Hardi schijven

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Samuraike
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2005 00:58
Locatie: Belgie

11 aug 2005 12:07

wel zoals het onderwerp het al zegt
hardi schijven wat is het en waar zit het?

wannneer te vervangen
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

11 aug 2005 12:12

Samuraike schreef:wel zoals het onderwerp het al zegt
hardi schijven wat is het en waar zit het?

wannneer te vervangen
Rubberschijven tussen bak en aandrijfas, en tussen aandrijfas en diff.

Vervangen als er speling op zit, staat geen interval voor.


Peter
Samuraike
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 aug 2005 00:58
Locatie: Belgie

11 aug 2005 18:10

zijn deze zo zwak dat ze eventuele extra krachten op de aandrijflijn niet overleven ?

Het is gewoon zo dat ik met het idee speel om een diff van een 2.3 16V te monteren want deze zou korter zijn dan dat van een 2.0 diesel


Op die manier win je accelleratie vermogen maar verlies je een beetje topsnlheid welke ik overigens niet zo belangrijk vind zolang ik een 150 kan behouden
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 986
Lid geworden op: 04 jul 2005 12:45
Mercedes-Benz: W201 Brabus AB4, W204 Avantgarde
Specialisatie: W201
Locatie: Neerbeek
Contacteer:

12 aug 2005 13:22

Let op wat je doet!! Kilometerteller wijkt dan af.
Zelf heb ik een paar weken gereden met het diff. van een 16V en toen had ik nog de standaard 5-bak van de 2.6 eronder hangen. Het verschil is op papier minimaal (dif is iets "langer"), maar in de praktijk gaat het vooruit als een lamme eend. 1750 Toeren in de 5 bij 130 e.d. klikt lekker rustig, maar je blijft schakelen. Als je al naar het gas keek, dan ging de economymeter in het rood en de auto reageerde maar heel traag. Ondanks een lichtelijk aangepaste 2.6 was het een slome bedoeling.

Een hardyschijf kan alle krachten op de aandrijflijn verwerken en ze gaan daar ook niet kapot van. Rubber droogt echter uit en na een aantal jaren krijgen die schijven haarscheurtjes die na verloop van tijd doorscheuren en dan hou je geen spelingvrije aandrijving over. Er zijn overigens verschillende diameters van die hardy-schijven in omloop. Mocht je toch besluiten om te gaan wisselen, controleer dan eerst of de diameters ( steek 80mm of 90mm) kloppen.
Succes,

Christiaan
190E Brabus 3.0 AB4, Fully loaded
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
digikorrie
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 jul 2005 11:47
Locatie: Flevoland
Contacteer:

15 aug 2005 20:23

Hoi,

Let ook op hoe je het e.e.a weer monteerd dus niet een veerringetje aan de andere zijde monteren of de bout er vanaf de andere zijde insteken

dit lijkt flauwekul :oops: maar je zult zien dat als je het niet goed doet de aandrijflijn kan gaan slingeren door verkeerde montage van de bouten
je kan dit item terug vinden op www.problemcar.nl
onder je eigen merk en dan te kiezen voor de problemen waar proffesionals voor staan en particulieren :idea:

je zal hier de gekste dingen lezen waar je normaal niet in gelooft maar dit blijkt soms toch wel de oplossing te zijn. :-D
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

24 aug 2005 18:46

Ik heb vandaag de voorste Hardi-schijf door een collega laten vervangen, ik hoop dat de foto's met bijschrift duidelijk genoeg zijn....

Succes !

Foto's staan in omgekeerde volgorde !
Bijlagen
De achterste hardi-schijf nog gemonteerd
De achterste hardi-schijf nog gemonteerd
1hardyachter.jpg (70.69 KiB) 2418 keer bekeken
De voorste hardi-schijf nog gemonteerd (de boosdoener...)
De voorste hardi-schijf nog gemonteerd (de boosdoener...)
2hardyvoor.jpg (77.03 KiB) 2418 keer bekeken
Geintje van de collega's tussendoor.... heb wel de 'G' zwart gemakt.....
Geintje van de collega's tussendoor.... heb wel de 'G' zwart gemakt.....
3bmw.jpg (56.77 KiB) 2417 keer bekeken
De achterste hardi-schijf losdraaien
De achterste hardi-schijf losdraaien
4hardyachterlosdr.jpg (66.61 KiB) 2417 keer bekeken
De achterste hardi-schijf losgedraaid
De achterste hardi-schijf losgedraaid
5hardyalos.jpg (80.25 KiB) 2417 keer bekeken
De voorste hardi-schijf  losdraaien
De voorste hardi-schijf losdraaien
6hardyvoorlosdr.jpg (73.16 KiB) 2418 keer bekeken
De oude hardi-schijf waar redelijk speling op zit zoals je ziet
De oude hardi-schijf waar redelijk speling op zit zoals je ziet
7hardyoud.jpg (54.15 KiB) 2418 keer bekeken
De nieuw hardi-schijf, bij de dealer goedkoper als bij de Universele automaterialenzaak !
De nieuw hardi-schijf, bij de dealer goedkoper als bij de Universele automaterialenzaak !
8hardynieuw.jpg (50.46 KiB) 2418 keer bekeken
De achterste hardi-schijf iets naar achter getrokken om voor ruimte te krijgen
De achterste hardi-schijf iets naar achter getrokken om voor ruimte te krijgen
9hardyalos.jpg (72.5 KiB) 2418 keer bekeken
De voorste hardi-schijf  er tussenuit, as iets naar achter trekken
De voorste hardi-schijf er tussenuit, as iets naar achter trekken
9hardywegvoor.jpg (82.15 KiB) 2418 keer bekeken
De voorste hardi-schijf vastgezet
De voorste hardi-schijf vastgezet
10hardynieuw.jpg (61.37 KiB) 2418 keer bekeken
De as weer naar achteren trekken om weer vast te kunnen zetten
De as weer naar achteren trekken om weer vast te kunnen zetten
11hardyavastz.jpg (65.85 KiB) 2418 keer bekeken
De achterste  hardi-schijf weer vastgezet !
De achterste hardi-schijf weer vastgezet !
12hardyavastgezet.jpg (73.62 KiB) 2418 keer bekeken
De nieuwe hardi-schijf gemonteerd !
De nieuwe hardi-schijf gemonteerd !
12hardyvoornieuw.jpg (64.96 KiB) 2418 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter op 09 jul 2006 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

24 aug 2005 18:48

En voor ik het vergeet te melden, de trilling in de auto is pleite ! :P

Ik merkte vooral met achteruit rijden dat de auto flink trilde....
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

29 aug 2005 14:51

Als je een brug hebt is het binnen een uur te doen.
Gebruikersavatar
christiaan
Berichten: 986
Lid geworden op: 04 jul 2005 12:45
Mercedes-Benz: W201 Brabus AB4, W204 Avantgarde
Specialisatie: W201
Locatie: Neerbeek
Contacteer:

29 aug 2005 23:52

De achterste hardyschijf lukt ook gewoon op de oprit (DENK AAN DEUGDELIJKE ASSTEUNEN, we zijn blij met al onze leden) maar dat is nogal, Tja hoe zal ik het netjes zeggen............Gewoon een brug huren is gewoon het fijnste, want doorgaans zitten die bouten goed vast en als je er zo half onder ligt kun je de boel eigenlijk niet goed loskrijgen. Het lukt wel, maar als je een bout kapotdraait, dan ben je nog verder van huis. Ook al sta je dus thuis op de oprit als je begrijpt wat ik bedoel.
Christiaan
190E Brabus 3.0 AB4, Fully loaded
190E 2.6 '91 airco automaat
Halve 190E "AvantKARde" (aanhanger dus)
Gebruikersavatar
kees-w124
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 aug 2006 09:24
Locatie: den haag

31 okt 2006 19:59

oke dan,maar kan het ook zo zijn dat als de rubber uitgelubberd is dat hij ook gaat klappen als je b.v de wagen in z'n achteruit zet :-?
ik was pas bij een kennis en die zij dat als je het hoort/voelt klappen dat het je hardischrijf is,klopt dit
en hoeveel kost het rubber bij de dealer :-?
ik hoor het wel.

grt.kees
Mercedes mooi spul he
Gebruikersavatar
Vlim
Berichten: 1237
Lid geworden op: 07 mar 2006 14:43
Contacteer:

31 okt 2006 20:04

Hoi,

Geen idee wat ze momenteel bij de dealer doen,
maar ik heb voor een W126 280S/SE nog een spiksplinternieuwe hardyschijf met bouten, etc... liggen, in originele verpakking.
Dit is de achterste, A126 410 02 15.
Gebruikersavatar
kees-w124
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 aug 2006 09:24
Locatie: den haag

31 okt 2006 20:15

ik heb op de brug gekeken en het blijkt dat bij de voorste wat speling zit.
maar weet jij of dat de symptonen zijn van een uitgelubberde hardischijf dat klappen???
Mercedes mooi spul he
Spieker
Berichten: 49
Lid geworden op: 15 okt 2006 17:43

31 okt 2006 22:34

hallo ,,iets over dat klapperend geluid komt volgens mij weg bij je draagarmen bovenaan bevestigingen het zijn van die ronde rubbers je kunt ze wel zien als je de achterwielen er af haalt.. groetjes ,spieker
René

15 nov 2006 22:08

@ Peter,
Mooie fotos van de klus. Ik heb een tijdje geleden ook de voorste Hardi schijf vervangen. Hierbij heb ik de stalen "vliegwiel" weggelaten omdat deze ook versleten was. Het rubber was droog, gescheurd en de busjes zaten er los in. Een nieuwe vliegwiel is fors in prijs geloof ik. Echter, is het verstandig om zonder vliegwiel te rijden? Wat denk jij (en anderen)?.
Groet, René.
Gebruikersavatar
benz 190
Berichten: 1740
Lid geworden op: 11 okt 2005 22:21
Mercedes-Benz: W210 2.2 CDI W126 300se W124 300 e
Locatie: emmen

15 nov 2006 23:57

Dat klapperen kan door de hardie schijven komen ,maar ook de midden lager kan uit gelobberd zijn.
Waardoor er onbelans in de aandrijf as komt.
darom heb ik ze alle 3 verwisseld 2x hardie en 1x midden lager.

En wat die vliegwiel betrefd ,ik zou niet weten wat je bedoeld.
Maar het is nooit goed om een vliegwiel weg te laten,ze zijn er niet voor niets er onder gezet.
Johnnie
jedem Auto kann mann fahren,aber wenn ein Stern drauf ist !
fährt er besser
Plaats reactie