Chiptuning en alles over meer vermogen voor je Mercedes

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

09 nov 2014 17:23

als je een oude cdi laat chip tunen vergeet dan niet te vragen om ook de egr weg te schrijven. je bent dan een grote stap verder in het oplossen van die steeds weerkerende vervuiling. Rest dan alleen nog het spruitstuk ultrasoon te laten reinigen en een rvs plaatje om de egr fysiek af te sluiten.
Ik heb het zelf gedaan met een s 320cdi en met een e 320 cdi en het verschil is fenomenaal.

groet willem (man van jenny)
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

09 nov 2014 18:14

btw beide auto's hebben bijna 4 ton weg en rijden beter dan ooit te voren.

mvg
Willem (man van Jenny)
mercedes 220 cdi
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 nov 2014 19:27
Mercedes-Benz: e 220 cdi

09 nov 2014 21:20

Weet iemand een adres in de buurt van Ommen waar ik mijn E 220 w210 kan laten chip of eigenlijk computer van de auto kan laten aanpassen
Jenny
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2014 14:07
Mercedes-Benz: W210 320 CDI
Locatie: Barendrecht

10 nov 2014 06:26

Tunex Automotive in 's-Heerenberg is dat in de buurt?

mvg
Willem
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

10 nov 2014 09:18

Dan zou ik eerst je waterpomp checken :lol:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25792
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

10 nov 2014 18:51

:lol:
Wat is het toch heerlijk (en vooral leerzaam) als je alles op dit forum leest en een goed geheugen hebt.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
benzfreak
Berichten: 2720
Lid geworden op: 21 feb 2009 21:27
Mercedes-Benz: W906 219CDI
Specialisatie: Banden (Vredestein)
Locatie: Tukkerland

10 nov 2014 18:54

Jeroen schreef::lol:
Wat is het toch heerlijk (en vooral leerzaam) als je alles op dit forum leest en een goed geheugen hebt.

gr J
+1

Groet Frank (A)
Groet Benzfreak ;)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

10 nov 2014 23:59

Wel een heel selectief geheugen (A)
Logboek S500.
Paulus de B.
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 nov 2014 12:12

25 nov 2014 12:28

Beste mensen,

sinds vorige week de trotse bezitter van een mooie R171 SLK 200 70dkm.
Nu heb ik in het verleden ooit een auto (Smartje) laten chiptunen bij een specialist in de buurt van Den Haag.
Dit was tot volle tevredenheid, er werd speciaal op de auto een programma "geschreven". Ik mocht erbij zijn en heb gezien hoe e.e.a. in zijn werk ging. In de betreffende auto moest de ECU er telkens eruit omdat deze separaat aan de computer moest worden gehangen ter programmering. Na enkele keren op de rollenbank was het uiteindelijke resultaat verbluffend. Dit autootje had een benzinemotor met turbo.

Nu terug naar de SLK.
Ik heb natuurlijk in eerste instantie een P.O. gevraagd bij bovenstaande tuner. Ik ben nog in afwachting van een voorstel.
Elke keer als ik iets met chiptuning wil doen krijg ik echter steeds het gevoel dat er heel veel cowboys op dit vlak actief zijn. Hierdoor is het bijna onmogelijk voor mij om een beeld te vormen wat een dergelijke tuning voor een dergelijke auto nu (ongeveer) mag kosten.
Voor de SLK houd ik rekening met +/- € 500,- voor alleen de chiptuning.

Mijn vraag aan jullie is: zit ik er ver naast ? Vergeet ik misschien nog hardwarematige aanpassingen die noodzakelijk zijn voor motoren met compressor ?
Ik vermoed dat er geen reclame op het forum mag worden gemaakt voor tuners dus als je een goed adresje weet graag een PM naar mij,

Thanks!

Groet,
Paul
ps heb het forum doorzocht op andere SLK ervaringen maar niets gevonden :? :(
Gebruikersavatar
Yesman
Berichten: 448
Lid geworden op: 24 mar 2013 23:16
Mercedes-Benz: W203 C32 AMG 2001
Locatie: Oranjestad, Aruba

25 nov 2014 12:40

Paulus de B. schreef:Beste mensen,

sinds vorige week de trotse bezitter van een mooie R171 SLK 200 70dkm.
Nu heb ik in het verleden ooit een auto (Smartje) laten chiptunen bij een specialist in de buurt van Den Haag.
Dit was tot volle tevredenheid, er werd speciaal op de auto een programma "geschreven". Ik mocht erbij zijn en heb gezien hoe e.e.a. in zijn werk ging. In de betreffende auto moest de ECU er telkens eruit omdat deze separaat aan de computer moest worden gehangen ter programmering. Na enkele keren op de rollenbank was het uiteindelijke resultaat verbluffend. Dit autootje had een benzinemotor met turbo.

Nu terug naar de SLK.
Ik heb natuurlijk in eerste instantie een P.O. gevraagd bij bovenstaande tuner. Ik ben nog in afwachting van een voorstel.
Elke keer als ik iets met chiptuning wil doen krijg ik echter steeds het gevoel dat er heel veel cowboys op dit vlak actief zijn. Hierdoor is het bijna onmogelijk voor mij om een beeld te vormen wat een dergelijke tuning voor een dergelijke auto nu (ongeveer) mag kosten.
Voor de SLK houd ik rekening met +/- € 500,- voor alleen de chiptuning.

Mijn vraag aan jullie is: zit ik er ver naast ? Vergeet ik misschien nog hardwarematige aanpassingen die noodzakelijk zijn voor motoren met compressor ?
Ik vermoed dat er geen reclame op het forum mag worden gemaakt voor tuners dus als je een goed adresje weet graag een PM naar mij,

Thanks!

Groet,
Paul
ps heb het forum doorzocht op andere SLK ervaringen maar niets gevonden :? :(

Waarom zou u naar een andere tuner gaan dan waar u bekend mee bent en waar u van weet dat diegene zelf software schrijft/aanpast?

Zoals vaker in dit topic vermeld: er zijn maar weinig bedrijven die zelf " schrijven ", die kunt u op 1 hand tellen in dit land.
De rest koopt het voornamelijk in ( maar dat betekend niet dat het direct slecht is).

Als ik u was zou ik naar diegene gaan waar ik zeker van zou weten wat hij doet.
De hardware aanpassingen, tja wat u zelf wil?

Wilt u ook een beter koelvermogen ( warmte wisselaar) en diens pomp vervangen?
Aanpassing van het lucht aanzuigsysteem ?
Het lijkt mij meer dan logisch dat dit ligt aan de aanpassingen die u zelf wil.
Wat mij ook meer dan logisch lijkt is dat de desbetreffende tuner u daar juist over kan informeren.
Hij schrijft immers zijn software en weet waar " verbeter punten " liggen.
Aruba dushi tera 🇦🇼
frankiej
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 dec 2014 06:21
Locatie: Bommelerwaard

09 dec 2014 06:33

Ik overweeg een vito 110 cdi van 2013-2014 (95pk).
Denk erover om deze dan te laten tunen. Is het bij deze motor ook mogelijk om meteen de egr weg te laten schrijven en eventueel later ook nog het dpf? Moet de egr ook fysiek afgesloten worden?
Heb momenteel namelijk een toyota dcat (178pk) waarvan de software op geen enkele mogelijkheid aan te passen is en waarmee ik roetfilterproblemen heb gehad. Ik kan je vertellen dat dat een kostbare grap is en daar wil ik me nu dus voor behoeden indien mogelijk. Daarbij kan ik de egr niet volledig sluiten omdat dat uiteraard storing oplevert. Heb aan den lijve ondervonden wat die egr oplevert: een gigantisch smerig en dichtgekoekt inlaatspruitstuk. Dat reinigen is op zich wel te doen maar ook dat wil ik voorkomen.
Graag jullie reactie
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

10 dec 2014 09:42

frankiej schreef:Ik overweeg een vito 110 cdi van 2013-2014 (95pk).
Denk erover om deze dan te laten tunen. Is het bij deze motor ook mogelijk om meteen de egr weg te laten schrijven en eventueel later ook nog het dpf? Moet de egr ook fysiek afgesloten worden?
Heb momenteel namelijk een toyota dcat (178pk) waarvan de software op geen enkele mogelijkheid aan te passen is en waarmee ik roetfilterproblemen heb gehad. Ik kan je vertellen dat dat een kostbare grap is en daar wil ik me nu dus voor behoeden indien mogelijk. Daarbij kan ik de egr niet volledig sluiten omdat dat uiteraard storing oplevert. Heb aan den lijve ondervonden wat die egr oplevert: een gigantisch smerig en dichtgekoekt inlaatspruitstuk. Dat reinigen is op zich wel te doen maar ook dat wil ik voorkomen.
Graag jullie reactie
Met de zoekfunctie in Technische Vragen kan je veel antwoorden
op je vragen vinden. Er is in het verleden al veel geschreven over
dit onderwerp.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
MVG
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 dec 2014 16:48

28 dec 2014 20:37

Veel reacties maar weinig waar ik wat mee kan. Kennen jullie een goed adresje in de provincie Antwerpen waar ik met een a-klasse 200cdi terecht kan en welke prijs mag ik daar max. voor betalen? Zijn er andere zaken waar ik op moet letten?
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

28 dec 2014 22:49

Er zijn 2 methodes: intern tunen dmv OBD2. Hierbij herprogrammeren ze de ECU van de wagen en wijzigen ze de kengetallen. Een eventuele update bij de dealer agv voorgeschreven onderhoud, kan dit teniet doen. Doorgaans wordt hier 300 tot 700 euro voor gevraagd, al dan niet met garantie op een kapot blok op basis van een maximum periode of kilometrage.

De tweede methode is een powerbox. Dit is een externe module die als het ware de auto voor de gek houdt.
Zolang je dit binnen te toleranties doet, net als bij de eerste methode, kan dit prima werken.

Ik gebruikte tot voor kort een Powerbox van Racechip en ben hier altijd zeer content over geweest.
Deze is verkrijgbaar vanaf 129 euro.
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
MVG
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 dec 2014 16:48

29 dec 2014 19:04

Ondertussen enkele tuners een mailtje gestuurd en van 2 antwoord gehad. ZIP Tuning en ATM chiptuning. Iemand ervaring met 1 van deze tuners ( zowel positief als negatief) met zijn Mercedes? Prijs gaat van 400euro bij ATM tot 550euro bij ZIP. Of is er een absolute nr.1 waar we met de Mercedes naar toe moeten/kunnen ?
Plaats reactie