ik weer eens iets vreemds met mijn w639
van de week viel het mij op dat bij een koud start dat dit iets langer duurt(1 sec.) maar verder niet bijzonder op gelet
tot vanochtend toen duurde het toch echt wel lang lees +-5 sec. voor heen was dit 1 tikje en hij liep
maar was gisteren niks aan de hand na 12 uur stil stand
vanochtend had ie maar 6 uur stil stand gehad
dit alles is mij meer op gevallen nadat ie laats een beurtje gehad heeft (diesel filter + olie filter + verse olie )
mijn eerste gedacht gaat uit naar lucht in de diesel maar alle slangen klemmen die voor het dieselfilter wisselen los geweest zijn zitten nog steeds goed vast en tevens zie ik geen diesel op het filter liggen dus mijn aanname is dat ie niet lekt gezien er waarschijnlijk voor druk in het diesel systeem staat
ook komt er geen storings melding omhoog
iemand toevallig een idee waar het probleem zou kunnen zitten
de gedaande startmomenten zijn gezien de buiten temperatuur zonder gloeien gebeurt
alvast bedankt voor het mee denken gr pascal
w639 om642 start koud slecht
-
- Berichten: 3847
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Gloei maar eens voor dan. Een 642 start amper als je niet gloeit. Idem als het voorgloeirelais kapot is... Dan krijg je ze bijna niet in gang...
- pascalvd
- Berichten: 5144
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
oke dat was bij mij onbekendbenzkepower schreef:Gloei maar eens voor dan. Een 642 start amper als je niet gloeit. Idem als het voorgloeirelais kapot is... Dan krijg je ze bijna niet in gang...
ik zal het morgen eens bekijken
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
- Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
- Specialisatie: beroeps oplichter
- Locatie: Bippen (de)
De huidige diesels starten vaak prima zonder voorgloeien. De V start ook zo. Vroeger was het van af 8 a 9 graden (en lager) als vuist regel dat je moest gloeien.
Me w639 heeft zelfs een tijdje met maar 2 werkende spiralen rond gereden (was aan het wachten op een tooltje om ze er uit te krijgen.)
Me w639 heeft zelfs een tijdje met maar 2 werkende spiralen rond gereden (was aan het wachten op een tooltje om ze er uit te krijgen.)
-
- Berichten: 3847
- Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
- Locatie: Oost Vlaanderen
Ja, maar da's geen V6. Die starten amper als ze niet kunnen voorgloeien.
Al diverse malen gehad bij 164's met defecte gloeirelais dat ze niet willen starten, of pas na heel lang rondgaan...
Al diverse malen gehad bij 164's met defecte gloeirelais dat ze niet willen starten, of pas na heel lang rondgaan...
- pascalvd
- Berichten: 5144
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Gloeien is het probleem niet
Vrijdag gegloeid
Zaterdag niet (3 graad buiten tijdens starten )
Zondag niet (1.5 graad buiten tijdens starten )
En elke keer springt ie zo aan zonder moeite
Ik heb of een top motor (compressie en verstuivers ect.) Of een bijzondere motor
Tot op heden nog niet echt een peil op te trekken dus
Ik heb nog geen constante factor kunnen ontdekken
Enige wat mij wel een paar keer op gevallen is is dat de bak/motor dan ook raar afremt bij uitrollen in de D dit is wat trillend/schokkend
Mocht iemand een tip in de juiste richting weten ik houd mij aan bevolen
Vrijdag gegloeid
Zaterdag niet (3 graad buiten tijdens starten )
Zondag niet (1.5 graad buiten tijdens starten )
En elke keer springt ie zo aan zonder moeite
Ik heb of een top motor (compressie en verstuivers ect.) Of een bijzondere motor
Tot op heden nog niet echt een peil op te trekken dus
Ik heb nog geen constante factor kunnen ontdekken
Enige wat mij wel een paar keer op gevallen is is dat de bak/motor dan ook raar afremt bij uitrollen in de D dit is wat trillend/schokkend
Mocht iemand een tip in de juiste richting weten ik houd mij aan bevolen
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Als ie dat doet sinds het onderhoud, zou ik het zoeken bij een afdichting van het dieselfilter. Als die (temperatuurafhankelijk) soms wel en soms geen lucht aanzuigt kun je dit "probleem" hebben. (been there, done that)
Overigens kan er zomaar ergens lucht naar binnen gezogen worden zonder dat er diesel naar buiten lekt
gr J
Overigens kan er zomaar ergens lucht naar binnen gezogen worden zonder dat er diesel naar buiten lekt
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- pascalvd
- Berichten: 5144
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
De diesel filter betreft een originele dicht filter met 2slang aansluitingen en 1 stekker
Ik denk dus dat het een kwestie word van even bij de deler langs ff vragen hoe of wat
Ik denk dus dat het een kwestie word van even bij de deler langs ff vragen hoe of wat
- pascalvd
- Berichten: 5144
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Van middag pas de auto weer gestart na 1dag en 1zeer koude nacht en starten zonder gloeien en pop zo aan zie filmpje
[youtube]https://youtu.be/_zIKdyPB3fM[/youtube]
https://youtu.be/_zIKdyPB3fM
Vandaag even bij de dealer langs geweest die hebben eigenlijks ook geen idee wat er aan de hand is
Dezen denken aan lucht wat misschien nog in het filter zat
Dus ik hoop dat het er onder tussen er uit is
Mocht iemand een idee hebben houd ik mij aanbevolen
[youtube]https://youtu.be/_zIKdyPB3fM[/youtube]
https://youtu.be/_zIKdyPB3fM
Vandaag even bij de dealer langs geweest die hebben eigenlijks ook geen idee wat er aan de hand is
Dezen denken aan lucht wat misschien nog in het filter zat
Dus ik hoop dat het er onder tussen er uit is
Mocht iemand een idee hebben houd ik mij aanbevolen
- pascalvd
- Berichten: 5144
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
vanaf de laatse bericht geving eigenlijks geen last meer gehad en alles leek naar een goede duitsland rit weer als van ouds te werken
tot vanochtend met + graad starten starten starten en na een paar tellen eigenlijks dat het automatische starten ophield pakte ie hem net op
als of het filter leeg was
maar daar geloof ik nu niet meer in aangezien de bus ook wel eens een weekend stil staat en dan is het starten en lopen zonder roblemen dus dan zou ik meer last van het terug lopen moeten hebben
het lijkt mij dat de er een start onderbreking actief die te laat actief wordt
of dat de verstuivers niet aan gestuurd worden
massa naar de motor durf ik uit te sluiten omdat de startmotor wel om draaid
spanning is ook voldoende omdat de command wel op start en de startmotor normaal rond gaat
iemand een idee waar ik moet gaan zoeken ?
tot vanochtend met + graad starten starten starten en na een paar tellen eigenlijks dat het automatische starten ophield pakte ie hem net op
als of het filter leeg was
maar daar geloof ik nu niet meer in aangezien de bus ook wel eens een weekend stil staat en dan is het starten en lopen zonder roblemen dus dan zou ik meer last van het terug lopen moeten hebben
het lijkt mij dat de er een start onderbreking actief die te laat actief wordt
of dat de verstuivers niet aan gestuurd worden
massa naar de motor durf ik uit te sluiten omdat de startmotor wel om draaid
spanning is ook voldoende omdat de command wel op start en de startmotor normaal rond gaat
iemand een idee waar ik moet gaan zoeken ?
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Ik lees heel veel aannames en ingewikkelde mogelijke oorzaken.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- pascalvd
- Berichten: 5144
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Ja klopt ik weet aanames zijn dodelijkJeroen schreef:Ik lees heel veel aannames en ingewikkelde mogelijke oorzaken.
gr J
Maar dezen komen voor uit het logische nadenken
En dan kom je op moeilijke oorzaken uit
En dezen zijn dan weer lastiger te controleren
En ik kom graag voorbereid als ik bij een dealer of garage langs ga
Vandaar dat ik de ook de vraag met gedachten spinsel stel
- pascalvd
- Berichten: 5144
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
ik begin er steeds meer naar de verstuivers te nijgen althans de aansturing van
ik had al eens het vermoeden maar nu ik er ernstiger op ga letten merk ik dat sochtens dat er een paar tellen een onbalans is
bij een V motor betekend dat vaak dat 1 kant meer doet dan de ander dus op minder cilinders loopt dan gebruikelijk
of een andere oorzaak maar inpercipe is een V motor altijd in ballans
vandaar dat mn gedachte richting de verstuivers/ aansturing gaan
lucht geloof ik niet helemaal meer in omdat de raildruk voor de verstuivers staat en deze is voor alle 6 gelijk ongeacht dat ie 2 banken heeft omdat deze met elkaar verbonden zijn is deze druk op beide banken gelijk
in mijn optiek blijft dan alleen de verstuiver /aansturing over
maar nu voor mij de vraag hoe je dezen kan testen en of uitsluiten ?
bij de OM 646 was het niet heel moeilijk om ze te controleren daar kan je zo de verstuiver deksle los nemen en kijken of alles zat zoals het hoort
maar de OM642 is deze lastiger om bij te komen
ik had al eens het vermoeden maar nu ik er ernstiger op ga letten merk ik dat sochtens dat er een paar tellen een onbalans is
bij een V motor betekend dat vaak dat 1 kant meer doet dan de ander dus op minder cilinders loopt dan gebruikelijk
of een andere oorzaak maar inpercipe is een V motor altijd in ballans
vandaar dat mn gedachte richting de verstuivers/ aansturing gaan
lucht geloof ik niet helemaal meer in omdat de raildruk voor de verstuivers staat en deze is voor alle 6 gelijk ongeacht dat ie 2 banken heeft omdat deze met elkaar verbonden zijn is deze druk op beide banken gelijk
in mijn optiek blijft dan alleen de verstuiver /aansturing over
maar nu voor mij de vraag hoe je dezen kan testen en of uitsluiten ?
bij de OM 646 was het niet heel moeilijk om ze te controleren daar kan je zo de verstuiver deksle los nemen en kijken of alles zat zoals het hoort
maar de OM642 is deze lastiger om bij te komen