w203 spruitstuk / EGR klep

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Rednose5
Berichten: 191
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:46
Mercedes-Benz: W202 Combi 200CDI

15 jan 2013 00:05

De genoemde wervelkleppen zijn denk ik de rgelkleppen die je bedoeld. Die dienen er dus voor om de lengte van de luchtinvoer te varieren. Mercedes maakt namelijk geen gebruik van een variabele turbo zoals de meeste concurrenten (waarvan de turbo vaker de geest geeft :o ) Beide systemen zijn ontwikkeld om het vroeger bekende probleem van een turbo-gat op te vangen. Helaas zorgt de combinatie van de regelkleppen met een EGR er voor dat het luchtinlaatsysteem vol drek komt te zitten.
EGR kan softwarematig voor 99% worden uitgeschakeld dat kan bij verschillende chiptuning bedrijven, kost volgens mij tussen de 50 en 100 euro. Er schijnt ook een mogelijkheid te zijn om de EGR uit te schakelen door de electronica te "foppen". Dat heb ik i.i.g. eens gevonden op een Engels forum (helaas op dit moment kwijt) en dat betrof een W202 CDI, maar erg veel verschil zit er niet in die motoren. De bedoeling is dan om enkele draden voor de sturing tussen de centrale computer en de EGR te voorzien van een electronische schakeling van enkele weerstanden. De beschrijving vondt ik niet heel erg duidelijk (Ik heb geen electronische achtergrond) en heb me er daarom niet in verdiept.

Wat mij wel interesseert is de softwarematige aanpassing met een aanpassing in de luchtinlaat genaamd cyclone :o :o
Een cyclone is een lichtmetalen bus die in de luchtinlaat wordt geplaatst en zorgt voor extra werveling in de luchtstroom. Door die werveling hebben de roetdeeltjes veel minder kans om te vast te gaan zitten in de rest van het traject.
Oh en het schoonmaken van je luchtinlaat kun je eventueel overlaten aan Forte. Die hebben een mobiel team wat op locatie wat speciale schoonmaakmiddelen toevoeren aan je luchtinvoer en daarmee de meeste smurrie uit het traject wegvoeren zonder dat je de boel open hoeft te halen (geen ervaring mee, wel goede ervaringen van gehoord). En ja dat betekent wel dat al die rotzooi door je motor heen gespoeld wordt. Een busje Forte dieselcleaner bij je tankbeurt doet sowieso ook veel goed.
Gebruikersavatar
Siddartha
Berichten: 528
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
Mercedes-Benz: S204 C180 2009
Specialisatie: Guilty pleasures
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

15 jan 2013 11:53

90% van de auto's (of misschien nog meer) hebben EGR. Mijns inziens voegt het absoluut niets toe aan de prestaties, sterker nog, deze nemen eerder af. De enige reden is dat de uitstoot van de gassen minder vuil zijn. Ook wordt het blok iets sneller warm. Maar het is volgens mij nooit goed om uitlaatgassen vol roet (vooral bij diesels) terug in je inlaat te laten lopen.

Mijn ervaring met (vacuumgestuurde) EGR afdoppen is eigenlijk alleen maar positief. De motor loopt er veel beter door en je hebt wat betere gaspedaalrespons. Ik geloof ook niet dat het echt schade toebrengt aan een motor, dat zou ook erg vreemd zijn.

Tegenwoordig is het alleen maar lastiger om dat ding af te doppen zonder softwarematige aanpassingen te doen. Ik laat het dan ook maar.
Always follow the star...
Rednose5
Berichten: 191
Lid geworden op: 25 jan 2011 12:46
Mercedes-Benz: W202 Combi 200CDI

16 jan 2013 14:04

EGR is inderdaad ontwikkeld vanwege strenge(re) milieueisen. En inderdaad EGR afsluiten geeft ietsje meer vermogen.
Dat is logisch want elk brandje brand beter met meer zuurstof :owja: Meer/Voldoende zuurstof zorgt voor een schonere verbranding en dus is de vraag wat die EGR nou daadwerkelijk toevoegd aangezien de slechtere verbranding ook zorgt voor meer slijtrage :'(
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

16 jan 2013 18:00

Rednose5 schreef: En inderdaad EGR afsluiten geeft ietsje meer vermogen.
Dat is dus onzin want uitlaatgas recirculatie werkt alleen maar in deellast. Zodra jij vermogen vraagt sluit die klep.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Gebruikersavatar
jam250td
Berichten: 577
Lid geworden op: 14 feb 2008 00:18
Mercedes-Benz: w204 C250 CDI AMG pakket
Locatie: Den Haag

16 jan 2013 21:22

Zo zie je maar dat veel meningen verschillen omtrent de EGR klep. (Meer vermogen, verschil in een gereinigde EGR klep, afgedicht EGR klep.)
Gebruikersavatar
Siddartha
Berichten: 528
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
Mercedes-Benz: S204 C180 2009
Specialisatie: Guilty pleasures
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

20 jan 2013 12:29

meer vermogen is inderdaad onzin, je zult het hoogstens merken aan een wat betere gasrespons. Maar het grootste voordeel is -vooral bij diesels- dat je inlaat schoner blijft.
Always follow the star...
AnthonyMB
Berichten: 797
Lid geworden op: 09 jan 2012 14:35

10 nov 2013 17:07

interessant topic! Ik wil de egr in mijn w211 270cdi eens los halen en schoonmaken. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik wil er absoluut niet mee gaan rijden of zo, dat is zeker de bedoeling niet. Enkel schoonmaken en terug plaatsen...
The Best or Nothing... Dan heb ik toch wel snel gekozen hoor!
Een klein beetje The Best bij een Benz is nog steeds meer dan volledig The Best bij een ander merk.
Plaats reactie