Beste mensen,
Puur voor mijn eigen leercurve maak ik hier toch maar even een nieuw topic over aan.
Mijn W211 heeft één weekje stil gestaan in mijn garage, met deze lage temperaturen. Toen ik gisteren weer in de auto stapte, ondervond ik al wat ik had verwacht. Computer gaf een rode (kritieke?) storing aan. Deze zag er uit als volgt: Rood, icoon van een accu met daaronder "Visit Workshop!". Verder niets.
Ik ging er natuurlijk van uit dat dit door de extreme kou van afgelopen week komt, plus dat hij een week stil heeft gestaan.
Toch vraag ik mij het volgende af.
Wanneer de accuspanning onder een bepaalde waarde komt, krijgt men doorgaans de melding dat electrische stroomverbruikers worden uitgeschakeld, en werken zaken zoals stoelverwarming etc. niet meer, tot de accu is bijgeladen. Deze melding bleef bij mijn auto achterwegen, maar had ondanks dat toch wel de bovengenoemde kritieke melding. Wanneer ik deze melding te zien kreeg, dacht ik in eerste instantie bij mijzelf dat de accu zo goed als ontladen zou wezen. Toch werkte bij mij alle stroomverbruikers nog (stoelverwarming, achterruitverwaming, radio etc. etc.). Tot slot dacht ik, omdat alle luxe opties nog werkte, dat het misschien aan de SBC hulpaccu zou liggen. Maar na een aantal remtests ondervond ik toch dat de auto nog uitstekend remde.
Mijn vraag dus: Wat is het verschil tussen de hierboven omschreven rode melding, en het uitschakelen van luxe opties bij een te laag spanningsniveau? Waarom werkt bij mij alles nog terwijl de computer aangeeft dat er iets vreselijk mis is met de accu?
Aanvullende info: Na een rit gemaakt te hebben van +- 30 kilometer, en de auto opnieuw gestart te hebben, was de melding weer verdwenen. (accu weer bijgeladen neem ik aan?)
Alvast bedankt voor jullie bijdrage aan mijn (en mogelijk andere hun) leerproces
W211 (rode) accu storing
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20703
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
uitgeschakelde stroomverbruikers heeft te maken met lage spanning van de hoofdaccu (in de kofferruimte)
rood accuscherm duid meestal op een probleem met de voorste kleine accu (die accu, de kabels ernaar toe, het relais ervan of de BSG)
greetingz,
rood accuscherm duid meestal op een probleem met de voorste kleine accu (die accu, de kabels ernaar toe, het relais ervan of de BSG)
greetingz,
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Altijd goed om je auto te leren kennen.
A. Pak je boekje en kijk erns hoeverl verschillende melding hij op de accu kan geven.
B. Vermoedelijk is het je sbc BACKUP accu geweest. Deze accu gaat het sbc gebruiken als door een trein je kofferruimte eraf is gereden is en er dus geen hoofd accu meer is. Op die manier kan je toch je auto nog stil zetten.
Advies accu laten testen / uitlezen.
A. Pak je boekje en kijk erns hoeverl verschillende melding hij op de accu kan geven.
B. Vermoedelijk is het je sbc BACKUP accu geweest. Deze accu gaat het sbc gebruiken als door een trein je kofferruimte eraf is gereden is en er dus geen hoofd accu meer is. Op die manier kan je toch je auto nog stil zetten.
Advies accu laten testen / uitlezen.
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
De kans is heel groot dat het idd een ontlading is van de accu. Maar normaal moet een auto toch een week kunnen staan!
En wil je het gokken? Het is toch een onderdeel van je remsysteem
En wil je het gokken? Het is toch een onderdeel van je remsysteem
- Scryden
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 25 jun 2009 22:40
- Mercedes-Benz: W201 190E / W211 E320 Elegance
- Specialisatie: IT
Thank voor de antwoorden.
Gisteren heb ik bij een universele garage de accu in de kofferbak laten testen. Hier kwam uit dat er niets mis is met de accu. Ik heb alleen niet gevraagd de accu onder de motorkap ook te testen... Laat ik dit voor alsnog maandag maar even doen!
Gisteren heb ik bij een universele garage de accu in de kofferbak laten testen. Hier kwam uit dat er niets mis is met de accu. Ik heb alleen niet gevraagd de accu onder de motorkap ook te testen... Laat ik dit voor alsnog maandag maar even doen!
- Bas Timmermans
- Berichten: 2196
- Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30
- Mercedes-Benz: Lexus IS300h
- Locatie: Harkstede
- Contacteer:
Midden januari nog mijn W210 270CDI 16 dagen op 1800 meter hoogte laten staan met overdag temp tussen -7 en -2 en in de nacht regelmatig -15 a -20. De accu zat er al in toen ik de wagen 4,5 jaar geleden kocht (echte leeftijd accu weet ik niet) en op de eerste poging sloeg hij aan! Gaf mij een warm gevoel, in ieder geval na een kilometer of 10:-)
Its beyond my control but, diesel rules!
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 14 sep 2011 16:22
- Mercedes-Benz: W211 E270 CDI 2003
- Specialisatie: Apple
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Hoi,
Een tijdje geleden hetzelfde probleem; ik had de accu voor vervangen maar loste het probleem niet op..
Op de dynamo zit een onderdeel welke bepaald welke accu opgeladen moet worden. Als deze slecht gaat werken begin je foutmeldingen te krijgen (bijv die dat je accessoire functies uitgeschakeld worden).. Maar hij laad soms nog wel bij maar uiteindelijk niet meer.. Dan krijg je de rode melding.
Sommige MB garages proberen je te neppen door je de hele dynamo te laten vervangen!. Het betreffende onderdeel kost 60,- euro.
Met het uitlezen van het systeem komt meestal naar voren dat de accu spanning te laag is en niet meer wordt bijgeladen.
Groet Indro
Een tijdje geleden hetzelfde probleem; ik had de accu voor vervangen maar loste het probleem niet op..
Op de dynamo zit een onderdeel welke bepaald welke accu opgeladen moet worden. Als deze slecht gaat werken begin je foutmeldingen te krijgen (bijv die dat je accessoire functies uitgeschakeld worden).. Maar hij laad soms nog wel bij maar uiteindelijk niet meer.. Dan krijg je de rode melding.
Sommige MB garages proberen je te neppen door je de hele dynamo te laten vervangen!. Het betreffende onderdeel kost 60,- euro.
Met het uitlezen van het systeem komt meestal naar voren dat de accu spanning te laag is en niet meer wordt bijgeladen.
Groet Indro
- ai
- Berichten: 2597
- Lid geworden op: 23 okt 2007 12:33
- Mercedes-Benz: E320CDI 2004 Avantgarde - BMW E60 530D 2007 - W201 190D 2.0 1984
- Specialisatie: E-Klasse / Taxi
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Heb je het naam van de onderdeel?Indro schreef:Hoi,
Een tijdje geleden hetzelfde probleem; ik had de accu voor vervangen maar loste het probleem niet op..
Op de dynamo zit een onderdeel welke bepaald welke accu opgeladen moet worden. Als deze slecht gaat werken begin je foutmeldingen te krijgen (bijv die dat je accessoire functies uitgeschakeld worden).. Maar hij laad soms nog wel bij maar uiteindelijk niet meer.. Dan krijg je de rode melding.
Sommige MB garages proberen je te neppen door je de hele dynamo te laten vervangen!. Het betreffende onderdeel kost 60,- euro.
Met het uitlezen van het systeem komt meestal naar voren dat de accu spanning te laag is en niet meer wordt bijgeladen.
Groet Indro
Mercedes E320CDI 2004 Avantgarde
BMW E60 530D 2007 High-Executive
Niks rijdt zo fijn als een 6 in lijn
BMW E60 530D 2007 High-Executive
Niks rijdt zo fijn als een 6 in lijn
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11532
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Een spanningsregelaar noemen we zo iets. En die dealer die je proberen te neppen hebben waarschijnlijk ook het anker gecontroleerd. Wanneer die ingelopen is dn is het zonde van de 60 euro om daar een nieuwe regelaar op te zetten.
En wel grappig dat alleen de "MB garages" je neppen. We zouden alle dealers moeten sluiten de oplichters! Ik zal verder mijn mond houden want deze mb garage heeft pas 500 gratis tips gegeven.
En wel grappig dat alleen de "MB garages" je neppen. We zouden alle dealers moeten sluiten de oplichters! Ik zal verder mijn mond houden want deze mb garage heeft pas 500 gratis tips gegeven.
- Scryden
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 25 jun 2009 22:40
- Mercedes-Benz: W201 190E / W211 E320 Elegance
- Specialisatie: IT
Hoi allen,
Ik heb vandaag de accu onder motorkap laten doormeten. Het was een FIAMM accu, ik vermoed dat deze er al sinds 2002 inhangt... Toen ik de auto startte om naar de garage toe te rijden, kreeg ik wederom de rode melding. Eenmaal bij de garage aangekomen was de melding weer verdwenen. Voor ik de auto startte bij mij thuis, zelf nog even een multimeter aan de polen gehangen. Deze gaf 11,4V aan (te laag dus). Eenmaal bij de garage aangekomen had de monteur hem doorgemeten op 12,3V, maar binnen enkele minuten was dit alweer gereduceerd tot 12,18.
Op die manier klinkt het dus logisch dat na 2 dagen stilstaan de auto continu deze melding geeft. Er lijkt dus verder niks mis met de dynamo o.i.d. want de accu laad wel gewoon bij.
Vervolgens garage opgebeld waar ik de auto gekocht heb. Ze willen alles vergoeden omdat dit een mankement was wat al tijdens de proefrit optrad. Ze wilde alleen even een prijsopgaaf van mij hebben, zodat hij dit kon vergelijken met de dealer bij hem uit de buurt. De dichtsbijzijnde dealer voor mij is 45 minuten rijden, en vroeg er, inclusief inbouwen, doormeten en BTW rond de 200 euro voor. Valt dus nog mee.
Echter de universele garage in mijn eigen woonplaats vraagt er alles inclusief maar 110 euro voor. Er komt dan ook geen FIAMM/Mercedes accu in, maar één of ander apparaat waarvan ik het merk alweer vergeten ben.
Brandstof kosten vergoeden ze overigens niet, dus nu zit ik te twijfelen of ik hem voor 110 naar de garage in mijn woonplaats breng, of een uur spendeer om naar de dealer te rijden.
Zitten er risico's gebonden aan het naar de universele garage brengen? Is er ook nog een aparte procedure voor het vervangen van deze accu, dat de universele garage wellicht niet kan weten?
Tot slot: Wat raden jullie aan? Dealer, of niet? (ik denk dat ik het antwoord wel weet)
Even puur naar de kosten gekeken voor de brandstof. Het kan zo zijn dat ik de auto helemaal naar de verkoper terug moet brengen. Dit is een rit van ongeveer 150km heen en 150km terug. Ik weet namelijk niet of deze accu's speciaal voor Mercedes zijn gebouwd, of dat er na montage nog iets geprogrammeerd o.i.d. moet worden?
Ik heb vandaag de accu onder motorkap laten doormeten. Het was een FIAMM accu, ik vermoed dat deze er al sinds 2002 inhangt... Toen ik de auto startte om naar de garage toe te rijden, kreeg ik wederom de rode melding. Eenmaal bij de garage aangekomen was de melding weer verdwenen. Voor ik de auto startte bij mij thuis, zelf nog even een multimeter aan de polen gehangen. Deze gaf 11,4V aan (te laag dus). Eenmaal bij de garage aangekomen had de monteur hem doorgemeten op 12,3V, maar binnen enkele minuten was dit alweer gereduceerd tot 12,18.
Op die manier klinkt het dus logisch dat na 2 dagen stilstaan de auto continu deze melding geeft. Er lijkt dus verder niks mis met de dynamo o.i.d. want de accu laad wel gewoon bij.
Vervolgens garage opgebeld waar ik de auto gekocht heb. Ze willen alles vergoeden omdat dit een mankement was wat al tijdens de proefrit optrad. Ze wilde alleen even een prijsopgaaf van mij hebben, zodat hij dit kon vergelijken met de dealer bij hem uit de buurt. De dichtsbijzijnde dealer voor mij is 45 minuten rijden, en vroeg er, inclusief inbouwen, doormeten en BTW rond de 200 euro voor. Valt dus nog mee.
Echter de universele garage in mijn eigen woonplaats vraagt er alles inclusief maar 110 euro voor. Er komt dan ook geen FIAMM/Mercedes accu in, maar één of ander apparaat waarvan ik het merk alweer vergeten ben.
Brandstof kosten vergoeden ze overigens niet, dus nu zit ik te twijfelen of ik hem voor 110 naar de garage in mijn woonplaats breng, of een uur spendeer om naar de dealer te rijden.
Zitten er risico's gebonden aan het naar de universele garage brengen? Is er ook nog een aparte procedure voor het vervangen van deze accu, dat de universele garage wellicht niet kan weten?
Tot slot: Wat raden jullie aan? Dealer, of niet? (ik denk dat ik het antwoord wel weet)
Even puur naar de kosten gekeken voor de brandstof. Het kan zo zijn dat ik de auto helemaal naar de verkoper terug moet brengen. Dit is een rit van ongeveer 150km heen en 150km terug. Ik weet namelijk niet of deze accu's speciaal voor Mercedes zijn gebouwd, of dat er na montage nog iets geprogrammeerd o.i.d. moet worden?
- ai
- Berichten: 2597
- Lid geworden op: 23 okt 2007 12:33
- Mercedes-Benz: E320CDI 2004 Avantgarde - BMW E60 530D 2007 - W201 190D 2.0 1984
- Specialisatie: E-Klasse / Taxi
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Ik weet niet waar jij woont dat je 150km moet rijden voor een dealer
Mercedes E320CDI 2004 Avantgarde
BMW E60 530D 2007 High-Executive
Niks rijdt zo fijn als een 6 in lijn
BMW E60 530D 2007 High-Executive
Niks rijdt zo fijn als een 6 in lijn
- Scryden
- Berichten: 272
- Lid geworden op: 25 jun 2009 22:40
- Mercedes-Benz: W201 190E / W211 E320 Elegance
- Specialisatie: IT
Het is 150km rijden naar de verkoper. Verkoper heeft mij gevraagd om een prijsopgaaf te doen bij de dichtsbijzijnde dealer voor mij. Dan zou hij hetzelfde doen. Als blijkt dat het bij de verkoper in de buurt dan goedkoper is, betekent dat een rit van 150km daar naartoe. Mijn dichtsbijzijnde dealer is 45 minuten rijden, ongeveer 50km. Hier breng ik hem nu ook woensdag naartoe. Beide dealers kwamen op een totaal prijs van rond de 200 euro.
Overigens behoorlijk frustrerend dat de dealer in mijn woonplaats een paar jaar geleden failliet is gegaan
Het is nou niet bepaald om de hoek voor mij...
Overigens behoorlijk frustrerend dat de dealer in mijn woonplaats een paar jaar geleden failliet is gegaan
Het is nou niet bepaald om de hoek voor mij...
Laatst gewijzigd door Scryden op 13 feb 2012 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- ai
- Berichten: 2597
- Lid geworden op: 23 okt 2007 12:33
- Mercedes-Benz: E320CDI 2004 Avantgarde - BMW E60 530D 2007 - W201 190D 2.0 1984
- Specialisatie: E-Klasse / Taxi
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Welk provincie of stad woon je dan?
Mercedes E320CDI 2004 Avantgarde
BMW E60 530D 2007 High-Executive
Niks rijdt zo fijn als een 6 in lijn
BMW E60 530D 2007 High-Executive
Niks rijdt zo fijn als een 6 in lijn