W126 interieurventilator draait niet [opgelost]

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
pierre126
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:45
Mercedes-Benz: k *had* n mercedes 300SE 1989 (W126) perlmutgrau
Locatie: Utrecht

19 sep 2009 22:06

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het oplossen van dit probleem.

W126 uit 1989 (300SE benzine airco).

Airco / ventilatie deed al een tijdje raar. Eerst doet ie het normaal en dan zomaar komt er hete lucht uit en dan kan je draaien of knoppen indrukken maar dat helpt niet.

Daarna had ik dat de interieurventilator (motor) 's-ochtends wel draait maar later op de dag niet meer.

En nu draait ie helemaal niet meer.

Het bedieningspaneel is de versie met 1 draaiwiel links en 5 knoppen in het midden en 3 knoppen rechts (hard/auto/zacht)

Afgelopen donderdag bij de aircoboer geweest. Is helemaal opnieuw gevuld met R134a (1000gr) en de drukmetingen waren ok. Hij heeft ook het probleem onderzocht en volgens hem is de voorschakelweerstand van de interieurventilator defect.

Gisteren vrijdag bij de club in Zutphen geweest en samen met Hans (superbedankt !) het volgende gedaan:

Afbeelding 5. Als we de motor op een 12V accu aansluiten draait ie perfect.

Afbeelding 6. tussen pin 1 en 2 zit 600-800 ohm (multimeter zwart op pin 2 rood op pin 1, andersom krijg ik heel kort ongeveer 1700). (batterij multimeter is bijna leeg :evil: )
tussen rood en blauw zit oneindig.

Afbeelding 5 en 6
Als we de motor aansluiten op blauw en rood en de accu op de stekker aansluiten gebeurt er nix (alle combinaties). Maar lijkt we wel logisch want onder de alu koeler zit nog een component en dat zal wel een regelaar zijn (zitten niet voor nix 3 pinnen op de stekker.

Afbeelding 4 de multimeter geeft op 2 pinnen (welke heb ik helaas niet opgeschreven) 7,5 volt als de rechterknop Hard ingedrukt staat, ongeveer 4 volt als de Auto knop staat ingedrukt en ongeveer 1,5 volt als de rechterknop Zacht staat ingedrukt. Dit lijkt me niet goed want ik verwacht op de andere pin 12 V als die andere pin de sturing doet.

We hebben ook alle zekeringen in het kastje gecontroleerd en die zijn allemaal goed. Wat wel bizar is is dat #16 volgens het scherma voor de motor is, maar die is helemaal niet aangesloten (geen draad) :?

Onder de motorkap bovenaan zit ook een schakelmodule (zwart kastje). Die hebben we even omgewisseld en de motor aangesloten en toen deed de motor het niet.

We hebben ook het ding van afbeelding 6 omgewisseld met een andere maar dat hielp ook niet.

Toen zei Hans controleer de solderingen van de bedieningsmodule. Helaas kregen we de radio er vrijdag niet uit. Maar dat heb ik nu gedaan.

Afbeelding 1, 2, 3. Ik heb met de multimeter geen gebroken banen kunnen vinden. Wat wel opviel is dat in afbeelding 3 component 1 wat corrosie heeft en dat bij component 2 (elco'tje?) onderaan wat spul zit.

Ik heb ook de potmeter gemeten en hij lijkt me ok.

Iemand enig idee wat er stuk kan zijn en wat ik kan meten?

afbeelding 1
20775

afbeelding 2
20776

afbeelding 3
20777

afbeelding 4
20778

afbeelding 5
20779

afbeelding 6
20780
Laatst gewijzigd door pierre126 op 04 okt 2009 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Pierre
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

20 sep 2009 09:49

En hans heeft geen nummer 6? (bami goreng? :lol: )
Zoek ook de losse stripfuse naast de rembekrachtiger.
Duoventiel Ok? Als ie zomaar warme lucht levert krijgt de klep geen stroom of is het membraan gescheurd.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
pierre126
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:45
Mercedes-Benz: k *had* n mercedes 300SE 1989 (W126) perlmutgrau
Locatie: Utrecht

20 sep 2009 19:21

bedankt. zekering doorgemeten en is goed. beetje wd 40 erin gespoten. ga morgen verder kijken.

die duo/monoventiel daar is wel moeilijk bij te komen.
groetjes, Pierre
Gebruikersavatar
V 220
Berichten: 916
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:18
Mercedes-Benz: W638 V220
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

20 sep 2009 22:53

Hoi ik heb dit probleem ook bij m,n vito.
Kachelventiel heb ik al vervangen evenals thermostaat.
maar ook ik krijg wat ik ook druk of doe op het bedieningpaneel warme lucht.
Heb op het net een en ander al gelezen wat het nog meer kan zijn.
Een defecte gloeispiraal kan ook dit soort problemen veroorzaken.
Evenals een defecte of verstopte binnentemperatuur meter.
Ik weet bij god niet waar die voeler voor de binnentemperatuur moet zitten.
Ook kan het een defecte bedieningspaneel zijn etc etc.
Dus ik ben wel benieuwd wat bij jouw het probleem veroorzaakt.
Ik zal dit onderwerp ook met spanning volgen.
Succes!
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd
pierre126
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:45
Mercedes-Benz: k *had* n mercedes 300SE 1989 (W126) perlmutgrau
Locatie: Utrecht

21 sep 2009 10:07

ja de oorzaak vinden valt niet mee. probleem is dat bepaalde onderdelen zeer duur zijn, dus alles vervangen dat is niet de beste aanpak.

de temeratuurvoeler zit bij mij aan het plafond bij de binnenverlichting.
groetjes, Pierre
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

21 sep 2009 13:30

Multimeteren tot waar je spanning hebt.
Kijken of de slang van de temperatuurvoeler niet vergaan is. Als het goed is moet je een klein papiertje kunnen laten opzuigen door het roostertje als de verwarming werkt.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
pluto
Berichten: 77
Lid geworden op: 16 dec 2006 17:11

21 sep 2009 17:16

Ik heb ook pas gedonder met mijn fan gehad, en in de garage hebben ze de besturingsunit van een andere wagen (zelfde type ) op de mijne aangesloten en toen werkte alles, dus is de regelunit vervangen...... Dure grap.... :S
Combi of Kombi ??? Ik weet het niet meer....
pierre126
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:45
Mercedes-Benz: k *had* n mercedes 300SE 1989 (W126) perlmutgrau
Locatie: Utrecht

21 sep 2009 20:54

pluto schreef:Ik heb ook pas gedonder met mijn fan gehad, en in de garage hebben ze de besturingsunit van een andere wagen (zelfde type ) op de mijne aangesloten en toen werkte alles, dus is de regelunit vervangen...... Dure grap.... :S
ja balen voor je. die regelunit kost duur :'( dus ik wil inderdaad zeker weten wat stuk is en wat niet. op de hobbyclub hebben we een andere regelunit geprobeerd en dat loste het probleem niet op. kan natuurlijk zijn dat de unit toch stuk is maar dat er ook iets anders stuk is. ik wil gaan multimeten maar het is nu helaas al weer donker.
groetjes, Pierre
Gebruikersavatar
V 220
Berichten: 916
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:18
Mercedes-Benz: W638 V220
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

22 sep 2009 18:35

pierre126 schreef:ja de oorzaak vinden valt niet mee. probleem is dat bepaalde onderdelen zeer duur zijn, dus alles vervangen dat is niet de beste aanpak.

De temeratuurvoeler zit bij mij aan het plafond bij de binnenverlichting.
Mischien een hint
Ik ben er vandaag achter gekomen dat de tempvoeler bij de mijne in het bedieningpaneel moet zitten.
Ik heb de wagen vanmiddag laten uitlezen bij EMA Eindhoven.
Ze vertelden mij dat het waarschijnlijk een losgeschoten kabel betreft!
Daarom blaast hij continu heet.
Dus het hele dashbord gaat er eerdaags dan maar uit.
Ik heb hier alleen geen kaas van gegeten
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

22 sep 2009 19:38

...maar jij hebt geen W126... Die hebben de sensor echt niet in het dash ;)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
V 220
Berichten: 916
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:18
Mercedes-Benz: W638 V220
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

22 sep 2009 20:44

silverstarw126 schreef:...maar jij hebt geen W126... Die hebben de sensor echt niet in het dash ;)

gr J
Nee joh begrijp ik ook :lol:
Maar probeer mee te denken..
Dat wat jij eerder vertelde met dat papiertje deed de monteur van de EMA ook bij mij .
Maar wel daar waar de temp voeler moet zitten.
Werkt verwarmingssysteem bij een W126 dan ook niet met kabels?
Ik bedoel dus vanaf de bedieningseenheid.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd
pierre126
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:45
Mercedes-Benz: k *had* n mercedes 300SE 1989 (W126) perlmutgrau
Locatie: Utrecht

22 sep 2009 21:09

die temperatuursensor die aan het plafond zit bij de binnenverlichting, is dat de
1268301472
Mercedes (OE)
AC/Heat Sensor; Cabin Temperature Sensor at Front Roof Rail
1 per car.

Dan koop ik die ook maar meteen gezien de hoge shipping costs.
groetjes, Pierre
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25801
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

23 sep 2009 11:31

Ik zou hem eerst testen. Kijk met een multimeter bij de stekker van de duovalve.
Max is 0V. Min is 12V. Daartussenin moet de zaak pulseren. Als ie dat doet en het papiertje opzuigt, is de sensor waarschijnlijk in orde.
@V 220; Nee de electronica van de regeleenheid achter de knoppen stuurt vacuumbediende kleppen aan die de luchtstroom naar bepaalde uitstroomopeningen leidt.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
SilverSEL
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 apr 2009 15:12
Mercedes-Benz: E280T/W124 1995, C280/W202 1995
Locatie: Barendrecht

23 sep 2009 12:54

Gezien de variatie aan klachten (warme lucht, ventilator doet het wel/niet) zou je toch denken dat het de regelunit van de klima is? Die andere verklaringen zouden m.i. of wel de temperatuur ofwel de ventilator verklaren, maar niet allebei (tenzij er meerdere dingen kapot zijn natuurlijk).
2010 Mercedes w124 E280T '95 Rauchsilber
pierre126
Berichten: 92
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:45
Mercedes-Benz: k *had* n mercedes 300SE 1989 (W126) perlmutgrau
Locatie: Utrecht

23 sep 2009 13:58

dat zou zeker kunnen, maar op de club hebben we een ander klima regelunit geprobereerd en toen deed ie het nog steeds niet.

mijn conclusie:
* of de klima regelunit is goed en er is iets anders stuk
* of de klima regelunit is stuk en er is nog iets anders stuk

(ik wil het gewoon zeker weten omdat een nieuwe 493 euro kost :'( )
groetjes, Pierre
Plaats reactie