koelwater lekkage

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Paul Wennekes
Berichten: 168
Lid geworden op: 05 jan 2006 17:16
Locatie: Almere

20 apr 2006 16:26

Lings voor bij de waterpomp druppelt langzaam koelwater als de motor koud is.
Enige tijd na het starten wordt het druppelen behoorlijk heftiger. Iemand zei me dat de waterpomp kapot is.
Het water lijkt niet uit de slangen te komen.

Als ik hem weer afvul werkt de temp. regeling goed; hij wordt dan niet warmer als 80C. Het lijkt mij dus dat hij wel goed werkt.

Waar kan het lek vandaan komen? Rond de poelie; komt dat voor.
Kan de aansluiting (pakking) met het blok zo erg gaan lekken.
Is een zwakke waterpomp te herkennen aan het geluid ofzo.

Wie kan mij wat meer vertellen voordat ik onnodig een nieuwe pomp er op zet.

Groet Paul
Gebruikersavatar
martin
Berichten: 636
Lid geworden op: 12 sep 2005 19:32
Locatie: veghel

20 apr 2006 17:49

ik denk ook dat je waterpomp kapot is. kun je voelen. als er veel speling op het asje zit is kapot.keeringen dichten dan niet meer af omdat de lagers kapot gedraaid zyn. :o 8-) :D
IT"S A KIND OF MAGIC
Wim E230
Berichten: 2233
Lid geworden op: 20 aug 2005 09:17

20 apr 2006 18:57

:o Ja, dat heb ik vorige week ook gehad. Een paar weken geleden had ik vrij weinig koelvloeistof in het reservoir.
Hm, wat vreemd dacht ik, bijgevuld en weer doorgereden.
Temp bleef normaal op 80 graden staan alleen bij langer stationair draaien liep de temp hoger op naar de 95 gr.
Tot vorige week ik bij ons vanaf de parkeerplaats wegreed zag ik bij het keren van de Benz een grote
plas vloeistof op de grond daar waar ik gestaan had.
Ik ben toen meteen naar m,n monteur gegaan en die vertelde me dat het de waterpomp was,
want m,n multiriem was nat.
Toen de waterpomp uitgebouwd was zag je en voelde je dat het asje heel zwaar ronddraaide.
Dus maar ff gebeld met de dealer en de kosten waren € 193,75 maar als de oude waterpomp ingeleverd werd kreeg je € 60,00 terug. (statiegeld)
En nu geen problemen meer!!
Tien tegen een is dat bij jouw hetzelfde geval: een nieuwe Waterpomp!!

Succes, grts Wim 230E
Laatst gewijzigd door Wim E230 op 06 mei 2006 00:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul Wennekes
Berichten: 168
Lid geworden op: 05 jan 2006 17:16
Locatie: Almere

20 apr 2006 21:20

Ja, ik heb buiten noch eens gekeken. Ik vrees nu ook dat het de pomp is. nou ja er zijn ergere zaken en met bijna 3 ton op de teller kan dat gebeuren. Morgen maar eens demonteren en kijken wat het het precies is.
Dank en laat nog wel horen hoe het gegaan is.
Als het weer ok is kom ik alsnog naar de meeting.

Groetjes paul
Gebruikersavatar
matteus
Berichten: 264
Lid geworden op: 31 mar 2006 21:42

21 apr 2006 21:56

is idd je waterpomp. Kan het asje zijn, maar kan ook de pakking zijn.
Dit was het geval bij mijne 300TD. met bijna 500.000 op de teller zag da waterpompke der nog maar miserabel uit. De turbine was zwaar gecaviteerd.


Als je toch de radiator en V-riem en al den boel deraf hebt, check dan ook even het spanrolleke, of dit nog in goede staat is (bij mij was dit namelijk naar de zak, maar pas beginnen merken vlak na vervangen waterpomp).


succes!
1990 300TE
1985 190E 2.3 AMG Mosselman
Gebruikersavatar
Paul Wennekes
Berichten: 168
Lid geworden op: 05 jan 2006 17:16
Locatie: Almere

02 mei 2006 23:31

Heb even geen tijd gehad om te klussen. Maar morgen komt een pomp van de dealer Mooie tip Wim van dat statiegeld. Was nog een flinke uitzoekerij voor ze welke pomp op mijn motor moet . m104... 2800 cc nov '94
Er bleven 2 mogelijkheden over.
m104 met luchtpomp (zit boven dynamo zoals bij auto van Gusmano zagen we in Vaals) Of zonder deze luchtpomp zoals bij mij. Wat dat nu weer met de waterpomp te maken heeft ?? Niets waarschijnlijk maar de waterp. is bij mij dus weer anders.

IK heb al wat gelezen en gesleuteld om te kijken hoe het zal gaan en kwam erachter dat ik vaak vanonder erbij zal moeten met assteunen of oprij bokken. Heb het dus snel weer dicht gemaakt om die nog ergens vandaan te halen.
Hoe zit het met die automaat olie die uit een slang bij de radiateur kwam blijft het bij een beetje of loopt de hele bak leeg. Zo ja wat doe ik daar tegen.

Nog meer tips dan hoor ik het graag.

Groeten Paul
Wim E230
Berichten: 2233
Lid geworden op: 20 aug 2005 09:17

04 mei 2006 13:56

wim 230e schreef::o Ja, dat heb ik vorige week ook gehad. Een paar weken geleden had ik vrij weinig koelvloeistof in het reservoir.
Hm, wat vreemd dacht ik, bijgevuld en weer doorgereden.
Temp bleef normaal op 80 graden staan alleen bij langer stationair draaien liep de temp hoger op naar de 95 gr.
Tot vorige week ik bij ons vanaf de parkeerplaats wegreed zag ik bij het keren van de Benz een grote
plas vloeistof op de grond daar waar ik gestaan had.
Ik ben toen meteen naar m,n monteur gegaan en die vertelde me dat het de waterpomp was,
want m,n multiriem was nat.
Toen de waterpomp uitgebouwd was zag je en voelde je dat het asje heel zwaar ronddraaide.
Dus maar ff gebeld met de dealer en de kosten waren EU 193,75 maar als de oude waterpomp ingeleverd werd kreeg je EU 60,00 terug. (statiegeld)
En nu geen problemen meer!!
Tien tegen een is dat bij jouw hetzelfde geval: een nieuwe Waterpomp!!

Succes, grts Wim 230E

Nadat de nieuwe waterpomp gemonteerd was heb ik geen lekkages meer gehad tot vorige week vrijdag.
Het lampje v/d koelvloeistof brandde weer ff en ging daarna weer uit??????
M,n monteur gebeld en die zei dat kan toch niet!!??
Ik heb een plastic flesje vlakbij het reservoir geplaatst en het overloop slangetje van het reservoir
in het flesje geplaatst, om te controleren waar de lekkage zou kunnen zijn maar dat bleef leeg.
Toen kreeg ik een helder idee :stom: wat de oorzaak moest zijn.
Een maand of twee drie geleden rook ik koelvloeistof en bij controle van de (radiatordop) zag ik dat
de gummie rondom het binnenwerk kapot was.
Ik heb toen een nieuwe dop gehaald bij Heuts Automaterialen en die er op gezet.
Het was een metalen dop met een blauw ontluchtingventiel erop.
Toen ik de verkoper de kapotte dop liet zien en hem vertelde dat de oude helemaal dicht was
zonder ontluchtingsventiel zei hij dat die net zo goed waren.
Ik heb geen helemaal dichte doppen momenteel.
Dus ik die dop erop gezet, en rijden maar.
Totdat die grote lekkage waarvan wij dachtten dat de waterpomp de schuldige was.
Het enige probleem dat die lekkage veroorzaakte was heel eenvoudig de radiatordop (koelvloeistof reservoirdop)
Want het is een gesloten koelsysteem en wanneer de temperatuur
van de motor heel hoog oploopt bij b.v. lang in een file staan krijg je een geweldige druk in het koelsysteem!!
En als er dan een ontluchtingsventiel in de radiatordop zit gooit
de druk heel veel koelvloeistof via het overloopslangetje naar buiten als je de motor dan uitzet en
na enige tijd weer gaat rijden dan gaat het controle lampje branden!!
:stom: Dus nu is het probleem verholpen door er een orginele Mercedes Dop er op te draaien. :stom:
ps. de oude waterpomp was toch wel aan vervanging toe want het asje draaide heel erg stroef.
Zo zie ja maar weer dat een euvel ook wel eens simpel op te lossen is,
als je maar weet waar je zoeken moet. :stom:

grts wim 230E
Wim E230
Berichten: 2233
Lid geworden op: 20 aug 2005 09:17

05 mei 2006 06:28

wim 230e schreef:
wim 230e schreef::o Ja, dat heb ik vorige week ook gehad. Een paar weken geleden had ik vrij weinig koelvloeistof in het reservoir.
Hm, wat vreemd dacht ik, bijgevuld en weer doorgereden.
Temp bleef normaal op 80 graden staan alleen bij langer stationair draaien liep de temp hoger op naar de 95 gr.
Tot vorige week ik bij ons vanaf de parkeerplaats wegreed zag ik bij het keren van de Benz een grote
plas vloeistof op de grond daar waar ik gestaan had.
Ik ben toen meteen naar m,n monteur gegaan en die vertelde me dat het de waterpomp was,
want m,n multiriem was nat.
Toen de waterpomp uitgebouwd was zag je en voelde je dat het asje heel zwaar ronddraaide.
Dus maar ff gebeld met de dealer en de kosten waren EU 193,75 maar als de oude waterpomp ingeleverd werd kreeg je EU 60,00 terug. (statiegeld)
En nu geen problemen meer!!
Tien tegen een is dat bij jouw hetzelfde geval: een nieuwe Waterpomp!!

Succes, grts Wim 230E

Nadat de nieuwe waterpomp gemonteerd was heb ik geen lekkages meer gehad tot vorige week vrijdag.
Het lampje v/d koelvloeistof brandde weer ff en ging daarna weer uit??????
M,n monteur gebeld en die zei dat kan toch niet!!??
Ik heb een plastic flesje vlakbij het reservoir geplaatst en het overloop slangetje van het reservoir
in het flesje geplaatst, om te controleren waar de lekkage zou kunnen zijn maar dat bleef leeg.
Toen kreeg ik een helder idee :stom: wat de oorzaak moest zijn.
Een maand of twee drie geleden rook ik koelvloeistof en bij controle van de (radiatordop) zag ik dat
de gummie rondom het binnenwerk kapot was.
Ik heb toen een nieuwe dop gehaald bij Heuts Automaterialen en die er op gezet.
Het was een metalen dop met een blauw ontluchtingventiel erop.
Toen ik de verkoper de kapotte dop liet zien en hem vertelde dat de oude helemaal dicht was
zonder ontluchtingsventiel zei hij dat die net zo goed waren.
Ik heb geen helemaal dichte doppen momenteel.
Dus ik die dop erop gezet, en rijden maar.
Totdat die grote lekkage waarvan wij dachtten dat de waterpomp de schuldige was.
Het enige probleem dat die lekkage veroorzaakte was heel eenvoudig de radiatordop (koelvloeistof reservoirdop)
Want het is een gesloten koelsysteem en wanneer de temperatuur
van de motor heel hoog oploopt bij b.v. lang in een file staan krijg je een geweldige druk in het koelsysteem!!
En als er dan een ontluchtingsventiel in de radiatordop zit gooit
de druk heel veel koelvloeistof via het overloopslangetje naar buiten als je de motor dan uitzet en
na enige tijd weer gaat rijden dan gaat het controle lampje branden!!
:stom: Dus nu is het probleem verholpen door er een orginele Mercedes Dop er op te draaien. :stom:
ps. de oude waterpomp was toch wel aan vervanging toe want het asje draaide heel erg stroef.
Zo zie ja maar weer dat een euvel ook wel eens simpel op te lossen is,
als je maar weet waar je zoeken moet. :stom:

grts wim 230E

En tot nu toe nog steeds geen lekkage meer!!
Tip: Altijd de orginele radiator dop monteren!! :lol: :lol:

grts Wim 230E
Gebruikersavatar
Paul Wennekes
Berichten: 168
Lid geworden op: 05 jan 2006 17:16
Locatie: Almere

17 mei 2006 10:01

Pomp is inmiddels vervangen De eerste 2 dagen met water gereden zonder antivries.
De motor reed wat rauw en plofte (uitlaat) bij 30km/u gas geven uit de bocht. Dit ging vanzelf over NA 2 DAGEN.


Nu pas het koelsysteem gereigd en doorgespoeld. Auto rijdt prima maar na een rit zie ik dat de slang tussen blok en pomp geheel vacuum gezogen is. Plat dus. Slang tussen rad. en pomp voelt ook slap.

Draai ik de vuldop los dan zie je het water in de slang stromen en de slang dikker worden

Op het forum meen ik al eens iets hierover gelezen te hebben maar ik kan het niet terug vinden met de zoek functie.

IK heb hem ook een tijd stationair laten draaien met de vuldop open om eventueele lucht te laten ontsnappen.

Kan het met de thermostaat te maken hebben? Temp net onder de 80C en stationair net er boven.

We zoeken verder Gr Paul
Wim E230
Berichten: 2233
Lid geworden op: 20 aug 2005 09:17

20 mei 2006 09:16

wim 230e schreef:
wim 230e schreef:
wim 230e schreef::o Ja, dat heb ik vorige week ook gehad. Een paar weken geleden had ik vrij weinig koelvloeistof in het reservoir.
Hm, wat vreemd dacht ik, bijgevuld en weer doorgereden.
Temp bleef normaal op 80 graden staan alleen bij langer stationair draaien liep de temp hoger op naar de 95 gr.
Tot vorige week ik bij ons vanaf de parkeerplaats wegreed zag ik bij het keren van de Benz een grote
plas vloeistof op de grond daar waar ik gestaan had.
Ik ben toen meteen naar m,n monteur gegaan en die vertelde me dat het de waterpomp was,
want m,n multiriem was nat.
Toen de waterpomp uitgebouwd was zag je en voelde je dat het asje heel zwaar ronddraaide.
Dus maar ff gebeld met de dealer en de kosten waren EU 193,75 maar als de oude waterpomp ingeleverd werd kreeg je EU 60,00 terug. (statiegeld)
En nu geen problemen meer!!
Tien tegen een is dat bij jouw hetzelfde geval: een nieuwe Waterpomp!!

Succes, grts Wim 230E

Nadat de nieuwe waterpomp gemonteerd was heb ik geen lekkages meer gehad tot vorige week vrijdag.
Het lampje v/d koelvloeistof brandde weer ff en ging daarna weer uit??????
M,n monteur gebeld en die zei dat kan toch niet!!??
Ik heb een plastic flesje vlakbij het reservoir geplaatst en het overloop slangetje van het reservoir
in het flesje geplaatst, om te controleren waar de lekkage zou kunnen zijn maar dat bleef leeg.
Toen kreeg ik een helder idee :stom: wat de oorzaak moest zijn.
Een maand of twee drie geleden rook ik koelvloeistof en bij controle van de (radiatordop) zag ik dat
de gummie rondom het binnenwerk kapot was.
Ik heb toen een nieuwe dop gehaald bij Heuts Automaterialen en die er op gezet.
Het was een metalen dop met een blauw ontluchtingventiel erop.
Toen ik de verkoper de kapotte dop liet zien en hem vertelde dat de oude helemaal dicht was
zonder ontluchtingsventiel zei hij dat die net zo goed waren.
Ik heb geen helemaal dichte doppen momenteel.
Dus ik die dop erop gezet, en rijden maar.
Totdat die grote lekkage waarvan wij dachtten dat de waterpomp de schuldige was.
Het enige probleem dat die lekkage veroorzaakte was heel eenvoudig de radiatordop (koelvloeistof reservoirdop)
Want het is een gesloten koelsysteem en wanneer de temperatuur
van de motor heel hoog oploopt bij b.v. lang in een file staan krijg je een geweldige druk in het koelsysteem!!
En als er dan een ontluchtingsventiel in de radiatordop zit gooit
de druk heel veel koelvloeistof via het overloopslangetje naar buiten als je de motor dan uitzet en
na enige tijd weer gaat rijden dan gaat het controle lampje branden!!
:stom: Dus nu is het probleem verholpen door er een orginele Mercedes Dop er op te draaien. :stom:
ps. de oude waterpomp was toch wel aan vervanging toe want het asje draaide heel erg stroef.
Zo zie ja maar weer dat een euvel ook wel eens simpel op te lossen is,
als je maar weet waar je zoeken moet. :stom:

grts wim 230E

En tot nu toe nog steeds geen lekkage meer!!
Tip: Altijd de orginele radiator dop monteren!! :lol: :lol:

grts Wim 230E

Dat dacht ik, want er lag vorige week toch weer wat koelvloeistof op de bodemplaat en op de grond.
Na lang zoeken kwam ik tot de ontdekking dat het thermostaathuis lek was.
Ik had een hele poos gereden en toen ik de Benz in de garage reed
maakte ik de motorkap open en keek of ik iets zag.
En jawel hoor de multiriem was nat en de voorkant van het blok ook.
Toen hoorde ik iets sissen en zag dat er een klein haarscheurtje
in het thermostaathuis zat in de hoek, (zie pijl op foto.)
Ik ben toen naar de plaatselijke Dealer gegaan en die hebben er een nieuw thermostaat deksel er op gezet. :onderhoud:
Ik heb ook maar meteen een nieuwe thermostaat erin laten zetten.
Kosten: €115,00
De thermostaat kost maar € 20,00
En nu heb ik het probleem wel helemaal opgelost!!

grts Wim 230E
Bijlagen
foto3_thermosstaathuis met scheurtje.JPG
Frank 190E
Berichten: 1576
Lid geworden op: 05 mar 2006 08:55
Locatie: Heerlen

20 mei 2006 09:41

Gelukkig dat je het hebt kunnen vinden Wim.
Deze onkosten vallen enigzins nog mee.
Gebruikersavatar
Paul Wennekes
Berichten: 168
Lid geworden op: 05 jan 2006 17:16
Locatie: Almere

20 mei 2006 15:17

Ja Wim,

Toestanden met die koeling hoor Blij dat je er uit bent nu. Mijn probleem de platte slang , echt helemaal leeg en plat wordt hij gezogen, ligt denk ik aan de thermostaat. Ik heb hem al en zal hem dit weekend monteren.

Al langere tijd heb ik het idee dat de motor iets te koel blijft vooral op lange ritten. In de file gaat hij iets boven de 80c maar nooit komt hij op 95c zoals bij jou Wim. Ook de ventilator werkt niet helemaal zo als het hoort denk ik. Ik ken vanuit bv de VW nog dat als na een rit de auto geparkeert word en contakt er af is na enige tijd de ventilator begint te draaien om de motor te koelen. Bij mijn weten heeft de mercedes ook dit systeem maar ik heb hem nog nooit horen aanslaan Ook niet bij heel heet weer.
iK VERMOED DAT HIJ ALTIJD MEE DRAAIT. Ik zal dit eens kontrolleren nu.

ben weer terug!!!!

Ja hoor, dat moet het zijn. De motor is koud, ik start hem en probeer met een opgerolde krant de ventilator tegen te houden en dat lukt zeker niet.
De motor koelt dus altijd te veel.
Ik zal eens nalezen waar dat aan kan liggen, of misschien kan iemand dit zo zeggen . Wellicht dat iemand het direkt kan vertellen.

Dan wacht ik nog met de thermostaat. Don't fix it if it ain't broke heb ik vroeger geleerd>

Tot nadere berichten Paul
Laatst gewijzigd door Paul Wennekes op 20 mei 2006 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

20 mei 2006 15:21

Heb je een viscokoppeling of een electrisch aangestuurde fan ?

Als het een electrische is, dan zou het maar zou de temperatuursensor in de kop kunnen zijn.

Ik dacht dat de 6-cilinders een visco hebben en de viercilinders (W201 en W124) een electrisch aangestuurde :-? Correct me if i am wrong !
#doeslief
Wim E230
Berichten: 2233
Lid geworden op: 20 aug 2005 09:17

20 mei 2006 15:41

Peter schreef:Heb je een viscokoppeling of een electrisch aangestuurde fan ?

Als het een electrische is, dan zou het maar zou de temperatuursensor in de kop kunnen zijn.

Ik dacht dat de 6-cilinders een visco hebben en de viercilinders (W201 en W124) een electrisch aangestuurde :-? Correct me if i am wrong !
Klopt Peter, ik heb een electrisch aangestuurde Fan die bij ongeveer 100 -110 graden automatisch aanspringt
en dan zie je de temperatuur van 100 zakken tussen de 80 en 90 graden.
Maar deze Fan slaat niet aan als de motor niet meer loopt.
Deze slaat alleen aan met draaiende motor en dan ongeveer als de temperatuur tegen de 110 graden gaat.
De temperatuur sensor kan ook kapot zijn;
er zitten 2 groenachtige pinnetjes op, en als er iets eraan mankeert geeft de sensor
natuurlijk het "punt" van aanslaan van de Fan niet door.
De kosten van de sensor zijn ongeveer € 5,00 bij de MB dealer.


grts Wim 230E

:owja:
Gebruikersavatar
Paul Wennekes
Berichten: 168
Lid geworden op: 05 jan 2006 17:16
Locatie: Almere

20 mei 2006 15:57

De materialen man bij de dealer had het over een magneet die bij bepaalde temperatuur de vent. in werking stelt.
Ik zoek nog even op de CD wat ik precies heb.

Paul
Plaats reactie