wel zoals het onderwerp het al zegt
hardi schijven wat is het en waar zit het?
wannneer te vervangen
Hardi schijven
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Rubberschijven tussen bak en aandrijfas, en tussen aandrijfas en diff.Samuraike schreef:wel zoals het onderwerp het al zegt
hardi schijven wat is het en waar zit het?
wannneer te vervangen
Vervangen als er speling op zit, staat geen interval voor.
Peter
zijn deze zo zwak dat ze eventuele extra krachten op de aandrijflijn niet overleven ?
Het is gewoon zo dat ik met het idee speel om een diff van een 2.3 16V te monteren want deze zou korter zijn dan dat van een 2.0 diesel
Op die manier win je accelleratie vermogen maar verlies je een beetje topsnlheid welke ik overigens niet zo belangrijk vind zolang ik een 150 kan behouden
Het is gewoon zo dat ik met het idee speel om een diff van een 2.3 16V te monteren want deze zou korter zijn dan dat van een 2.0 diesel
Op die manier win je accelleratie vermogen maar verlies je een beetje topsnlheid welke ik overigens niet zo belangrijk vind zolang ik een 150 kan behouden
- christiaan
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 04 jul 2005 12:45
- Mercedes-Benz: W201 Brabus AB4, W204 Avantgarde
- Specialisatie: W201
- Locatie: Neerbeek
- Contacteer:
Let op wat je doet!! Kilometerteller wijkt dan af.
Zelf heb ik een paar weken gereden met het diff. van een 16V en toen had ik nog de standaard 5-bak van de 2.6 eronder hangen. Het verschil is op papier minimaal (dif is iets "langer"), maar in de praktijk gaat het vooruit als een lamme eend. 1750 Toeren in de 5 bij 130 e.d. klikt lekker rustig, maar je blijft schakelen. Als je al naar het gas keek, dan ging de economymeter in het rood en de auto reageerde maar heel traag. Ondanks een lichtelijk aangepaste 2.6 was het een slome bedoeling.
Een hardyschijf kan alle krachten op de aandrijflijn verwerken en ze gaan daar ook niet kapot van. Rubber droogt echter uit en na een aantal jaren krijgen die schijven haarscheurtjes die na verloop van tijd doorscheuren en dan hou je geen spelingvrije aandrijving over. Er zijn overigens verschillende diameters van die hardy-schijven in omloop. Mocht je toch besluiten om te gaan wisselen, controleer dan eerst of de diameters ( steek 80mm of 90mm) kloppen.
Succes,
Christiaan
Zelf heb ik een paar weken gereden met het diff. van een 16V en toen had ik nog de standaard 5-bak van de 2.6 eronder hangen. Het verschil is op papier minimaal (dif is iets "langer"), maar in de praktijk gaat het vooruit als een lamme eend. 1750 Toeren in de 5 bij 130 e.d. klikt lekker rustig, maar je blijft schakelen. Als je al naar het gas keek, dan ging de economymeter in het rood en de auto reageerde maar heel traag. Ondanks een lichtelijk aangepaste 2.6 was het een slome bedoeling.
Een hardyschijf kan alle krachten op de aandrijflijn verwerken en ze gaan daar ook niet kapot van. Rubber droogt echter uit en na een aantal jaren krijgen die schijven haarscheurtjes die na verloop van tijd doorscheuren en dan hou je geen spelingvrije aandrijving over. Er zijn overigens verschillende diameters van die hardy-schijven in omloop. Mocht je toch besluiten om te gaan wisselen, controleer dan eerst of de diameters ( steek 80mm of 90mm) kloppen.
Succes,
Christiaan
190E Brabus 3.0 AB4, Fully loaded
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 24 jul 2005 11:47
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Hoi,
Let ook op hoe je het e.e.a weer monteerd dus niet een veerringetje aan de andere zijde monteren of de bout er vanaf de andere zijde insteken
dit lijkt flauwekul maar je zult zien dat als je het niet goed doet de aandrijflijn kan gaan slingeren door verkeerde montage van de bouten
je kan dit item terug vinden op www.problemcar.nl
onder je eigen merk en dan te kiezen voor de problemen waar proffesionals voor staan en particulieren :idea:
je zal hier de gekste dingen lezen waar je normaal niet in gelooft maar dit blijkt soms toch wel de oplossing te zijn.
Let ook op hoe je het e.e.a weer monteerd dus niet een veerringetje aan de andere zijde monteren of de bout er vanaf de andere zijde insteken
dit lijkt flauwekul maar je zult zien dat als je het niet goed doet de aandrijflijn kan gaan slingeren door verkeerde montage van de bouten
je kan dit item terug vinden op www.problemcar.nl
onder je eigen merk en dan te kiezen voor de problemen waar proffesionals voor staan en particulieren :idea:
je zal hier de gekste dingen lezen waar je normaal niet in gelooft maar dit blijkt soms toch wel de oplossing te zijn.
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Ik heb vandaag de voorste Hardi-schijf door een collega laten vervangen, ik hoop dat de foto's met bijschrift duidelijk genoeg zijn....
Succes !
Foto's staan in omgekeerde volgorde !
Succes !
Foto's staan in omgekeerde volgorde !
- Bijlagen
-
- De achterste hardi-schijf nog gemonteerd
- 1hardyachter.jpg (70.69 KiB) 2418 keer bekeken
-
- De voorste hardi-schijf nog gemonteerd (de boosdoener...)
- 2hardyvoor.jpg (77.03 KiB) 2418 keer bekeken
-
- Geintje van de collega's tussendoor.... heb wel de 'G' zwart gemakt.....
- 3bmw.jpg (56.77 KiB) 2417 keer bekeken
-
- De achterste hardi-schijf losdraaien
- 4hardyachterlosdr.jpg (66.61 KiB) 2417 keer bekeken
-
- De achterste hardi-schijf losgedraaid
- 5hardyalos.jpg (80.25 KiB) 2417 keer bekeken
-
- De voorste hardi-schijf losdraaien
- 6hardyvoorlosdr.jpg (73.16 KiB) 2418 keer bekeken
-
- De oude hardi-schijf waar redelijk speling op zit zoals je ziet
- 7hardyoud.jpg (54.15 KiB) 2418 keer bekeken
-
- De nieuw hardi-schijf, bij de dealer goedkoper als bij de Universele automaterialenzaak !
- 8hardynieuw.jpg (50.46 KiB) 2418 keer bekeken
-
- De achterste hardi-schijf iets naar achter getrokken om voor ruimte te krijgen
- 9hardyalos.jpg (72.5 KiB) 2418 keer bekeken
-
- De voorste hardi-schijf er tussenuit, as iets naar achter trekken
- 9hardywegvoor.jpg (82.15 KiB) 2418 keer bekeken
-
- De voorste hardi-schijf vastgezet
- 10hardynieuw.jpg (61.37 KiB) 2418 keer bekeken
-
- De as weer naar achteren trekken om weer vast te kunnen zetten
- 11hardyavastz.jpg (65.85 KiB) 2418 keer bekeken
-
- De achterste hardi-schijf weer vastgezet !
- 12hardyavastgezet.jpg (73.62 KiB) 2418 keer bekeken
-
- De nieuwe hardi-schijf gemonteerd !
- 12hardyvoornieuw.jpg (64.96 KiB) 2418 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 09 jul 2006 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- christiaan
- Berichten: 986
- Lid geworden op: 04 jul 2005 12:45
- Mercedes-Benz: W201 Brabus AB4, W204 Avantgarde
- Specialisatie: W201
- Locatie: Neerbeek
- Contacteer:
De achterste hardyschijf lukt ook gewoon op de oprit (DENK AAN DEUGDELIJKE ASSTEUNEN, we zijn blij met al onze leden) maar dat is nogal, Tja hoe zal ik het netjes zeggen............Gewoon een brug huren is gewoon het fijnste, want doorgaans zitten die bouten goed vast en als je er zo half onder ligt kun je de boel eigenlijk niet goed loskrijgen. Het lukt wel, maar als je een bout kapotdraait, dan ben je nog verder van huis. Ook al sta je dus thuis op de oprit als je begrijpt wat ik bedoel.
Christiaan
Christiaan
190E Brabus 3.0 AB4, Fully loaded
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
oke dan,maar kan het ook zo zijn dat als de rubber uitgelubberd is dat hij ook gaat klappen als je b.v de wagen in z'n achteruit zet
ik was pas bij een kennis en die zij dat als je het hoort/voelt klappen dat het je hardischrijf is,klopt dit
en hoeveel kost het rubber bij de dealer
ik hoor het wel.
grt.kees
ik was pas bij een kennis en die zij dat als je het hoort/voelt klappen dat het je hardischrijf is,klopt dit
en hoeveel kost het rubber bij de dealer
ik hoor het wel.
grt.kees
Mercedes mooi spul he
Hoi,
Geen idee wat ze momenteel bij de dealer doen,
maar ik heb voor een W126 280S/SE nog een spiksplinternieuwe hardyschijf met bouten, etc... liggen, in originele verpakking.
Dit is de achterste, A126 410 02 15.
Geen idee wat ze momenteel bij de dealer doen,
maar ik heb voor een W126 280S/SE nog een spiksplinternieuwe hardyschijf met bouten, etc... liggen, in originele verpakking.
Dit is de achterste, A126 410 02 15.
@ Peter,
Mooie fotos van de klus. Ik heb een tijdje geleden ook de voorste Hardi schijf vervangen. Hierbij heb ik de stalen "vliegwiel" weggelaten omdat deze ook versleten was. Het rubber was droog, gescheurd en de busjes zaten er los in. Een nieuwe vliegwiel is fors in prijs geloof ik. Echter, is het verstandig om zonder vliegwiel te rijden? Wat denk jij (en anderen)?.
Groet, René.
Mooie fotos van de klus. Ik heb een tijdje geleden ook de voorste Hardi schijf vervangen. Hierbij heb ik de stalen "vliegwiel" weggelaten omdat deze ook versleten was. Het rubber was droog, gescheurd en de busjes zaten er los in. Een nieuwe vliegwiel is fors in prijs geloof ik. Echter, is het verstandig om zonder vliegwiel te rijden? Wat denk jij (en anderen)?.
Groet, René.
- benz 190
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 11 okt 2005 22:21
- Mercedes-Benz: W210 2.2 CDI W126 300se W124 300 e
- Locatie: emmen
Dat klapperen kan door de hardie schijven komen ,maar ook de midden lager kan uit gelobberd zijn.
Waardoor er onbelans in de aandrijf as komt.
darom heb ik ze alle 3 verwisseld 2x hardie en 1x midden lager.
En wat die vliegwiel betrefd ,ik zou niet weten wat je bedoeld.
Maar het is nooit goed om een vliegwiel weg te laten,ze zijn er niet voor niets er onder gezet.
Johnnie
Waardoor er onbelans in de aandrijf as komt.
darom heb ik ze alle 3 verwisseld 2x hardie en 1x midden lager.
En wat die vliegwiel betrefd ,ik zou niet weten wat je bedoeld.
Maar het is nooit goed om een vliegwiel weg te laten,ze zijn er niet voor niets er onder gezet.
Johnnie
jedem Auto kann mann fahren,aber wenn ein Stern drauf ist !
fährt er besser
fährt er besser