W211 - Start niet

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
jaapnr1
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jul 2013 12:44
Mercedes-Benz: S203 C200 CDI Sport Edition
Specialisatie: audio / hifi / schrijven
Locatie: Haarlem
Contacteer:

08 aug 2013 16:31

Het verhaal heeft een staartje gekregen... heel vervelend staartje. Ik heb uiteindelijk de SAM laten vervangen. Blijkt bij het programmeren van de SAM dat de communicatie met de ECU (ofzo...) niet goed werkt... details weet ik niet, maar één of andere whizz-kid heeft de bende aan de praat weten te krijgen. Auto start nu wel gewoon, maar ik heb er helemaal geen vertrouwen meer in. Deze auto is volgens mij vervloekt ofzo. Ik ben nu alles bij elkaar al 2500 euro armer (voorophanging gedaan, ruit vervangen (balen...) en SAM vervangen). Blijkt dus dat er iets niet lekker zit in de elektronica... en dat geeft helemaal geen prettig gevoel. Wat te doen, wat te doen...
Nothing beats the smell of diesel in the morning! :twisted:
Gebruikersavatar
JM-CLK
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 jan 2008 18:31
Mercedes-Benz: Chevrolet Captiva
Locatie: Schiedam / Vlaardingen

08 aug 2013 16:57

Je weet wat je nu hebt, maar je weet niet wat je weer gaat kopen.
Blijft altijd een lastige afweging...
Ik zou hem denk ik gewoon houden.
Nu: Chevrolet Captiva
Gehad:
MB E-KLASSE W211 E270 CDI AVANTGARDE 2002
MB CLK 230 KOMPRESSOR SPORT 1998
MB SPRINTER VERHOOGD EN VERLENGD
Gebruikersavatar
jaapnr1
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jul 2013 12:44
Mercedes-Benz: S203 C200 CDI Sport Edition
Specialisatie: audio / hifi / schrijven
Locatie: Haarlem
Contacteer:

08 aug 2013 17:03

Het probleem is dat ik de auto niet echt meer vertrouw. Ik heb er in 1 maand 2500 euro in gepompt. Dat is écht veel geld. En met elektronica... poe. Daar wil je geen gezeur mee. Daarbij komt dat de auto na deze modificatie niet meer normaal is uit te lezen óf te programmeren (dat is wat ik heb begrepen tenminste). Geeft geen lekker gevoel dit.

Maar wat je zegt: je weet niet wat je gaat kopen. Als ik al een auto wil. Misschien gewoon een klein autootje voor dagelijks gebruik. En dat huur ik wel iets voor de vakanties. Voor 2500 euro huur je een héle mooie auto voor een maand! :(.
Nothing beats the smell of diesel in the morning! :twisted:
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

08 aug 2013 17:36

Raar verhaal... Ben heel benieuwd wat er nou eigenlijk gedaan is en door wie?
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

08 aug 2013 23:01

MartijnS schreef:Raar verhaal... Ben heel benieuwd wat er nou eigenlijk gedaan is en door wie?
+1
@Martijn hebben jullie een Whizzkid in de werkplaats?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1115
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

08 aug 2013 23:46

@jaapnr1:
Voordat je het opgeeft, neem kontakt op met MBenzNL. Als iemand het in orde kan maken dan is hij het wel. Hij gaat net een stapje verder dan de meeste MB dealers (kunnen) gaan. Hij staat garant voor het werk wat hij levert en zal je niet laten zitten met problemen. Dat is onze ervaring.

Verder...
Een gebruikte ECU is weer nieuw te maken door de EPROM (in de microprocessor ingebouwd of een separate op de print, afhankelijke van de uitvoering) te herschrijven met een bestand waar nog geen auto specifieke data in staat (de genoemde "virgin" files). Zo'n ECU is dan met behulp van SD volledig weer in een andere auto te gebruiken en dit zou zonder problemen moeten werken. Ook uitlezen zou 100% functioneel moeten zijn van zo'n ECU of vervangen SAM. Heb nog niet meegemaakt dat een origineel vervangen onderdeel niet meer uit te lezen was maar wel functioneerde in de auto. Voor de voorste SAM zou dit niet onmogelijk zijn aangezien hier diverse databussen bij elkaar komen en de SAM ook een nevenfunctie als gateway heeft bij diverse modellen.

Ben benieuwd hoe dit afloopt...
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
jaapnr1
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jul 2013 12:44
Mercedes-Benz: S203 C200 CDI Sport Edition
Specialisatie: audio / hifi / schrijven
Locatie: Haarlem
Contacteer:

09 aug 2013 08:34

@Msmax

Dank voor je tips en uitleg. Het punt is: hij rijdt met de modificatie wel. Ik weet alleen niet precies wat er gedaan is en wat de precieze consequenties zijn. Ik ben in principe technisch genoeg om dit soort zaken in grote lijnen te begrijpen. Maar mijn garage heeft het programmeren en modificeren uitbesteed. Ik heb de contactgegevens van de 'whizzkid' niet. En mijn garage doet een beetje moeilijk met het geven van de contactgegevens. Lekker is dat. :(.

En over het programmeren: de ECU was niet stuk. De SAM wel. Na het plaatsen van de nieuwe SAM liepen ze tegen problemen aan. En hier wil ik dus de details van.

Maar zeker is: deze auto gaat terug naar de occasiondealer. Ik ga de koop ontbinden en mijn geld (plus reparaties) terugvragen (dat kan... op basis van wederzijdse dwaling; soms erg handig dat je vrouw advocaat is :)). Dan ga ik rustig zoeken naar een andere S203. Ook deze weer laten keuren, maar dan loop ik zelf ook nog wat dingen door. Ik ken inmiddels wat zwakke punten... ook bij de facelift.
Nothing beats the smell of diesel in the morning! :twisted:
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4579
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

09 aug 2013 09:11

het is ook mogelijk om de file van de oude eeprom op te slaan , en op een andere ecu over te zetten of de eeprom oversolderen
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

09 aug 2013 09:53

Er is dus alleen een SAM vervangen. Hoe moeilijk kan het zijn om die op de juiste manier te programmeren??!! Een SAM is al helemaal niet auto gebonden dus dat kan niet zo moeilijk zijn als er wordt gesuggereerd.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Gebruikersavatar
jaapnr1
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jul 2013 12:44
Mercedes-Benz: S203 C200 CDI Sport Edition
Specialisatie: audio / hifi / schrijven
Locatie: Haarlem
Contacteer:

09 aug 2013 10:10

Ja, dat dacht ik dus ook al... maar probleem was volgens mij dat er geen verbinding tot stand kwam met de SAM.
Nothing beats the smell of diesel in the morning! :twisted:
Gebruikersavatar
jaapnr1
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jul 2013 12:44
Mercedes-Benz: S203 C200 CDI Sport Edition
Specialisatie: audio / hifi / schrijven
Locatie: Haarlem
Contacteer:

15 aug 2013 14:45

Eindelijk weet ik wat er aan de hand is met mijn 'C'. Het blijkt dat zowel de SAM kapot was (die is vervangen) als de stuurkolommodule (weet niet wat dat precies is). De stuurkolommodule communiceert niet goed met de SAM, waardoor nu een modificatie is gedaan aan de verbinding tussen stuurkolommodule en SAM. Het geheel is doorgelust (in de SAM, als ik dat goed heb begrepen). Er is dus een 'omzeiling' gemaakt, waardoor ik nu gewoon kan starten.

Om alles echt op te lossen volgens het boekje, moet de stuurkolommodule vervangen en ingeleerd worden op de ECU. Dit is wat mijn garage me heeft verteld. Dan is nog maar de vraag of de ECU dit allemaal zomaar accepteert; het wil nog weleens niet lukken. De enige oplossing dan, is alles vervangen: ECU, Stuurkolommodule en SAM. En wellicht ook contactslot.

Klopt dit verhaal zo? Kan iemand me nog iets meer inzicht geven?
Nothing beats the smell of diesel in the morning! :twisted:
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

15 aug 2013 17:59

Wat is nou de ECU?

MRM's (stuurkolom module) en SAM's kun je zo weer in elke auto proppen dus ik begrijp nog steeds niet wat daar dan niet aan zou lukken.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Gebruikersavatar
jaapnr1
Berichten: 50
Lid geworden op: 03 jul 2013 12:44
Mercedes-Benz: S203 C200 CDI Sport Edition
Specialisatie: audio / hifi / schrijven
Locatie: Haarlem
Contacteer:

15 aug 2013 18:44

Ow... tsja... dat is wat mijn garage me meldde.... :(.
Nothing beats the smell of diesel in the morning! :twisted:
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

16 aug 2013 17:57

Engine Control Unit (ECU) De computer die de hoeveelheid brandstof en het ontstekingstijdstip zo optimaal mogelijk regelt voor de heersende omstandigheden.
...maar dat wist jij vast wel ;)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

16 aug 2013 20:52

Of Electronic Control Unit. Die zit zelfs in mijn CV ketel :stom:
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Plaats reactie