Hallo,
Sinds kort blijft de automaat van mijn W211, E220 CDI (2002) hangen en wil niet echt terugschakelen. Ik kan dit terugschakelen
wél beïnvloeden door beetje extra gas te geven maar nadien blijft hij weer hangen rond de 1200 tpm wat ik wel laag vind.
Ik heb reeds gelezen dat er met deze serie veel problemen waren met lekkende radiatoren van Valeo, heb al gekeken maar heb geen merksticker kunnen terug vinden...
Kan het aan de automaatolie liggen, deze is namelijk zwart en licht verbrande geur?
Kan men in de garage elektronisch de "kub" uitschakelen om te testen of het probleem hiermee opgelost is of moet de bak hiervoor open?
Afgezien de soms lage toeren schakelt de auto perfect, ze zoekt niet het toerental (toerenteller staat stil bij constante snelheden).
Alvast bedankt
W211 automaat blijft hangen in lage toeren
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Het niet schakelen kan ik niet linken aan een defecte KUB. De zwarte verbrande olie kan wel door een defecte KUB veroorzaakt worden.
Je zou de werking van de KUB middels de stardiagnose kunnen controleren en wanneer hij niet te veel doorslipt zou ik eerst de bak verversen/spoelen
Je zou de werking van de KUB middels de stardiagnose kunnen controleren en wanneer hij niet te veel doorslipt zou ik eerst de bak verversen/spoelen
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
+1 en zoek op het forum eens op "bakspoeling" , "Vierke" en "Tim Eckhart"Raimon schreef:Het niet schakelen kan ik niet linken aan een defecte KUB. De zwarte verbrande olie kan wel door een defecte KUB veroorzaakt worden.
Je zou de werking van de KUB middels de stardiagnose kunnen controleren en wanneer hij niet te veel doorslipt zou ik eerst de bak verversen/spoelen
Heb het voor je opgezocht, lees deze maar helemaal door (24 pagina's ):
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... akspoeling
Laatst gewijzigd door Cornelis op 19 feb 2013 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 28 jan 2012 11:10
- Mercedes-Benz: W211
dat heb ik reeds gedaan, heb al veel gelezen over automaatspoeling en dit eens overlegt met mijn garagist; hij denkt er echter anders over. Volgens hem ga je met een spoeling juist de vervuilde deeltjes in heel kleine kanaaltje duwen waardoor ze echt vast komen te zitten met alle gevolgen van dien, wat is jullie mening hierover? Wat ligt aan de basis van het niet schakelen bij lage toeren: glycol in automaatolie, geblokkeerd lock up, brein vd bak,...?
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Vervuilde deeltjes die los spoelen is juist de bedoeling van spoelen, daarom duurt het ook zo lang met een oplosmiddel vooraf in de bak waar je mee rond gaat rijden....en het hele proces daarna
Kijk nog even op de link in mijn vorige post. Spoelen is altijd ok! ook als als er meer defect is....
Kijk nog even op de link in mijn vorige post. Spoelen is altijd ok! ook als als er meer defect is....
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Bij een geblokkeerde lockup (KUB) zou je niet stil kunnen staan met een draaiende motor.
Ik ben alleen voor het spoelen wanneer er noodzaak is. De rest van het forum is voor het spoelen. Bij glycol in de olie krijg je meestal schakelstoten.
Ik ben alleen voor het spoelen wanneer er noodzaak is. De rest van het forum is voor het spoelen. Bij glycol in de olie krijg je meestal schakelstoten.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Dat spoelen met een oplosmiddel zou ik dus noooooit doen. Lekker met verdunde olie (dus minder werking) gaan rondrijden.
De bak raakt met glycol in de olie al in de stress en dat duiden we aan in ppm (aantal delen per miljoen). En dan gaan we bewust met een reiniger rondrijden.
Het is maar een mening....
De bak raakt met glycol in de olie al in de stress en dat duiden we aan in ppm (aantal delen per miljoen). En dan gaan we bewust met een reiniger rondrijden.
Het is maar een mening....
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 28 jan 2012 11:10
- Mercedes-Benz: W211
beste Raimon,
Ik deel uw mening en idd iedereen is op het forum te vinden voor automaatspoeling, ik blijf echter twijfelen of dit echt wel de goede manier is.
Kan ik op een andere manier de volledige inhoud van de automaatolie aflaten (ook hetgeen in de koppelomvormer blijft) zonder een speciaal toestel?
Mijn garagist heeft vorige keer (al even geleden) de automaatolie vervangen en hij raadt aan de olie gewoon af te laten, vervolgens nieuwe filter, pakking, olie etc, terug voldoen x 100 km rijden en vervolgens trg opnieuw aflaten; wat is uw mening hierover?
bedankt
Ik deel uw mening en idd iedereen is op het forum te vinden voor automaatspoeling, ik blijf echter twijfelen of dit echt wel de goede manier is.
Kan ik op een andere manier de volledige inhoud van de automaatolie aflaten (ook hetgeen in de koppelomvormer blijft) zonder een speciaal toestel?
Mijn garagist heeft vorige keer (al even geleden) de automaatolie vervangen en hij raadt aan de olie gewoon af te laten, vervolgens nieuwe filter, pakking, olie etc, terug voldoen x 100 km rijden en vervolgens trg opnieuw aflaten; wat is uw mening hierover?
bedankt
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11521
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Dat is ook een manier van spoelen die prima werkt. Het restvuil is daarna verwaarloosbaar. Je kan ook voordat je dat doe de auto even laten lopen met de uitgaande leiding van de oliekoeler los. Hij pompt dan zijn vuil zelf eruit. Daarna weer bijvullen en weer even laten draaien. Bij een 7 bak is dit makkelijk omdat je tijdens het laten lopen direct olie kan terug pompen.
Maar nogmaals het is mijn mening en dat hoeft niet de juiste te zijn. Ik heb technisch gezien gewoon geen goed gevoel bij het spoelen met reinigingsmiddelen. Olie heeft veel eigenschappen en 1 belangrijke daarvan is vuil afvoeren.
Maar nogmaals het is mijn mening en dat hoeft niet de juiste te zijn. Ik heb technisch gezien gewoon geen goed gevoel bij het spoelen met reinigingsmiddelen. Olie heeft veel eigenschappen en 1 belangrijke daarvan is vuil afvoeren.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 28 jan 2012 11:10
- Mercedes-Benz: W211
ja dat is misschien een goede manier om de olie er uit te pompen, moet ik dan gewoon wachten tot er niets meer uit de uitgaande leiding komt of is dat schadelijk voor de koppelomvormer/ automaat?
Hoe bedoel je dat je bij een 7G tronic de olie er direct terug kan in pompen? (ben geïnteresseerd hierin omdat mijn opa een S-klasse heeft)
bedankt Raimon
Hoe bedoel je dat je bij een 7G tronic de olie er direct terug kan in pompen? (ben geïnteresseerd hierin omdat mijn opa een S-klasse heeft)
bedankt Raimon
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Tsjaa, we waren het wel eens over het bekertje ATF olie om je hydrailische kleppen gezond te houden maar dat was een ander topicRaimon schreef:Dat spoelen met een oplosmiddel zou ik dus noooooit doen. Lekker met verdunde olie (dus minder werking) gaan rondrijden.
De bak raakt met glycol in de olie al in de stress en dat duiden we aan in ppm (aantal delen per miljoen). En dan gaan we bewust met een reiniger rondrijden.
Het is maar een mening....
Ik zie niet zoveel kwaad in 10 minuten rijden door alle versnelingen heen met een speciaal spoelmiddel. En als ik de vieze meuk zag die uit de bak kwam en dat er 2x zoveel olie doorheen gepompt werd als er uiteindelijk vers in bleef toen er alleen nog schone olie doorheen gepompt werd geloof ik wel in een grondige spoeling waarbij alle viezigheid uit de bak verdwenen is. Als de bak goed is mag dit geen probleem zijn.
En ja gelukkig mogen we hier allemaal onze eigen menig hebben
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 28 jan 2012 11:10
- Mercedes-Benz: W211
Tuurlijk mag iedereen zijn mening geven, ik vind het dan ook moeilijk om de "juiste" keuze te maken. Het enige probleem met de bak is dat hij té laag in toeren blijft en niet echt wil terugschakelen, geen schokken of dergelijke. Vandaar dat ik mij afvraag of een spoeling wel vereist is...
- Lorinser sr
- Moderator
- Berichten: 11978
- Lid geworden op: 06 sep 2006 01:03
- Mercedes-Benz: W220 S55 AMG Kompressor 500 Hp
- Specialisatie: Mediazaken
- Locatie: achterhoek
- Contacteer:
Recet de bak bak eens , staat ergens op het forum ( zoekfunctie bak recetten )
Groetjes Richard
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
- Jeroen
- Berichten: 25792
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Met de zoekterm "resetten automaat" krijg ik onder andere: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... n+automaat
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
probeer anders reset of resettenLorinser sr schreef:Recet de bak bak eens , staat ergens op het forum ( zoekfunctie bak recetten )
Als de bak verder netjes werkt zou dit wel eens de goede oplossing kunnen zijn. Spoelen is voortgekomen uit het feit dat er bij ca 60 dkm long life olie ingegoten is die er voor altijd in kon blijven. In de praktijk is gebleken dat long life niet zo lang fris blijft als verwacht.... Bij zware belasting om de 60dkm verversen en bij normaal gebruik om de 80-100dkm is in de praktijk beter gebleken. Als je dan pas na 150dkm of meer verse olie erin wil hebben schijnt spoelen de beste methode te zijn om een frisse start te maken. Bij een goede `spoeler` wordt ook de stekker vervangen die soms volloopt met olie en dan ook storingen in het schakelgedrag kan veroorzaken.
Heb je een bak met W/S of een C/S knop ?
Mijn 211 320 cdi schakelt beduidend anders op stand S ipv C. Sneller terugschakelen en hoger in de toeren opschakelen.
Nu ga ik op erg glad ijs....... ik weet namelijk niet of de automaat van de Mercedes W/S211 zelflerend is en zich aanpast aan de rijstijl van de bestuurder (mijn BMW's 5 deden dit nl. wel )
Volgens mij wel, en als jij nou eens een erg rustige bestuurder bent kan je bak ook op niveau lui zijn gekomen....en zal dat na een een reset weer doen
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....