W114 project

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

22 nov 2016 16:39

Komt nog bij dat de gemiddelde duivel het niet snel (te) warm heeft 8-)

gr J :owja: (A)
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

22 nov 2016 18:50

Cornelis schreef:
pascalvd schreef:Is er toevallig een duivel uitdrijver onder de forum leden ? Nog even en ik ga die duivel af schieten
In de brand steken is met jouw vrijwillige nevenactiviteit idd geen optie
nee niet echt nee zullen de collegas wel waarderen maar ik niet

en kogel gaten op of in de auto is hier ook al gebruikelijk dus laat ik die optie ook maar over slaan
Jeroen schreef:Komt nog bij dat de gemiddelde duivel het niet snel (te) warm heeft

gr J
ook nog laat ik het dan helemaal maar niet doen



maar goed weer zopas nog even bij de garage langs geweest de stuurpomp of stuurhuis zijn nog goed het bleek toch wel in de uit lijning te zitten ik heb de monteur metteen even verwezen naar de opticien (A)
mara nu is de duivel naar de uitlaat gegaan :'( morgen word deze dicht gesmeerd en apk er op gezet en dan mag ik ook even niet meer met de witte langs komen (A)
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

23 nov 2016 20:10

En er zijn weer 2 jaar bij gekomen
2016-11-23 17.44.15.jpg
2016-11-23 17.44.15.jpg (73.41 KiB) 1275 keer bekeken
Na het dichten van de uitlaat was ie weer goed en is ie afgemeld en mag ik over 2 jaar weer eens voor de apk
Daarna wel meteen een stuk gereden wat een heerlijk idee was dat weer
20161123_174820.jpg
20161123_174820.jpg (28.11 KiB) 1275 keer bekeken
Ik zal vandeweek de nieuwe banden er om zetten
En ik denk dat de bougies en of kabels ook weer aan vervanging toe zijn aangezien de auto stotterde bij koude motor en vermogen geven/vragen
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

23 nov 2016 22:57

heb je toch nog een klusje, lampjes in het dashboard vervangen :lol:

Ik hoop dat jullie de komende twee jaar geen ruzie meer krijgen en alleen nog gaan genieten :goedzo:
Maar goed jullie houden beiden erg van :onderhoud: dus... :sst:
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

24 nov 2016 14:21

[quote="SK"]heb je toch nog een klusje, lampjes in het dashboard vervangen

Ik hoop dat jullie de komende twee jaar geen ruzie meer krijgen en alleen nog gaan genieten
Maar goed jullie houden beiden erg van dus.../quote]

ja klopt de oer hollandse ebay.com inport ledjes zijn wel eens wat zinnig als ik met mn hand achter de teller zit dan doet het weer even en zo in eens is ie weer uit

ik hoop ook dat ik nu eindelijk eens een jaar gewoon kan door blijven rijden tot op heden nog nooit gelukt
de motor houd het tot op heden nog best uit deze zit er al bijna een jaar in :sst:
onderhoud is leuk maar er zitten wel grenzen aan maar binnen kort maar een /8 opknappen word wel tijd dat ik iets te doen krijg :owja:


vannochtend nog even de nieuwe banden onder de auto gezet en het staat zeer geslaagd als je naast de auto staat en kijkend naar het wiel dan zie je heel suptiel een blauwe velg rand tussen de wieldop en band zitten tevens ook een kelin stukkje industrie terrein gereden en het bevalt goed goed comford en weg ligging is ook nog goed
Blauwe velgen
Blauwe velgen
20161124_093613.jpg (99.13 KiB) 1183 keer bekeken
Oud en nieuw profiel
Oud en nieuw profiel
20161124_081325.jpg (103.5 KiB) 1183 keer bekeken
Oldtimer profiel en nieuw profiel
Oldtimer profiel en nieuw profiel
20161124_075436.jpg (133.13 KiB) 1183 keer bekeken
Blauwe velgen
Blauwe velgen
20161124_100606.jpg (143.68 KiB) 1183 keer bekeken
Wieldoppen
Wieldoppen
20161124_100535.jpg (144.56 KiB) 1183 keer bekeken
20161124_100700.jpg
20161124_100700.jpg (128.56 KiB) 1183 keer bekeken
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

26 nov 2016 22:03

vandaag de bougies kabels vervangen en meteen de bougies ook maar mee genomen en omdat ik toch bezig was ook maar even kleppen gesteld en de v snaar van de stuur pomp er om gelegd op 98980 KM

kabels waren van 2014 de bougies van 2015 van de laatse motor wissel en de laatse keer kleppen stellen was ik vergeten
alle onderdelen klaar
alle onderdelen klaar
20161126_102821.jpg (119 KiB) 1077 keer bekeken
eerst de kleppen gesteld en daarna de bougies maar vervangen omdat je dan maar 1 keer alles los hoeft te pakken en daarna de kabels omdat deze dan in 1 keer goed zitten

de kleppen gesteld volgen lpg waardes 5 meer dan normaal dus inlaat op 15 inplaats van 10 en uitlaat op 30 inplaats van 25
het was wel weer tijd om dit te doen de meesten hadden weinig speling terwijl de snelst slijtende (volgens ervaring en horen van ) uitlaat klep van cilinder 6 die was eigenlijks het misnt in gesleten :?

bougies los halen met koude motor ging best kan ook niet anders door het kopervet en dat ze er nog maar een jaar in zaten
alleen de bougie van cilinder 6 is wat lastig omdat deze achterop zit en je net tegen het schutbord aan moet werken maar met de gebruikelijke manier magneetje en bougie sleutel wil het perfect om dezen er in te vissen'
oude bougies op een rij van 6 naar 1
oude bougies op een rij van 6 naar 1
20161126_104333.jpg (143.96 KiB) 1077 keer bekeken
bougies van 6 naar 1
bougies van 6 naar 1
20161126_104339.jpg (114.13 KiB) 1077 keer bekeken
nieuw en oud
nieuw en oud
20161126_104715.jpg (83.17 KiB) 1077 keer bekeken
de kabels waren ook niet heel bijzonder omdat dit gewoon plug and play is het is alleen even puzzelen om alles netjes in lijn te krijgen
en de klemmen van 30 jaar oud beginnen langzaam stug en vervelend te worden en zoals meestal bekend breken ze af binnen kort maar een paar nieuwe bestellen
bougie kabel los van de dop
bougie kabel los van de dop
20161126_112617.jpg (103.44 KiB) 1077 keer bekeken
de v snaar had ik er zo om dit er omgelegd met een tronende motor dus zonder de pomp los te pakken eerst de snaar goed om de krukas poelie gelegd en daarna zover mogelijk om de stuurpomp poelie gelegd en spanning laten houden en met een dop 27 en ratel de motor met de klok mee getornt en zo zat de snaar in eens


daarna eens een lekker stukje gereden en de nieuwe banden eens beoordeeld maar dezen rijden beter dan ik verwacht had 8-)
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

26 nov 2016 22:14

mooi!
Die kabels na twee jaar alweer vervangen, zo snel?
Dat mag toch wel langer meegaan?

Hoe spoort de auto nu?
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

26 nov 2016 22:28

de kabels waren al redelijk vorm vast (A) en ik had 1 bij 1 kabel de draad uit de dop getrokken :stom: dus deze maakte een slecht contact dus daarom liep ie soms op 5 poten dit kwam omdat de bougies tussen de nokken assen in liggen en dus lekker diep liggen en als de dop lekker vast houd dan trek je aan de dop en draad en dan gaat helaas de draad mee en blijft de dop zitten als je dit snel genoeg merkt dan druk je de kabbel weer terug in de dop voor dat ie het rubber verlaten heeft maar goed is het niet het koper was zelfs al aan het oxideren

dus helaas moest ik wel en soms vind ie het ook wel eens lekker als ze vervangen worden

ik heb werkelijk geen idee welke leeftijd op de kabels zitten


de auto spoort al aardig beter dan zn baasje (A) wat een weereld van verschil tussen slechte uitlijning met en zonder stuurbekrachtiging en tussen slechte uitlijning en goede uitlijning en goede uitlijning met of zonder stuurbekrachtiging
ik kan nu gewoon weer met een vinger de auto besturen ik leg de handen op mn schoot en zo cruise ik over de snelweg
echt een weereld van verbetereing
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

27 nov 2016 05:18

Die klemmetjes heb ik toen voor mijn M110 ook besteld en die waren (toen) een paar Euro (en de volgende dag binnen :applaus: ). Er zijn (telefoon)tangetjes die de bougiedop vlak bij de bougie pakken zodat je niet aan de kabels hoeft te trekken. Ikbegon met leggen altijd bij de langste kabel, probeerde alle krullen naar de bougies even lang te krijgen en bij de verdeelkap zo min mogelijk te kruisen. Hoezo dwangneurose?

gr J

PS Zelfs jouw handen en armen zijn sterker wanneer je het stuur bovenin vasthoudt. Corrigeren wordt dan veel makkelijker en zo voorkom je bermtoerisme ;)
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

27 nov 2016 11:48

ja klopt ik zal er binnen kort even bij langs gaan licht vanzelf wel weer eens op de route

ik weet dat er tangen voor zijn en ik kon er ook bij mn grossier eentje bestellen a €30,- moet ook nog even besteld worden of zelf knutselen

ik heb alles van af de kap zo gelijk mogelijk weg gelegd en zo alles volgens het zelfde partoon over het kleppen deksel laten lopenik ken het probleem (A)



tegen het bermtoerisme heb je helemaal gelijk is ook niks tegen in te brengen maar op 1 of andere manier rijd dat niet lekker
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

26 feb 2017 15:09

ondertussen al weer aardig wat kms verder

de 0 km grens ook al weer voor bij :owja:
van de week een paar dagen de w114 mee naar huis gehad omdat de w639 op de brug stond te rusten
sochtens bij het uit de straat rijden schakelde de bak zelf al voor de 20 km op ( dit schijnt normaal te zijn omdat je meestal in de 2e vertrekt )
helaas wel meer uiterlijke roestvorming bij gekomen :'( doordat ie buiten stond te overnachten in weer en wind


25-02-2017 00050 km
olie maar eens vervangen dit was nog niet gedaan sinds de revisie
eerst de motor warm gereden
dan meteen de brug op om de olie plug los te draaien (sleutel 13) de olie die er uit kwam zag er netjes uit geen stukjes/schilfers en mooi zwart
daarna het olie filter er afgedraaid (dop 17 met lang verleng stuk en ratel) het olie filter daarna meteen in de lek bak gezet en laten uitlekken
daarna de bout uit het filter huis gehaald en een nieuwe ring er onder gelegd
daarna het filter huis schoon gemaakt en nieuwe oring en een nieuw filter er in gestoken
daarna het filter huis gemonteerd

zodra de olie uitgelekt was de carter plug er met nieuwe ring er in gedraaid en 6 liter olie gevuld daarna de motor gestart en weer laten rusten en een beetje olie bij gevuld
Olie af lopen
Olie af lopen
20170225_142009.jpg (87.15 KiB) 818 keer bekeken
Olie filter
Olie filter
20170225_142402.jpg (129.96 KiB) 818 keer bekeken
Olie filter
Olie filter
20170225_142640.jpg (95.86 KiB) 818 keer bekeken
wat mij wel opviel is dat het voorste subframe lager is komen te liggen ???
althans ik raak vaker de grond dan anders het zou ook kunnen dat de weg na de drempel onderhand meer verzakt is dan daar voor of dat de auto te lang in zn rubbers heeft gehangen toen ik met de fusses bezig ben geweest
wie zal het zeggen ?
Subframe op de grond
Subframe op de grond
20170225_142016.jpg (110.66 KiB) 818 keer bekeken
dennisreij
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2016 18:48
Mercedes-Benz: S211 E240

27 feb 2017 17:43

Hoi Pascal,

net het hele draadje doorgenomen. Man wat heb jij veel geduld. Super zo'n project.
Zijn je veren nog wel goed?

Gr Dennis
Gebruikersavatar
1967
Berichten: 455
Lid geworden op: 20 feb 2017 13:45
Mercedes-Benz: op zoek naar een mooie bolhoed uit de jaren 60 :)
Specialisatie: turbo-tuning, laswerk, draaien

27 feb 2017 18:13

wel een gaaf project, mooi dat die weer nieuw is :lol: 8-) 8-)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 feb 2017 18:49

Gaat je carterpannetje dit nog lang volhouden?
Bedenk ook dat je oliepomp z'n werk niet goed kan doen als je carterpan ingedeukt is...
Logboek S500.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5149
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

27 feb 2017 19:44

dennisreij schreef:Hoi Pascal,

net het hele draadje doorgenomen. Man wat heb jij veel geduld. Super zo'n project.
Zijn je veren nog wel goed?

Gr Dennis
Valt best mee hoor ben wel eens ongeduldig
Maar het is een hobby en zodra ik hem start en er mee weg rij dan kon ik ineens volledig tot rust en dat houd ik voor mij en dan komt het vanzelf wel goed dam blijf je ook gemotiveerd en is het geduld ook verruimd :owja:

Volgens mij zijn de veren nog goed ik zal dit eens bekijken
Hoe zijn dezen te testen ?? Gebroken zijn ze in iedergeval niet

1967 schreef:wel een gaaf project, mooi dat die weer nieuw is :lol: 8-) 8-)
Nieuw is ie niet hoor verre van
Maar het rijd wel voor mijn begrippen als nieuw (A)

plorie schreef:Gaat je carterpannetje dit nog lang volhouden?
Bedenk ook dat je oliepomp z'n werk niet goed kan doen als je carterpan ingedeukt is...
Geen idee dit is nog een echte carter pan van een paar mm Duits kwaliteits staal in tegen stelling tot heden daagse minder dan 1 mm opgevoerd aluminium folie van pisbakken staal

Ik vermoed dat de pomp voldoende olie behoud deze zit nagenoeg onderin het pannetje ook dit is nog uit de gouden oude tijd dat men iets langer na dacht over motor constructies en kwaliteit

Theoretisch heb je helemaal gelijk maar de auto kan en mag ook hellingen omhoog nemen waardoor de olie ook verder weg loopt dus er zal voldoende in blijven staan en daar komt bij dat het pannetje redelijk vlak is

Ik zal hem in iedergeval in de peiling houden
Plaats reactie