w639 om642 start koud slecht

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

01 feb 2018 08:43

ik weer eens iets vreemds met mijn w639

van de week viel het mij op dat bij een koud start dat dit iets langer duurt(1 sec.) maar verder niet bijzonder op gelet
tot vanochtend toen duurde het toch echt wel lang lees +-5 sec. voor heen was dit 1 tikje en hij liep
maar was gisteren niks aan de hand na 12 uur stil stand
vanochtend had ie maar 6 uur stil stand gehad

dit alles is mij meer op gevallen nadat ie laats een beurtje gehad heeft (diesel filter + olie filter + verse olie )

mijn eerste gedacht gaat uit naar lucht in de diesel maar alle slangen klemmen die voor het dieselfilter wisselen los geweest zijn zitten nog steeds goed vast en tevens zie ik geen diesel op het filter liggen dus mijn aanname is dat ie niet lekt gezien er waarschijnlijk voor druk in het diesel systeem staat

ook komt er geen storings melding omhoog

iemand toevallig een idee waar het probleem zou kunnen zitten

de gedaande startmomenten zijn gezien de buiten temperatuur zonder gloeien gebeurt

alvast bedankt voor het mee denken gr pascal
benzkepower
Berichten: 3847
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

01 feb 2018 11:28

Gloei maar eens voor dan. Een 642 start amper als je niet gloeit. Idem als het voorgloeirelais kapot is... Dan krijg je ze bijna niet in gang...
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

01 feb 2018 12:54

benzkepower schreef:Gloei maar eens voor dan. Een 642 start amper als je niet gloeit. Idem als het voorgloeirelais kapot is... Dan krijg je ze bijna niet in gang...
oke dat was bij mij onbekend

ik zal het morgen eens bekijken
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

01 feb 2018 13:01

Voorgloeisysteem zit er niet voor niets op 8-)
Logboek S500.
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

01 feb 2018 16:52

De huidige diesels starten vaak prima zonder voorgloeien. De V start ook zo. Vroeger was het van af 8 a 9 graden (en lager) als vuist regel dat je moest gloeien.

Me w639 heeft zelfs een tijdje met maar 2 werkende spiralen rond gereden (was aan het wachten op een tooltje om ze er uit te krijgen.)
benzkepower
Berichten: 3847
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

01 feb 2018 16:59

Ja, maar da's geen V6. Die starten amper als ze niet kunnen voorgloeien.
Al diverse malen gehad bij 164's met defecte gloeirelais dat ze niet willen starten, of pas na heel lang rondgaan...
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

04 feb 2018 23:43

Gloeien is het probleem niet
Vrijdag gegloeid
Zaterdag niet (3 graad buiten tijdens starten )
Zondag niet (1.5 graad buiten tijdens starten )

En elke keer springt ie zo aan zonder moeite
Ik heb of een top motor (compressie en verstuivers ect.) Of een bijzondere motor


Tot op heden nog niet echt een peil op te trekken dus
Ik heb nog geen constante factor kunnen ontdekken
Enige wat mij wel een paar keer op gevallen is is dat de bak/motor dan ook raar afremt bij uitrollen in de D dit is wat trillend/schokkend

Mocht iemand een tip in de juiste richting weten ik houd mij aan bevolen
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

05 feb 2018 14:16

Als ie dat doet sinds het onderhoud, zou ik het zoeken bij een afdichting van het dieselfilter. Als die (temperatuurafhankelijk) soms wel en soms geen lucht aanzuigt kun je dit "probleem" hebben. (been there, done that)
Overigens kan er zomaar ergens lucht naar binnen gezogen worden zonder dat er diesel naar buiten lekt 8-)

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

05 feb 2018 14:43

De diesel filter betreft een originele dicht filter met 2slang aansluitingen en 1 stekker


Ik denk dus dat het een kwestie word van even bij de deler langs ff vragen hoe of wat
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

06 feb 2018 14:11

Van middag pas de auto weer gestart na 1dag en 1zeer koude nacht en starten zonder gloeien en pop zo aan zie filmpje

[youtube]https://youtu.be/_zIKdyPB3fM[/youtube]
https://youtu.be/_zIKdyPB3fM

Vandaag even bij de dealer langs geweest die hebben eigenlijks ook geen idee wat er aan de hand is
Dezen denken aan lucht wat misschien nog in het filter zat

Dus ik hoop dat het er onder tussen er uit is

Mocht iemand een idee hebben houd ik mij aanbevolen
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

25 apr 2018 08:34

vanaf de laatse bericht geving eigenlijks geen last meer gehad en alles leek naar een goede duitsland rit weer als van ouds te werken
tot vanochtend met + graad starten starten starten en na een paar tellen eigenlijks dat het automatische starten ophield pakte ie hem net op
als of het filter leeg was
maar daar geloof ik nu niet meer in aangezien de bus ook wel eens een weekend stil staat en dan is het starten en lopen zonder roblemen dus dan zou ik meer last van het terug lopen moeten hebben

het lijkt mij dat de er een start onderbreking actief die te laat actief wordt
of dat de verstuivers niet aan gestuurd worden

massa naar de motor durf ik uit te sluiten omdat de startmotor wel om draaid
spanning is ook voldoende omdat de command wel op start en de startmotor normaal rond gaat

iemand een idee waar ik moet gaan zoeken ?
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

25 apr 2018 10:29

Ik lees heel veel aannames en ingewikkelde mogelijke oorzaken.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

25 apr 2018 10:45

Jeroen schreef:Ik lees heel veel aannames en ingewikkelde mogelijke oorzaken.

gr J
Ja klopt ik weet aanames zijn dodelijk
Maar dezen komen voor uit het logische nadenken
En dan kom je op moeilijke oorzaken uit
En dezen zijn dan weer lastiger te controleren

En ik kom graag voorbereid als ik bij een dealer of garage langs ga
Vandaar dat ik de ook de vraag met gedachten spinsel stel
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

02 mei 2018 08:53

ik begin er steeds meer naar de verstuivers te nijgen althans de aansturing van

ik had al eens het vermoeden maar nu ik er ernstiger op ga letten merk ik dat sochtens dat er een paar tellen een onbalans is
bij een V motor betekend dat vaak dat 1 kant meer doet dan de ander dus op minder cilinders loopt dan gebruikelijk
of een andere oorzaak maar inpercipe is een V motor altijd in ballans

vandaar dat mn gedachte richting de verstuivers/ aansturing gaan
lucht geloof ik niet helemaal meer in omdat de raildruk voor de verstuivers staat en deze is voor alle 6 gelijk ongeacht dat ie 2 banken heeft omdat deze met elkaar verbonden zijn is deze druk op beide banken gelijk
in mijn optiek blijft dan alleen de verstuiver /aansturing over

maar nu voor mij de vraag hoe je dezen kan testen en of uitsluiten ?
bij de OM 646 was het niet heel moeilijk om ze te controleren daar kan je zo de verstuiver deksle los nemen en kijken of alles zat zoals het hoort
maar de OM642 is deze lastiger om bij te komen
Plaats reactie