W203 Distributie mercedes

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
evofahrer
Berichten: 575
Lid geworden op: 05 mei 2008 22:45
Mercedes-Benz: 190E 2.5-16V EVOII ,SL 60 AMG ,500E W124
Specialisatie: alround youngtimers/oldtimers
Locatie: bergambacht
Contacteer:

12 okt 2011 09:02

Peter daar zit je inderdaad naast hel komt nogal eens voor ook een ketting slijt en heeft onderhoud nodig.
Als deze te lang rekt is de spanner uitgesteld en kan de distributie dus verspringen.
Vaak waarschuwt deze wel tijdens het starten en direct na het aanslaan hoor even kort een rammel/ratel welke stopt op het moment dat de motoroliedruk er is het geluid is dan ook weg.
Op dat moment word de ketting nog niet gespannen en hoor je hem rammelen/ratelen.
groeten cor de jong
Gebruikersavatar
evofahrer
Berichten: 575
Lid geworden op: 05 mei 2008 22:45
Mercedes-Benz: 190E 2.5-16V EVOII ,SL 60 AMG ,500E W124
Specialisatie: alround youngtimers/oldtimers
Locatie: bergambacht
Contacteer:

12 okt 2011 09:02

Heb hier een artikel wat ik voor de zilverster heb geschreven kan ik dat eenvoudig plaatsen?
groeten cor de jong
Laatst gewijzigd door evofahrer op 12 okt 2011 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44423
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12 okt 2011 09:11

Dank voor de uitleg en als ik je kan helpen met dat stuk te plaatsen, dan doe ik dat graag ;-)
#doeslief
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44423
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12 okt 2011 12:17

En done:
evofahrer schreef:Distributie Ketting:

Na een welverdiende vakantie vind ik zelf als eerste door mijn E Mail kijkend de oproep van Dhr Kirpenstein voor een artikel voor de Zilverster.
O je wat nu? heb eigenlijk weinig inspiratie,echter ben met de vakantie natuurlijk op de hoogte gehouden en er was een 190 E 2.3 16 aangeboden die geen vermogen meer leverde maar waaraan alle afstellingen goed waren benzine drukken prima.

Dus ook dat in ruime mate voorhanden,na enig technisch gekissebis door bijna 1000 kilometer Oostenrijks en Duits telefoon kabel bedacht dat het wel eens de timing van de nokkenassen zou kunnen zijn
Gisterochtend bij het verschijnen van de eerste monteur werd duidelijk dat het inderdaad een timing probleem was welke werd veroorzaakt door een te lange versleten ketting.

Hey inspiratie tot het stukje voor de zilverster,misschien is het goed hier eens aandacht op te vestigen .
Een groot misverstand is namelijk dat deze kettingen onderhoudsvrij zijn en worden daarom vaak vergeten!

Eerst leg ik graag eens uit wat een ketting voor onze motoren betekent:
Onze motoren zijn allemaal 4tact motoren wat eenvoudig gezegd inhoud dat deze hun mengsel krijgen toegewezen en weer afgeven via inlaat en uitlaatkleppen,en natuurlijk moet dit op het juiste tijdstip gebeuren.
Simpel gezegd als de zuiger naar onder gaat de eerste keer mengsel erin inlaatklep open omhoog samenpersen kleppen beide dicht.
Ontbranding zuiger weer naar onder,zuiger omhoog uitlaatgas eruit uitlaat klep open.
Zo staat het er erg simpel echter dit in een kort tijdbestek en tot op graden nauwkeurig is dus een heel gevoelig systeem wat ook nog eens zwaar belast word.
Als U hier eens bent kom maar eens aan zo’n nokkenas draaien als daar een aantal klepveren tegen duwen,kortom het is een hele toer om deze distributie middels een bepaald mechanisme te bedienen.

Er zijn dus ook verschillende manieren om dat te doen een rubberen getande riem,tandwielen en de door Mercedes al heel lang toegepaste ketting.
Ook zorgt deze zelfde ketting voor aandrijving van de oliepomp,de ontsteking eventueel de brandstofpomp bij een diesel.
Kortom een belangrijk onderdeel welke een beetje een ondergeschoven kindje dreigt te worden.
Het vernieuwen van een distributie riem vindt iedereen vanzelfsprekend en word op gezette tijden of kilometerstanden gedaan maar een ketting is toch onderhoudsvrij.

Een heel groot misverstand welke al veel motoren heeft gekost of tot dure reparaties heeft geleid.
Een erg voordeel van onze kettingen is dat als je het kunt herkennen deze al van te voren melden aan de eigenaar van de auto dat het einde van de distributie ketting nabij is.

Als de motor wordt gestart en de oliedruk is nog niet aanwezig en je hoort een licht ratelend,rammelend geluid wat stopt als de oliedruk meter op drie staat weet dan dat dat het einde van de ketting aankondigt.
Vooral de 4cilinders W123 diesel en benzine 4cilinder W201 en W124 modellen zijn er erg gevoelig voor zeker de M102 tot half 1985 met enkele ketting.

Natuurlijk geldt hetzelfde voor de 190 2.3 en Evolution2 deze zijn ook weer met enkele ketting.
Echter welke wij de laatste tijd vaak met hele slechte kettingen tegenkomen zijn de 8 Cilinder motoren M116 M117 en de M119 en na wat denk werk kan ik dat denk wel verklaren ook.

Een V8 is eigenlijk qua cilinderkop een 4 cilinder en bij het ronddraaien van de nokkenas heb je minder nokken dus ook minder overlap van nokken zodat de belasting van de distributie ook minder constant en met hogere piek belasting zijn.
Natuurlijk is het vernieuwen van zon ketting een aardig werk maar de motor gaat er weer veel mooier door draaien want de rek die op iedere ketting zit zorgt er ook voor het veranderen van het tijdstip van de nokkenassen en de ontsteking.
De laatste word natuurlijk bijgesteld maar met nokkenas timing gebeurt dat dus nooit en is ook bijna niet te doen want dan kun je de ketting beter vernieuwen.

Een voorbeeld van de veel slechtere verbranding die ontstaat als de timing van de nokkenas of natuurlijk assen komt bij de Mercedes diesel motoren naar boven.
De M601 tot 603 reeks gebruikt in 190D tot 300D deze gaan als de timing verloopt meer schadelijke stoffen in uitlaatgas overhouden waardoor achterdempers veel sneller door roesten.
Na het door lezen van dit verhaal kan ik me goed voorstellen dat er vragen zijn natuurlijk via telefoon of E Mail ben ik gaarne bereid een en ander te verduidelijken .
Ook een eventuele controle kan iedere geschikte werkplaats voor U uitvoeren echter bij niet ieder automerk heeft men ervaring met kettingen en het vereist wel een beetje specifieke kennis.

Hopend voor een ieder nog veel veilige en fijne kilometers groet ik U


Cor, oftewel 'evofahrer'.
#doeslief
Kondor
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2011 13:01
Mercedes-Benz: C180 kompressor
Locatie: Megen

12 okt 2011 12:54

De dealer heeft geconstateerd dat de ketting 1 tandje versprongen is,waarschijnlijk door een versleten nokkenas versteller,en hij word daar nu gerepareert.
De reden dat ik daar naar toe ben gegaan is omdat ik zo weinig mogelijk met de auto wilde rijden en er altijd orginele onderdelen op komen.
Mijn eigen monteur is een ex Mercedes monteur,die voor zichzelf begonnen is en alleen maar Mercedes doet.
zijn bedrijf is plm 12km van mij verwijdert terwijl de dealer slechts 1 1/2 km ver is.
De reden dat ik mijn auto bij die jongen in het onderhoud heb is het enorme verschil in uurlonen 59 euro inclusief (de dealer 88euro excl.),en het feit dat hij als monteur zeer hoog aangeschreven staat.
Met dit bedrijf bedoel ik de dealer zonder de naam in discrediet te willen brengen.
Let wel ik schrijf dit omdat ik jullie forum tegen gekomen ben op zoek naar mensen met dezelfde ervaring.
Ik ben dus zeker geen kenner sterker nog dit is mijn eerste ,en hierdoor waarschijnlijk laatste Mercedes.
Mede omdat ik maar een gewone man van bijna 57 jaar ben ,die elke dag behoorlijk hard en in ploegendiensten moet werken om het hoofd boven water te houden.
Deze auto is en was een droom van me ,maar misschien te hoog gegrepen.Maar het blijft een fantastisch mooie auto
Met dank je de koekoek bedoel ik ,dat we over behoorlijk veel geld praten(voor iets wat door velen voor onmogelijk geacht word).
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

12 okt 2011 16:30

Als je dan zo hard voor je centen moet werken, was het dan niet verstandiger geweest om je eerst in een merk (en types) te verdiepen i.p.v. 'blind' voor een auto te gaan :? Het komt allemaal een beetje sneu over op deze manier.

Trouwens, azijnpissers die, om het even bij welk merk, een keer een tegenvaller hebben en vervolgens enkel op basis van die ervaring dat merk nooit meer willen kopen neem ik niet serieus.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
evofahrer
Berichten: 575
Lid geworden op: 05 mei 2008 22:45
Mercedes-Benz: 190E 2.5-16V EVOII ,SL 60 AMG ,500E W124
Specialisatie: alround youngtimers/oldtimers
Locatie: bergambacht
Contacteer:

12 okt 2011 16:46

@ Kondor wie krijgen hier best veel Mercedes automobielen over de vloer en ze zijn zeker niet slechter als een andere auto.
Ze zijn ook niet meer duurder als een ander merk een beurt voor een Mercedes is ook zeker niet duurder als een ander merk.
Wij hebben hier ook een Seat erkend reparateur schap gevoerd en dat waren ook geen goedkope auto's zodat ik durf te zeggen dat een volkswagen zeker niet goedkoper is en ook best wel eens tegen forse reparatie's aanloopt.
Laat door de tegenvaller niet je plezier in de auto verzieken straks ben je de reparatie weer vergeten en is het plezier van je auto er nog wel.

groeten cor de jong
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

12 okt 2011 16:50

Het is inderdaad een beetje kort door de bocht om je auto, of zelfs het hele merk mercedes weg te doen en nooit meer 1 te kopen. Misschien als jij nu een Toyota koopt dat je over een paar maanden met een lekke koppakking staat. Het is en blijven auto''s en daar moet je een beetje geluk mee hebben. En een C180 Kompressor is best een leuke auto waar je voor normaal geld in kunt blijven rijden. Zeker omdat je aangeeft dat je slechts 7000 per jaar rijd.

als je dit repareerd/laat repareren weet je in ieder geval zeker dat je blok niet in de soep draait, wees blij dat er iemand is achter gekomen (tis mij nog steeds niet duidelijk wie :$ ) want als je zo was verder gereden was de schade veel groter geweest.

n bij de vorige eigenaar is al de airco gerepareert en de kompressor vervangen (waarvan de rekening nog tussen de auto bescheiden zat)
mooi toch? die airco is volgens mij iets wat wel vaker voorkomt, en dat de kompressor vervangen is is al helemaal mooi. dát zijn pas verrot dure reparatie's. Gewoon laten maken die auto, en nog jaren verder genieten van je Mercedes-Benz :goedzo:
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Kondor
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 okt 2011 13:01
Mercedes-Benz: C180 kompressor
Locatie: Megen

13 okt 2011 01:29

SK schreef:Als je dan zo hard voor je centen moet werken, was het dan niet verstandiger geweest om je eerst in een merk (en types) te verdiepen i.p.v. 'blind' voor een auto te gaan :? Het komt allemaal een beetje sneu over op deze manier.

Trouwens, azijnpissers die, om het even bij welk merk, een keer een tegenvaller hebben en vervolgens enkel op basis van die ervaring dat merk nooit meer willen kopen neem ik niet serieus.

Aha rijd zeker in een auto van de zaak,ik reed al auto toen u waarschijnlijk nog niet met de driewieler van de oprit mocht in modellen die uw alleen van plaatjes kent.
Let dus op wie u wilt beleren hoe een auto behoord te werken
Gebruikersavatar
Chef-Benz
Berichten: 969
Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
Specialisatie: Het menselijk brein
Locatie: Noord Brabant

13 okt 2011 02:35

Met alle respect, maar van iemand van uw leeftijd had ik een wat meer volwassene reactie verwacht.
Er zitten voornamelijk liefhebbers op dit forum voor wie de auto hun passie is. En volgens mij maar weinig die er een uit de lease hebben. Maar dat geheel terzijde.

Daarnaast ben ik het (wat genuanceerd) met SK eens. Voor een gemiddelde mercedes van een jaar of 10, 12 oud betaal je net zoveel als voor een nieuwe Kia waar 7 jaar garantie op zit. Tsja... Keuzes.
Gebruikersavatar
kortboyer
Berichten: 84
Lid geworden op: 28 dec 2010 22:51
Mercedes-Benz: 126 380sel 201 190
Locatie: achterhoek

14 okt 2011 00:15

Ik moet zeggen dat ook ik een ketting niet als heilig beschouw, heb met mijn 123 ook een gebroken ketting gehad met 150 op de snelweg, dus je kunt wel raden. Toen ik de auto kocht heb ik de dealer gebeld over hoeveel km de ketting vervangen moet worden, antwoord: het is een ketting die hoef je niet te vervangen :D maar wel het hele kleppenspul krom, kon het meeste laten repareren door een kennis zoddat de onkosten voor mij nogal meevielen, maar die monteur zei: Hoezo nooit vervangen, er zit een spanner op, alles wat rekt breekt uiteindelijk een keer :$ dus hou het gewoon in de gaten en vervang bij hoge km standen gewoon de ketting om grotere onkosten te voorkomen. :goedzo: Gr. Boudewijn
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

14 okt 2011 11:10

Kondor schreef:
SK schreef:Als je dan zo hard voor je centen moet werken, was het dan niet verstandiger geweest om je eerst in een merk (en types) te verdiepen i.p.v. 'blind' voor een auto te gaan :? Het komt allemaal een beetje sneu over op deze manier.

Trouwens, azijnpissers die, om het even bij welk merk, een keer een tegenvaller hebben en vervolgens enkel op basis van die ervaring dat merk nooit meer willen kopen neem ik niet serieus.

Aha rijd zeker in een auto van de zaak,ik reed al auto toen u waarschijnlijk nog niet met de driewieler van de oprit mocht in modellen die uw alleen van plaatjes kent.
Let dus op wie u wilt beleren hoe een auto behoord te werken
Typisch geval van 'wie de schoen past...' Maar vanwege uw infantiele reactie, vraag ik me af of u die opmerking wel begrijpt. Hoe dan ook, veel succes met de keuze die u verder maakt.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

14 okt 2011 11:14

kortboyer schreef:Ik moet zeggen dat ook ik een ketting niet als heilig beschouw, heb met mijn 123 ook een gebroken ketting gehad met 150 op de snelweg, dus je kunt wel raden. Toen ik de auto kocht heb ik de dealer gebeld over hoeveel km de ketting vervangen moet worden, antwoord: het is een ketting die hoef je niet te vervangen :D maar wel het hele kleppenspul krom, kon het meeste laten repareren door een kennis zoddat de onkosten voor mij nogal meevielen, maar die monteur zei: Hoezo nooit vervangen, er zit een spanner op, alles wat rekt breekt uiteindelijk een keer :$ dus hou het gewoon in de gaten en vervang bij hoge km standen gewoon de ketting om grotere onkosten te voorkomen. :goedzo: Gr. Boudewijn
inderdaad, altijd mechanische bijgeluiden in de gaten houden en de kettingspanner in de gaten houden (en preventief vervangen). Bij 400.000km preventief een ketting vervangen lijkt mij ook niet onverstandig, maar dat is persoonlijk.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

14 okt 2011 12:29

Jammer dat de auto je wat deze reparatie in de steek gelaten heeft, ik denk dat je echt pech hebt want het is voor het eerst dat ik iets over een distributieketting hoor bij een vier cilinder. En helemaal pech dat de reparatie zo duur was :( . Coulance bestaat wel, maar voor auto´s die ouder dan 4 a 5 jaar zijn wordt het moeilijk om daar een beroep op te doen.
Hoop voor je dat je nu een tijd zorgeloos kan sturen.

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Alsam
Berichten: 146
Lid geworden op: 27 okt 2007 13:59
Mercedes-Benz: 202 C230K Combi Aut. : 722605........
Locatie: Haarlemmermeer

14 okt 2011 12:40

Bij Mercedes hoor je het nog aankomen (ketting) !

Bij de Audi die ik in het verleden had, brak de distributie-snaar tijdens het rijden op de A4.
Volgens de Dealer kon de snaar 120.000km mee, maar brak bij 80.000km (gewoon pech, waarschijlijk is de snaar nooit 100% geweest)
Volvo's zie je ook vaak met 300.000km op de teller rijden alsof het niets is, maar bij een collega brak de distributie-snaar op de 70.000km.

Domweg pech, de verkeerde snaar/ketting (maandagochtend-snaar/ketting) toevallig in jou auto.

Sterkte, Alsam.
Plaats reactie