W203 C200K Kompressor geluid

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
brammen
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 jul 2011 22:01
Mercedes-Benz: W204 C350 CGI AMG Pakket, 03-2012.

15 apr 2012 18:38

Kompressor moet helaas verwijderd worden om de koppeling te vervangen. Om olie te wisselen zal het nog wel gaan (wel wat inlaat spul weg halen) maar zou moeten lukken.

Hier nog een bruikbare link voor de M45 kompressor op de M271 motor.

http://www.superchargersonline.com/inde ... 84e11d1def
brammen
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 jul 2011 22:01
Mercedes-Benz: W204 C350 CGI AMG Pakket, 03-2012.

04 jul 2012 08:48

Het heeft even geduurd maar ik heb uiteindelijk de Kompressor verwijderd en de koppeling vervangen bij 136000KM.
Als je alle onderdelen hebt is het is ongeveer een dag werk en heb je meer ervaring dan zal het wat vlotter gaan. Accu los koppelen en dan het lucht filter huis met LMM in 1 stuk weghalen, vervolgens de injectoren met galerij kompleet verwijderen en dan het inlaat spruitstuk en voila je kan bij de Kompressor. Ik had voor het gemak even het linker wiel en de bodem platen verwijderd zodat ik van onder bij de onderste Kompressor bout kon en de inlaat demper van die kant los kon peuteren (ik heb geen brug tot mijn beschikking).
Koppeling vervangen deze was versleten en nieuwe olie er in gedaan wat echt wel nodig was. Voor de rest even de procedure van Eaton volgen voor het vervangen van de koppeling, de juiste olie en vloeibare pakking en de aanhaal momementen, dit is wel belangrijk!

Voor het terug bouwen heb je wel wat pakkingen en o-ringen nodig. Ik heb de rubber pakkingen voor het inlaat spruitstuk en o-ringen voor de injectoren vervangen. Ook meteen de multiriem spanner vervangen daar je normaal gesproken, zonder de Kompressor weg te halen, niet bij de montage bout kan komen.
Ook meteen alle vacuüm slangen etc vervangen en alles weer terug gebouwd.

De kosten vielen erg mee, alles bij elkaar heeft het ergens rond de 100 Euro gekost aan materiaal.

Het geluid is beduidend minder, het vervelende geratel bij stationair of iets daarboven is zo goed als weg. De compressor blijft ligt aanwezig maar dit is uiteraard normaal. Het was bij mij echt de moeite waard om het te doen.
Laatst gewijzigd door brammen op 04 jul 2012 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
brammen
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 jul 2011 22:01
Mercedes-Benz: W204 C350 CGI AMG Pakket, 03-2012.

04 jul 2012 12:38

Als toevoeging:
Mocht je besluiten ook de Kompressor onder handen te willen nemen weet dan wel dat je alleen het eerste deksel van de Kompressor verwijderd daar waar de poelie uitkomt en daar waar de koppeling achter zit. De blower zelf in elkaar laten zitten daar de lagers achter in de blower alleen bij Eaton in Amerika gewisseld kunnen worden door dat het met een speciaal procédé erin geperst word maw een hele krappe passing.
Ook de andere lagers zou ik niet aanraken tenzij je gespecialiseerd gereedschap hebt.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

04 jul 2012 20:05

heb je nu een koppeling uit die andere sc gemonteerd of een nieuwe? En zo ja, waar heb je die vandaan?
brammen
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 jul 2011 22:01
Mercedes-Benz: W204 C350 CGI AMG Pakket, 03-2012.

04 jul 2012 20:39

Een nieuw setje gekocht met olie en beschrijving in de usa bij superchargers online. Gewoon die goedkope uitvoering bestellen (groen) niet die met die veer erin, die geeft op termijn het probleem dat het veertje breekt en dan is de schade niet te overzien. Die groene zit er origineel ook in.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

04 jul 2012 20:43

aha, bedankt voor je antwoord. Deze dus denk ik http://www.superchargersonline.com/inde ... 84e11d1def
brammen
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 jul 2011 22:01
Mercedes-Benz: W204 C350 CGI AMG Pakket, 03-2012.

04 jul 2012 20:48

Ja dat is hem. Ik heb er zelf 2 flesjes originele GM olie bij besteld. Dat heb ik er in gedaan.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

04 jul 2012 20:52

:goedzo:
brammen
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 jul 2011 22:01
Mercedes-Benz: W204 C350 CGI AMG Pakket, 03-2012.

04 jul 2012 20:56

Let wel dat ik dit met een M271 motor heb gedaan, of het bij een M111 motor net zo gaat durf ik niet te zeggen.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

04 jul 2012 21:44

Die heeft een m45 sc (na de facelift) en volgens mij is het eigenlijk allemaal hetzelfde principe. Weet ook nog niet zeker of het nodig is maar vond het wel interessante materie. Ik denk dat het bij een slk ook wel moet lukken met ingebouwde sc.
brammen
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 jul 2011 22:01
Mercedes-Benz: W204 C350 CGI AMG Pakket, 03-2012.

04 jul 2012 22:45

Ja volgens mij is het allemaal gelijk qua principe, zeker de koppeling etc.
Volgens mij heeft een SLK exact de zelfde m271 motor als in mijn C200K(?).
hervis
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2010 15:35
Mercedes-Benz: C180 W203
Specialisatie: Techniek

10 okt 2012 08:22

Wat een interessant verhaal.

Ik heb een C180K met 130000 km. en heb denk ik een soortgelijk probleem.
Bij stationair toerental hoor je de compressor wel meedraaien maar niet verontrustend.
Echter als je de auto parkeerd en het toerental zakt iets te veel in, zeg maar tegen afslaan aan hoor
je een klapperend geluid.
Ik heb dit samen met een monteur onderzocht waar dit mogelijk vandaan zou kunnen komen en heb het volgende gedaan.
Ik heb de auto op de handrem gezet en in de 1e versnelling de koppeling op laten komen tegen het afslaan van de motor.
Er kwam een klapperend geluid onder de motorkap vandaan wat richting compressor wijst.
Ik denk dus dat ik ook aan zo'n setje toe ben.

Alleen mijn vraag is moet de compressor hier werkelijk helemaal voor uitgebouwd worden.
Het zal wel ander schrijf je dit niet.
Als je de dekselboutjes losmaakt neem je dan het deksel compleet met poelie los of moet de poelie eerst verwijdert worden ?

Bedankt voor de informatie.
Herman
brammen
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 jul 2011 22:01
Mercedes-Benz: W204 C350 CGI AMG Pakket, 03-2012.

10 okt 2012 12:09

Hallo Herman,

De poelie blijft aan het deksel zitten. Maar idd de comprssor moet verwijderd worden bij een M271 type motor in ieder geval, anders lukt dat niet.
hervis
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2010 15:35
Mercedes-Benz: C180 W203
Specialisatie: Techniek

10 okt 2012 19:49

Bedankt voor de tip.
Herman
brammen
Berichten: 83
Lid geworden op: 24 jul 2011 22:01
Mercedes-Benz: W204 C350 CGI AMG Pakket, 03-2012.

10 okt 2012 20:15

Ok graag gedaan. Wel voorzichtig uit elkaar halen en de pakking rand weer heel goed schoonmaken voordat de vloeibare pakking erop gaat.
Plaats reactie