W211 320cdi 2004 aandrijf problemen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

18 feb 2018 01:32

ATR in Montfoort. Goede diagnose laten stellen, en niet blijven doormodderen en gokken.
yup
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2007 21:59
Mercedes-Benz: W212 E250 CDi elegance 2011

25 feb 2018 10:36

Ik wil hier een ding aan toevoegen:

Ik heb een w212 E250 cdi met 383.000 km op de teller met 5G-tronic, bak is volgens mij hetzelfde als bij een w211 bakolie is altijd op tijd ververst. Vanaf aanschaf bij 146.000 km al last van dat de toerenteller iets schommelt, bijvoorbeed als je 80 rijdt auto in cc je ziet de toerenteller heel licht schommelen ook op een kaarsrechte weg. Radiateur (en daar zit de bakolie koeler ook in!) is vervangen. Geen verschil.

Dus ik zou me geen zorgen om maken, misschien hoort het niet maar ik heb er geen last van. Bak schakelt ook soepel zonder bonken oid.
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6607
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

25 feb 2018 10:54

yup schreef:Ik wil hier een ding aan toevoegen:

Ik heb een w212 E250 cdi met 383.000 km op de teller met 5G-tronic, bak is volgens mij hetzelfde als bij een w211 bakolie is altijd op tijd ververst. Vanaf aanschaf bij 146.000 km al last van dat de toerenteller iets schommelt, bijvoorbeed als je 80 rijdt auto in cc je ziet de toerenteller heel licht schommelen ook op een kaarsrechte weg. Radiateur (en daar zit de bakolie koeler ook in!) is vervangen. Geen verschil.

Dus ik zou me geen zorgen om maken, misschien hoort het niet maar ik heb er geen last van. Bak schakelt ook soepel zonder bonken oid.
Hebben ze de radiateur van een 212 vervangen omdat de warmtewisselaar aantoonbaar glycol gelekt heeft?
greetings Evan
yup
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2007 21:59
Mercedes-Benz: W212 E250 CDi elegance 2011

25 feb 2018 10:57

Evan schreef:
yup schreef:Ik wil hier een ding aan toevoegen:

Ik heb een w212 E250 cdi met 383.000 km op de teller met 5G-tronic, bak is volgens mij hetzelfde als bij een w211 bakolie is altijd op tijd ververst. Vanaf aanschaf bij 146.000 km al last van dat de toerenteller iets schommelt, bijvoorbeed als je 80 rijdt auto in cc je ziet de toerenteller heel licht schommelen ook op een kaarsrechte weg. Radiateur (en daar zit de bakolie koeler ook in!) is vervangen. Geen verschil.

Dus ik zou me geen zorgen om maken, misschien hoort het niet maar ik heb er geen last van. Bak schakelt ook soepel zonder bonken oid.
Hebben ze de radiateur van een 212 vervangen omdat de warmtewisselaar aantoonbaar glycol gelekt heeft?
Nee, de radiateur zelf was lekgeraakt (aan de koelvloeistofzijde). Glycol test heb ik destijds laten doen. Nooit last van gehad.
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6607
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

25 feb 2018 11:09

yup schreef:
Evan schreef:
yup schreef:Ik wil hier een ding aan toevoegen:

Ik heb een w212 E250 cdi met 383.000 km op de teller met 5G-tronic, bak is volgens mij hetzelfde als bij een w211 bakolie is altijd op tijd ververst. Vanaf aanschaf bij 146.000 km al last van dat de toerenteller iets schommelt, bijvoorbeed als je 80 rijdt auto in cc je ziet de toerenteller heel licht schommelen ook op een kaarsrechte weg. Radiateur (en daar zit de bakolie koeler ook in!) is vervangen. Geen verschil.

Dus ik zou me geen zorgen om maken, misschien hoort het niet maar ik heb er geen last van. Bak schakelt ook soepel zonder bonken oid.
Hebben ze de radiateur van een 212 vervangen omdat de warmtewisselaar aantoonbaar glycol gelekt heeft?
Nee, de radiateur zelf was lekgeraakt (aan de koelvloeistofzijde). Glycol test heb ik destijds laten doen. Nooit last van gehad.
Wanneer de warmtewisselaar geen glycol lekt in t oliekoelcrcuit zal dit inderdaad ook geen invloed hebben op de automaat.

Ik was gewoon erg benieuwd of dit bij jou dus van toepassing was omdat ik dit nog nooit bij een w212 gehoord had.
greetings Evan
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

25 feb 2018 13:02

Schommelen in toeren op constante snelheid is meestal een defecte koppelomvormer, daar heeft de koeler niks mee te maken. Als je 'zo maar' de koeler gaat vervangen zonder diagnose te stellen.... Een w212 heeft volgens mij trouwens een 7 traps automaat, geen 5 traps.
yup
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2007 21:59
Mercedes-Benz: W212 E250 CDi elegance 2011

25 feb 2018 13:11

benzkepower schreef:Schommelen in toeren op constante snelheid is meestal een defecte koppelomvormer, daar heeft de koeler niks mee te maken. Als je 'zo maar' de koeler gaat vervangen zonder diagnose te stellen.... Een w212 heeft volgens mij trouwens een 7 traps automaat, geen 5 traps.
Nogmaals: Radiateur is vervangen omdat ie lek was.

Eerste types w212 met 4 cilinder motoren hadden gewoon een 5 bak automaat erin. Ik heb gewoon een pook in de middenconsole. 7g heeft hem aan het stuurwiel. Vanaf een bepaald moment zijn ze allemaal 7g geworden (de pre facelift W212 voor 2013 dan). De 6 cilinders in de pre facelift w212 hebben altijd 7G gehad.
benzkepower
Berichten: 3853
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

25 feb 2018 13:14

Vanaf 9/'10 is er sowieso een 7 traps, want dan moet er blauwe olie in. Dat zie je aan het carter en de manier waarop je de versnellingsbak vult. Daar voor hangt het af van de uitvoering.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

25 feb 2018 13:17

Dat de radiateur lek was sluit toch niet uit dat hij niet ook lekte naar de bakkoeler?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

25 feb 2018 13:30

plorie schreef:Dat de radiateur lek was sluit toch niet uit dat hij niet ook lekte naar de bakkoeler?
yup schreef: Nee, de radiateur zelf was lekgeraakt (aan de koelvloeistofzijde). Glycol test heb ik destijds laten doen. Nooit last van gehad.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

06 mar 2018 21:09

Gister naar iemand geweest die bakken reviseert, open haalt etc. Hij heeft met de auto gereden en denkt dat het brein het probleem geeft. Dit uiteraard zonder andere controles behalve de proefrit en het voelen van de bak. Hij vermoed dat het in het brein zit. Hij gaf als advies het brein demonteren en geheel schoon maken. Hij denkt dat de solonoid van de lock up het probleem geeft? Iemand ervaren met het brein uit elkaar halen of iets dergelijks?
Over het glycol denkt hij dat dit niet het probleem is. Maar 100% zeker is hij niet dus als ik het brein demonteer maar weer wat bak olie apart houden...
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

06 mar 2018 23:36

..... Ga nou eens een diagnose laten stellen door iemand die het WEET, en niet die het DENKT te weten.
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4276
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

08 mar 2018 14:08

Als je brein kapot is is dat gewoon uit te lezen met Star.
En niet volgens het brein van diegene die DENKT.... het weten. pffff

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

11 mar 2018 21:58

Bak staat in noodloop. Uit laten lezen. P2225 etc fout transmissie regeling.
Storing is actief.
De solenoid voor de koppelomvormer aan te sturen de stekker bus zijn al vervangen. Geen atf in de stekker bij de regeleenheid aanwezig. Printplaat ook vervangen door gebruikt exemplaar. Maar ergens heb ik het vermoeden dat deze plaat niet goed is...
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

11 mar 2018 22:08

Ik kan het zo snel niet terugvinden, maar we hebben het over een 7G bak toch? Daarvan kun je de printplaat toch niet zomaar ff vervangen zonder computer erbij?
Logboek S500.
Plaats reactie