CDI verstuivers

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ferdi
Berichten: 68
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:25
Locatie: Frieslân

09 nov 2006 00:20

Door alle verhalen ben ik toch wat huiverig voor de verstuivers van een CDI blok. In mijn geval betreft het een 200 cdi uit 99 met 170000 kilometer op de teller.

* wanneer kun je er van uit gaan dat ze vervangen moeten worden?
* klopt het verhaal dat ze moeilijk te verwijderen zijn, met name het bevestigingsmoertje dat afbreekt?
*de bruine drap, is dat van een lekkende brandplaatje of van de verstuiver zelf? Indien van de verstuiver zelf, komt dit via de draadverbindingen van de verschillende onderdelen van de verstuiver?
* indien ze lekken en bruine drap tevoorschijn komt, wat zijn de schadelijke gevolgen?
*wat kost een (revisie)set?

Wie kan mij een zo'n compleet mogelijk verhaal vertellen waar je allemaal op moet letten, wat de oorzaak en gevolgen zijn van dit fenomeen?

Ik heb namelijk een verstuiver waar de drapspetters het en der zitten. Deze verstuiver is nog niet zo lang geleden eruitgeweest/vervangen getuige het nieuwe glimmende bevestigingsmoertje van de verstuiver. Maar op het zichtbare draad van de verstuiver tekent zich (nieuwe) drap af.
Ervaring is een optelsom van alle fouten die je hebt gegaan....
Gebruikersavatar
Msmax
Berichten: 1115
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
Locatie: Zoetermeer

09 nov 2006 01:16

Hallo,

1. Verstuiver vervangen als dit door Stardiagnose wordt aangegeven of er duidelijke aanwijzingen zijn dat er its mis is met de verstuiver. Als de inspuit correctie waarde een drempel overschrijdt, raadt Stardiagnose aan de verstuiver te vervangen. Motor maakt meestal een sterk kloppend geluid.

2. Moertje (is en bout eigenlijk) is meestal problemloos te verwijderen. de verstuivers zitten echter erg strak en zijn meestal alleen met speciaal gereedschap (slagtrekker e.d.) goed te verwijderen.

3. Dat bruine drab komt omhoog langs de brandplaat. Dit kan dus tussen kop en brandplaat of verstuiver en brandplaat zijn.

4. Weet niet wat de gevolgen zijn behalve dan dat de lek groter wordt en het toch verstandig is om het te repareren.

5. Een echt revisieset bestaat niet volgens mij. Wel kun je de brandplaatjes, verstuiver en helicoils kopen om alles weer te repareren als het goed fout is gegaan.

Als de verstuiver niet met een slagtrekker kan worden verwijderd dan moet de verstuiver uitelkaar. In dit geval moet de verstuiver worden vervangen door een nieuwe(ongeveer 400 euro). De bevestigings bout is een rekbout en mag niet worden hergebruikt. Indien de draad beschadigd raakt van de bout in de kop dan moet dit met een helicol worden gerepareerd. Is de verstuiver eenmaal verwijderd dan met de kop en verstuiver goed worden schoongemaakt. Hiervoor is speciaal frees gereedschap te koop voor ongeveer 200 euro.

Mocht je nog een betrouwbaar adres zoeken in Alphen aan den Rijn dan hoor ik het wel. Iemand die hier aardig wat ervaring in heeft opgedaan.

Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20709
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

09 nov 2006 01:34

ferdi schreef: * klopt het verhaal dat ze moeilijk te verwijderen zijn, met name het bevestigingsmoertje dat afbreekt?
...zolang je geen 638er vito CDI hebt heb je betrekkelijk weinig te vrezen...

greetingz,
Gebruikersavatar
ferdi
Berichten: 68
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:25
Locatie: Frieslân

09 nov 2006 18:08

Ben weer wat wijzer..
Vandaag even bij de mercedesspecialist, Sido Schat, in Drachten geweest en daar even mijn motor laten bekijken. De achterste verstuiver is er kortgeleden uit geweest, warschijnlijk ter vervanging van het brandplaatje. Dat verklaart ook de drap die er nog zit. Dit is vrij hard en niet helemaal weggehaald en schoongemaakt.

Men vertelde dat de verstuivers niet zo snel kapot gaan maar dat het vaak een lekkende brandplaatje is. Nadeel daarvan is de troep die je krijgt.
Zal er eens een zaterdagmiddag aan wijden om de boel weer mooi schoon te krijgen.
Ervaring is een optelsom van alle fouten die je hebt gegaan....
Gebruikersavatar
ferdi
Berichten: 68
Lid geworden op: 30 okt 2006 20:25
Locatie: Frieslân

09 nov 2006 18:29

hmm :oops:
Ervaring is een optelsom van alle fouten die je hebt gegaan....
Plaats reactie