Hallo wie heeft er ooit wel eens een airco van de ene naar de andere mercedes ingebouwd en wie heeft daar mischien wat tips over?????
Met vriendelijke groet Bas Sterk
airco w124 e250 diesel
- Lecram
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
- Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
- Locatie: Barendrecht
Ik heb dat gedaan, bij een W123 280TE.
Ik heb de airco in onderdelen gekocht via Ebay.de.
Het inbouwen in de W123 is niet zo moeilijk, maar wel veeeel werk.
Je moet erop letten dat de airco niet meer met R12 gevuld kan worden. Als je toch opnieuw inbouwt kan je beter de airco direct geschikt maken voor R134a. Dat doe je door alle o-ringen te vervangen door groene exemplaren (verkrijgbaar bij goede automaterialenhandel of aircoboer), de olie in de compressor, de filterdroger (moet altijd vervangen worden). Het is ook beter om het expansieventiel te vervangen. Niet vervangen en later er achter komen dat die toch niet meer zo jofel is is duurder.
Verder is het verstandig om de keerring van de pomp te vervangen.
Ik zou zelf niet kiezen voor een geregelde airco. Die kunnen eerder kuren vertonen en dat gaat je dan veel geld kosten.
Succes!
Ik heb de airco in onderdelen gekocht via Ebay.de.
Het inbouwen in de W123 is niet zo moeilijk, maar wel veeeel werk.
Je moet erop letten dat de airco niet meer met R12 gevuld kan worden. Als je toch opnieuw inbouwt kan je beter de airco direct geschikt maken voor R134a. Dat doe je door alle o-ringen te vervangen door groene exemplaren (verkrijgbaar bij goede automaterialenhandel of aircoboer), de olie in de compressor, de filterdroger (moet altijd vervangen worden). Het is ook beter om het expansieventiel te vervangen. Niet vervangen en later er achter komen dat die toch niet meer zo jofel is is duurder.
Verder is het verstandig om de keerring van de pomp te vervangen.
Ik zou zelf niet kiezen voor een geregelde airco. Die kunnen eerder kuren vertonen en dat gaat je dan veel geld kosten.
Succes!
- GuusT
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 08 okt 2006 14:37
- Mercedes-Benz: w 116 280s
- Specialisatie: auto.s in het algemeen
- Locatie: rotterdam
Ja hoor ik heb wel eens een ac overgebouwd van een 126 280 se .
De pomp en slangen dat gaat nog wel maar bij de 126 moet ook het hele dashbord aan de binnenzijde worden vervangen , dus alles wat met kachel en lucht te maken heeft .
Ben 1.5 dag bezig geweest en tot nu toe [ 5jaar doet hij het uitstekend .
Maaaaaarrrrrr of ik het nog eens zou doen , nee denk het niet , kost erg veel tijd en heel veel denk werk , alle bedrading aan de binnenzijde van het dashbord moet ook los en opzij , zo ook alle vacuum leidingen .
De hele voorzijde is dus tot op het schutbord leeg geweest en ik heb zelf de ac uit die andere bak gesloopt dus had het voorbeeld bij de hand m het is dus geen klus voor een amateur , je moet wel een beetje iets van ac en de mercedes in je hoofd hebben.
Heb nog wel ergens een paar foto;s liggen die zal ik deze week ff scannen en er bij zetten .
Guus
De pomp en slangen dat gaat nog wel maar bij de 126 moet ook het hele dashbord aan de binnenzijde worden vervangen , dus alles wat met kachel en lucht te maken heeft .
Ben 1.5 dag bezig geweest en tot nu toe [ 5jaar doet hij het uitstekend .
Maaaaaarrrrrr of ik het nog eens zou doen , nee denk het niet , kost erg veel tijd en heel veel denk werk , alle bedrading aan de binnenzijde van het dashbord moet ook los en opzij , zo ook alle vacuum leidingen .
De hele voorzijde is dus tot op het schutbord leeg geweest en ik heb zelf de ac uit die andere bak gesloopt dus had het voorbeeld bij de hand m het is dus geen klus voor een amateur , je moet wel een beetje iets van ac en de mercedes in je hoofd hebben.
Heb nog wel ergens een paar foto;s liggen die zal ik deze week ff scannen en er bij zetten .
Guus
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
...ik heb al wel eens een volautomatische airco uit een 96er W202 benzine in een 93er W202 diesel gebouwd (ondanks het feit dat de 202er in 95 nogal wat electrische updates heeft ondergaan) en dat ging best wel aardig...maar doe DAT geen tweede keer meer
zorg er wel voor dat je alle dichtringen & de droger vernieuwd...kan je een hoop ellende schelen
greetingz,
zorg er wel voor dat je alle dichtringen & de droger vernieuwd...kan je een hoop ellende schelen
greetingz,
-
- Berichten: 9695
- Lid geworden op: 28 aug 2006 00:47
- Mercedes-Benz: ---
- Specialisatie: Off topic
- Locatie: Eindhoven
Dank je Guus, ik ben gelijk genezen.GuusT schreef:Ja hoor ik heb wel eens een ac overgebouwd van een 126 280 se .
De pomp en slangen dat gaat nog wel maar bij de 126 moet ook het hele dashbord aan de binnenzijde worden vervangen , dus alles wat met kachel en lucht te maken heeft .
Ben 1.5 dag bezig geweest en tot nu toe [ 5jaar doet hij het uitstekend .
Maaaaaarrrrrr of ik het nog eens zou doen , nee denk het niet , kost erg veel tijd en heel veel denk werk , alle bedrading aan de binnenzijde van het dashbord moet ook los en opzij , zo ook alle vacuum leidingen .
De hele voorzijde is dus tot op het schutbord leeg geweest en ik heb zelf de ac uit die andere bak gesloopt dus had het voorbeeld bij de hand m het is dus geen klus voor een amateur , je moet wel een beetje iets van ac en de mercedes in je hoofd hebben.
Heb nog wel ergens een paar foto;s liggen die zal ik deze week ff scannen en er bij zetten .
Guus
Groetjes, Rene.
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist.
W126 1981 280SE (LPG) (Verkocht)
W126 1983 500SEL (Verkocht) ---> (Auto van de Maand November 2006 )
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist.
W126 1981 280SE (LPG) (Verkocht)
W126 1983 500SEL (Verkocht) ---> (Auto van de Maand November 2006 )
- Lecram
- Berichten: 2053
- Lid geworden op: 21 aug 2005 20:10
- Mercedes-Benz: Viano Marco Polo V6 cdi 2011 | BMW 330e 2020
- Locatie: Barendrecht
Bij mij moest ook het hele dashboard eruit en de kachelunit moest compleet worden vervangen. Dat zat er allemaal bij.GuusT schreef:Ja hoor ik heb wel eens een ac overgebouwd van een 126 280 se .
De pomp en slangen dat gaat nog wel maar bij de 126 moet ook het hele dashbord aan de binnenzijde worden vervangen , dus alles wat met kachel en lucht te maken heeft .
Ben 1.5 dag bezig geweest en tot nu toe [ 5jaar doet hij het uitstekend .
Maaaaaarrrrrr of ik het nog eens zou doen , nee denk het niet , kost erg veel tijd en heel veel denk werk , alle bedrading aan de binnenzijde van het dashbord moet ook los en opzij , zo ook alle vacuum leidingen .
De hele voorzijde is dus tot op het schutbord leeg geweest en ik heb zelf de ac uit die andere bak gesloopt dus had het voorbeeld bij de hand m het is dus geen klus voor een amateur , je moet wel een beetje iets van ac en de mercedes in je hoofd hebben.
Heb nog wel ergens een paar foto;s liggen die zal ik deze week ff scannen en er bij zetten .
Guus
Ik ben dus wel amateur (d.w.z. niet beroepsmatig) en heb het ook voor elkaar gekregen. Ik wist niet eens hoe een airco werkt! En toch, met behulp van internet en het orginele WPH voor elkaar gekregen. Ben bij elkaar wel een stuk langer dan 1,5 dag bezig geweest.