W114 project

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Forumregels
Let bij technische vragen op de regels: #2 Vragen en #3 Antwoorden
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: W114 project

Berichtdoor pascalvd » 13 okt 2017 19:38

vandaag de veren en rubbers maar besteld bij wensink
2x zware 280c veren
2x 13 mm rubber
2x 18 mm rubber
2x 23 mm rubber

het 8 mm rubber zo toch niet veel uit maken in verband met de zware verenen mogelijk zwakker zijn en misschien eerder door prikken

helaas is het niet mogelijk om de ''verkeerde'' rubber retour te brengen omdat dezen niet courant zijn
dus binnen kort een poging doen om te verkopen

tis alleen wel jammer dat je meer van onderdelen weet dan de verkopers
de verkoper wist eigenlijks niet waarom je meerdere dikte rubbers had die dacht dat het met type auto te maken had en vond het maar vreemd dat je de data card er niet bij kon krijgen :roll: :lol: dus ik heb de beste jongen maar uit gelegd dat het tegenwoordig vaak is om de auto vlakker te stellen

helaas is de levertijd wel 2 dagen om dat dit uit een ander magazijn moet komen ( de plaats begon met een G)
ik had de hoop om maandag al te beginnen maar helaas zal waarschijnlijk woensdag worden ik kijk er wel naar uit
eindelijk weer normaal kunnen rijden

plorie
Donateur
Berichten: 13616
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W168 A160 Elegance, Espace 3.5 (ex W220 S320cdi, W210 E430, S210 E430)
Locatie: Papendrecht

Re: W114 project

Berichtdoor plorie » 14 okt 2017 02:47

pascalvd schreef:de verkoper wist eigenlijks niet waarom je meerdere dikte rubbers had die dacht dat het met type auto te maken had en vond het maar vreemd dat je de data card er niet bij kon krijgen :roll: :lol:

Daar had hij anders wel deels gelijk in, afhankelijk van de uitrusting komt er uit de verentabel een bepaalde veer + rubber uit. Motorisatie + opties leveren een bepaald aantal punten op.

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: W114 project

Berichtdoor pascalvd » 15 okt 2017 10:24

plorie schreef:
pascalvd schreef:de verkoper wist eigenlijks niet waarom je meerdere dikte rubbers had die dacht dat het met type auto te maken had en vond het maar vreemd dat je de data card er niet bij kon krijgen :roll: :lol:

Daar had hij anders wel deels gelijk in, afhankelijk van de uitrusting komt er uit de verentabel een bepaalde veer + rubber uit. Motorisatie + opties leveren een bepaald aantal punten op.


oké dat wist ik niet achteraf wel logisch als je meer gewicht hebt Door de opties kan het net dat ene stukje zijn dat de auto netjes staat

maar dan blijft toch wel deels het feit dit had de medewerker op kunnen zoeken inlaat van heel statisch ik weet het niet ik krijg de datacard er niet bij dus ik weet ook niet wat er op hoort
soms is het wel beter om flexibel te zijn en er een sport van te maken Door ff verder dan je neus lang is te kijken althans dat vind ik

Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5399
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

Re: W114 project

Berichtdoor SK » 15 okt 2017 18:59

Tja Pascal, vroeger wat het nog een eer om bij MB te werken. Nu is het gewoon een van de merken, waar men toevallig z'n brood verdient.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: W114 project

Berichtdoor pascalvd » 17 okt 2017 20:58

vandaag kreeg ik een telefoontje van wensink de veren en rubbers waren binnen :applaus:

dus ik ben meteen in de bus gestapt en die kant opgegaan l NL

20171017_184345.jpg
alle onderdelen binnen
20171017_184345.jpg (130.82 KiB) 465 keer bekeken


en vanavond om 19.00 meteen begonnen met veren wisselen

eerst de schokdemper los genomen om de veer meer te kunnen ondspannen en om meer ruimte te krijgen

daarna de torsie arm los genomen anders heft de torsie arm de draagarm weer om hoog bij het opspannen van de veer

daarna het wiel er af genomen

daarna de juiste positie zoeken voor de veer schotels

daarna mat een spanbandje de veer gezekerd voor het geval dat dan blijft ie aan de auto zitten en springt ie niet tegen mij aan of door de werkplaats

20171017_191807.jpg
oude veer gezekerd
20171017_191807.jpg (148.05 KiB) 465 keer bekeken


daarna de veer op spannen en los nemen en veer rubber losnemen welke nog zeer flexibel was

daarna de veer in de bankschroef gezet en de veer ondspannen ik was alleen bang dat de spanner niet lang genoeg was en de veer los zou kunnen springen dus de veer vast gelast aan de bankschroef en een grote moer op de tafel gelast om deze weer met een spanband te kunnen zekeren

20171017_201157.jpg
oude en nieuwe veer
20171017_201157.jpg (114.03 KiB) 465 keer bekeken


daarna de rubbers vergeleken en de voor het middelste rubber gekozen dan kan je alle kanten nog wat op sjoemelen en deze had de zelfde dikte als de orginele

20171017_201040.jpg
oud en nieuw rubber
20171017_201040.jpg (164.61 KiB) 465 keer bekeken


daarna de nieuwe veer opspannen van 47 cm naar 28 cm en in de auto plaatsen

20171017_202338.jpg
nieuwe veer gespannen
20171017_202338.jpg (121.52 KiB) 465 keer bekeken


daarna de veer ondspannen en proberen om de veer spanner er tussen uit te halen maar dit wou net niet de onderste schotel ligt net verkeerd om de spanner er tussen uit te halen
maar omdat het onder tussen 21.00 was was ik er wel klaar mee voor vandaag

20171017_202524.jpg
nieuwe veer te plek
20171017_202524.jpg (122.54 KiB) 465 keer bekeken

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: W114 project

Berichtdoor pascalvd » 18 okt 2017 17:27

vandaag de veerspanner bevrijd
en lv alles afgebouwd

20171018_165930.jpg
alles klaar
20171018_165930.jpg (146.06 KiB) 402 keer bekeken


op heden is het resultaat dat
lv van 65.5 naar 70.5 cm gegaan is
la van 70.5 naar 71.5 cm gegaan is

en dat door een halve winding en 1cm meer veer hoogte

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: W114 project

Berichtdoor pascalvd » 20 okt 2017 09:33

nu zit ook de ander veer er onder eigenslijk op de zelfde manier gewerkt als links

helaas is deze afstand tussen de draagarmen onderling net weer wat anders dan op links waardoor de veer wat gemotiveerder tussen gezet moest worden :owja:

maar alles zit en gister avond meteen nog een proef stukje gereden goh wat heeerlijk weer hij rijd echt seireus weer geweldig op moment dat ik de auto de bocht om hoek dan duikt ie weer heerlijk met zn neus naar beneden en ik kan nu weer overal rijden zonder dat ik de onderkant raak :goedzo:

20171019_202817.jpg
20171019_202817.jpg (97.19 KiB) 307 keer bekeken


het uit eindelijke resultaat is dat
lv op 695 mm geindigd is (voorheen 655 mm )
la op 705 mm gebleven is
rv op 700 mm geindigd is (voorheen 660 mm)
ra op 705 mm gebleven is

de uit eindelijke gebruikte kosten zitten op
2x veren : A 114 321 09 04 = €465,14
2x 18 mm rubber : A 123 321 15 84 = €17,88

overige bestelde onderdelen die in mijn geval niet nodig zijn en waarschijnlijk verkocht worden of bewaard blijven voor het geval dat
2x 13 mm rubber : A 123 321 14 84 = €7,-
2x 23 mm rubber : A 123 321 16 84 = €13,28

nu zoek ik alleen nog een manier om een band en veer te filmen om te laten zien hoe alles mooi beweegt in de wiel kast

Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 632
Lid geworden op: 22 apr 2007 09:43
Mercedes-Benz: W220 S350, A208 CLK 230 kompressor, W201 190E, ex.W211 E240 Elegance, ex. R170 230 SLK, ex. W126 560SEC, ex. W123 230CE, ex. W110 200 "Heckflosse", ex. W124 230TE, ex. W108 280SE
Locatie: Westen des lands
Contacteer:

Re: W114 project

Berichtdoor denman1710 » 20 okt 2017 10:50

pascalvd schreef:
nu zoek ik alleen nog een manier om een band en veer te filmen om te laten zien hoe alles mooi beweegt in de wiel kast


Gopro op voorscherm met zuignap
Greetz,
Dennis

Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5399
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

Re: W114 project

Berichtdoor SK » 20 okt 2017 11:46

Top dat je de veren er onder hebt, kan je weer fijn cruisen.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: W114 project

Berichtdoor pascalvd » 20 okt 2017 16:28

denman1710 schreef:
pascalvd schreef:
nu zoek ik alleen nog een manier om een band en veer te filmen om te laten zien hoe alles mooi beweegt in de wiel kast


Gopro op voorscherm met zuignap


go pro is niet gelukt maar ik heb een telefoon houder op een zuignap gezet en hier mn mobiel in gezet en gezekerd met een tyrap en op de deur gezet en zopas ff een stukje gereden helaas Door de regen ging mn mobiel in zoomen vandeweek weer ff kijken
maar goed bij deze versie 1 ps geluid zachter :owja:




het is wel mooi op te zien dat op een nieuwe asfalt weg toch best veel beweging in zit

plorie
Donateur
Berichten: 13616
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W168 A160 Elegance, Espace 3.5 (ex W220 S320cdi, W210 E430, S210 E430)
Locatie: Papendrecht

Re: W114 project

Berichtdoor plorie » 20 okt 2017 17:05

Staan je banden nou zo zacht?

Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 632
Lid geworden op: 22 apr 2007 09:43
Mercedes-Benz: W220 S350, A208 CLK 230 kompressor, W201 190E, ex.W211 E240 Elegance, ex. R170 230 SLK, ex. W126 560SEC, ex. W123 230CE, ex. W110 200 "Heckflosse", ex. W124 230TE, ex. W108 280SE
Locatie: Westen des lands
Contacteer:

Re: W114 project

Berichtdoor denman1710 » 20 okt 2017 17:12

Wow bandjes idd wat zacht ja
Greetz,
Dennis

Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 2746
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

Re: W114 project

Berichtdoor pascalvd » 20 okt 2017 17:58

plorie schreef:Staan je banden nou zo zacht?


denman1710 schreef:Wow bandjes idd wat zacht ja


zal morgen meteen ff controleren
weet niet of het uit maakt maar het zijn ook nankang banden

in iedergeval bedankt voor de tip ik zag wel dat ie een beetje wangde maar ik deed er verder niks mee ook omdat het niet erger werd

Gebruikersavatar
Cornelis
Donateur
Berichten: 7425
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: S211 E320 CDI R6 AvantGarde
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

Re: W114 project

Berichtdoor Cornelis » 20 okt 2017 18:08

plorie schreef:Staan je banden nou zo zacht?


Dat is compensatie voor die nieuwe (harde) veren :owja: :lol:
Groet Kees

---- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination ---

Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 1398
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: E320 W211 aut bj 2003, ex SLK230 R170, ex 2x C200k W203, VW Polo 1.4 bj 2010, VW Polo Steilheck 1.0 bj 1994
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

Re: W114 project

Berichtdoor René SLK230 » 20 okt 2017 19:18

Ziet er goed uit Pascal ! Volg je blog met interesse.
Ik neem aan dat het comfort er ook stevig op vooruit is gegaan :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings