w203 spruitstuk / EGR klep

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.

w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby jam250td » 11 Jan 2013 00:26

dag,

Ik ben van plan zelf een onderhoud uit te voeren om de spruitstuk schoon te maken en de wervelkleppen te vervangen en de egr klep schoonmaken en dichten.

Mijn vraag aan jullie is, is dit te doen als niet monteur als beroep zoja iemand enig idee hoe lang je ermee bezig bent en wat eventueel van belang is om ook gelijk meen te nemen in de onderhoud.

Kan het kloppen dat je bij dit model w203 C220CDI, bouwjaar 2001 de egr klep kan dichten door middel van alleen de slang los te koppelen en af te doppen?
User avatar
jam250td
 
Posts: 235
Joined: 14-Feb-2008
Location: Den Haag
Age: 30
Auto: W202 C250 Turbo Diesel 1996 180 PK elegance AMG

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby jam250td » 12 Jan 2013 00:47

niemand
User avatar
jam250td
 
Posts: 235
Joined: 14-Feb-2008
Location: Den Haag
Age: 30
Auto: W202 C250 Turbo Diesel 1996 180 PK elegance AMG

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby Jeroen » 12 Jan 2013 17:40

Hoe moeten wij nou inschatten of jij iets wel of niet kan :?
Hangt mijns inziens van je zelfvertrouwen af. Ik ga er altijd van uit dat wanneer ik iets op een normale manier uit elkaar kan halen, ik het ook weer in elkaar kan krijgen.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
-----------------------------------------------------------------------------------------
MercedesForum.nl/be: Als Gottlieb en Karl een eeuw later waren geboren, hadden ze het zelf opgericht....
ErikH wrote:Zijn we nou op die leeftijd gekomen dat we de grootte van elkaars remschijven vergelijken? ;)
User avatar
Jeroen
 
Posts: 19854
Joined: 10-Jun-2007
Location: Alkmaar
Age: 50
Auto: een Italiaanse Pocket Rocket vierzitskart
Specialisatie: Irriteren!

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby Knudde1969 » 12 Jan 2013 18:32

Kan je er niet gewoon een plaatje tussen zetten? Dan hangt er ook niets los onder je motorkap. En met afdoppen van een slang heb je altijd twee kanten die je moet afdoppen. Bij mijn laatste Patrol had ik er ook een plaatje tussen en het resultaat was ongeveer nul. Ik ben wel benieuwd wat bij jou het resultaat is.

Stefan

PS: Dit blok vond zijn oorsprong in een Datsun Laurel en kan als gedateerd beschouwd worden.
"Je hoeft niet gehandicapt te zijn om anders te zijn, iedereen is anders".
Kim Peek http://nl.wikipedia.org/wiki/Kim_Peek
User avatar
Knudde1969
Donateur
 
Posts: 2787
Joined: 31-Jul-2010
Location: Dordt, voorlopig
Age: 44
Auto: W126 280SE "Pikey Edition" 1982 en W210 E50 1997
Specialisatie: Friet eten

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby jam250td » 14 Jan 2013 14:32

of ik iets kan dat zien we dan wel. Wat je veel leest over EGR klep reinigen op deze forum is, wat ik ben tegen gekomen via de zoekmachine is veel andere types w210 etc.


nogmaals de vraag heeft iemand een foto van de egrklep van het model w203

misschien heeft iemand een foto hiervan
User avatar
jam250td
 
Posts: 235
Joined: 14-Feb-2008
Location: Den Haag
Age: 30
Auto: W202 C250 Turbo Diesel 1996 180 PK elegance AMG

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby MartijnS » 14 Jan 2013 18:59

jam250td wrote:Kan het kloppen dat je bij dit model w203 C220CDI, bouwjaar 2001 de egr klep kan dichten door middel van alleen de slang los te koppelen en af te doppen?


10 tegen 1 dat je daarna een post opent dat je motorlampje brandt en of in noodloop gaat.

De egr klep zou je er redelijk makkelijk tussen uit kunnen halen alleen je motormanagement gaat klagen...
Attachments
egr.png
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
User avatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
 
Posts: 2763
Joined: 19-Mar-2012
Auto: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby Siddartha » 14 Jan 2013 19:29

wordt die klep electronisch (dus door motormanagement) aangestuurd of obv vacuüm?
User avatar
Siddartha
 
Posts: 293
Joined: 13-Jul-2011
Auto: W203 200 Kompressor 2003

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby gerardwb » 14 Jan 2013 19:33

Als je het slangetje van de vacuum eraf haalt gaat de motor in de noodloop
User avatar
gerardwb
 
Posts: 2338
Joined: 10-Mar-2008
Location: slupsk /polen
Age: 46
Auto: w220 s 320 cdi, w211 e240 , w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby MartijnS » 14 Jan 2013 20:31

Die klep is electrisch aangestuurd. Dat is nog wel op te lossen maar de LMM gaat vervolgens ten tijde dat de EGR in werking moet zijn een te hoge luchtstroom meten, met als gevolg storing.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
User avatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
 
Posts: 2763
Joined: 19-Mar-2012
Auto: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby jam250td » 14 Jan 2013 21:32

Thanks voor de tips. Het schoonmaken van de EGR klep gaat mij wel lukken zo te zien op de foto. D.m.v. slangetje er af te halen en de slangetje afdoppen gaat dus niet werken, waardoor de motor in noodloop terecht komt.

= Is het wel mogelijk door speciaal tussen pakking te kopen? via de dealer?
= of is kan je via OBD dichte softwarmatig
User avatar
jam250td
 
Posts: 235
Joined: 14-Feb-2008
Location: Den Haag
Age: 30
Auto: W202 C250 Turbo Diesel 1996 180 PK elegance AMG

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby MartijnS » 14 Jan 2013 21:35

Misschien mis ik het, maar wat wil je eigenlijk bereiken met het afsluiten van de EGR?
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
User avatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
 
Posts: 2763
Joined: 19-Mar-2012
Auto: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby jam250td » 14 Jan 2013 22:56

Doordat dat de slechte uitlaatgassen weer terug in je motor wordt gevoerd, wordt daardoor de motor slechter van. Meer roet en vuil in je motor.
User avatar
jam250td
 
Posts: 235
Joined: 14-Feb-2008
Location: Den Haag
Age: 30
Auto: W202 C250 Turbo Diesel 1996 180 PK elegance AMG

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby MartijnS » 14 Jan 2013 23:01

Dat is de theorie inderdaad.

Maar denk je dat al die honderdduizend mecedessen met meer dan een half miljoen km allemaal hun EGR gewijzigd hebben? Volgens mij niet. Ik zie dan ook geen enkele reden om bij een goed onderhouden auto dat soort fratsen uit te halen. Als de vervuiling zo erg is dan is er eerder iets anders aan de hand of moet je je auto wat vaker "uitlaten".
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
User avatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
 
Posts: 2763
Joined: 19-Mar-2012
Auto: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby jam250td » 14 Jan 2013 23:18

ik ben het met je eens. Maar op deze manier gaat volgens mij de EGR klep eerder kapot doordat die vast komt te zitten met roet etc.
In mijn geval komt de auto tijdens het rijden in noodloop terrecht en dan schiet het op eens naar voren.

Ik wil uitraard verder gaan. Ik wil de EGR klep schoonmaken en dichten en de spruitstuk schoonmaken en eventueel de wervelkleppen erin vervangen als dat nodig of anders schoonmaken.

hierdoor hoop ik het probleem te verhelpen en dat de auto zuiniger wordt en nog eens vlotter
User avatar
jam250td
 
Posts: 235
Joined: 14-Feb-2008
Location: Den Haag
Age: 30
Auto: W202 C250 Turbo Diesel 1996 180 PK elegance AMG

Re: w203 spruitstuk / EGR klep twitterfacebook

Postby det.k » 14 Jan 2013 23:42

Inlaatspruitstuk en slangen schoonmaken scheelt enorm - alsof je 'm net gechipped hebt.
Beste manier van schoonmaken is met hoge druk spuit - wel eentje die warm / heet is. Vooral niet op de omgeving letten daarna - ziet er niet uit ..... die zul je daarna schoon moeten maken.

'effe' soppen of zo is een ramp. een nacht laten weken in een of andere solvent werkt ook niet.

Daarnaast had ik ook de passieve NOx kat uit de pijp gehaald ...... maar da's natuurlijk niet helemaal legaal.
Mercedes - Das einzig Wahre
User avatar
det.k
 
Posts: 56
Joined: 26-Feb-2010
Location: Hellevoetsluis
Age: 43
Auto: B

Next

Return to Technische vragen

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 8 guests