Wie heeft er gebruikerservaring met het tunen van een SLK230 R170 ?
Op het net staan vele tips, b.v grotere poelies ,chips en dan nog een
aantal waarbij ik mijn twijfels heb.
Kortom , is het de moeite waard ?
wie oh wie kan mij hier duidelijkheid over geven.
René
R170 230 SLK Tuning
-
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: 08 jun 2010 11:39
- Mercedes-Benz: verkocht
- Specialisatie: mercedes onderdelen
- Locatie: sint maartensdijk
of het de moeite waard is, kan je alleen zelf bepalen.
het ligt helemaal aan wat wil je bereiken en wat wil je er aan uitgeven.
het meest simpele om te doen is idd een chip plaatsen en dan het liefst in combinatie met een ander uitlaat systeem.
dit geeft het snelste resultaat.
voor de rest zal je je goed moeten laten informeren.
ik weet uit ervaring dat er een hoop knoeiers zijn die zeggen dat ze kunnen tunen.
het ligt helemaal aan wat wil je bereiken en wat wil je er aan uitgeven.
het meest simpele om te doen is idd een chip plaatsen en dan het liefst in combinatie met een ander uitlaat systeem.
dit geeft het snelste resultaat.
voor de rest zal je je goed moeten laten informeren.
ik weet uit ervaring dat er een hoop knoeiers zijn die zeggen dat ze kunnen tunen.
De ergenis van slechte kwaliteit duurt voort, als de vreugde van de lage prijs allang verdwenen is.
- S300turbodiesel
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 08 aug 2009 17:28
- Mercedes-Benz: w213 e350e
- Specialisatie: Water transport
- Locatie: NL/BE
bij het chippen gaat de kompressor harder werken en heb je al flinke vermogenswinst
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 jun 2011 08:47
- Mercedes-Benz: R170 230 SLK
- Locatie: Hoofddorp
Bedankt voor de reactie`s
Ik zoek juist iemand die zijn slk 230 heeft laten chippen.
Destijds heb ik een Alfa 164 3.0 6V laten chippen in combinatie met een set grotere
aanzuigbuizen. Deze combi leverde 35 Pk op en een koppel van boven de 300.
Het romeo tijdperk is nu achter de rug (1 jaar SLK).
De advertentie`s van de chiptuners leveren mij te weinig info.
Er moeten toch getunde slk`s rondrijden?
René
Ik zoek juist iemand die zijn slk 230 heeft laten chippen.
Destijds heb ik een Alfa 164 3.0 6V laten chippen in combinatie met een set grotere
aanzuigbuizen. Deze combi leverde 35 Pk op en een koppel van boven de 300.
Het romeo tijdperk is nu achter de rug (1 jaar SLK).
De advertentie`s van de chiptuners leveren mij te weinig info.
Er moeten toch getunde slk`s rondrijden?
René
- 278
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 29 apr 2008 23:22
- Mercedes-Benz: CLK 240 (A209) midden 2005
- Locatie: Veluwe
Lees dit hier klikken maar eens
Enjoy live. This in NOT a rehearsal !!
-
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 13 jul 2008 16:42
- Mercedes-Benz: r171
- Specialisatie: logistiek
- Locatie: soest
Ik zal daar persoonlijk nooit aanbeginnen.De auto is al wat ouder dus het risico is er dat er iets kapot gaat.Al helemaal als het een automaat betreft.Voor de 2 ton begeven ze het.HEb het zelf meegemaakt met een 230(standaard)
- Ciske
- Berichten: 523
- Lid geworden op: 26 feb 2009 16:34
- Mercedes-Benz: SLK R171 200 kompressor & Mini Cooper R56
- Specialisatie: de tijd ergens voor nemen
- Locatie: brabant
Dus... je gaat de slk laten tunen,met chip en poelie...ik ben erg benieuwd of dit goed gaat bevallen,laat dat zeker even weten hé, ik vindt dat ook altijd wel interessant.
Wat die automaatbak betreft,het begeven of in de soep lopen daarvan...dat is te voorkomen door de automaatbak-vloeistof en heel de reutemeteut te laten verversen/vervangen bij 100.000km...heb het toevallig afgelopen week nagevraagd bij mercedes dealer Sturm in Roosendaal,voor € 254,81 is dat gefixt.
Grt Ciske.
Wat die automaatbak betreft,het begeven of in de soep lopen daarvan...dat is te voorkomen door de automaatbak-vloeistof en heel de reutemeteut te laten verversen/vervangen bij 100.000km...heb het toevallig afgelopen week nagevraagd bij mercedes dealer Sturm in Roosendaal,voor € 254,81 is dat gefixt.
Grt Ciske.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 jun 2011 08:47
- Mercedes-Benz: R170 230 SLK
- Locatie: Hoofddorp
Deze tekst heb ik van internet afgeplukt van een ander forum.
Als eerste heb ik een krukaspoelie adapter gekocht in Duitsland. Dit is een schijf die over de orginele krukaspoelie geschoven wordt en vervolgens vastgedraaid wordt. Deze heeft een grotere diameter als de orginele krukaspoelie zodat de verhouding krukaspoelie-kompressorpoelie veranderd. Tevens komt er dan een iets langere riem op.
Toen deze was gemonteerd was er iets verschil. Met name onderin had de motor meer kracht. De automaat schakelde wat minder snel terug als ik flink gas gaf. Echt spectaculair was het in ieder geval niet.
Toen een afspraak gemaakt bij een Chiptuner. Deze heeft de chip aangepast op de nieuwe poelie. Dit resulaat is wel verbluffend!
Orgineel had de auto 188 pk op de wielen, dit is gestegen tot 242!
289NM koppel wat gestegen is tot 347NM!
Resultaat is dat de auto nu echt waanzinnig snel aanvoelt. Hij gaat er echt als een gekko vandoor!! Het verschil is echt enorm met orgineel. Hij was natuurlijk al niet echt langzaam maar nu is de auto echt vreselijk rap!
Als deze cijfers kloppen en dus gemeten zijn kan ik me daar prima in vinden.
Als eerste heb ik een krukaspoelie adapter gekocht in Duitsland. Dit is een schijf die over de orginele krukaspoelie geschoven wordt en vervolgens vastgedraaid wordt. Deze heeft een grotere diameter als de orginele krukaspoelie zodat de verhouding krukaspoelie-kompressorpoelie veranderd. Tevens komt er dan een iets langere riem op.
Toen deze was gemonteerd was er iets verschil. Met name onderin had de motor meer kracht. De automaat schakelde wat minder snel terug als ik flink gas gaf. Echt spectaculair was het in ieder geval niet.
Toen een afspraak gemaakt bij een Chiptuner. Deze heeft de chip aangepast op de nieuwe poelie. Dit resulaat is wel verbluffend!
Orgineel had de auto 188 pk op de wielen, dit is gestegen tot 242!
289NM koppel wat gestegen is tot 347NM!
Resultaat is dat de auto nu echt waanzinnig snel aanvoelt. Hij gaat er echt als een gekko vandoor!! Het verschil is echt enorm met orgineel. Hij was natuurlijk al niet echt langzaam maar nu is de auto echt vreselijk rap!
Als deze cijfers kloppen en dus gemeten zijn kan ik me daar prima in vinden.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 05 jun 2011 08:47
- Mercedes-Benz: R170 230 SLK
- Locatie: Hoofddorp
De tuning van de SLK 230 is volbracht.
Ik zou hier even op terugkomen.
De auto liep zoals verwachting een stuk beter en na een klein testritje met de tuner ging ik op weg naar huis.
Na amper een kilometer of 3 hoor ik een gierend geluid bij 2000 toeren( het moment dat de compressor gaat werken).
Terug naar de tuner natuurlijk........
Conclusie............Koppeling van de compressor heeft het begeven bij 85K km
Een geluk bij ongeluk ( hij zat er aan te komen)
Poelie is los te verkrijgen en zal s.a.p gemonteerd worden. (+- 600 Euri kost de poelie)
Als je besluit om deze tuning (chip en grotere poelie )te laten doen is het wel raadzaam om deze VOORAF op
1 of andere manier te controleren.'
Let er ook op dat de gemonteerde krukaspoelie niet te veel slingert.Dit is lastig te controleren omdat je de krukas
niet makkelijk rond krijgt.( misschien de bougies er uit)
Een andere tip is welkom.
Het korte stukje dat ik gereden heb op max power was wel kicken.
U hoort nog................................
Porta
Ik zou hier even op terugkomen.
De auto liep zoals verwachting een stuk beter en na een klein testritje met de tuner ging ik op weg naar huis.
Na amper een kilometer of 3 hoor ik een gierend geluid bij 2000 toeren( het moment dat de compressor gaat werken).
Terug naar de tuner natuurlijk........
Conclusie............Koppeling van de compressor heeft het begeven bij 85K km
Een geluk bij ongeluk ( hij zat er aan te komen)
Poelie is los te verkrijgen en zal s.a.p gemonteerd worden. (+- 600 Euri kost de poelie)
Als je besluit om deze tuning (chip en grotere poelie )te laten doen is het wel raadzaam om deze VOORAF op
1 of andere manier te controleren.'
Let er ook op dat de gemonteerde krukaspoelie niet te veel slingert.Dit is lastig te controleren omdat je de krukas
niet makkelijk rond krijgt.( misschien de bougies er uit)
Een andere tip is welkom.
Het korte stukje dat ik gereden heb op max power was wel kicken.
U hoort nog................................
Porta
-
- Berichten: 5521
- Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08
Heb je dan ook een grotere intercooler laten monteren?
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.
-
- Berichten: 5521
- Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08
Als je in één keer +/- 50pk erbij hebt zou een grotere intercooler en wellicht radiator geen overbodige luxe zijn, ik kan me voorstellen dat de boel flink warmer word nu. Hebben ze de auto op een dyno gezet dat je de waarden zo precies weet?
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.