Tip: Reseten adaptieve automaat en gaspedaal response

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
55 AMG
Berichten: 687
Lid geworden op: 16 mar 2006 22:42
Mercedes-Benz: AMG

12 mei 2006 21:21

Noot voor de groen-linksers, dit artikel is niet milieuvriendelijk

Ik weet niet of dit hier al een keer eerder geplaatst is, zo ja dan kunt u mij negeren.

De AMG Mercedi (en volgens mij de andere ook) gebruiken een adaptief schakelprogramma voor de automatische versnellingscomputer, en de response op het gaspedaal. De ECU van de motor gaat zich richten naar het rijgedrag van de rijder en wordt op den duur 'lui' omdat je in NL nou eenmaal niet zo snel kunt rijden.

Om die gegevens te 'wissen' om de computer opnieuw te kunnen programmeren is een simpele procedure bij mij bekend geworden. Ik heb deze procedure uitgevoerd, en vervolgens als een gek opgetrokken na stilstand (bijv. voor een stoplicht) en de automaat en het gaspedaal lijken inderdaad aanzienlijk gevoeliger. Wegrijden bij een stoplicht met mijn AMG taxi-limousine resulteert opeens in piepende banden waar dat eerst redelijk gezapig ging. Ofwel ik leid aan het placebo-effent...

De procedure is als volgt en komt via http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/ ... 0605121815 :

1. Turn the ignition key to the on (not start) position.

2. Press the gas pedal to the floor and hold for five seconds.

3. Turn the key to the “off” position (don’t remove the key), then release the gas pedal.

4. Wait at least two minutes for ECU to reset.
Plaats reactie