smerige stinkende blauwe rook bij koude motor

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
MCSharry
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 dec 2015 09:28
Mercedes-Benz: S 320 cdi

24 mei 2018 18:38

Beste Mercedes liefhebbers,

Ik heb de bekende 320cdi om642 motor uit 2006. De auto een Mercedes S heeft ondertussen 330000km gelopen. Ik heb alleen een probleem helaas.
De auto rijdt perfect en verliest ook geen vermogen, alleen tot 80 graden stinkt de auto naar verbrande olie, als ik bij het stoplicht wegrijdt laat hij ook een mooi blauw witte pluim voor de auto achter mij achter. Als de auto warm is is deze volledig verdwenen. Mijn straat bewoners zijn nu alleen iedere ochtend niet zo blij met mij omdat ik de straat al stinkend en walmend achter mij laat.

Ik heb zelf de carterventilatie gecontroleerd, de olie ververst en een engine flush van te voren toegepast. De EGR gecontroleerd op vervuiling, en de luchtfilters vervangen. Dit helaas zonder resultaat.
Bij de ingang van de turbo lag wel een heel klein plasje olie maar dit is normaal volgens mij.

Hopelijk kan iemand mij vertellen waar ik verder kan zoeken en wat het eventuele probleem kan zijn.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
neviu
Berichten: 746
Lid geworden op: 12 aug 2011 17:53
Mercedes-Benz: 500 sec koenig specials Twin Turbo
Specialisatie: Turbo
Locatie: Omgeving Rotterdam,

24 mei 2018 18:47

ingange van de turbo hoort geen plas met olie te liggen??
kan betekenen dat de seals van de turbo eruit geblazen zijn
Ully Performance.

Titanium en rvs Uitlaten.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

24 mei 2018 18:57

Of je injectoren lekken..
#doeslief
MCSharry
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 dec 2015 09:28
Mercedes-Benz: S 320 cdi

24 mei 2018 19:07

Bedankt voor het meedenken. Hoe kan het dan dat het alleen bij koude start is, en het is niet echt een plas maar het is wel nat. Ik dacht dat dit de olie uit de carterontluchting was. Als de injectoren zouden zijn zou hij toch juist zwart moeten roken door slechte verbranding.
G300TD
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
Mercedes-Benz: W463 G300D,
Specialisatie: G-klasse/ W168
Locatie: Arnhem

25 mei 2018 00:58

Als de seal van de turbo lek zijn, dan loopt er nadat de motor uitgezet is nog de dunne motor olie de inlaatzijde en uitlaatzijde van de turbo in. De olie aan de inlaatzijde zuigt de motor naar binne en verbrand netjes met de diesel mee.
De olie in de uitlaatzijde wordt koud de uitlaat/roetfilter in geblazen. Als de uitlaat opwarmt, dan gaat de olie opwarmen en roken, totdat de uitlaat heet is en de olie verdamt/verbrand is.

Alexander
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8349
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

25 mei 2018 12:50

Heb je olie verbruik ?
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
MCSharry
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 dec 2015 09:28
Mercedes-Benz: S 320 cdi

25 mei 2018 19:20

Bedankt G300TD dit klinkt inderdaad als een plausibel verhaal. Ik ga morgen eens kijken of ik wat aan de seal kan zien. Weet iemand of deze makkelijk te vervangen zijn of moet dan de hele turbo uit elkaar. De motor verbruikt ongeveer 1 op 4000 km olie nu. Dat is voor mijn doen best veel.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8349
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

25 mei 2018 20:54

Das best veel inderdaad en in combinatie met een dieselpartikelfilter kan dit best problemen opleveren.

De mogelijk bestaat dat hij te heet wordt door de olie en dat kan gevolgen hebben.

Het olieverbruik moet eerst onderzocht worden wat de oorzaak is wat mogelijk ook de reden van het roken kan zijn.
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
MCSharry
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 dec 2015 09:28
Mercedes-Benz: S 320 cdi

25 mei 2018 22:38

Beste Elgriffo, ik heb van de vorige eigenaar begrepen dat de DPF is verwijderd . Ik weet niet of dit alleen software matig is gebeurd of ook fysiek. Daar heb ik geen verstand van eigenlijk. De kosten waren in ieder geval 450 euro. Rekening zit er nog bij
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20867
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

25 mei 2018 23:22

Softwarematig wegschrijven doe je als hij fysiek is verwijderd.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8349
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

26 mei 2018 08:57

Nu “vreet” je partikelfilter de olie niet meer op en komt de verbrande olie gelijk uit je uitlaat.

Blijft natuurlijk staan , waar het olie verbruik vandaan komt
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6607
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

26 mei 2018 10:13

Is de auto ook gechiped omdat de dpf weggeschreven is?
Onnodig veel diesel inspuiten kan ook lekkere rook geven.
Dit neemt niet weg dat ik t olieverbruik erg hoog vind


Verder wil ik je er op wijzen dat ik met oog op de nieuwe apk regels voor je hoop dat je nog een nieuwe apk krijgt zonder de dpf (niet relevant aan dit probleem maar wou t toch even gemeld hebben)
greetings Evan
MCSharry
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 dec 2015 09:28
Mercedes-Benz: S 320 cdi

26 mei 2018 11:35

Dat is inderdaad ook nog een aandachtspuntje waar ik achterna moet, gelukkig word dat pas een probleem in maart 2019 voor mij dan. Voor het andere probleem heb ik woensdag een afspraak bij de mercedes specialist. Persoonlijk verdenk ik steeds meer de Turbo omdat ik ook zeker een milimeter radiale speling heb op het asje.
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

27 mei 2018 20:52

radiale speling? Je hebt axiale en verticale speling... Radiale speling lijkt me niet...
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20867
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 mei 2018 21:00

Verticaal is radiaal in dit geval denk ik...
Logboek S500.
Plaats reactie