Bij mijn laatste grote beurt heb ik de koppakking laten vervangen. Er lekte olie langs de achterkant van de motor (dus aan de bijrijderszijde langs de koppelomvormer), dus bij het oliekanaal.
Dit is een euvel wat vaker voorkomt bij hogere kilometerstanden bij de 5-cilinder turbo (vanwaar mijn post). De nieuwe koppakking is dan ook beter versterkt rond het oliekanaal.
Kosten rond de 1200 euries incl BTW voor:
- Veel arbeid (10-12 uur)
- Koppakking
- Kopset
- Kopbouten
- 5 nieuwe gloeibougies (meteen vervangen, want lastig te bereiken)
- Vlakken + afpersen
- Olie / Water
Mijn E290td heeft er meer dan 400K opzitten en loopt nog altijd als een zonnetje.
De nokkenas/kleppen/stoters etc zagen er nog helemaal picobello uit. Geen slijtageplekken oid.
Tevens de (Linkse) motorsteun vervangen en hij loopt weer helemaal perfect, als nieuw! De versleten steun (helemaal plat!) veroorzaakte hevige trillingen/dreunen bij stationair lopen van de motor. Nu, na de reparatie, hoor je de motor nog wel, maar het is toch best wel een stille auto. De andere motorsteun (Rechts) ga ik bij de volgende beurt vervangen en verwacht dan ook bij gasgeven een stillere motor.
Op de foto de motor met gedemonteerd kleppendeksel.