STAR diagnose toestel

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
rene_fb
Berichten: 749
Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
Mercedes-Benz: S205 C300
Locatie: DE, Bayern
Contacteer:

14 mar 2013 22:02

Tja...

Waarom kost iets geld? een IPhone kost amper 150 euro om te maken, maar men staat toch in de rij om er ruim 6-7-800 euro voor te betalen... Een biertje in de kroeg kost ook al rond de 2/2,5 euro terwijl deze in een kratje in de winkel voor (omgerekend) 0,30 cent te krijgen is... (A)

En sowieso, gespecialiseerde software kost geld, ooit al eens naar design/teken/analyse/SDK pakketten gekeken?
Op de een of andere manier wordt het toch wel betaald. Of je betaalt 'diagnose/uitleeskosten' bij de dealer, of je kijkt op je KI of COMAND, ziet dezelfde info en betaald via de aanschafprijs van de wagen... (goh, waarom zou opeens iedereen klagen dat de wagens nog duurder geworden zijn.)
En bovendien, het is al vaker gezegd, maar uitlezen != diagnose stellen. Al vertelt een systeem je nog zo goed wat er defect is, zul je het zelf toch ook moeten begrijpen en in een context moeten plaatsen. Het moet ook niet te makkelijk worden, anders gaat iedereen zich 'Specialist' noemen, of gaat men door gebrek aan eigen kennis klagen dat het maar een 'waardeloos systeem' is. Soms moet de mens tegen zichzelf beschermd worden.

Om nog even op die 50 euro van Raimon terug te komen. Die lui staan daar ook niet in hun eigen tijd. Salaris (en expertise, en opleiding, en ...) moet ook ergens van betaald worden.

Er zijn zat goedkope oplossingen te vinden waar je enigszins tot redelijk mee vooruit kunt (met de nodige kennis), alleen daar is de prijs dan ook naar.
Toch weer een typisch Nederlandse gedachte, het mag allemaal weer niets kosten. :stom:

En ten slotte,
Misschien komt het omdat ik wel vaker bij de dealer over de vloer kom, (wellicht overdreven) maar in de helft van de gevallen rij ik naar buiten zonder ook maar één cent achter te laten. Ook voor dit soort dingen. :$
Laatst gewijzigd door rene_fb op 14 mar 2013 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John Kort
Berichten: 921
Lid geworden op: 11 nov 2011 22:30
Mercedes-Benz: W203 C240 2001
Specialisatie: Detailen/poetsen
Locatie: Den Oever

14 mar 2013 22:10

+1 netjes verwoord.
Zie mijn Logboek voor meer informatie CLK 270 CDI.
Gebruikersavatar
Anton33
Berichten: 455
Lid geworden op: 21 mar 2011 18:43
Specialisatie: Software Engineer

14 mar 2013 23:26

retep1 schreef: Ik heb wel eens gehoord dat autofabrikanten bepaalde zaken zo in elkaar steken dat je er met gewoon gereedschap niet aan kunt werken, maar dat schijnt dus verboden te zijn, en moeten ze die bepaalde gereedschappen dus vrij geven, dus waarom
zou je dan een dealer een pak geld moeten betalen om aan codes voor diagnose apparatuur te komen?
Min auto is toch van mij en moet ik daar zelf toch ook aan kunnen werken, zonder een dealer een hoop geld te moeten betalen
voor codes? Is er dan niet een wetje die zegt dat dan ook dergelijke codes gewoon beschikbaar gemaakt moeten worden voor iedereen? Want dit is gewoon mensen dwingen om geld aan een dealer betalen voor iets wat ze eigenlijk zelf kunnen,
en moet het dus zo zijn dat je dus baas bent onder je eigen motorkap, en niet de dealer. Verplichte klantenbinding noem ik dat!

Mooi dat je het allemaal aan mag schaffen, maar waarom moet dat dan allemaal zo duur zijn? Ik ben een leek op pc gebied, maar ik denk
dat een pc spelletje veel ingewikkelder in elkaar steekt dan zo'n diagnose programmatje, en een pc spelletje kost 5 tientjes, dus als ze nou
eens een systeempje bedachten waarmee je voor een paar centen op je smartphone je auto mee kunt uitlezen, dan zou iedereen die
een beetje aan auto's sleutelt, dat standaard in huis hebben, maar nee, het moet onbereikbaar blijven voor de consument, zodat die
z'n auto noodgedwongen naar de dealer moet brengen. Ik heb er niet om gevraagd om m'n auto afhankelijk te maken van computergestuurde meuk die alleen met onbetaalbare soft/hardware te bedienen is. Tuurlijk moet je met je tijd mee, maar maak het dan gewoon simpel en betaalbaar en dus beschikbaar voor iedereen. Ik durf dan ook te wedden dat als ze dergelijke soft/hardware net zo goedkoop maken
als een spelcomputer en diens software, dat ze dan véél meer kunnen verdienen dan aan die paar duizend garages die enkele duizenden tot tienduizenden euro's neertellen voor dergelijke diagnoseapparatuur. Als een gameontwikkelaar honderden miljoenen kan verdienen met
één spel, dan moet de autoindusstrie dat toch ook inzien dat zij dan ook véél meer aan hun diagnoseapparatuur kunnen verdienen?
Om antwoord te geven op je brandende vragen.

Natuurlijk ontwikkelen autofabrikanten op zo een manier dat hun dealers voorzien blijven van werk. Alles draait gewoon om geld en als je dat niet wilt in zien dan houd je jezelf voor de gek.
Mercedes Benz is een merk wat een klasse hoger is dan bijvoorbeeld Volkswagen. Tegenwoordig hebben alle auto's zoveel electronica aan boord dat men wel een goed diagnose systeem moet laten ontwikkelen. Wat ik er van zie draait het syseem op Java en mensen die met Java ontwikkelen kosten best wat geld. In deze tijd van crisis ligt het uurloon op minimaal €60,- voor een ontwikkelaar. (heel minimaal genomen)
Reken maar eens uit dat er een jaar ontwikkeld is in een team van 6 personen a 8 uur per dag. Zo'n team kost dus per dag €2880,- = €57.600,- per maand x 12 = €691.200,- per jaar.
Die kosten moeten gewoon betaald worden dat is meer dan logisch.

Jouw auto is inderdaad jouw auto en het staat je vrij om er aan te werken wanneer je maar wilt. Het diagnose spul van de dealer is gewoon te koop inc. licenties enz. Dus niet klagen en gewoon kopen.

Je geeft aan dat je een leek bent op het gebied van computers. Is het dan wel zo slim om je met diagnose apparatuur bezig te houden? Als je dit soort dingen leuk vind dan kan je beter een Vag auto kopen waarbij je zo'n immitatie kabel voor €50,- koopt. Je kan dan alles ermee doen. (uitzonderingen daargelaten ivm licentie) Voor Opel koop je ook zo'n kabel voor 5 tientjes. (niet te vergelijken met de software wat de dealer gebruikt)
retep1 schreef:Ik heb er niet om gevraagd om m'n auto afhankelijk te maken van computergestuurde meuk die alleen met onbetaalbare soft/hardware te bedienen is
Ok maar niemand heeft jou gevraagd om een Mercedes te kopen.

Een auto uitlezen is één. Een correcte diagnose stellen is twee. Bij dit laatste falen nogal veel mensen die denken dat doe ik wel eventjes.

Ik krijg een beetje het gevoel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Een Mercedes Benz kost nu eenmaal wat meer geld dan een doorsnee auto.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25787
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

15 mar 2013 07:46

Nee hoor. Mijn doorsneedealer van mijn doorsneeauto vraagt hetzelfde doorsneetarief voor uitlezen als de doorsneeMBdealer.
Voor mijn doorsneeauto is er ook merkspecifieke uitleessoftware te koop die dan weer prima via een ELMkabel met mijn auto communiceert.
Daarmee kan ik bijna alles aan mijn auto (met veeeel electronica) nog steeds zelf, maar ik besteed dan ook meer tijd aan het uitzoeken en inlezen dan de doorsneeautoeigenaar.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

15 mar 2013 08:34

Ik begrijp niet helemaal wat de TS wil bereiken. Ben je op zoek naar een erg dure en tijdrovende hobby waarbij je echt het nodige kan verzieken? Met een grove berekening kan je je auto ongeveer 100 keer per jaar laten uitlezen met deskundig advies en ervaring van de dealert waar eens in de zoveel tijd toch naartoe moet en die hem dan ook nog eens aan de STAR hangt. Mijn brein geeft wederom ERROR aan. Waar ik me wel in kan vinden is dat je een STAR moet hebben en dat er eigenlijk geen gelijkwaardige vervanger is.

Ik ben al mijn gereedschap aan het vervangen door Snap-On en dat wil er thuis ook niet helemaal in.

Stefan
Bijlagen
285.JPG
285.JPG (193.6 KiB) 630 keer bekeken
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
michiel01
Berichten: 2319
Lid geworden op: 13 jul 2010 20:30
Mercedes-Benz: MB W210 220 CDI MB W203 200 CDI Trabant 601S Romet Pony Motorynka M3
Specialisatie: Voormalig Autotechnicus.
Locatie: Meppel

15 mar 2013 11:16

Anton33 schreef:Een goede chinese clone (lees met garantie) kost goed geld. Die goedkope clones zijn echt troep. Heb er al meerdere gezien maar dat is zonde van het geld ook werken ze niet echt lekker met het Star systeem.
Daadwerkelijk met de software correct overweg kunnen, is een 2de stap.
Troep?!? nergens last van.
Spul wat ik heb werkt uitermate goed en het is voor de betere hobbyist goed betaalbaar.
Maar in ieder geval ben ik tevreden over mijn Developers uitvoering en zolang ik nog Sprinters van de snelheidsbegrenzing kan gooien zal het wel goed werken.
Heb ook al diverse mensen voort geholpen en ook naar alle tevredenheid!
Het onmogelijke doen we direct,wonderen duren iets langer!

Lebende kukeleku tiere und lief bis zum ausbau :lol:

Het leven is een volgorde van gemiste kansen....
retep1
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 mar 2013 19:40
Mercedes-Benz: 312 sprinter

15 mar 2013 12:56

Anton33 schreef: Om antwoord te geven op je brandende vragen.

Natuurlijk ontwikkelen autofabrikanten op zo een manier dat hun dealers voorzien blijven van werk. Alles draait gewoon om geld en als je dat niet wilt in zien dan houd je jezelf voor de gek.
Mercedes Benz is een merk wat een klasse hoger is dan bijvoorbeeld Volkswagen. Tegenwoordig hebben alle auto's zoveel electronica aan boord dat men wel een goed diagnose systeem moet laten ontwikkelen. Wat ik er van zie draait het syseem op Java en mensen die met Java ontwikkelen kosten best wat geld. In deze tijd van crisis ligt het uurloon op minimaal €60,- voor een ontwikkelaar. (heel minimaal genomen)
Reken maar eens uit dat er een jaar ontwikkeld is in een team van 6 personen a 8 uur per dag. Zo'n team kost dus per dag €2880,- = €57.600,- per maand x 12 = €691.200,- per jaar.
Die kosten moeten gewoon betaald worden dat is meer dan logisch.

Jouw auto is inderdaad jouw auto en het staat je vrij om er aan te werken wanneer je maar wilt. Het diagnose spul van de dealer is gewoon te koop inc. licenties enz. Dus niet klagen en gewoon kopen.

Je geeft aan dat je een leek bent op het gebied van computers. Is het dan wel zo slim om je met diagnose apparatuur bezig te houden? Als je dit soort dingen leuk vind dan kan je beter een Vag auto kopen waarbij je zo'n immitatie kabel voor €50,- koopt. Je kan dan alles ermee doen. (uitzonderingen daargelaten ivm licentie) Voor Opel koop je ook zo'n kabel voor 5 tientjes. (niet te vergelijken met de software wat de dealer gebruikt)
retep1 schreef:Ik heb er niet om gevraagd om m'n auto afhankelijk te maken van computergestuurde meuk die alleen met onbetaalbare soft/hardware te bedienen is
Ok maar niemand heeft jou gevraagd om een Mercedes te kopen.

Een auto uitlezen is één. Een correcte diagnose stellen is twee. Bij dit laatste falen nogal veel mensen die denken dat doe ik wel eventjes.

Ik krijg een beetje het gevoel voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Een Mercedes Benz kost nu eenmaal wat meer geld dan een doorsnee auto.
Hte is gewoon onzin om te beweren dat mercedes beter in elkaar steekt dan een ander merk, want het is tegenwoordig net zo goed of slecht als elk ander merk, want heel de electronica
komt van bedrijven als bosch, om er maar een te noemen. Dan heb je het over de kosten van een team van ontwikkelaars, maar de ontwikkelaars van games werken ook niet uit liefdadigheid,
en loopt dat ook in de miljoenen, wat op zich geen probleem is, want er word zowieso vette winst gemaakt op diezelfde games, en die liggen dan voor rond de 5 tientjes in de winkel, en dat
kan dan ook voor zo'n prijs, want zo'n game gaat miljoenen keren over de toonbank, en dat zou met uitleessoftware ook het geval kunnen zijn, als ze het voor de massa zouden maken.
Als je het over kwaliteit wil hebben, dan moet je terug in de tijd waarin ze bij mercedes nog echte auto's maakten, die door iedereen met een doppendoos zelf gemaakt kon worden
en niet propvol met computergestuurde meuk zaten. Ik rij in een ouwe sprinter, en die is net zo goed of slecht als elk ander merk bestelwagen, en zit ik ook op een sprinterforum
in duitsland, en wil je niet weten wat je daar allemaal voor problemen tegenkomt, zoals slecht lakwerk dat al in notime begint te roesten, delen die gewoon niet zijn behandeld,
gedonder met sprintshiftbakken, dealers die hun klanten met een smoesje afwimpelen als ze komen klagen dat hun bus 1 op4 loopt, endan staalhard beweren dat dat normaal is
voor deze nieuwe type bedrijfsbussen, en zo kan ik wel een keukerol vol typen. Mijn sprinter heeft net nog geen 4 ton gelopen, en heb ik zo goed als alles al een keer vervangen gehad,
dus zo geweldig is het niet net als vroeger, want toen reed ik in merdedes busjes die echt nagenoeg nooit kapot gingen, dus qua kwaliteit is het alleen maar keihard achteruit gegaan.
Vroeger werd er dan ook vanuit gegaan dat je minimaal 10 jaar of langer met je merdeces deed, maar tegenwoordig hoeft het nog maar een jaar of 5 mee te gaan, dus waarom zouden ze
dan nog moete doen om een kwaliteitsproduct neer te zetten, waarmee ze zichzelf in de vingers snijden, want als het te goed is, blijft men langer in dezelfde auto doorrijden,
en dat betekend minder omzet bij de verkoop van een nieuwe, dus ook mercedes zal wel denken van, laten we maar minder kwaliteit stoppen in onze auto's, want dan zijn de mensen
hem eerder beu en kopen dan eerder een nieuwe.
Verder schreef je dat ik ook niet gedwongen ben om een mercedes te kopen, maar dat ben ik dus van een kant wel, want ik moest een bedrijfsbus hebben die zware aanhangers moet kunnen trekken
en in 2002 had ik dus weinig keus, want alleen VW, mercedes en iveco hadden geschikte busjes. De vw versie vd sprinter was toen gebruikt net zo duur zo niet duurder dan een mercedes, en iveco
was/is gewoon onbetrouwbare italiaanse meuk, dus bleef er weinig over dan een mercedes te kopen. Ik heb mijn sprinter toen gekocht voor 10.000 euro, maar dat geld heb ik er inmiddels nog een keer ingestoken om hem rijdende te houden, want alles, maar dan ook letterlijk alles is al een keer aan de beurt geweest, dus qua kwaliteit steekt mercedes echt niet meer met kop en schouders boven enig
ander merk meer uit. Ik rij dan ook nog steeds in mijn oude sprinter omdat ik vanwege de crisis, die ook mij nu hard raakt, geen genoeg werk heb om een nieuwe te kopen, en omdat de onderdelen
van een nieuwe niet meer te betalen zijn, laat staan dat je zelf nog wat kunt repareren zonder aan een laptop te hangen. Voorbeeld, een spiegel kost voor de mijne rond de 75 euro, van een nieuwe
sprinter kost deze rond de 200 euro, een voorruit kost voor de mijne rond de 250 euro, van een nieuwe sprinter kost die rond de 600 euro, dus voor mij geen nieuwe sprinter, want mijn inkomsten zijn niet met meer dan 100% gestegen, dus kan ik me geen onderdelen veroorloven die 2,5 keer zo duur zijn. Meer geld dus voor minder kwaliteit, ook dat is tegenwoordig mercedes. Ik zal niet zeggen dat andere merken zoveel beter zijn geworden, maar de tijd dat mercedes met kop en schouders boven andere merken uitstak, is al héél lang voorbij. En dan maar niet te spreken over de prijzen van een gebruikte sprinter, want de mijne was toen net geen 7 jaar oud en had 220dkm er op zitten, en koste toen 10.000 euro, en moet je nu eens kijken wat een soortgelijke gebruikte sprinter kost, en dan moet je wel kijken naar
de zwaarste motor, want dat was de mijne toen ook, en dan kom je al bij bedragen uit van over de 15.000 euro. Nee, ik heb mijn ouwe bus maar weer naar de garage gebracht en hoop dat hij nog heel wat jaartjes mee gaat, want ik ben bang dat als ik een nieuw type koop, ik gewoon leegloop op het onderhoud ervan, want de kwaliteit is ver te zoeken tegenwoordig met al die computer gestuurde troep.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25787
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

15 mar 2013 13:15

Je hebt gelijk!
Vind je het erg dat ik bovenstaande tirade (die een enorm onleesbare lap tekst is en een herhaling is van wat je al eerder hebt geroepen) niet helemaal heb gelezen?
Mij hoor je niet zeggen dat MB betere auto's maakt dan wie dan ook, maar om hier nou alles en iedereen af te branden omdat jij de modernere electronica (die bedacht is om aan allerlei milieunormen te voldoen en niet omdat de fabrikanten de hobbyist zo graag dwars zitten) niet snapt, is redelijk kort door de bocht.
Nogmaals: Je hebt volkomen gelijk. Zolang deze zinloze discussie over de door jou bedachte complottheorie maar ophoudt.

gr J
Laatst gewijzigd door Jeroen op 15 mar 2013 18:59, 2 keer totaal gewijzigd.
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

15 mar 2013 13:24

Heren, zullen we het even gezellig houden aub?
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44421
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

15 mar 2013 13:40

Jeroen schreef:..Mij hoor je niet zeggen dat MB betere auto's maakt dan wie dan ook....
Mij wel :)
Kijk maar eens op de site waar oude auto's verkocht worden, het overgrote deel is Mercedes-Benz 8-)
mr. Michel schreef:Heren, zullen we het even gezellig houden aub?
:goedzo:

O ja, I love Mercedes-Benz :owja:
mercedes-benz-we-love-you-too-small (1).jpg
mercedes-benz-we-love-you-too-small (1).jpg (21.7 KiB) 578 keer bekeken
PS: en een avatar voor jullie:
I_LOVE_mercedes_AVATAR.jpg
I_LOVE_mercedes_AVATAR.jpg (2.26 KiB) 578 keer bekeken
#doeslief
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7277
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

15 mar 2013 18:52

Wat een geweldige hoeveelheid onzin staat er toch in dit topic :lol:
Gebruikersavatar
Clippo
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 jun 2010 16:51
Mercedes-Benz: W208 CLK200KOMP > W211 E270CDI > C219 CLS320CDI
Locatie: Noord-Holland

15 mar 2013 19:40

Ik dacht, vond, vind altijd dat Mercedes een beetje auto met status was.. :$

Maar soms denk ik hier dat het voor sommige eigenlijk een doorsnee "volks" karretje is geworden. :(
Opeens zie ik zo een flodder type voor me die met ze zware shaggie op een kratje bier bij ze auto zit om een trekhaak van een ander merk "ff passend" te maken... terwijl de halfords krik langzaam in de roest wegzakt staan de buren in hun te krappe T-hemdjes een beetje te dollen over de splinternieuwe chromen ruitenwisser bladen... (sorry.. ik gun iedereen een Benz hoor)

Mercedes is toch meer dan een auto? een beetje lifestyle ? Misschien niet meer zo als vroeger en misschien door de elektronica ook gevoeliger maar er zit nog steeds duidelijk verschil in een Mercedes rijden of een koreaan (of zelfs een Duitse "Volk"wagen).. wat exclusiever en "rijker" En dan mag het allemaal wat meer kosten dan een doorsnee game toch?
Gebruikersavatar
Anton33
Berichten: 455
Lid geworden op: 21 mar 2011 18:43
Specialisatie: Software Engineer

15 mar 2013 23:36

@retep1

Ik zeg niet dat een Mercedes beter in elkaar steekt. Ik zeg dat een mercedes een klasse hoger is dan bijv. een Volkwagen. Begrijpend lezen is ook een vak apart net zoals een goede diagnose stellen.

Een spel vergelijken met diagnose software is appels met peren vergelijken.
Volgens mij heb je gewoon last van de crisis en reageer je hier je frustraties af.

Succes verder of moet ik zeggen Sterkte?
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

16 mar 2013 13:14

Pfff anton je bent ook maar een zuur mannetje hoor :sst: :P
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

16 mar 2013 13:21

Clippo schreef:terwijl de halfords krik langzaam in de roest wegzakt staan de buren in hun te krappe T-hemdjes een beetje te dollen over de splinternieuwe chromen ruitenwisser bladen...
:lol: :lol: :applaus:
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Plaats reactie