Chiptuning en alles over meer vermogen voor je Mercedes

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

29 mar 2014 15:34

als het dezelfde motor is als bij een C200 CDI van 2010 kan die wel wat hebben.
mijne heeft 143kw en 550nm koppel en mijn gemiddelde verbruik ligt nu op 6.0L/100km volgens de boordcomputer
max snelheid die ik haal is 250km/h en we hebben eens getimed met zo'n toestel 0-100 kwam op 7.2sec wat voor manueel schakelen toch wel heel goed is en 70-150 (vanaf 1500 toeren) doet ie in 11 seconden
je krijgt er geen sportwagen door maar voor 200 CDI vind ik dat toch meer dan behoorlijk
freek123
Berichten: 156
Lid geworden op: 08 mar 2014 21:08
Mercedes-Benz: E280 CDI, automaat, bwjr 2007

16 apr 2014 16:28

Iemand bekend met RS Tuning ?
Gevraagd naar tunen van onze E280 CDI 2007 en kreeg onderstaande, uitgebreide, verhaal terug.
Spreek mij zeer aan maar ben benieuwd of er hier ervarings-deskundigen zijn met dit bedrijf;

Onderstaande mail heb ik verstuurd;
Goedendag,

Kunt u mij aangeven of u onderstaande auto tuned en wat de mogelijkheden zijn incl kosten ?
Ik neem aan dat er geen gekochte standaardchip ingaat die per motor gekocht kunnen worden ?
auto; Mercedes Benz E280 Cdi 01/2007, 190 Pk
kan deze naar E320 getuned worden ( dezelfde motor ) a 224 pK
Auto is voorzien van 7-traps tiptronic, koppel van de bak is beperkend neem ik aan.

Dit antwoord kreeg ik vandaag;
Uw auto betreft inderdaad een met dezelfde motor als de E320 CDI en kan dus ook naar dezelfde vermogens getuned worden.
Als u een keer langs wil komen om het een en ander uit gelegd te krijgen bent u van harte welkom. (dan kan ik u ook gelijk advies geven)
Ik kan u dan het een en ander laten zien welke werkzaamheden ik verricht met maatwerk tuning. (en ook het verschil met koop-files laten zien)
Een goed geschreven tuning hoeft zeker niet slecht te zijn, zeker niet wanneer de veiligheden gerespecteerd worden en zelfs erin geschreven worden.
Dit is echter bij de koop-files tuners helaas vaak niet het geval.
Deze hebben de website's waar van te voren al het aantal pk's bekend zijn, daar ze de software oftewel de files dus kopen en u geen/weinig keus heeft.
Vele mensen denken chippen is toch chippen?
Echter, het gaat er om wat voor een software er geschreven is die de motor aanstuurt.
Bij RS Tuning word de software zelf geschreven (geen gekochte files zoals bij 90-95% van de chiptuners in het land) en op wens van de klant.
Daarbij worden de veiligheden gerespecteerd en blijft het originele rijcomfort behouden.
De software word helemaal vloeiend geschreven zodat u geen "randen" voelt.
Dit heet in de volksmond: maatwerk tuning.
Het te behalen vermogen (alsmede het verbruik) is dan ook sterk afhankelijk van uw wensen. (vandaar dat er bij ons geen pk's en nm's op de website vermeld staan)
Om u toch een indruk te geven van het nieuwe vermogen van de Mercedes E280 CDI (190 pk), het zal ongeveer rond de 260-270pk kunnen uitkomen. (afhankelijk van uw wensen kan het meer of minder worden)
Dit alles zal ik u uitleggen en naar uw wensen zal de de software uiteindelijk geschreven worden.
Deze tuning is dan ook niet met gekochte files te vergelijken.
De file word op de auto zelf geschreven, proefgereden met diagnose apparatuur eventueel weer andere file geschreven en getest enz.. totdat dez perfect is.
Dit kan dan ook de gehele dag in beslag nemen en wil dus zeggen dat ik de auto de hele dag tot mijn beschikking nodig heb.
Eventueel is er een uitleen auto Smart beschikbaar voor u.
U rijd bij ons dus niet zoals bij velen (bij koop files) na ongeveer een uurtje/ anderhalf weer naar buiten.
U begrijpt dat dit dan ook een iets duurdere manier van tunen is, echter op uw specifieke auto geschreven en op uw wensen en dus veel vloeiender.
Ik hoop dan ook dat u kwaliteit kunt waarderen boven gekochte files van helaas vaak bedenkelijke kwaliteit.
Bij ons beginnen de prijzen van chiptuning die via obd (de diagnose stekker) te flashen zijn 595 Euro incl. btw.
Bij vele auto's na 2008 zijn de ECU’s echter beveiligd tegen chiptuning, daarbij is het nodig om de ECU uit te bouwen en te openen om de beveiliging te hacken.
Dit is een meerwerk en kost daarom 795 Euro incl. btw.
Uw auto is via de OBD (de diagnose stekker) te her-programmeren en kost dus normaal 595 Euro incl. btw.
Ik mag u een korting aanbieden van 100 Euro en het totaalbedrag komt dan uit op 495 Euro incl. btw.
Hoop u dan ook van dienst te mogen zijn.
Vriendelijke groeten,
Etc
Gebruikersavatar
kickdownkiko
Berichten: 6046
Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
Mercedes-Benz: W211 3.2
Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
Locatie: 010

16 apr 2014 16:41

mr. Michel schreef:Omdat we doorlopend vragen krijgen van mensen die graag willen chippen of anderszins het vermogen van hun auto willen verhogen gaan we vanaf nu alles maar eens centraal houden. Dat zoekt makkelijker voor iedereen en voorkomt dat we overal een klein beetje info hebben staan.

Dus plaats hier je vragen en ervaringen over en met chiptuning en motortuning.
Wat was dit een goed idee! :goedzo:

Conclusie!? Chippen niet doen :lol: Koop een grotere motor erin (A)
Jeroen schreef: Het is wetenschappelijk aangetoond dat mannen gemiddeld elke 6 seconden aan SEC's denken
Klik hier voor het logboek van mijn W211 E320
Klik hier voor het logboek van mijn Ex W210 E280
freek123
Berichten: 156
Lid geworden op: 08 mar 2014 21:08
Mercedes-Benz: E280 CDI, automaat, bwjr 2007

16 apr 2014 17:52

kickdownkiko schreef:
mr. Michel schreef:Omdat we doorlopend vragen krijgen van mensen die graag willen chippen of anderszins het vermogen van hun auto willen verhogen gaan we vanaf nu alles maar eens centraal houden. Dat zoekt makkelijker voor iedereen en voorkomt dat we overal een klein beetje info hebben staan.

Dus plaats hier je vragen en ervaringen over en met chiptuning en motortuning.


Conclusie!? Chippen niet doen :lol: Koop een grotere motor erin (A)
Yep, uiteraard meneer.
Maar dan moet deze er wel zijn binnen gestelde eisen en niet minder onbelangrijk; binnen gestelde budget. :owja:
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

16 apr 2014 20:41

freek123 schreef:
kickdownkiko schreef:
mr. Michel schreef:Omdat we doorlopend vragen krijgen van mensen die graag willen chippen of anderszins het vermogen van hun auto willen verhogen gaan we vanaf nu alles maar eens centraal houden. Dat zoekt makkelijker voor iedereen en voorkomt dat we overal een klein beetje info hebben staan.

Dus plaats hier je vragen en ervaringen over en met chiptuning en motortuning.


Conclusie!? Chippen niet doen :lol: Koop een grotere motor erin (A)
Yep, uiteraard meneer.
Maar dan moet deze er wel zijn binnen gestelde eisen en niet minder onbelangrijk; binnen gestelde budget. :owja:
Goed punt! Begin je na het tunen dan wel met sparen?
Only dead fish go with the flow
freek123
Berichten: 156
Lid geworden op: 08 mar 2014 21:08
Mercedes-Benz: E280 CDI, automaat, bwjr 2007

16 apr 2014 21:11

Is het zo erg met MB ?

Audi A6 was getuned ( maatwerk ) en heel goed mee gereden ( ca 60.000 km ) voordat ik de MB aanschafte.
Ik ben geen stoplichtsprinter maar het middengebied reed zo veel lekkerder na tunen van de Audi, dat moet met MB toch ook kunnen ?
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

16 apr 2014 23:26

freek123 schreef:Is het zo erg met MB ?

Audi A6 was getuned ( maatwerk ) en heel goed mee gereden ( ca 60.000 km ) voordat ik de MB aanschafte.
Ik ben geen stoplichtsprinter maar het middengebied reed zo veel lekkerder na tunen van de Audi, dat moet met MB toch ook kunnen ?
Ik ga altijd uit van mezelf. 60pk is 59 gebruiken en met 400 idem. Pk's heb je niet voor op een verjaardag.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

17 apr 2014 10:02

Nee maar soms wel om net iets gemakkelijker een aanhanger over de Alpen te sleuren.
Er valt een hoop tegen chippen in te brengen, maar zonder persoonlijke ervaring anderen napraten helpt niemand 8-)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11491
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

18 apr 2014 08:41

Ik snap niet dat men nog steeds durft te beweren dan er 25% marge is! We ontwikkelen een li-ion 12v startaccu van 1000 euro om een paar gram uitstoot/brandstof te winnen. Zou toch veel makkelijker zijn als ze daar een stukje van de 25% van pakken.

Ook wil interessant dat je dan je A45 AMG "veilig" naar 450pk kan chippen :goedzo:
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6601
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

18 apr 2014 12:40

Raimon schreef:Ik snap niet dat men nog steeds durft te beweren dan er 25% marge is! We ontwikkelen een li-ion 12v startaccu van 1000 euro om een paar gram uitstoot/brandstof te winnen. Zou toch veel makkelijker zijn als ze daar een stukje van de 25% van pakken.

Ook wil interessant dat je dan je A45 AMG "veilig" naar 450pk kan chippen :goedzo:
Toch hoor ik vaker verhalen van mensen die bijvoorbeeld een kat verwijderen waarna de auto getuned word de auto veel zuiniger en schoner loopt, terwijl de kat de uitstoot eigenlijk juist zou moeten verlagen.
Deze gast heeft t zelfs aan de APK keurmeester laten zien toen, wat t voor onzin was dat hij elk jaar de kat terug moest hangen voor zijn keuring.

Ditzelfde heb ik ook bij mijn motor laten doen. Dat hij zuiniger is kan ik uit ervaring zeggen maar of de uitstoot beter is weet ik niet. Nooit laten meten.
Mijn motor krijgt na t tunen juist minder brandstof ingespoten hij stond af fabriek veel te rijk.
Wat ik t belangrijkste vind is dat de motor veel beter oppakt.


Zoals de tuner van mijn motor t bracht. Ze menen dat ze motoren mileuvriendelijker maken maar eigenlijk knijpen ze hem gewoon af waardoor hij feitelijk vermogen mist. Hierdoor is je toerenverloop niet optimaal dus zul je meer vermogen moeten vragen om hetzelfde te bereiken. Hierdoor word je verbruik hoger.

Daarbij moet je in acht nemen dat alle motoren uiteraard verschillend zijn.

Ook zal ik niet snel een auto zoals ik zelf rijd met 2 ton op de klok op een testbank zetten, laat t beestje gewoon met rust. Na mijn halve leven heb ik ook liever geen peper in mijn kont.
greetings Evan
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

18 apr 2014 14:12

mbsec500 schreef:
Raimon schreef:Ik snap niet dat men nog steeds durft te beweren dan er 25% marge is! We ontwikkelen een li-ion 12v startaccu van 1000 euro om een paar gram uitstoot/brandstof te winnen. Zou toch veel makkelijker zijn als ze daar een stukje van de 25% van pakken.

Ook wil interessant dat je dan je A45 AMG "veilig" naar 450pk kan chippen :goedzo:
Toch hoor ik vaker verhalen van mensen die bijvoorbeeld een kat verwijderen waarna de auto getuned word de auto veel zuiniger en schoner loopt, terwijl de kat de uitstoot eigenlijk juist zou moeten verlagen.
Deze gast heeft t zelfs aan de APK keurmeester laten zien toen, wat t voor onzin was dat hij elk jaar de kat terug moest hangen voor zijn keuring.

Ditzelfde heb ik ook bij mijn motor laten doen. Dat hij zuiniger is kan ik uit ervaring zeggen maar of de uitstoot beter is weet ik niet. Nooit laten meten.
Mijn motor krijgt na t tunen juist minder brandstof ingespoten hij stond af fabriek veel te rijk.
Wat ik t belangrijkste vind is dat de motor veel beter oppakt.


Zoals de tuner van mijn motor t bracht. Ze menen dat ze motoren mileuvriendelijker maken maar eigenlijk knijpen ze hem gewoon af waardoor hij feitelijk vermogen mist. Hierdoor is je toerenverloop niet optimaal dus zul je meer vermogen moeten vragen om hetzelfde te bereiken. Hierdoor word je verbruik hoger.

Daarbij moet je in acht nemen dat alle motoren uiteraard verschillend zijn.

Ook zal ik niet snel een auto zoals ik zelf rijd met 2 ton op de klok op een testbank zetten, laat t beestje gewoon met rust. Na mijn halve leven heb ik ook liever geen peper in mijn kont.
Best wel een interessante theorie. Maar waarom gebruikt niet elke autofabrikant dit soort technologie om zijn modellen te fine tunen etc? Want dan kan elke v6 diesel naar een 14% bijtelling categorie als er dan zulke marges in zitten om een auto toch meer vermogen te geven, terwijl het verbruik daalt? :?
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6601
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

18 apr 2014 14:24

MartijnS schreef:
mbsec500 schreef:
Raimon schreef:Ik snap niet dat men nog steeds durft te beweren dan er 25% marge is! We ontwikkelen een li-ion 12v startaccu van 1000 euro om een paar gram uitstoot/brandstof te winnen. Zou toch veel makkelijker zijn als ze daar een stukje van de 25% van pakken.

Ook wil interessant dat je dan je A45 AMG "veilig" naar 450pk kan chippen :goedzo:
Toch hoor ik vaker verhalen van mensen die bijvoorbeeld een kat verwijderen waarna de auto getuned word de auto veel zuiniger en schoner loopt, terwijl de kat de uitstoot eigenlijk juist zou moeten verlagen.
Deze gast heeft t zelfs aan de APK keurmeester laten zien toen, wat t voor onzin was dat hij elk jaar de kat terug moest hangen voor zijn keuring.

Ditzelfde heb ik ook bij mijn motor laten doen. Dat hij zuiniger is kan ik uit ervaring zeggen maar of de uitstoot beter is weet ik niet. Nooit laten meten.
Mijn motor krijgt na t tunen juist minder brandstof ingespoten hij stond af fabriek veel te rijk.
Wat ik t belangrijkste vind is dat de motor veel beter oppakt.


Zoals de tuner van mijn motor t bracht. Ze menen dat ze motoren mileuvriendelijker maken maar eigenlijk knijpen ze hem gewoon af waardoor hij feitelijk vermogen mist. Hierdoor is je toerenverloop niet optimaal dus zul je meer vermogen moeten vragen om hetzelfde te bereiken. Hierdoor word je verbruik hoger.

Daarbij moet je in acht nemen dat alle motoren uiteraard verschillend zijn.

Ook zal ik niet snel een auto zoals ik zelf rijd met 2 ton op de klok op een testbank zetten, laat t beestje gewoon met rust. Na mijn halve leven heb ik ook liever geen peper in mijn kont.
Best wel een interessante theorie. Maar waarom gebruikt niet elke autofabrikant dit soort technologie om zijn modellen te fine tunen etc? Want dan kan elke v6 diesel naar een 14% bijtelling categorie als er dan zulke marges in zitten om een auto toch meer vermogen te geven, terwijl het verbruik daalt? :?

omdat ze voor de uitstoot gaan. daarom dus katalysatoren enz. plaatsen.
ook zitten er geluidslimieten aan een auto, dit word ook niet gehaald zonder tegenwerking van de uitlaatstroom.
tuurlijk moet dit ook en de regels zijn er niet voor niks.
nogmaals zo heeft de tuner het mij toen uitgelegd en het klinkt gek maar ik kende men motor niet meer terug na het finetunen en dan doel ik niet op het vermogen maar gewoon op de manier van oppakken enz. (het verbruik wat minder is geworden laat ik dan even achterwegen).

ook bieden veel merken af fabriek tuning. ofja nadat hij op kenteken is gezet. Hierbij blijft je volledige fabrieksgarantie geldig. dit zullen ze echt niet doen als de motoren niet in staat zijn meer te presteren. uiteraard klopt het energielabel wat er in het begin op de auto zat dan niet meer.
greetings Evan
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

19 apr 2014 10:35

idem hier, de C200 CDI rijd veel beter na tuning, je hebt ook veel vroeger in toeren het nodige vermogen en de motor voelt zo rauw niet meer aan als hij op 2000 toeren draait.
verbruik is bij mij wel gelijk gebleven zover ik zie want ik blijf tussen de 5.9 en 6.2 zitten gemiddeld
Gebruikersavatar
kickdownkiko
Berichten: 6046
Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
Mercedes-Benz: W211 3.2
Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
Locatie: 010

20 apr 2014 09:48

Laten we het zo stellen.. Misschien een Poll?

Bij aanschaf van een tweedehands wagen liever eentje met of zonder chiptuning?

Ik zonder. Ben benieuwd naar de uitslag
Laatst gewijzigd door kickdownkiko op 20 apr 2014 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen schreef: Het is wetenschappelijk aangetoond dat mannen gemiddeld elke 6 seconden aan SEC's denken
Klik hier voor het logboek van mijn W211 E320
Klik hier voor het logboek van mijn Ex W210 E280
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6601
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

20 apr 2014 12:23

kickdownkiko schreef:Laten we het zo stellen.. Misschien een Poll?

Bij aanschaf van een tweedehands wagen liever met of zonder chiptuning?

Ik zonder. Ben benieuwd naar de uitslag
deze poll zal niet veel uitwijzen.
je hebt alleen wat aan mensen die ervaring hebben met een gechipte auto.
daarbij ben ik nog altijd van mening dat onderhoud en gebruik ook veel meeweegt in het gebruik van een wel of niet gechipte auto.
greetings Evan
Plaats reactie