als je een oude cdi laat chip tunen vergeet dan niet te vragen om ook de egr weg te schrijven. je bent dan een grote stap verder in het oplossen van die steeds weerkerende vervuiling. Rest dan alleen nog het spruitstuk ultrasoon te laten reinigen en een rvs plaatje om de egr fysiek af te sluiten.
Ik heb het zelf gedaan met een s 320cdi en met een e 320 cdi en het verschil is fenomenaal.
groet willem (man van jenny)
Chiptuning en alles over meer vermogen voor je Mercedes
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 02 nov 2014 19:27
- Mercedes-Benz: e 220 cdi
Weet iemand een adres in de buurt van Ommen waar ik mijn E 220 w210 kan laten chip of eigenlijk computer van de auto kan laten aanpassen
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Wat is het toch heerlijk (en vooral leerzaam) als je alles op dit forum leest en een goed geheugen hebt.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 23 nov 2014 12:12
Beste mensen,
sinds vorige week de trotse bezitter van een mooie R171 SLK 200 70dkm.
Nu heb ik in het verleden ooit een auto (Smartje) laten chiptunen bij een specialist in de buurt van Den Haag.
Dit was tot volle tevredenheid, er werd speciaal op de auto een programma "geschreven". Ik mocht erbij zijn en heb gezien hoe e.e.a. in zijn werk ging. In de betreffende auto moest de ECU er telkens eruit omdat deze separaat aan de computer moest worden gehangen ter programmering. Na enkele keren op de rollenbank was het uiteindelijke resultaat verbluffend. Dit autootje had een benzinemotor met turbo.
Nu terug naar de SLK.
Ik heb natuurlijk in eerste instantie een P.O. gevraagd bij bovenstaande tuner. Ik ben nog in afwachting van een voorstel.
Elke keer als ik iets met chiptuning wil doen krijg ik echter steeds het gevoel dat er heel veel cowboys op dit vlak actief zijn. Hierdoor is het bijna onmogelijk voor mij om een beeld te vormen wat een dergelijke tuning voor een dergelijke auto nu (ongeveer) mag kosten.
Voor de SLK houd ik rekening met +/- € 500,- voor alleen de chiptuning.
Mijn vraag aan jullie is: zit ik er ver naast ? Vergeet ik misschien nog hardwarematige aanpassingen die noodzakelijk zijn voor motoren met compressor ?
Ik vermoed dat er geen reclame op het forum mag worden gemaakt voor tuners dus als je een goed adresje weet graag een PM naar mij,
Thanks!
Groet,
Paul
ps heb het forum doorzocht op andere SLK ervaringen maar niets gevonden
sinds vorige week de trotse bezitter van een mooie R171 SLK 200 70dkm.
Nu heb ik in het verleden ooit een auto (Smartje) laten chiptunen bij een specialist in de buurt van Den Haag.
Dit was tot volle tevredenheid, er werd speciaal op de auto een programma "geschreven". Ik mocht erbij zijn en heb gezien hoe e.e.a. in zijn werk ging. In de betreffende auto moest de ECU er telkens eruit omdat deze separaat aan de computer moest worden gehangen ter programmering. Na enkele keren op de rollenbank was het uiteindelijke resultaat verbluffend. Dit autootje had een benzinemotor met turbo.
Nu terug naar de SLK.
Ik heb natuurlijk in eerste instantie een P.O. gevraagd bij bovenstaande tuner. Ik ben nog in afwachting van een voorstel.
Elke keer als ik iets met chiptuning wil doen krijg ik echter steeds het gevoel dat er heel veel cowboys op dit vlak actief zijn. Hierdoor is het bijna onmogelijk voor mij om een beeld te vormen wat een dergelijke tuning voor een dergelijke auto nu (ongeveer) mag kosten.
Voor de SLK houd ik rekening met +/- € 500,- voor alleen de chiptuning.
Mijn vraag aan jullie is: zit ik er ver naast ? Vergeet ik misschien nog hardwarematige aanpassingen die noodzakelijk zijn voor motoren met compressor ?
Ik vermoed dat er geen reclame op het forum mag worden gemaakt voor tuners dus als je een goed adresje weet graag een PM naar mij,
Thanks!
Groet,
Paul
ps heb het forum doorzocht op andere SLK ervaringen maar niets gevonden
- Yesman
- Berichten: 448
- Lid geworden op: 24 mar 2013 23:16
- Mercedes-Benz: W203 C32 AMG 2001
- Locatie: Oranjestad, Aruba
Paulus de B. schreef:Beste mensen,
sinds vorige week de trotse bezitter van een mooie R171 SLK 200 70dkm.
Nu heb ik in het verleden ooit een auto (Smartje) laten chiptunen bij een specialist in de buurt van Den Haag.
Dit was tot volle tevredenheid, er werd speciaal op de auto een programma "geschreven". Ik mocht erbij zijn en heb gezien hoe e.e.a. in zijn werk ging. In de betreffende auto moest de ECU er telkens eruit omdat deze separaat aan de computer moest worden gehangen ter programmering. Na enkele keren op de rollenbank was het uiteindelijke resultaat verbluffend. Dit autootje had een benzinemotor met turbo.
Nu terug naar de SLK.
Ik heb natuurlijk in eerste instantie een P.O. gevraagd bij bovenstaande tuner. Ik ben nog in afwachting van een voorstel.
Elke keer als ik iets met chiptuning wil doen krijg ik echter steeds het gevoel dat er heel veel cowboys op dit vlak actief zijn. Hierdoor is het bijna onmogelijk voor mij om een beeld te vormen wat een dergelijke tuning voor een dergelijke auto nu (ongeveer) mag kosten.
Voor de SLK houd ik rekening met +/- € 500,- voor alleen de chiptuning.
Mijn vraag aan jullie is: zit ik er ver naast ? Vergeet ik misschien nog hardwarematige aanpassingen die noodzakelijk zijn voor motoren met compressor ?
Ik vermoed dat er geen reclame op het forum mag worden gemaakt voor tuners dus als je een goed adresje weet graag een PM naar mij,
Thanks!
Groet,
Paul
ps heb het forum doorzocht op andere SLK ervaringen maar niets gevonden
Waarom zou u naar een andere tuner gaan dan waar u bekend mee bent en waar u van weet dat diegene zelf software schrijft/aanpast?
Zoals vaker in dit topic vermeld: er zijn maar weinig bedrijven die zelf " schrijven ", die kunt u op 1 hand tellen in dit land.
De rest koopt het voornamelijk in ( maar dat betekend niet dat het direct slecht is).
Als ik u was zou ik naar diegene gaan waar ik zeker van zou weten wat hij doet.
De hardware aanpassingen, tja wat u zelf wil?
Wilt u ook een beter koelvermogen ( warmte wisselaar) en diens pomp vervangen?
Aanpassing van het lucht aanzuigsysteem ?
Het lijkt mij meer dan logisch dat dit ligt aan de aanpassingen die u zelf wil.
Wat mij ook meer dan logisch lijkt is dat de desbetreffende tuner u daar juist over kan informeren.
Hij schrijft immers zijn software en weet waar " verbeter punten " liggen.
Aruba dushi tera
Ik overweeg een vito 110 cdi van 2013-2014 (95pk).
Denk erover om deze dan te laten tunen. Is het bij deze motor ook mogelijk om meteen de egr weg te laten schrijven en eventueel later ook nog het dpf? Moet de egr ook fysiek afgesloten worden?
Heb momenteel namelijk een toyota dcat (178pk) waarvan de software op geen enkele mogelijkheid aan te passen is en waarmee ik roetfilterproblemen heb gehad. Ik kan je vertellen dat dat een kostbare grap is en daar wil ik me nu dus voor behoeden indien mogelijk. Daarbij kan ik de egr niet volledig sluiten omdat dat uiteraard storing oplevert. Heb aan den lijve ondervonden wat die egr oplevert: een gigantisch smerig en dichtgekoekt inlaatspruitstuk. Dat reinigen is op zich wel te doen maar ook dat wil ik voorkomen.
Graag jullie reactie
Denk erover om deze dan te laten tunen. Is het bij deze motor ook mogelijk om meteen de egr weg te laten schrijven en eventueel later ook nog het dpf? Moet de egr ook fysiek afgesloten worden?
Heb momenteel namelijk een toyota dcat (178pk) waarvan de software op geen enkele mogelijkheid aan te passen is en waarmee ik roetfilterproblemen heb gehad. Ik kan je vertellen dat dat een kostbare grap is en daar wil ik me nu dus voor behoeden indien mogelijk. Daarbij kan ik de egr niet volledig sluiten omdat dat uiteraard storing oplevert. Heb aan den lijve ondervonden wat die egr oplevert: een gigantisch smerig en dichtgekoekt inlaatspruitstuk. Dat reinigen is op zich wel te doen maar ook dat wil ik voorkomen.
Graag jullie reactie
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Met de zoekfunctie in Technische Vragen kan je veel antwoordenfrankiej schreef:Ik overweeg een vito 110 cdi van 2013-2014 (95pk).
Denk erover om deze dan te laten tunen. Is het bij deze motor ook mogelijk om meteen de egr weg te laten schrijven en eventueel later ook nog het dpf? Moet de egr ook fysiek afgesloten worden?
Heb momenteel namelijk een toyota dcat (178pk) waarvan de software op geen enkele mogelijkheid aan te passen is en waarmee ik roetfilterproblemen heb gehad. Ik kan je vertellen dat dat een kostbare grap is en daar wil ik me nu dus voor behoeden indien mogelijk. Daarbij kan ik de egr niet volledig sluiten omdat dat uiteraard storing oplevert. Heb aan den lijve ondervonden wat die egr oplevert: een gigantisch smerig en dichtgekoekt inlaatspruitstuk. Dat reinigen is op zich wel te doen maar ook dat wil ik voorkomen.
Graag jullie reactie
op je vragen vinden. Er is in het verleden al veel geschreven over
dit onderwerp.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
- Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
- Locatie: Zwolle
Er zijn 2 methodes: intern tunen dmv OBD2. Hierbij herprogrammeren ze de ECU van de wagen en wijzigen ze de kengetallen. Een eventuele update bij de dealer agv voorgeschreven onderhoud, kan dit teniet doen. Doorgaans wordt hier 300 tot 700 euro voor gevraagd, al dan niet met garantie op een kapot blok op basis van een maximum periode of kilometrage.
De tweede methode is een powerbox. Dit is een externe module die als het ware de auto voor de gek houdt.
Zolang je dit binnen te toleranties doet, net als bij de eerste methode, kan dit prima werken.
Ik gebruikte tot voor kort een Powerbox van Racechip en ben hier altijd zeer content over geweest.
Deze is verkrijgbaar vanaf 129 euro.
De tweede methode is een powerbox. Dit is een externe module die als het ware de auto voor de gek houdt.
Zolang je dit binnen te toleranties doet, net als bij de eerste methode, kan dit prima werken.
Ik gebruikte tot voor kort een Powerbox van Racechip en ben hier altijd zeer content over geweest.
Deze is verkrijgbaar vanaf 129 euro.
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
Ondertussen enkele tuners een mailtje gestuurd en van 2 antwoord gehad. ZIP Tuning en ATM chiptuning. Iemand ervaring met 1 van deze tuners ( zowel positief als negatief) met zijn Mercedes? Prijs gaat van 400euro bij ATM tot 550euro bij ZIP. Of is er een absolute nr.1 waar we met de Mercedes naar toe moeten/kunnen ?