W220 airmatic pomp, auto laag, fix suggestie

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Komawi
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 mar 2008 22:03
Mercedes-Benz: S320 (W220) + S430 (W220)
Specialisatie: C# programmeren
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

23 feb 2018 21:14

Hallo allen,

we hebben 2 w220's waarvan er nu ééntje aan de grond staat op de parkeerplaats. Het lijkt er op dat de pomp niet meer voldoende druk levert. Waarschijnlijk is de zuiger versleten. Nieuwe is besteld, maar ik kan daar weinig mee tot de auto verrijdbaar is. Ik heb daar iets op bedacht en wil graag jullie mening over of dit werkt en de moeite waard is.

Ik ben van plan de luchtleiding tussen het druk reservoir en het ventielblok van een vertakking (T-splitsing) te voorzien met daarin een éénrichtingsklep. deze vertakking wil ik dan gebruiken om luchtdruk in het druk reservoir te krijgen middels een externe compressor. Daarmee verwacht ik dan de wagen in ieder geval deels omhoog te kunnen krijgen waardoor verplaatsen hopelijk weer mogelijk wordt. Eigenlijk had ik wel verwacht dat Benz zelf zo een noodoplossing ingebouwd zou hebben...

Het T-stuk met daaraan de éénrichtingsklep kan gewoon blijven zitten voor een eventueel volgend noodgeval. Ik ga nog even opzoek naar een partij die de onderdelen heeft die ik zoek, maar ik weet in ieder geval dat de onderdelen moeten aansluiten op een drukleiding met een buiten diameter van 4mm en een inwendige diameter van 2,72mm. Moet een druk aan kunnen van ten minste 1,72MPa.

Dus in het kort mijn vragen aan geinteresseerde lezers:
[*] Kan dit werken of zou de regeleenheid roet in het eten gooien omdat ie te slim is?
[*] Iemand een suggestie voor te gebruiken onderdelen en waar te krijgen?
[*] Nog mooie toevoegingen aan deze strategie?

Thanks in advance
Gebruikersavatar
Komawi
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 mar 2008 22:03
Mercedes-Benz: S320 (W220) + S430 (W220)
Specialisatie: C# programmeren
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

23 feb 2018 21:27

Nog even een plaatje voor de duidelijkheid...
Bijlagen
plaats en schema van de 'emergency air inlet'
plaats en schema van de 'emergency air inlet'
W220 airmatic emergency air inlet.png (510.59 KiB) 1345 keer bekeken
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

23 feb 2018 23:27

Bij het ontgrendelen, zonder draaiende motor, wordt de druk uit het reservoir gebruikt. Als je de druk tussen reservoir en ventielblok hoog genoeg kunt krijgen, dan zou het best eens kunnen werken.
Uit mijn hoofd gezegd staan de veerpoten normaal gesproken op 6-8 bar, en het reservoir op 14 bar.

Ik weet alleen nog steeds niet hoe het kan dat het hele systeem inzakt als de compressor (waar ook een aflaatventiel op zit) defect is. Het ventielblok zou alle veerpoten moeten afsluiten zou je zeggen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Komawi
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 mar 2008 22:03
Mercedes-Benz: S320 (W220) + S430 (W220)
Specialisatie: C# programmeren
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

23 feb 2018 23:38

Het zakken duurde wel even, de wagen heeft ook weken stil gestaan ivm ziekte. De kou van de laatste weken hielp ook niet echt mee. Ik merk dat de pomp wel draait, maar dat de auto niet omhoog komt, dat zagen we eigenlijk al een tijdje aankomen, want bij zware belading kregen we al gauw de melding 'Car too low'. Ook het op hoogte komen na inzakken duurde vaak erg lang.

Ik heb inmiddels al wel een nieuwe pomp besteld voor weinig en een nieuwe zuigerveer voor nog veel minder. Dan kan ik de pomp vervangen en de oude nog reviseren voor als dat ooit nodig mocht zijn.

Ik heb inmiddels al een beetje een idee van de vereiste onderdelen; dat zou voor minder dan €20 te regelen moeten zijn. Eis van de onderdelen is dat ze tot een werkdruk van 16 bar moeten kunnen gaan en aansluiten op een externe buisdiameter van 4 mm.
Gebruikersavatar
Komawi
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 mar 2008 22:03
Mercedes-Benz: S320 (W220) + S430 (W220)
Specialisatie: C# programmeren
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

23 feb 2018 23:42

ow ja, een goedkope 12V (aansteker) compressor kan tot 250 psi gaan. Dat is voldoende (of eigenlijk net iets teveel (mag max 232 psi zijn)) om de werk druk van 16 bar op te leveren. Zal wel 5 uur duren of zo voor ie zover is, maar zo'n ding heb ik al wel liggen om af en toe de banden of een voetbal op te pompen.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

24 feb 2018 07:22

Dat zal je nog meevallen met zo’n kleine plastic rammelaar, verbaasde me vroeger regelmatig over die dingen ;)
Leuk plan trouwens en benieuwd of het werkt, denk het wel
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
pollythepolster
Berichten: 242
Lid geworden op: 28 okt 2007 15:55
Mercedes-Benz: W245 B200; S212 E220 CDI, W123 230
Locatie: Twente

24 feb 2018 15:09

Dat gaat wel werken, en is ook gewoon te koop. Maar ook makkelijk zelf te maken.

https://www.airsus.nl/mercedes-luchtver ... t-4mm.html
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

24 feb 2018 17:02

in theorie zou het kunnen werken

zijn het kunstofleidingen dan zou je bij een truck parts kunnen kijken of je daar reparatie/festo koppelingen kan krijgen
deze druk je op de leiding de leidning en dan zitten dezen ook vast

ik zou er een terugslag klep in zetten of een luchtsnelkoppling het vrouwtje blokkerd namelijk ook anders zou bij elke werkplaats de lucht zo weg blazen dan heb je allen een mannetje - mannetje tussen een compressor en je auto zetten

succes gr pascal
Gebruikersavatar
Komawi
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 mar 2008 22:03
Mercedes-Benz: S320 (W220) + S430 (W220)
Specialisatie: C# programmeren
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

24 feb 2018 19:11

pollythepolster schreef:Dat gaat wel werken, en is ook gewoon te koop. Maar ook makkelijk zelf te maken.

https://www.airsus.nl/mercedes-luchtver ... t-4mm.html
Goed om te horen dat het gaat werken, het leek mij ook wel een logische manier om die auto omhoog te krijgen. :)

Maareh, damn, daar gaat m'n kans op eeuwige roem :(
Gebruikersavatar
Komawi
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 mar 2008 22:03
Mercedes-Benz: S320 (W220) + S430 (W220)
Specialisatie: C# programmeren
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

24 feb 2018 19:18

pascalvd schreef:in theorie zou het kunnen werken

zijn het kunstofleidingen dan zou je bij een truck parts kunnen kijken of je daar reparatie/festo koppelingen kan krijgen
deze druk je op de leiding de leidning en dan zitten dezen ook vast

ik zou er een terugslag klep in zetten of een luchtsnelkoppling het vrouwtje blokkerd namelijk ook anders zou bij elke werkplaats de lucht zo weg blazen dan heb je allen een mannetje - mannetje tussen een compressor en je auto zetten

succes gr pascal
Ik zelf heb niet erg veel aan een professionele aansluiting, aangezien ik zelf alleen een huis-tuin-en-voetbal compressor heb. :P Die cheap-ass compressor en een soort van autoband ventiel aan het eind, maakt de oplossing voor mij super mobiel omdat ik dat kompressortje gewoon altijd in de kofferbak bij me zou kunnen hebben.

Voor anderen die professionele spullen in de buurt hebben zou ik jouw oplossing zeker aanraden.
Gebruikersavatar
Komawi
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 mar 2008 22:03
Mercedes-Benz: S320 (W220) + S430 (W220)
Specialisatie: C# programmeren
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

03 mar 2018 14:38

Ik kan zeggen dat de oplossing werkt 8-) . Ik zal snel even foto's plaatsen. Ik had de eigen oplossing gekozen met een T-splitter en een autoventiel-achtige aansluiting (zonder terugslag klep).

De oplossing is in te bouwen tewijl de auto laag staat, zonder te verrijden, gewoon door toegang via de motorkap :) . Dat maakt het voor veel doe het zelvers zonder brug in de buurt een zeer prettige oplossing. De luchtleiding van het reservoir naar het ventielblok loopt achter de bumper onder de balk langs die voor de radiator ligt. Bij mij stak de luchtleiding al gewoon uit richting de radiator, dus in tweeën snijden, T stuk er tussen en klaar; 3 minuten werk (duurde wat langer omdat ik de druk uit het reservoir langzaam wilde laten ontsnappen door de leiding eerst voor een klein stukje in te snijden, hoewel dat waarschijnlijk niet uitmaakte, anders was het 1 minuut werk). Daarna de auto gestart, gekeken wat de auto deed, kwam zelf tot 6 bar (er was overigens ook iets mis met de zekering/relais, maar even eruitgehaald en weer terug gezet en het werkte weer; ik hoorde de pomp daarna weer lopen na het starten van de motor.)

Op m'n kompressortje kon ik de druk aflezen (zou niet gelukt zijn als ik er wel een terugslag klep in gezet had). De pomp in de auto kwam zelf niet verder dan 6 bar. Dat had 16 bar moeten zijn. Door m'n kompressortje bij te schakelen kwam ik in ongeveer 20 minuten tot 12 bar. (moest even pause inlassen, want er kwam rook uit m'n kompressortje vandaan :o , dus even laten afkoelen) Ik laat deze oplossing nu voor altijd zitten. Mocht de pomp weer een probleem leveren (er komt nu snel een nieuwe in) dan kan bv de anwb mij ook gewoon helpen met lucht. Mogelijk ik nu zelf luchtdruk bij een tankstation halen, maar ik moet eerst even uitvogelen tot welke druk zo'n banden pomp automaat eigenlijk gaat. M'n 12V kompressortje blijft voorlopig gewoon in de kofferbak liggen, dan red ik mij overal wel.

In ieder geval staat de auto nu weer hoog op zijn poten. Ik kan m nu makkelijk naar een garage brengen om de nieuwe pomp er in te zetten zodra die ooit uit China binnen komt.

Nog een tip: Ik had een pomp besteld bij AliExpress voor erg weinig geld, maar ik zag (te laat :S ) dat je sommige produkten vanuit Duitsland kunt laten versturen, ook gewoon via AliExpress en ook voor dezelfde prijs, maar lagere verzendkosten. Belangrijkste voordeel van deze optie naast besparing op verzendkosten is dat het heel veel sneller binnen komt. Je moet dan bij AliExpress wel even alle voorgestelde produkten langs om te kijken of die wel of niet vanuit Duitsland verstuurd worden.
Laatst gewijzigd door Komawi op 03 mar 2018 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20874
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

03 mar 2018 14:43

Mooi! Ben benieuwd naar de foto’s.
Zelf zou ik dan weer geen €1000 bij Ali express spenderen. De gereviseerde Arnott poten zijn vrij goedkoop in de US of A te bestellen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Komawi
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 mar 2008 22:03
Mercedes-Benz: S320 (W220) + S430 (W220)
Specialisatie: C# programmeren
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

03 mar 2018 14:44

ow, had de opmerking net weggehaald omdat ik niet zekerwas wat er allemaal bij zat
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

03 mar 2018 14:49

Wat heb je dan bij Alie besteld ?
Die originele Wabco luchtpompjes kan je ook in NL voor redelijke prijzen kopen en die zijn gelijk aan OEM.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Komawi
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 mar 2008 22:03
Mercedes-Benz: S320 (W220) + S430 (W220)
Specialisatie: C# programmeren
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

03 mar 2018 14:51

ik had een complete pomp bested een compressor zuigerveer revisie setje. Samen nog geen €175. Komt nog wel €50 aan verzend kosten bij, vandaar m'n Duitslanf opmerking.
Plaats reactie