afwijkende kilometer teller W201

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
bully88
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2008 17:45
Mercedes-Benz: W201 190-D 2.0 van '86, eerder W201 190-D van '88
Locatie: ergens in Drenthe

21 okt 2008 16:16

Hallo beste forumleden,...

Na afgelopen week en weekend de kachelradiator en kilometerteller te hebben vervangen, heb ik een vraagje over het laatste,..
Ik heb het forum al afgestruind, maar kan niets vinden wat hier op aan sluit,...

Ik heb een andere instrumentenpaneel gehaald en deze geinstaleerd en alles aangesloten zoals alles zat op het oude.
Nu geeft de kilometer teller niet de juiste gereden kilometers aan. :x

Tijdens de demontage van het instrumentenpaneel heb ik de kilometerteller kabel bij de bak losgemaakt om meer ruimte te maken en na alles weer gemonteerd te hebben, heb ik de kabel weer aan de bak gezet zoals deze ook eerder bevestigd was.

Het nieuwe instrumentenpaneel heeft dezelfde kilometerteller klok als de oude, dus mijns inziens kan het daar niet aan liggen,..... :o :S

Als ik werkelijk 50km./u rijd, geeft mijn klok 65km./u aan,...
en natuurlijk hoe meer snelheid, hoe groter de afwijking wordt. :roll:

Wat zou het probleem hiervan kunnen zijn, en hoe is dit op te lossen ?

Ik lees graag jullie reactie,...

alvast bedankt,

André
Gebruikersavatar
A-drie
Berichten: 7403
Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
Mercedes-Benz: Toyota Prius
Specialisatie: Algemeen
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

21 okt 2008 16:40

komt de "nieuwe"teller uit hetzelfde type auto?
de overbrenging van rotatie versn.bak/automaat zit in de teller, de tandwielverhouding daar bepaalt de aflezing.
als het een klok uit een andere auto is kán volgens mij de verhouding anders liggen, de uiteindelijk gereden snelheid wordt mede bepaald door de reductie in de cardan en als díe anders is wijkt de teller af.
als jou auto een lagere reductie heeft geeft de teller meer versnellingsbak omwentelingen aan terwijl de snelheid op zich niet hoger ligt
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)

*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
bully88
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2008 17:45
Mercedes-Benz: W201 190-D 2.0 van '86, eerder W201 190-D van '88
Locatie: ergens in Drenthe

21 okt 2008 16:47

a3prius schreef:komt de "nieuwe"teller uit hetzelfde type auto?
de overbrenging van rotatie versn.bak/automaat zit in de teller, de tandwielverhouding daar bepaalt de aflezing.
als het een klok uit een andere auto is kán volgens mij de verhouding anders liggen, de uiteindelijk gereden snelheid wordt mede bepaald door de reductie in de cardan en als díe anders is wijkt de teller af.
als jou auto een lagere reductie heeft geeft de teller meer versnellingsbak omwentelingen aan terwijl de snelheid op zich niet hoger ligt
Hey a3prius,

Yeap,.. de "nieuwe teller " komt uit dezelfde type auto,...
vandaar dat ik het niet snap,... :S
Gebruikersavatar
A-drie
Berichten: 7403
Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
Mercedes-Benz: Toyota Prius
Specialisatie: Algemeen
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

21 okt 2008 16:55

maar ook met dezelfde achteras?
als jou aandrijfas 2 omwentelingen moet maken om de wielen 1X rond te laten gaan en bij de donor was dat 1,5 op de aandrijfas, draait jou bak sneller voor dezelfde snelheid en de teller gaat uit van de bak-toerentallen
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)

*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
bully88
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2008 17:45
Mercedes-Benz: W201 190-D 2.0 van '86, eerder W201 190-D van '88
Locatie: ergens in Drenthe

21 okt 2008 18:07

a3prius schreef:maar ook met dezelfde achteras?
als jou aandrijfas 2 omwentelingen moet maken om de wielen 1X rond te laten gaan en bij de donor was dat 1,5 op de aandrijfas, draait jou bak sneller voor dezelfde snelheid en de teller gaat uit van de bak-toerentallen
Wat de achteras betreft,.. dat zou ik dus niet weten

Dat is een probleem!!
Want ik vrees dat diegene waar ik het instrumenten paneel vandaan heb, dat ook niet meer weet,...
Gebruikersavatar
A-drie
Berichten: 7403
Lid geworden op: 27 okt 2007 17:01
Mercedes-Benz: Toyota Prius
Specialisatie: Algemeen
Locatie: kaatsheuvel
Contacteer:

21 okt 2008 18:23

welke motor zat er in de donorauto? een diesel zou bv best lagere toeren kunnen hebben met dezelfde snelheid
tips worden gegeven op basis van hoe ik zelf te werk zou gaan en afgaande op de gegeven klacht-omschrijvingen(en zijn geen waterdicht oplossing)

*** Adrie is 18 februari 2011 overleden ***
*** condoleance-onderwep (klik) ***
Gebruikersavatar
Quint1981
Berichten: 504
Lid geworden op: 02 aug 2008 21:58
Mercedes-Benz: Helaas niet meer
Locatie: Den Haag

21 okt 2008 20:35

Het K= nummer moet wel het zelfde zijn als je orginele combi-cluster.
Dit moet i.v.m. je snelheids afwijking dat in je teller is gebouwd anders geeft je teller de verkeerde stand aan en door aan je KE-Jetronic ECU.
Waardoor je brandstof mengsel te rijk of te arm wordt.

Hierbij een foto van het nummer
Bijlagen
Het k= nummer van je instrumenten paneel
Het k= nummer van je instrumenten paneel
de benzen die ik heb gehad:

-C180 Rood met 5 bak uit 1995 (ESPRIT uitvoering)
-190E 2.0 rood met 4 bak uit 1990 ( Standaard uitvoering)
-190E 1,8 groen met 5 bak uit 1992 ( CLASS uitvoering)
-190E 2,6 zwart met 5 bak uit 1992 ( Sportline uitvoering)
bully88
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2008 17:45
Mercedes-Benz: W201 190-D 2.0 van '86, eerder W201 190-D van '88
Locatie: ergens in Drenthe

26 okt 2008 13:27

a3prius schreef:welke motor zat er in de donorauto? een diesel zou bv best lagere toeren kunnen hebben met dezelfde snelheid
Hallo A3prius,

Is helaas niet meer na te gaan,.... :cry: :cry:
bully88
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2008 17:45
Mercedes-Benz: W201 190-D 2.0 van '86, eerder W201 190-D van '88
Locatie: ergens in Drenthe

26 okt 2008 13:31

Quint1981 schreef:Het K= nummer moet wel het zelfde zijn als je orginele combi-cluster.
Dit moet i.v.m. je snelheids afwijking dat in je teller is gebouwd anders geeft je teller de verkeerde stand aan en door aan je KE-Jetronic ECU.
Waardoor je brandstof mengsel te rijk of te arm wordt.

Hierbij een foto van het nummer
Hallo Quint1981,...

Ik zal deze week eens kijken welke K-nummer de oude was en welke nu ingebouwd is.
Ik denk dat dit wellicht het probleem kan zijn,.. heb d'r nml. niet op gelet :stom: :stom:
Zodra ik meer weet, zal ik het hier posten !

Ohoo,... spijtig om te lezen dat je een ander vervoermiddel moet rijden,...
Wellicht dat je in de nabije toekomst weer een ster gaat rijden :wink:

In ieder geval bedankt tot zover !
Gebruikersavatar
Quint1981
Berichten: 504
Lid geworden op: 02 aug 2008 21:58
Mercedes-Benz: Helaas niet meer
Locatie: Den Haag

26 okt 2008 18:24

bully88 schreef:
Quint1981 schreef:Het K= nummer moet wel het zelfde zijn als je orginele combi-cluster.
Dit moet i.v.m. je snelheids afwijking dat in je teller is gebouwd anders geeft je teller de verkeerde stand aan en door aan je KE-Jetronic ECU.
Waardoor je brandstof mengsel te rijk of te arm wordt.

Hierbij een foto van het nummer
Hallo Quint1981,...

Ik zal deze week eens kijken welke K-nummer de oude was en welke nu ingebouwd is.
Ik denk dat dit wellicht het probleem kan zijn,.. heb d'r nml. niet op gelet :stom: :stom:
Zodra ik meer weet, zal ik het hier posten !

Ohoo,... spijtig om te lezen dat je een ander vervoermiddel moet rijden,...
Wellicht dat je in de nabije toekomst weer een ster gaat rijden :wink:

In ieder geval bedankt tot zover !
toen ik nog mijn oude opel astra had werdt ik hier ook op dat nummer gewezen.
Omdat ik toen een combi-cluster met toerenteller wou :)
de benzen die ik heb gehad:

-C180 Rood met 5 bak uit 1995 (ESPRIT uitvoering)
-190E 2.0 rood met 4 bak uit 1990 ( Standaard uitvoering)
-190E 1,8 groen met 5 bak uit 1992 ( CLASS uitvoering)
-190E 2,6 zwart met 5 bak uit 1992 ( Sportline uitvoering)
bully88
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2008 17:45
Mercedes-Benz: W201 190-D 2.0 van '86, eerder W201 190-D van '88
Locatie: ergens in Drenthe

27 okt 2008 23:08

Quint1981 schreef:
bully88 schreef:
Quint1981 schreef:Het K= nummer moet wel het zelfde zijn als je orginele combi-cluster.
Dit moet i.v.m. je snelheids afwijking dat in je teller is gebouwd anders geeft je teller de verkeerde stand aan en door aan je KE-Jetronic ECU.
Waardoor je brandstof mengsel te rijk of te arm wordt.

Hierbij een foto van het nummer
Hallo Quint1981,...

Ik zal deze week eens kijken welke K-nummer de oude was en welke nu ingebouwd is.
Ik denk dat dit wellicht het probleem kan zijn,.. heb d'r nml. niet op gelet :stom: :stom:
Zodra ik meer weet, zal ik het hier posten !

Ohoo,... spijtig om te lezen dat je een ander vervoermiddel moet rijden,...
Wellicht dat je in de nabije toekomst weer een ster gaat rijden :wink:

In ieder geval bedankt tot zover !
toen ik nog mijn oude opel astra had werdt ik hier ook op dat nummer gewezen.
Omdat ik toen een combi-cluster met toerenteller wou :)
Aldoende leert men :goedzo:
bully88
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2008 17:45
Mercedes-Benz: W201 190-D 2.0 van '86, eerder W201 190-D van '88
Locatie: ergens in Drenthe

25 nov 2008 16:36

bully88 schreef:
Quint1981 schreef:
bully88 schreef:
Quint1981 schreef:Het K= nummer moet wel het zelfde zijn als je orginele combi-cluster.
Dit moet i.v.m. je snelheids afwijking dat in je teller is gebouwd anders geeft je teller de verkeerde stand aan en door aan je KE-Jetronic ECU.
Waardoor je brandstof mengsel te rijk of te arm wordt.

Hierbij een foto van het nummer
Hallo Quint1981,...

Ik zal deze week eens kijken welke K-nummer de oude was en welke nu ingebouwd is.
Ik denk dat dit wellicht het probleem kan zijn,.. heb d'r nml. niet op gelet :stom: :stom:
Zodra ik meer weet, zal ik het hier posten !

Ohoo,... spijtig om te lezen dat je een ander vervoermiddel moet rijden,...
Wellicht dat je in de nabije toekomst weer een ster gaat rijden :wink:

In ieder geval bedankt tot zover !
toen ik nog mijn oude opel astra had werdt ik hier ook op dat nummer gewezen.
Omdat ik toen een combi-cluster met toerenteller wou :)
Aldoende leert men :goedzo:
Hallo Quint1981,

Ik heb eindelijk kunnen nakijken wat het "K "nummer is, van het oude instrumentenpaneel,....
Daar staat geen "K " nummer op :o :shock: :cry: :cry:

maar wel de volgende reeks cijfers:
110.008 /346 / 229 en daaronder :2015406611
en ergens staat nog 09/88 (denk ik de maand en bouwjaar)

Is dit wellicht voldoende :-?

Graag hoor ik je reactie.

m.v.g.
André
Gebruikersavatar
Quint1981
Berichten: 504
Lid geworden op: 02 aug 2008 21:58
Mercedes-Benz: Helaas niet meer
Locatie: Den Haag

29 nov 2008 15:59

Zijn de nummers van het oude combi-cluster hetzelfde als je vervangende combi-cluster?

Verder heb ik helaas geen toegang tot onderdeelnummers en hun info.
Maar misschien heeft iemand anders er toegang tot het epc van mercedes.
Om achter de juiste onderdeel infomatie te komen voor je.

Groetjes
Quint
de benzen die ik heb gehad:

-C180 Rood met 5 bak uit 1995 (ESPRIT uitvoering)
-190E 2.0 rood met 4 bak uit 1990 ( Standaard uitvoering)
-190E 1,8 groen met 5 bak uit 1992 ( CLASS uitvoering)
-190E 2,6 zwart met 5 bak uit 1992 ( Sportline uitvoering)
bully88
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jan 2008 17:45
Mercedes-Benz: W201 190-D 2.0 van '86, eerder W201 190-D van '88
Locatie: ergens in Drenthe

13 dec 2008 17:46

Quint1981 schreef:Zijn de nummers van het oude combi-cluster hetzelfde als je vervangende combi-cluster?

Verder heb ik helaas geen toegang tot onderdeelnummers en hun info.
Maar misschien heeft iemand anders er toegang tot het epc van mercedes.
Om achter de juiste onderdeel infomatie te komen voor je.

Groetjes
Quint
Hey Quint,

Pfffffff,.. eindelijk effe tijd om te reageren,...

Ik heb helaas nog geen tijd gehad om na te kijken wat de gegevens zijn van de donor combi-cluster die ik erin geplaatst heb.
Wegens enorme drukte komt het er maar niet van.

Ik zal daar z.s.a.m. mee bezig om de vergelijking te kunnen maken met de oude (afkomstig van deze auto) te gaan maken.

Ik heb afgelopen week enkele foto's kunnen maken van het oude combi-cluster :
Bijlagen
artiekel sticker oude instrm. paneel
artiekel sticker oude instrm. paneel
sticker dichtbij
sticker dichtbij
artiekelnummer v/h combi-cluster
artiekelnummer v/h combi-cluster
oude kapotte km klok
oude kapotte km klok
nummer oude km klok
nummer oude km klok
nummer nieuwe km klok nu ingebouwd
nummer nieuwe km klok nu ingebouwd
Plaats reactie