Hallo,
2 jaar geleden is mijn achterruit vervangen omdat tijdens het verwijderen van de antenne van de navigatie deze kapot is gegaan.
Nu doet mijn achterruitverwarming het niet meer.
Zekeringen zijn gecheckt. Massa gecontroleerd, zat een beetje los, vastgezet nog niet goed.
Stekker in linker achterstijl los gehaald en spanning gemeten. 12,6 volt.
Stekkertje teruggeplaatst en spanning gemeten 0,0 volt.
Iemand suggesties?
BVD Ernest
W211 Achterruitverwarming doet het niet
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
- Mercedes-Benz: S205 C300
- Locatie: DE, Bayern
- Contacteer:
Ik ga ervan uit dat het stekkertje de (+) is van de achterruitverwarming en hierna geen 'kastjes' meer komen.
Los = 12,6 Volt
Vast = 0,0 Volt
Dit kan 2 oorzaken hebben:
1) De ruit (het gedeelte na de stekker) maakt kortsluiting. Open meet je 12,6 volt, maar als je deze aansluit wordt deze rechtstreeks met de massa verbonden en meet je dus de spanning tussen de massa en de massa, dus 0 Volt.
2) Je meet in de open verbinding de lekstroom van een elektronisch relais, omdat de uitgang onbelast is. Als je de ruit weer aansluit wordt de uitgang belast en zakt de spanning in. In dit geval schakelt je achterruitverwarming niet in.
Hoe verder? (mocht iemand anders van een W211 meer verstand hebben, houd ik mij zeer aanbevolen):
voor 1): Meet eens de weerstand tussen de massa en het stekkertje (ruit-zijde).
Is deze 0 > kortsluiting,
Is deze 'genoeg' hoogohmig > ruit zou heel moeten zijn.
Voor 2): Sluit eens een lampje aan tussen de massa en het stekkertje (auto-zijde). Het lampje vervangt de achterruitverwarming.
Uitgeschakelde verwarming > lamp uit (logisch),
ingeschakelde verwarming > lamp aan > Inschakeling werkt (probleem dus na de stekker),
ingeschakelde verwarming > lamp uit > Aansturing defect
Eventueel handig om te weten: Wat is het wattage van een achterruitverwarming?
Gr, René
Los = 12,6 Volt
Vast = 0,0 Volt
Dit kan 2 oorzaken hebben:
1) De ruit (het gedeelte na de stekker) maakt kortsluiting. Open meet je 12,6 volt, maar als je deze aansluit wordt deze rechtstreeks met de massa verbonden en meet je dus de spanning tussen de massa en de massa, dus 0 Volt.
2) Je meet in de open verbinding de lekstroom van een elektronisch relais, omdat de uitgang onbelast is. Als je de ruit weer aansluit wordt de uitgang belast en zakt de spanning in. In dit geval schakelt je achterruitverwarming niet in.
Hoe verder? (mocht iemand anders van een W211 meer verstand hebben, houd ik mij zeer aanbevolen):
voor 1): Meet eens de weerstand tussen de massa en het stekkertje (ruit-zijde).
Is deze 0 > kortsluiting,
Is deze 'genoeg' hoogohmig > ruit zou heel moeten zijn.
Voor 2): Sluit eens een lampje aan tussen de massa en het stekkertje (auto-zijde). Het lampje vervangt de achterruitverwarming.
Uitgeschakelde verwarming > lamp uit (logisch),
ingeschakelde verwarming > lamp aan > Inschakeling werkt (probleem dus na de stekker),
ingeschakelde verwarming > lamp uit > Aansturing defect
Eventueel handig om te weten: Wat is het wattage van een achterruitverwarming?
Gr, René
Bedankt voor je reactie.
We hebben het testje met het lampje gedaan en inderdaad gaat het lampje uit als je hem aanzet.
Zijn er nog zaken die ik kan controleren of ben ik nu genoodzaakt naar de garage te gaan?
m.vr.gr. Ernest
We hebben het testje met het lampje gedaan en inderdaad gaat het lampje uit als je hem aanzet.
Zijn er nog zaken die ik kan controleren of ben ik nu genoodzaakt naar de garage te gaan?
m.vr.gr. Ernest
- mr. Michel
- Beheerder
- Berichten: 13903
- Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
- Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
- Specialisatie: BBQ
- Locatie: Een leuk durp in Gelderland
Is dat niet gekoppeld aan de buitentemperatuur?
Waar geen wil is, is een uitweg
Oo\=㉦=/oO
Oo\=㉦=/oO
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
- Mercedes-Benz: S205 C300
- Locatie: DE, Bayern
- Contacteer:
Dit zou niet moeten kunnen. Dat wil namelijk zeggen dat er spanning op staat, als de verwarming uit staat. Wat weer zou betekenen dat je verwarming altijd aan zou staan en pas bij het aanzetten, uit gaat.Ernest211 schreef:op het moment dat de verwarming ingeschakeld word de spanning weg valt.
Zoals al eerder omschreven, als je het lampje in plaats van de ruit aansluit zou deze de functie van de ruit over moeten nemen. Lamp aan (bij ingeschakelde verwarming) = module OK.
Of je stuurmodule is heen, of je doet iets verkeerd met het testje.
Ik zal eens kijken of ik nog ergens iets van een stroomschema'tje heb rondslingeren... Probleem is alleen, van een W211 heb ik niet zoveel...
Wordt vervolgd.
Dit geld inderdaad voor de spiegelverwarming, maar de achterruitverwarming gaat nog steeds via het knopje op het dashboard.mr. Michel schreef:Is dat niet gekoppeld aan de buitentemperatuur?
-
- Berichten: 1453
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:35
- Specialisatie: Persoonlijkheid stoornissen
De spiegelverwarming draait automatisch mee met de achterruitverwarming mee volgens mij....
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20703
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
nee - die staat los van de achterruitverwarming...die is buitentemperatuur gerelateerdJeroen CLS500 schreef:De spiegelverwarming draait automatisch mee met de achterruitverwarming mee volgens mij
greetingz,
Hallo,
Zoals je misschien al begrepen hebt is dit niet helemaal mijn vakgebied. Ik heb het me nog een keer uit laten leggen door degene die de meting heeft gedaan.
Stekkertje los, gemeten op de plus en de min (of de massa), verwarming uit 0 Volt.
Stekkertje los, gemeten op de plus en de min, verwarming aan 12,6 volt. (onbelast dus)
Nu hetzelfde gedaan alleen met het lampje ertussen, dan is het beide keren 0 volt.
Dus belast dan doet ie niets.
Ik hoop dat ik het nu wel goed uitgelegd heb.
Je hebt het over een regelunit. Waar zit die dan ergens?
M.vr.gr. Ernest
Zoals je misschien al begrepen hebt is dit niet helemaal mijn vakgebied. Ik heb het me nog een keer uit laten leggen door degene die de meting heeft gedaan.
Stekkertje los, gemeten op de plus en de min (of de massa), verwarming uit 0 Volt.
Stekkertje los, gemeten op de plus en de min, verwarming aan 12,6 volt. (onbelast dus)
Nu hetzelfde gedaan alleen met het lampje ertussen, dan is het beide keren 0 volt.
Dus belast dan doet ie niets.
Ik hoop dat ik het nu wel goed uitgelegd heb.
Je hebt het over een regelunit. Waar zit die dan ergens?
M.vr.gr. Ernest
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20703
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
de achteruitverwarming wordt door de SAM achter aangestuurd...ik zou eerst eens naar die SAM kijken omdat bij veel 211ers (met name die die als taxis worden/zijn gebruikt) de stekker achterin de SAM voor de achteruitverwarming half weggesmolten is
de SAM krijgt het signaal van het aircopaneel via CANBUS...dat het aircopaneel voor een controlelampje laat branden voor de achteruitverwarming wil nog niet automatisch zeggen dat de SAM achter uberhaupt iets met de gevraagde actie heeft gedaan
de antenneversterker links achter op de C-stijl heeft ook nog enige invloed op de achteruitverwarming - daar kan ook nog iets stuk zijn
de massaverbinding voor de achteruitverwarming zit rechts op de C-stijl - ik neem aan dat die nog gewon verbonden is
greetingz,
de SAM krijgt het signaal van het aircopaneel via CANBUS...dat het aircopaneel voor een controlelampje laat branden voor de achteruitverwarming wil nog niet automatisch zeggen dat de SAM achter uberhaupt iets met de gevraagde actie heeft gedaan
de antenneversterker links achter op de C-stijl heeft ook nog enige invloed op de achteruitverwarming - daar kan ook nog iets stuk zijn
de massaverbinding voor de achteruitverwarming zit rechts op de C-stijl - ik neem aan dat die nog gewon verbonden is
greetingz,
-
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
- Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
- Specialisatie: Onderhoud en reparatie
- Locatie: noord-brabant
idd vaak gesmolten stekker op de sam fond
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
- Montree
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 13 dec 2016 11:26
- Mercedes-Benz: E240 Avantgarde - W211
- Locatie: Breda
Weet dat het een oud draadje is, maar zit met een vergelijkbaar probleem (en gebrek aan kennis) bij mijn W211
Bij mij werkt de verwarming van de achterruit in zijn geheel niet.
Bekleding losgehaald en lamp ertussen, bij inschakelen gaat de lamp branden.
Betekend dit automatisch dat de ruit defect is er vervangen dient te worden ?
Hoor graag jullie expert mening hierover.
Groet,
Frank
Bij mij werkt de verwarming van de achterruit in zijn geheel niet.
Bekleding losgehaald en lamp ertussen, bij inschakelen gaat de lamp branden.
Betekend dit automatisch dat de ruit defect is er vervangen dient te worden ?
Hoor graag jullie expert mening hierover.
Groet,
Frank