W203 Distributie mercedes

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
hervis
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2010 15:35
Mercedes-Benz: C180 W203
Specialisatie: Techniek

27 sep 2013 08:55

Er staat officieel nergens in de handleiding beschreven dat de ketting vervangen moet worden, ik heb bij twee MB dealers
navraag gedaan en die vertellen nog nooit bij een M271 motor een ketting vervangen te hebben. ( of dit werkelijk zo is weet ik niet )
De meeste oudere auto's komen in de handel terecht en worden niet meer bij de MB dealer maar bij een lokale garage gerepareerd.
Bij de dealer de ketting met spanner vervangen kost ongeveer € 900,00 .
Ik zou een eigen onderzoek starten en daarna beslissen of hij vervangen moet worden , het blijft je eigen keuze.
Bij mij gaat hij zeker vervangen worden, ik zal op het forum de reparatie beschrijven.
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

27 sep 2013 09:51

Wij hebben wel eens een paar keer een ketting van m271 motoren vervangen maar dat waren allemaal auto's van de eerste bouwjaren m271. 2002/2003 dus. Van een slk nog nooit problemen gehad mbt distributie etc.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
hervis
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2010 15:35
Mercedes-Benz: C180 W203
Specialisatie: Techniek

27 sep 2013 17:42

Toch vreemd, de SLK met M271 motor komt technisch overeen met de C180 compressor motor.
De distributie ketting set is ook hetzelfde, zie blz. 5 onderaan en 6 van de Febi documentatie.
Bijlagen
Steuerkettensätze_02.pdf
(1.37 MiB) 759 keer gedownload
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

27 sep 2013 19:34

Dat klopt, er zit alleen wel wat verschil tussen de introductie van de w203 met m271 (2002) en de R171 (2004). Wat het verschil is durf ik je niet te zeggen.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

30 sep 2013 13:39

Het scheelt 20 pk :lol: (105kw of 120kw) en verder zou ik het ook niet weten. Zal wel electronisch geregeld zijn.
hervis
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2010 15:35
Mercedes-Benz: C180 W203
Specialisatie: Techniek

17 nov 2013 12:19

hervis schreef:Er staat officieel nergens in de handleiding beschreven dat de ketting vervangen moet worden, ik heb bij twee MB dealers
navraag gedaan en die vertellen nog nooit bij een M271 motor een ketting vervangen te hebben. ( of dit werkelijk zo is weet ik niet )
De meeste oudere auto's komen in de handel terecht en worden niet meer bij de MB dealer maar bij een lokale garage gerepareerd.
Bij de dealer de ketting met spanner vervangen kost ongeveer € 900,00 .
Ik zou een eigen onderzoek starten en daarna beslissen of hij vervangen moet worden , het blijft je eigen keuze.
Bij mij gaat hij zeker vervangen worden, ik zal op het forum de reparatie beschrijven.
Ondertussen de spullen aangeschaft om de ketting met spanner te vervangen.
Geestelijk voorbereid en met goede moed ben ik op zaterdagmorgen aan de voorbereiding begonnen. Even een kleppendeksel
van een M271motor verwijderen is geen 5 minuten werk, je moet best veel weghalen. Eenmaal het kleppendeksel weggenomen zag ik
gelukkig een gaaf stel nokkenastandwielen, geen slijtage te ontdekken. De ketting zag er ook goed uit en kon geen speling ontdekken !
Ik heb hem daarna op de markeringen gezet, de timing klopte precies, geen verloop van timing te zien.
Besloten de ketting te laten zitten, er wordt op dit moment niet meer dan 7000 km. per jaar met deze auto gereden, dus die ketting houdt
het voorlopig wel. De auto is van maart 2003 en er staat op dit moment ca. 140000 km. op de klok en er is beslist altijd netjes mee gereden.
Wel heb ik het dynamo terugloopwiel van de dynamo vervangen, hier zit een lager in die maar één richting hoort op te kunnen draaien, bij mij zat hij vast.
Een kapot terugloopwiel kan de oorzaak zijn van een ratelend compressorgeluid bij een laag motortoerental.
Dit terugloopwiel vangt oneffenheden in de multiriem op voor een rustiger verloop, je hebt wel speciaal gereedschap nodig om hem te verwijderen.
Het vervangen van het terugloopwiel kan als de dynamo gemonteerd zit, wel de slang van de ingang van de silencer los maken en natuurlijk de
multiriem ontspannen.

Wel is bij stationair toerental de compressor goed te horen ( mechanisch geluid ) , ik heb hier nog geen vergelijkingen kunnen horen, iemand ervaring mee ?


Groet,
Herman
Gebruikersavatar
628specialist
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 apr 2011 18:09
Specialisatie: AMG, Maybach,SLR McLaren Xpert
Locatie: Haalderen

21 okt 2014 03:01

In het kort: bijna alle Mercedes-Benz Pkw modellen zijn praktisch probleemvrij mbt de distributie. Het is echtrr wel aangeraden om bij voertuigen die veel stationair draaien (taxi's, bezorging, etc) om de 300.000 km hem te vervangen. De eerste M271 motoren (C-klasse & CLK)hebben problemen met het oprekken van de ketting. Bij klachten is dit makkelijk te constateren, door je nokkenas verstellers aan te sturen met een uitlees systeem .
De M112 & M113 (V6 &V8) motoren, kunnen problemen krijgen met de spanner, vaak veroorzaakt door verkeerde of oude olie.
De OM628 (400CDI) kan problemen hebben met de balans assen tussen de cilinderrijen. Dit is te herkennen aan een onregelmatige rondloop en/of geratel vlak naar de start.
Alle overige gevallen die ik heb meegemaakt, waren veroorzaakt door aanrijdingen (daar krijgt de ketting ook van op zijn sodemieter) en onkunde of fouten bij eerdere reparaties .
Jarno1111
Berichten: 938
Lid geworden op: 09 jan 2008 21:31
Specialisatie: Techniek
Locatie: Culemborg
Contacteer:

22 okt 2014 21:20

Niet alleen de eerste 271-motoren hebben er last van. Onlangs nog meegemaakt bij een '07 W204 met 166d km's. Ketting opgerekt, teveel spanning op de nokkenastandwielen en dus veel tandjes weg.
http://www.jagerautomotive.nl Hét adres voor uw auto-onderhoud
| Onderhoud | APK | Reparatie | Airco-service | Automatische versnellingsbak spoelen |
hervis
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2010 15:35
Mercedes-Benz: C180 W203
Specialisatie: Techniek

15 nov 2014 16:57

Voor iemand die Duits kan lezen worden er op onderstaande forum interessante ervaringen
over het wel of niet tijdig vervangen van de distributieketting beschreven.
http://www.motor-talk.de/forum/c180-k-m ... ?highlight

Ik ben zelf van mening dat de ketting te zwak uitgevoerd is, het oprekken van de ketting zegt al genoeg.
Als je er te laat achter komt kost het je ook nog eens twee nokkenas tandwielen, en die zijn niet goedkoop.

Groet,
Herman
Gebruikersavatar
evofahrer
Berichten: 575
Lid geworden op: 05 mei 2008 22:45
Mercedes-Benz: 190E 2.5-16V EVOII ,SL 60 AMG ,500E W124
Specialisatie: alround youngtimers/oldtimers
Locatie: bergambacht
Contacteer:

16 nov 2014 01:34

Met nokkenas tandwielen ben je er dan niet ook het krukas tand wiel heeft dan echt behoorlijke slijtage aan de tanden en zou eigenlijk vernieuwd moeten worden.
Dat is echter wel een heel duur grapje, dus een rammel koud welke redelijk snel na de koude start weg is ketting en spanner vernieuwen.

Groeten cor
hervis
Berichten: 31
Lid geworden op: 24 jan 2010 15:35
Mercedes-Benz: C180 W203
Specialisatie: Techniek

16 nov 2014 09:27

Helemaal met Cor eens, om een peperdure rekening te voorkomen bij twijfel
het kleppendeksel afnemen en de situatie goed bekijken. De ketting en daarmee de timing
controleren en zo nodig samen met de kettingspanner vervangen. Ik vraag mij alleen wel eens af
welke ketting het beste te monteren is, misschien origineel Mercedes, maar Mercedes maakt zelf ook
geen kettingen. Koop je een ketting van Febi dan komt hij uit de Iwis fabriek, Swag is ook een kettingmerk
welke toegepast wordt.
Heeft er iemand ervaring welke de beste ketting voor een M271 motor is ?
Celal
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2014 21:29
Mercedes-Benz: c 180 kompressor 2003

27 dec 2014 21:38

Hallo beste mensen, ik heb helaas de afgelopen week exact het zelfde probleem ervaren met mijn c 180 kompressor ook het zelfde km s.
131000 en de ketting verslapt en verlopen. Auto rijdend weg gezet en volgende dag proberen te starten met als gevolg een backfire en motor komt niet rond.
Wellicht vastgelopen op kleppen. Dit zou een euvel zijn op dit type motor de m271.
Dit word graaien in de buidel. Heb mijn c 180 ingevoerd uit Duitsland en nog geen 2000 km later komt dit tevoorschijn.
Deze week gaat de kop eraf, kosten voor deze euvel rond de 1500 euro.
Ik zal hier van update geven wat de gevolgen zijn en kosten die hopelijk niet te ver oplopen.
Mvg .Celal
Neutron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 sep 2020 21:00
Mercedes-Benz: W211 E500 Avantgarde

16 mar 2021 21:18

Beste leden,

Ik ben in bezit van een M271 946 motor en ik maak mij zorgen om de distributieketting en de tandwielen.

Het is een W203 C180 kompressor uit 2004. De kilometerstand is net over de 260k en ik kan in de facturen en onderhoudshistorie niets terug vinden over de ketting. Ik heb nog even gebeld met de dealer waar die lange tijd in onderhoud is geweest en die zegt dat de ketting niet door hen vervangen is en dat het ook niet nodig is. Ook werd er gezegd dat er geen problemen bekend zijn mbt de distributie en dat zij die bijna nooit hebben moeten vervangen. Ze hebben wel even voor me gekeken wat het kost om het te vervangen en dat was rond de €2700,-.
Ik heb geen idee of het met of zonder montage is en of het exclusief of inclusief btw is. Gezien de leeftijd en kilometerstand is het economisch gezien die 2700 al de moeite niet eens meer waard.

Ook ben ik bij twee garages geweest voor onderhoud en ik heb gevraagd of ze misschien kunnen horen naar de bekende ratel of getik. De een zegt niets te horen en zegt ook geen problemen te kennen terwijl de ander 3 maanden later de ketting wel kortstondig hoort tikken of ratelen en erkend dat sommige problemen kunnen hebben met de ketting en tandwielen.

Ik kom dus tot de conclusie dat de motor al 260k kilometer met de zelfde ketting en tandwielen draait en dat vind ik een goede prestatie maar geen prettig idee. Vooral niet na lezen over meerdere topics hier over dit type motorblok. Ik denk dat jullie mij ook zullen adviseren om de ketting zsm te laten vervangen als ik er nog langer plezier van wil hebben? Hij moet nog zeker 3 jaar/gemiddeld 50k tot 75k kilometer mee gaan.

Er werd mij ook geadviseerd door een van de garages om het geld lekker op te sparen, de auto op te rijden en daarna een nieuwere jong gebruikte auto te kopen. Maar ik wil graag als volgende auto een Mercedes 6 cilinder (misschien zelfs 8) en die is als beginnend bestuurder niet te verzekeren dus dat wordt de komende 3 jaar helaas nog niks.

3 jaar/75k kilometers met de originele ketting is gewoon een risico die ik niet wil lopen.


Als ik de ketting laat vervangen zijn er dan nog andere zaken die ik preventief moet laten vervangen als de boel dan toch open ligt? Alle tips zijn welkom!

Wat mag het ongeveer kosten bij een garagebedrijf? Ik hoor verschillende bedragen die nogal uiteenlopen wat denk ik ook mee te maken heeft wat er precies vervangen wordt?

Of nog liever;

Kent hier iemand een goed adres die dit voordelig doet? Of is hier iemand die het wilt vervangen?


Vriendelijke groet,

Erik
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

16 mar 2021 21:46

Preventief vervangen is geld weggooien als je niet vooraf de kettingrek en staat van de tandwielen hebt laten checken.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

17 mar 2021 06:28

Voor je gemoedsrust zou ik hem zeker laten checken
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Plaats reactie