W124 Losbreekbeveiliging trekhaak Oris

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Borguy
Berichten: 873
Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i

02 aug 2012 11:18

Misschien te laat met deze info en ik ken jouw systeem niet maar als ik me goed herinner moet je even opletten met de achterste bout van de koppeling. Die dient niet alleen om de koppeling vast te zetten aan de "oploopstang/buis" maar binnenin houdt die ook de demper van de oplooprem vast. als je die achterste bout er dus uit haalt dan verschuift binnenin de demper en krijg je de bout er niet zomaar meer in.
Oplossing is om een "stift" te maken met dezelfde diameter als de bout en even lang als de diameter van de oploopstang (50mm ?). Deze stift dan tegelijk met het uitschuiven van de bout erin schuiven.
Op die manier blijft de demper vastzitten op de juiste plaats. Nadien bij hermontage gewoon met de originele bout de stift weer wegdrukken.

Hoop dat je het nog moet doen.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

02 aug 2012 17:36

hey, dank voor de info!
Ik heb de klus nog niet gedaan, ik ben nu met vakantie en doe dat als ik terug ben :goedzo:
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Verwijderd14750

06 sep 2012 14:00

SK schreef:heeft de MB-dealer zoiets op voorraad en wat is een forse prijs?
Een schakel lassen is i.d.d. een goed idee, maar dan zou ik de kabel nog steeds ook om de kogel doen i.v.m. eventueel afbreken van de las.
Een goede las (Mag) heeft een trekkracht van zo'n 7 ton per centimeter, die trek jij niet los met je breekkabeltje :D
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

06 sep 2012 20:34

MartijnS schreef:Dacht een €30-€40 ongeveer. De meeste hebben ze wel op voorraad. Een goed gelaste schakel breekt niet zomaar hoor, je caravan is al op de rem getrokken en 16x over de kop geslagen voordat die schakel afbreekt :)
ik vraag me af of je aan een gekeurde haak mag lassen. 2 plaatjes en 2 lange bouten met moer en je kunt hem klemmen en je kabel van de oplooprem aan één van de bouten klikken.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

06 sep 2012 20:41

Knudde1969 schreef:
MartijnS schreef:Dacht een €30-€40 ongeveer. De meeste hebben ze wel op voorraad. Een goed gelaste schakel breekt niet zomaar hoor, je caravan is al op de rem getrokken en 16x over de kop geslagen voordat die schakel afbreekt :)
ik vraag me af of je aan een gekeurde haak mag lassen. 2 plaatjes en 2 lange bouten met moer en je kunt hem klemmen en je kabel van de oplooprem aan één van de bouten klikken.
Zo gaat het idd meestal maar persoonlijk heb ik liever een zelf gelaste schakel aan mijn trekhaakbalk dan een klem constructie aan een afneembare kogel die los kan raken. Dan gaat je kar met je kogel en afbreekbeveiliging er nog vandoor.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

06 sep 2012 20:59

Borguy schreef:Misschien te laat met deze info en ik ken jouw systeem niet maar als ik me goed herinner moet je even opletten met de achterste bout van de koppeling. Die dient niet alleen om de koppeling vast te zetten aan de "oploopstang/buis" maar binnenin houdt die ook de demper van de oplooprem vast. als je die achterste bout er dus uit haalt dan verschuift binnenin de demper en krijg je de bout er niet zomaar meer in.
Oplossing is om een "stift" te maken met dezelfde diameter als de bout en even lang als de diameter van de oploopstang (50mm ?). Deze stift dan tegelijk met het uitschuiven van de bout erin schuiven.
Op die manier blijft de demper vastzitten op de juiste plaats. Nadien bij hermontage gewoon met de originele bout de stift weer wegdrukken.

Hoop dat je het nog moet doen.
zo moet het inderdaad! Zo is het een makkelijke klus van slechts een paar minuten :goedzo:
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

06 sep 2012 21:00

de losbreekbeveiliging was gekocht bij de Mercedes-dealer.
Nog origineel te koop voor ongeveer € 15,-
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

06 sep 2012 21:07

@ Raimon: Daar heb je een punt! Het onderdeel "afneembaar" had ik over het hoofd gezien en was uitgegaan van dat stuk roest achter mijn auto('s)
\
Only dead fish go with the flow
Plaats reactie