W203 2005 draagarmen vervangen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Mercedesdriver
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jul 2007 23:14
Mercedes-Benz: W203 2005

19 jun 2013 12:09

Inmiddels zijn beide achterveren (onderste winding gebroken) en achterste schijven/blokken vervangen en de auto rijdt een stuk strakker. Het remprobleem is momenteel bijna niet meer aanwezig maar dat wil ik nog even afwachten. De schijven zijn nog nieuw.
Ik bespeur nog wel een geluid wat lijkt op een lagerprobleem maar volgens de garage zijn de lagers in orde.
Mogelijk een gecupte band.

Ik kan het wel eens zijn met mijn medeschrijvers. Dit soort problemen zijn erg lastig op te lossen omdat de oorzaak in verschillende onderdelen of in combinaties van onderdelen kan zitten.
Veel garage's lossen dit soort problemen op door klakkeloos onderdelen te vervangen tot ze de oplossing hebben.
De kosten kunnen daardoor behoorlijk oplopen.

Mvgr,
Nick
Mercedesdriver
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jul 2007 23:14
Mercedes-Benz: W203 2005

14 okt 2014 21:57

Om andere Benz rijders mogelijk een duwtje in de juiste richting te geven...
Ik bleef last houden van trillen bij het remmen. Zelfs na vervanging van draagarmen, draagarmrubbers, stuurkogels, enz.
Toen maar naar de remmenrolbank gegaan om te checken waar het probleem exact zat. Voor of achter?
Dat wees uit dat het in de voorste remschijven zat.
Ondanks dat de wielnaven 2x op slingering waren gemeten zonder noemenswaardige afwijking heb ik ze, eigenwijs als ik ben, toch maar vervangen voor OEM naven.
Mooi pakket van MB. Wielnaven incl. lagers met het vet er al in. Alleen opzetten en lagers stellen. Half uurtje werk per kant.
De remmen voelden direct beter aan. De oude remschijven zelf zitten er (helaas) nu nog op en het remt als de remmen warmer worden na een paar keer flink remmen nog steeds ietwat schokkend.
Maar hoe vaker ik rem hoe beter ze beginnen te werken. Het probleem van dikte variatie, kennelijk opgelopen door de afwijkende wielnaven moet er (indien mogelijk) eerst uit slijten.
Heb ik het over 10.000 km nog dan vervang ik ze. Hopelijk is het dan gefixt. En anders neem ik een remschijven vervang abonnement :-).

Mvgr, Nick
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8041
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

14 okt 2014 22:42

Mercedesdriver schreef:En anders neem ik een remschijven vervang abonnement :-).
:lol: inchecken bij de balie, niet vergeten uit te checken bij verlaten pand, en altijd zorgen dat er genoeg saldo op je kaart staat :owja:
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
benzkepower
Berichten: 3854
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

14 okt 2014 23:02

mijn advies: 203 buiten smijten...
Mercedesdriver
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jul 2007 23:14
Mercedes-Benz: W203 2005

14 okt 2014 23:53

Als je veel km maakt, Yep, zelfs in een Mercedes, heb je op gegeven moment onderhoudskosten.
Het is een machine en er komt er een moment dat je onderdelen moet vervangen.

Mvgr, Nick
Pakeha0316
Berichten: 953
Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
Specialisatie: Technisch

16 okt 2014 09:47

Mercedesdriver schreef:Om andere Benz rijders mogelijk een duwtje in de juiste richting te geven...
Ik bleef last houden van trillen bij het remmen. Zelfs na vervanging van draagarmen, draagarmrubbers, stuurkogels, enz.
Toen maar naar de remmenrolbank gegaan om te checken waar het probleem exact zat. Voor of achter?
Dat wees uit dat het in de voorste remschijven zat.
Ondanks dat de wielnaven 2x op slingering waren gemeten zonder noemenswaardige afwijking heb ik ze, eigenwijs als ik ben, toch maar vervangen voor OEM naven.
Mooi pakket van MB. Wielnaven incl. lagers met het vet er al in. Alleen opzetten en lagers stellen. Half uurtje werk per kant.
De remmen voelden direct beter aan. De oude remschijven zelf zitten er (helaas) nu nog op en het remt als de remmen warmer worden na een paar keer flink remmen nog steeds ietwat schokkend.
Maar hoe vaker ik rem hoe beter ze beginnen te werken. Het probleem van dikte variatie, kennelijk opgelopen door de afwijkende wielnaven moet er (indien mogelijk) eerst uit slijten.
Heb ik het over 10.000 km nog dan vervang ik ze. Hopelijk is het dan gefixt. En anders neem ik een remschijven vervang abonnement :-).

Mvgr, Nick
Hallo, soms wedden wij op het verkeerde paard, ik heb het vermoeden dat dit hier ook het geval is, want nergens lees ik dat de remolie vervangen is en ook lees ik niet dat een monteur met behulp van een micrometer de slingering van de schijven heeft gemeten, ja er staat wel gemeten maar dat kan ook met een schroevendraaier gedaan zijn. Waar het ook vandaan komt, iedereen wil snel, snel, en nog sneller maar als een GOEDE monteur alles schoon heeft gemaakt en nieuwe schijven heeft gemonteerd met wat vet tussen de naaf en de schijf en hij zet er de wielbouten in en draait ze op het juiste koppel aan en zet er dan een micrometer naast en laat de naaf draaien met de schijf erop dan vreet ik mijn hoed op als er niet een oneffenheid te meten is. Meet je een afwijking of slingering dan ligt het probleem aan de naaf en niet aan de remschijf.
Dan schrijft men over het stoten tijdens het remmen, is hier niet een probleem met het ABS systeem wat vreemd reageert ??????? Persoonlijk zou ik dat ook eens in het onderzoek meenemen en als je nog steeds met oude remolie rijdt dat kan je ervan uitgaan dat het vol zit met vocht (H2O) en dat spul wil als het heet wordt wel eens gaan koken of gasbellen vormen, nou dan heb je schokken in het remsysteem.
Kortom het zijn maar gedachten maar wie weet kan iemand er een voordeel uit halen.
Mercedesdriver
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jul 2007 23:14
Mercedes-Benz: W203 2005

16 okt 2014 21:11

Hallo Pakeha,
In mijn zoektocht heb ik op heel wat paarden gewed kan ik je vertellen :-). Ben inmiddels een graag geziene gast in het wedkantoor.
Heb de auto zelfs via via (niet fysiek helaas) gecheckt op eerdere schade maar niets kunnen vinden. Je weet het nooit met 2e hands. Zelfs niet met garantie. Dus ik weet niet of er ooit schade is geweest.
Maar als de dealer er zelf ook niet uitkomt moet het wel een lastig probleem zijn.
De wielnaven zijn 2x gemeten waarvan 1x bij de officiele dealer. Ik heb daar exact aangegeven wat het probleem was en ze hebben daarop de naven schoongemaakt en gemeten. Geen noemenswaardige afwijking in de naaf.
Of ze naast de naaf ook de schijf gemonteerd op de naaf hebben gemeten? Ik heb er niet naast gestaan maar mag aannemen dat ze daar weten wat ze doen. Wat ik wel verzuimd heb was het metingsrapport op te vragen.
Daarna zijn de remschijven en blokken voorkant vervangen voor OEM. Remmen voelden wel beter direct na vernieuwing maar niet zoals het hoorde. Had al eerder een w203 dus ik wist hoe het zou moeten zijn.
Probleem kwam na 10K km terug.

Ik ben gaan zoeken en mijn probleem op UK en US forums vaker tegengekomen. Deze verwezen naar problemen met de wielnaven van de w203 en de 209. Hun ervaring en oplossing was de naven vervangen.
Omdat ik de meest aannemelijke verantwoordelijke onderdelen inmiddels had laten vernieuwen konden die naven er ook nog wel bij. En sinds de vervanging van de wielnaven zijn de remmen voelbaar sterk verbeterd.
Remklauwen waren trouwens gecheckt op gangbaarheid bij koude en warme remmen.
Na vervanging van wielnaven heb ik bij Das Haus lagerspeling laten controleren en remolie laten vervangen.
Lagers waren ok en behoefde geen stellling.

Wat heb ik hiervan geleerd? (Onjuist) meten is niet altijd weten :-).
De naven worden koud gemeten. En het zou niet moeten kunnen maar misschien vervormen die naven wel als ze flink heet zijn. Ik weet het niet. Weet wel dat het na vervanging een stuk beter is. En dat met dezelfde remschijven van voor de naafvervanging.
Een lichte schudding aan de voorkant is nu nog waarneembaar. Dit kunnen oa de banden zijn die onjuist zijn afgesleten of de huidige remschijven. Als deze op zijn en vervangen worden weten we weer meer.
Setje vorige banden aan de voorkant vertoonden (voor alle reparaties) cupgedrag. Voelbare schubben op het profiel dichtst bij de buitenste bandwangen. Verkeerde uitlijning zou geen reden moeten zijn want dat was direct na aankoop auto al 2x gedaan.
De auto stuurt na vervanging draagarmen, rubbers, stuurkogels en wielnaven incl. uitlijnen na rep. strakker maar zeker ook zuiniger.
4e Benz nu. Heb dit nog nooit eerder (bij geen enkele auto die ik had) meegemaakt.
Ik weet nu wat ik moet controleren als ik weer een auto koop :-).
Een schade check voorkant is nu de volgende optie.

Mvgr, Nick
Pakeha0316
Berichten: 953
Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
Specialisatie: Technisch

17 okt 2014 10:48

Hallo Nick,
Even een aanvulling op je verhaal, als tijdens het rijden de naven warm worden en uitzetten dan worden ook de lagers warm en zetten dus ook de lagers uit, door de voorspanning op de lagers zou de speling dan eigenlijk -0- moeten zijn of worden.
Daarom worden zgn. X-lagers altijd met een voorspanning gemonteerd en gewone kogellagers helemaal zonder voorspanning want die zouden al kapot lopen als ze koud zijn.

Maar als men de naven vervangen heeft dan neem ik aan dat men ook de lagers en de keerringen heeft vervangen.
Een monteur zou je dan wel verteld hebben dat de oude lagers op een bepaalde plek een slijtplek of verkleuring vertonen maar ook dat heb ik niet gelezen. Je schrijft dat de naven een niet noemenswaardige slingering hadden, maar een naaf heeft een diameter van 150 mm. en een remschijf 280 mm. als nu de naaf bv. maar 0,2 mm. slingert wat op zich niet veel is dan is dat op de schijf minimaal 0,4 mm. zo zie je dat een lichte afwijking toch groot kan worden.
Hiermee vooral niet gezegd dat er slechte monteurs zijn, maar soms zien vreemde ogen andere zaken.
Wens je veel succes bij de oplossing van dit probleem.
Mercedesdriver
Berichten: 48
Lid geworden op: 10 jul 2007 23:14
Mercedes-Benz: W203 2005

21 okt 2014 20:40

Hallo Pakeha,

Dank voor de info. Idd is alles vervangen. Naven incl. lagers, keering. Het is een geheelpakket wat je er zo opschuift.
Ik heb de oude lagers nog bekeken. Die zagen er verder goed uit. Op de rollichamen was een bruine kleur waarneembaar. Geen roest maar die zijn kennelijk ietwat warm geweest. Maar dat lijkt me normaal. Het vet was hier en daar wat donkerder maar je kon nog zien dat het groen was. Dat na 270K km lijkt me niet slecht.

Ik ga binnenkort tussenaslager en behuizing eens bekijken en heb me voorgenomen draagarmen/stangen aan de achterkant te vervangen. Die zijn niet overdreven duur dus dat is wel te doen.
Wanneer de motor en bak goed blijven (heb wel een Valeo radiator maar uit een late serie) hoop ik dat ik nog een aantal jaren plezier van deze auto kan hebben.
Bij mijn volgende auto zorg ik er wel voor dat ik dit soort dingen vooraf dmv een uitgebreide keuring heb na laten kijken.
Want bij aanschaf van een 2e hands met de nodige km. met toch nog een behoorlijke prijs is het noodzakelijk om te weten in welke staat dit soort onderdelen zijn.

Mvgr, Nick
Plaats reactie