W114 project

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

26 jul 2017 17:34

E55amg schreef:
pascalvd schreef:zaterdag 15-07-2017

dus met de lier een katrol in de trekhaak gezet en de haak aan het vliegwiel huis en zo heb ik de motor iets naar achteren weten te trekken zodat ik net met de kogelkop op de bouten kon komen
20170715_134731.jpg
20170715_134744.jpg
20170715_141453.jpg
daarna weer afgevuld met een 6l 15w40 en een stukje gereden en hij lijkt nu weer dicht
Altijd mooi hoe jij ergens oplossingen voor bedenkt :goedzo: , zie ze dit bij de gemiddelde garage niet snel doen.
Daar zal je vermoedelijk de auto weer mee krijgen met die boutjes hand vast gedraaid.
Zolang die niet lekt is dan vermoedelijk OK zal vaak gedacht worden :S

officieel moet de motor gelift worden om dit te doen
ik denk ook dat er veel gedacht hadden hand vast is ook vast
en geen lek is ook goed ja
maar goed het is nog steeds lek dicht :goedzo:
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

26 jul 2017 17:37

deze video is privé.

Een instelling op je youtubekanaal, er valt dus (nog) niets te zien


**edit** Nu wel :goedzo:
Laatst gewijzigd door SK op 26 jul 2017 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

26 jul 2017 17:38

pascalvd schreef:ik denk dat de uitlaat ergens een kelin beetje lekt (A)
Dat bak en braad je zo weer dicht
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

26 jul 2017 18:27

SK schreef:
pascalvd schreef:ik denk dat de uitlaat ergens een kelin beetje lekt (A)
Dat bak en braad je zo weer dicht
dat zou kunnen ja maar het klinkt ook wel lekker :owja:
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

27 jul 2017 14:23

ok ok, dichtmaken en een klepsysteem erop bouwen zodat je kunt wisselen tussen beschaafd- en asogeluid.
Heb je weer wat te doen :owja:
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

29 jul 2017 17:48

SK schreef:ok ok, dichtmaken en een klepsysteem erop bouwen zodat je kunt wisselen tussen beschaafd- en asogeluid.
Heb je weer wat te doen :owja:
ja klopt kan ook nog ja een y of t stuk er tussen en een dikke kogelkraan of flinderklep er tussen bereik je het ook gezien de weg van de minste weerstand
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

29 jul 2017 19:23

de motor beschermings plaat is ook gereed en bijna klaar was 5 uur en de voorste steuntjes moesten gemaakt en ge last worden en aangezien ik minimaal een half uur bij het las werk aan een auto of machine blijf in verband met evt. herondsteking blijf ik er ff bij anders weet hoor ik het ook wel maar dan is het kwaad al geschied

maar goed vanochtend even een oud scheepsbouw deksel uit de ijzerbak vissen en alles op gemeten en alles af getekend
ijzer vissen
ijzer vissen
20170729_111634.jpg (195.4 KiB) 1020 keer bekeken
mooi stukje ijzer
mooi stukje ijzer
20170729_120602.jpg (291.83 KiB) 1020 keer bekeken
daarna alles uit geslepen (snijbrander was leeg )

daarna de plaat in elkaar gelast onder de juiste hoek (reken zelf maar uit lengte lange zijde was 27 cm en de afstand was 25 cm hoogte onbekend )

dit alles even lekker in elkaar gelast
in model
in model
20170729_143336.jpg (116.05 KiB) 1020 keer bekeken
in model
in model
20170729_143555.jpg (134.16 KiB) 1020 keer bekeken
daarna af laten koelen

daarna onderde auto houden en het hoogte verschil op meten
dit was 4 cm daar 2 kokers voor gevonden

daarna 2 gaten in geboord en een moer achter gelast
steun koker met gelaste moer
steun koker met gelaste moer
20170729_153910.jpg (111.91 KiB) 1020 keer bekeken
daarna een strip van 30 bij 5 gezaagd op 80 cm en ook daar 2 gaten in geboord deze strip op de plast gelast

daarna afgetekend op de auto dit kwam mooi uit op de y stukken chassis onder de bodem plaat

daarna alles las schoon maken

daarna de kokers op het chassis gelast tegen alle verwachtingen in bleken de y stukken toch redelijk hard te zijn en kon ik de kokers er redelijk makkelijk op lassen 8-)
kokers vast gelast
kokers vast gelast
20170729_170036.jpg (105.77 KiB) 1020 keer bekeken
bescherming plaat onder de auto
bescherming plaat onder de auto
20170729_151410.jpg (142.88 KiB) 1020 keer bekeken
daarna de voorste houders af getekend en in model geslepen en een moer op gelast zodat de plaat hier mee vast gehouden word
voorste houder
voorste houder
20170729_172305.jpg (148.18 KiB) 1020 keer bekeken
al met al tot is de beschermings plaat op heden al redelijk geslaagd

volgende keer nog een verdikking op de plaat lassen welke tegen mn subframe (met speling ) gaat steunen voor de ergste klassen op te vangen
en de de voorste steunen plaatsen
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

30 jul 2017 11:24

Pascal,
Mooi stukje huisvlijt, maar misschien even een aandachtspuntje..
Bij sommige auto's vindt koeling van de motorolie deels via de carterpan plaats.
Misschien even van belang om na te gaan in hoeverre dit voor jouw motor geldt, want met jouw motorbeschermplaat blokkeer je dit.

Bij auto's waar functionele carterkoeling nodig is, wordt carterbeschermer meestal gemaakt in de vorm van een traliewerk van platte strips ca. 40 x 3mm met tussenruimten van ca 25 mm (ongeveer dit soort maten) of door een plaat met uitgestanste gaten erin dan komt er wel voldoende koellucht bij de carterpan, maar is deze toch volledig beschermd..

Ik heb vroeger een Alfa Junior gehad, die had alu carterpan met koelribben waar zo'n traliewerk beschermer als optie onder kon. dat was ook nodig, want die lag vrij laag en raakte de carterpan soms de straat bij bulten ed. Moest wel soms de traliestrips van de beschermer weer beetje recht buigen na aantal keren op de straat geslagen te hebben gingen die wel eens een beetje krom...)
Zoiets..
Zoiets..
Alfa.jpg (6.45 KiB) 971 keer bekeken
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

30 jul 2017 20:06

E55amg schreef:Pascal,
Mooi stukje huisvlijt, maar misschien even een aandachtspuntje..
Bij sommige auto's vindt koeling van de motorolie deels via de carterpan plaats.
Misschien even van belang om na te gaan in hoeverre dit voor jouw motor geldt, want met jouw motorbeschermplaat blokkeer je dit.

Bij auto's waar functionele carterkoeling nodig is, wordt carterbeschermer meestal gemaakt in de vorm van een traliewerk van platte strips ca. 40 x 3mm met tussenruimten van ca 25 mm (ongeveer dit soort maten) of door een plaat met uitgestanste gaten erin dan komt er wel voldoende koellucht bij de carterpan, maar is deze toch volledig beschermd..

Ik heb vroeger een Alfa Junior gehad, die had alu carterpan met koelribben waar zo'n traliewerk beschermer als optie onder kon. dat was ook nodig, want die lag vrij laag en raakte de carterpan soms de straat bij bulten ed. Moest wel soms de traliestrips van de beschermer weer beetje recht buigen na aantal keren op de straat geslagen te hebben gingen die wel eens een beetje krom...)
Alfa.jpg

op zich een hele goede tip
ik denk dat het voor mijn m110 wel mee valt gezien deze ook een olie koeler heeft op thermo staat
en de plaat dekt de pan van onder af maar er zit nog een ruime 2cm tussen en langs de zij kant kan ook nog lucht stromen
dus ik denk dat het mee valt
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

30 jul 2017 22:05

vandaag nog even tussen Door een stukje aan de bescherming plaat kunnen werken
de voorste beugels zitten nu ook te plek en de plaat hangt nu zelf
voorste steuntjes
voorste steuntjes
20170730_091537.jpg (55.57 KiB) 912 keer bekeken
nu de op vulling nog en alles een kleurtje geven en alles is weer klaar
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

18 aug 2017 09:48

ondertussen zit ik ff met het volgende mijn voorveren zijn slap mag ook wel na 47 jaar en vorig jaar een week ingespannen gelegen :stom:

maar goed ik zit nu ff te kijken naar hoe of wat ik heb op kermit nog voor veren zitten maar ook die zijn al 40+ en dan moet ik kijken de veer wat op te kunnen vullen om te deze verplaatsbaar te houden ik denk niet dat schokbrekers ect. het prettig vinden om in geveerd te staan
en daar komt bij het is hopen dat de veer spanner er tussen past als de subframe rubbers in gezakt zijn dan past dit ook niet

daarom krijg ik het idee om nieuwen te halen maar nu is mijn vraag wat kan en past moet ik meteen kijken naar 280 veren of de orgineleren 250 veren
ook heb ik de tip gekregen de veren van w123 w116 w126 zijn gelijk aan de w114/w115 dit maakt het zoek gebied wel makkelijker
maar nu zit ik ff bij winparts te kijken daar zijn de veren voor de w126 280s het volgende
winding diameter 16,5/16,8 mm
veer diameter 123 bij 1 veer benoemd anderen geen informatie over
lengte 472/475/488 mm

veren voor de w116 280s bij autodoc
winding diameter 15,8/16 mm
veer diameter 123/116 mm
lengte 473/488 mm

veren voor de w123 280 bij winparts
winding diameter 14,5/15/15,25 mm
veer diameter 115/116 mm
lengte 455/456/463 mm

veren voor de w114 280c bij winparts
winding diameter 15,5 mm
veer diameter 115 mm
lengte 475 mm

veren voor de w114 250c bij winparts
winding diameter 15,5 mm
veer diameter 116 mm
lenget 430 mm

en nu komt het leuke ik heb voor zer als mogelijk alles onder de w114 na gekeken
mijn winding diamter is 16 mm
mijn veer diameter is 118 mm
mijn lenget is onbekend gezien de gemonteerde situatie
de aantal windingen zijn 12

en er blijkt dus wel verschil in de veren te zitten
de w126 is dikker en in veer diameter groter en lengte korter maar ook langer dan advies w114 280c
de w116 is dikker en in veer diameter kleiner en groter en in lengte kleiner en groter dan advies w114 280c
de w123 is dunner en in veer diameter gelijk en groter en in lengte kleiner dan advies w114 280c

de w114 250c is in dikte gelijk aan en in diameter groter en in lengte korter dan advies w114 280c

nou blijft de vraag staan wat is nou wijheid zullen de andere w type veren wel of niet passen ?
en wat is het beste langere veer of gelijk aan korter lijkt mij niet handig
als de veren langer worden komen de schokbrekers dan ook in de problemen ?
maakt de buiten diameter uit ongeacht of het past of niet ? ( kwam laats bij bryam in het toppic tegen dat de veer rubbers voor de w126 een 115 nummer hebben dus zal de diameter redelijk passend blijven in de types )
de dikte maakt dat ook uit ?

zijn er nog andere zaken die ik mee moet nemen tijdens vervangen van de veren ?

ik hoor graag van jullie gr pascal
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8344
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

18 aug 2017 10:32

Heb nog veren liggen voor een 500SE type 1 Kun je eventueel proberen
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

26 aug 2017 14:38

vandaag de carter bescherming getest meerdere malen overgens
elke keer als ik de bescherming hoor ben ik echt blij dat iet er op zit en daar bij vind ik het wel grappig klinken
maar het eerste asfalt ligt al voor op de plaat geplakt 8-)

wel veel verschil overgens tussen de w639 en de w114 momenteel waar ik met de w639 makklijk over heen rijd moet ik met de w114 toch echt stapvoets rijden om niet aan te laten lopen

overgens wel leuk als ik nu de grond raak dan kijkt een ieder om van wat is dat nou dan (A) :owja:
20170826_141036.jpg
20170826_141036.jpg (80.8 KiB) 620 keer bekeken
20170826_141017.jpg
20170826_141017.jpg (87.69 KiB) 620 keer bekeken
woensdag 30 augustus staat de afspraak mij elgriffo om de 500 se type 1 veren te passen en evt. laten zitten :goedzo: ik ben benieuwd misschien moet achter dan ook maar dat zien we dan wel wel weer



***** rectivicatie******
in mijn eerder genoemde vraag stuk over de veren benoemde ik dat ik in het toppic van bryam gelezen had over de veer rubbers met de 115 nummers
dit moet in het toppic zijn van Dave's w203 en w126c
[/
b]
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

30 aug 2017 22:47

vandaag even bij elgriffo langs geweest om te kijken of de w126 veren zouden passen
helaas dit was niet het geval
mijn veren zijn 11.5 cm doorsnede de veren van de w126 zijn 13 cm doorsnede de houder waar de veer boven in vast zit op het subframe is 12 cm doorsnede dus dit ging nooit passen
dus ik mag op zoek naar w114/ 115 veren welke moet ik nog uit zoeken iemand tips ? 280 of 250 ? c of ce? welke motor was het zwaarste ?


en ondertussen weer wat beleefd met de w114
ik reed op de a6 bij emmeloord richting Almere en terhoogte van afslag 14 emmeloord zit een mooi stukje zee bodem in de snelweg hier reed ik mooi cruisend over en ook hier weer een klonk
het nadeel was dat de politie ook net achter mij reed :politie:
en zodra ik de klonk hoorde zag ik ineens blauwe lampen aan gaan en voor dat ik het wist werd ik naar de vlucht strook gedirigeerd want er was iets mis met de auto omdat ze de vonken regen er onder uit zagen komen (A)
hierop uit gelegd dat dit de carterbeschermings plaat was en dat er niks tot weinig aan de hand was na dat de beste agent nog even onder de auto gekeken had kon hij dit bevestigen en was het probleem op gelost en kon ik mijn weg vervolgen
dus ik ben ondertussen blij dat de plaat er onder zit maar het bewijst wel dat de veren vervangen moeten worden


op de terug weg er ook achtergekomen dat mijn bermtoerisme mij niet in de koude kleren is gaan zitten met het Hollandse weer van vandaag dacht ik toch even weer terug aan mijn bermtoerisme en met stevige vast gekamde handen draaide ik de bocht Door nadat ik van ver (begin rijbaan scheiding a6 richting Amsterdam en a6 richting Lelystad ) de snelheid tot een 40/ 50 heb laten af zakken
wiebren
Berichten: 441
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:47
Mercedes-Benz: Mercedes W115/114 240D 3.0
Specialisatie: w115 oderdelen liggen

31 aug 2017 16:46

Hoi Pascal

zijn er dan verschillende maten in de veren van een w126 kan maar het lijkt mij stug.
heb het vaak gedaan veren van zo wel een w116 of een w126 onder een w114 of w123 gezet

wens je suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits
Plaats reactie