Waar zitten welke relais bij een 500SE (1980)

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
JantjeZ
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2005 13:09

18 sep 2005 13:23

Hallo, vraag van een nieuw lid. Waar zitten welke relais bij een 500SE van 1980. Ik heb wel een schema van de zekeringen maar niet van de relais. Mijn ruitenwissers kunnen spontaan starten. Na enige tijd reageren ze weer -eventjes- op de schakelaar. Oplossing?
Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6395
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

18 sep 2005 13:27

hallo en welkom hier

zitten die relais niet achter/onder het zekeringkastje geplaatst :?:
of anders tegen het schutbord :?:


succes


gr.wallietax
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44426
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

18 sep 2005 13:41

JantjeZ schreef:Hallo, vraag van een nieuw lid. Waar zitten welke relais bij een 500SE van 1980. Ik heb wel een schema van de zekeringen maar niet van de relais. Mijn ruitenwissers kunnen spontaan starten. Na enige tijd reageren ze weer -eventjes- op de schakelaar. Oplossing?
Ik heb zo'n soort probleem ook gehad, bij mij kon je de wissers niet meer uitzetten...'Kenners' vertelden dat dat het relais moest zijn, deze vervangen maar nog het zelfde probleem. Bij mij zit het relais onder de motorkap, aan de andere kant als de zekeringkast, bij ee W126 zou ik het durven zeggen, vraag eens naar Michel Dieselfan, hij heeft meerdere W126-ers...

Vervolgens de min-pool van de accu er 10 min. afgehaald, daarna probleem opgelost... Toeval ? Ik weet het niet... Maar een kleine moeite om te proberen lijkt me..

Ook zou je combi-schakelaar weleens de boosdoener kunnen zijn...
#doeslief
Gebruikersavatar
Mercedes-Classics
Berichten: 327
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:50
Locatie: Erp
Contacteer:

18 sep 2005 16:24

Hoi JantjeZ

Ik durf met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat die in t zekeringenkastje onder je motorkap zitten. Als je voor de auto staat met de motorkap open, rechts bovenin die zwarte kast. Daar zitten allemaal "zilvere" vierkante blokjes in... dit zijn je relais.

Bij mijn ouwe 380SEC had ik ooit die van mijn gordelaangevers/alles wat elektrisch was aan interieur kapot. Ding doorgemeten, bleek 10x meer stroom te trekken dan de rest.. zo gevonden dus.
Succes ermee!

Groeten
Michel
Peter C
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 okt 2005 01:31
Locatie: Aarschot

19 okt 2005 00:50

@JantjeZ:
Heb ooit een gelijkaardig probleem gehad met mijn W124. Het betreft een ouder type (1985), waarvan de combinatiehendel ("der Ingenieurshebel") nog niet lang vervangen was door een nieuwe toen ik de wagen kocht (2002).

Heel erg vervelend die ruitenwisser die te pas, en vooral te onpas, begint te werken wanneer je richtingaanwijzers en/of grootlichten bedient.

Tot mijn verbazing bleek het euvel te verhelpen met een flinke dosis WD-40 (kruipolie) in de schakelaar. Het probleem is tot op heden niet meer weergekeerd.

Mvg,
Peter C.
Plaats reactie