bedienen wanneer de deur dicht is. Als ik deze schakelaar ertussen zet kan ik de ruiten alleen met de deur open elektrisch bedienen.

Ik denk ook dat hier een probleem zit, ben ik gister achter gekomen. De middelste schakelaar was afgesloten door de vorige eigenaar en deze heeft er een steekzekering tussen gezet. Dus waar normaal de stekkertjes aan de schakelaar zitten , zitten ze nu op de steekzekering.

Maar het gekke is dat wanneer ik alle schakelaars verwijder, er niks aan het meten op de accu veranderd.
Dus het meetlampje blijft branden.
De radio aangesloten en hierdoor gaat het lampje ook niet feller branden (wanneer de radio uit staat) dus hier zoek ik het niet meer in.

Er werkt 1 lampje niet van 1 vd 2 temperatuurregelaars.. Krijg het paneel er alleen niet af. Heb ook geen idee of dit zoveel mA kan trekken dus vandaar mijn vraag. :S
Ik vrees dat ik de hele auto systematisch moet nalopen en dan zal ik wel beginnen bij de deur.
Verder had ik ergens gelezen dat de dimmer vd tellerbak ook lekstroom kan geven (180mA)>? Maar ik heb tot nu toe alleen het klokje eraf gehaald.

Is het zinvol om de tellerbak helemaal los te halen? Leek mij niet zo'n fijn idee als t mis gaat met de stekkers/bedrading en ik heb geen reserve ;)
KlaasB
Berichten: 408
Lid geworden op: 14 mar 2010 01:03
Mercedes-Benz: audi 80

14 dec 2013 13:43

Dude303 schreef:3 schakelaars(!) Beide kanten.

Ik weet vd middelste dat deze de ramen kan bedienen wanneer de deur dicht is. Als ik deze schakelaar ertussen zet kan ik de ruiten alleen met de deur open elektrisch bedienen.

Ik denk ook dat hier een probleem zit, ben ik gister achter gekomen. De middelste schakelaar was afgesloten door de vorige eigenaar en deze heeft er een steekzekering tussen gezet. Dus waar normaal de stekkertjes aan de schakelaar zitten , zitten ze nu op de steekzekering.
steekzekering verwijderen en er een deurschakelaar opzetten, probleem 99,9% zeker opgelost.
het komfortrelais voor je e-ramen wordt plus geschakeld (vanaf zek. 9) door de deurschakelaar als de deur open staat
zek. 9 is een constante plus en met die zekering, i.v.p deurschakelaar, wordt het komfortrelais permanent bedient met stroom
standaard is: deur dicht geen stroom op het komfortrelais.....


edit: kan ook nog mogelijk zijn dat je komfortrelais blijft hangen
Gebruikersavatar
Benzzo
Berichten: 1134
Lid geworden op: 16 jul 2009 22:09
Mercedes-Benz: Dodge
Specialisatie: Niks doen
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

14 dec 2013 17:20

Ik heb hetzelfde probleem gehad, bij mij zat het slot in de bijrijdersportier niet goed, daardoor bleef het comfort circuit het seintje krijgen dat de ramen dicht moesten gaan.
Ik kwam erachter toen ik de deur met de sleutel open wilde draaien, geen beweging in het slot.
Good, better, best, ME
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

15 dec 2013 18:12

Heren Klaasb en Benzzo bedankt voor het meedenken!

Bijrijdersportier heeft geen slot dus daar zal het niet in zitten? Ik heb gekeken of er wat veranderde aan het slot a.d. bestuurderskant maar geen verschil.

De steekzekering had ik ook vervangen voor een deurcontact maar helaas werken de ramen dan niet als de deur dicht is. Schakelaar gemeten en is oke. Dus heb voor nu de steekzekering er weer tussen. Geen idee wat de vorige eigenaar allemaal heeft uitgespookt :evil:
Zal zeker even naar het comfortrelais kijken of het hier in zit..Laten we het hopen want ik begin er genoeg van te krijgen...pfff

Comfortrelais zit achter de zekeringenbak toch?
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

15 dec 2013 19:57

Oh wacht s even...dat zou dus ook in het kofferbakslot kunnen zitten? Hier is geen beweging in te krijgen met de sleutel erin. Ik dacht er verder niet aan omdat deze wel op slot gaat met de cv.

Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

En nogmaals bedankt!
KlaasB
Berichten: 408
Lid geworden op: 14 mar 2010 01:03
Mercedes-Benz: audi 80

15 dec 2013 20:10

Dude303 schreef:
De steekzekering had ik ook vervangen voor een deurcontact maar helaas werken de ramen dan niet als de deur dicht is. Schakelaar gemeten en is oke. Dus heb voor nu de steekzekering er weer tussen.

Comfortrelais zit achter de zekeringenbak toch?
Ja die zit achter de zekeringskast,
maar als je ramen wel doen met de deur OPEN ligt het niet aan dat relais.
Dit relais schakelt nl de stroom naar de zekeringuitbreiding voor de e-ramen E, F, G en H (G en H zijn voor e-ramen)
Het relais krijgt (met de deuren dicht) een geschakelde(!) stroom (= op contact of motor lopen)
van zekering 2 via een diode, en die zit ook achter de zekeringskast.....

PS
je deuren- kofferbaksloten hebben er niets mee te maken, dat hoort bij de zgn "Komfortsluiting"
en dat zit pas vanaf 1988 gemonteerd
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

16 dec 2013 11:29

Hoi, Ja de ramen doen het met de deur open als ik de steekzekering er tussen zet. Dan doen de ramen het ook nog als ik de deuren dicht heb. Plaats ik hiervoor een schakelaar dan doen de ramen het alleen met de deur open.

Maar dan kan tenminste weer wat afstrepen. Dus verder zoeken maar!
KlaasB
Berichten: 408
Lid geworden op: 14 mar 2010 01:03
Mercedes-Benz: audi 80

17 dec 2013 13:03

kwestie van goed lezen en stap voor stap.....
KlaasB schreef: het komfortrelais voor je e-ramen wordt plus geschakeld (vanaf zek. 9) door de deurschakelaar als de deur open staat
zek. 9 is een constante plus en met die zekering, i.v.p deurschakelaar, wordt het komfortrelais permanent bedient met stroom
KlaasB schreef: Dit relais schakelt nl de stroom naar de zekeringuitbreiding voor de e-ramen E, F, G en H (G en H zijn voor e-ramen)
Het relais krijgt (met de deuren dicht) een geschakelde(!) stroom (= op contact of motor lopen)
van zekering 2 via een diode, en die zit ook achter de zekeringskast.....
je lekstroom wordt veroorzaakt door die steekzekering ipv een deurschakelaar:
een constante stroom op je komfortrelais (pin 4) vanaf zekering 9, door die steekzekering
dus steekzekering vervangen voor een deurschakelaar en lekstroom opgelost!

volgend "probleem" dient zich aan
met deurschakelaar werken ramen alleen met deur(en) open, dat hoort ook zo: komfortrelais werkt, "probleem" opgelost!

ramen werken niet met de deuren dicht, met niet 'lopende' motor en/of sleutel niet op 'contact' hoort dat ook zo
"probleem" opgelost!

met 'lopende' motor en/of contactsleutel op contact en deuren dicht, werken de ramen niet, das wel een probleem
en is opgelost door die steekzekering m.a.g. een lekstroom
op pin 4 van het komfort relais komt een 2e maar geschakelde stroom: zie geciteerde
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

17 aug 2014 18:28

Hallo Klaas,

Wat een goed bericht en wat stom van mij datik dit al die maanden niet heb gezien...ik was even met total iets anders bezig dan de auto..Nu ga ik er weer volop mee bezig ben ga ik dit zeker uitproberen!!!
Ik laat het nog even weten wat de uitkomst is.
Gebruikersavatar
Dude303
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 sep 2012 18:44
Mercedes-Benz: W126 500 SEC / W124 230CE
Specialisatie: Photoshop, Video, Apps
Locatie: Zuid Holland

18 aug 2014 18:32

Ik heb er vandaag weer even naar gekeken.
De zekering die op de 2 kabeltjes zat er tussenuit gehaald, schakelaar terug.

Nu met de deur open en draaiende motor: Ramen open dicht
Met deur dicht draaiende motor: geen reactie

met sleutel op contact , motor af,deur gesloten: geen reactie.

Dat van pin 4 snap ik niet helemaal..

Wat doe ik verkeerd? ;)
Bijlagen
foto.JPG
foto.JPG (137.84 KiB) 1210 keer bekeken
Plaats reactie