C180 Kompressor W203/S203 zweeft/zoekend op de snelweg.

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20867
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

17 jan 2018 15:17

Subframerubber ;)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5652
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

17 jan 2018 15:46

Zie plaatje. Trefwoord: hydrolager, oliegevulde bus. Het exacte onderdeelnummer haal je het beste uit de EPC (bv. bij de dealer!), maar dit kon ik zo snel bij elkaar gezocht krijgen. Je hebt op de achteras twee voorste en twee achterste bussen. De voorste zijn (in elk geval bij mijn 210) een stuk kleiner en dus eerder versleten.

Scheelde bij mij een hoop vaag weggedrag en ook veel reactie op zijwind.
Bijlagen
lemförder203.png
lemförder203.png (49.73 KiB) 520 keer bekeken
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Levoo
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jan 2018 09:27
Mercedes-Benz: C180 Kompressor S203

17 jan 2018 16:36

plorie schreef:Subframerubber ;)
U wordt bedankt!
Levoo
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jan 2018 09:27
Mercedes-Benz: C180 Kompressor S203

17 jan 2018 16:36

gfgf schreef:Zie plaatje. Trefwoord: hydrolager, oliegevulde bus. Het exacte onderdeelnummer haal je het beste uit de EPC (bv. bij de dealer!), maar dit kon ik zo snel bij elkaar gezocht krijgen. Je hebt op de achteras twee voorste en twee achterste bussen. De voorste zijn (in elk geval bij mijn 210) een stuk kleiner en dus eerder versleten.

Scheelde bij mij een hoop vaag weggedrag en ook veel reactie op zijwind.
Heel erg bedankt!!! Ik ga ze meteen even (laten) controleren zaterdag.
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

18 jan 2018 10:22

Levoo schreef:
gfgf schreef:Zie plaatje. Trefwoord: hydrolager, oliegevulde bus. Het exacte onderdeelnummer haal je het beste uit de EPC (bv. bij de dealer!), maar dit kon ik zo snel bij elkaar gezocht krijgen. Je hebt op de achteras twee voorste en twee achterste bussen. De voorste zijn (in elk geval bij mijn 210) een stuk kleiner en dus eerder versleten.

Scheelde bij mij een hoop vaag weggedrag en ook veel reactie op zijwind.
Heel erg bedankt!!! Ik ga ze meteen even (laten) controleren zaterdag.

Beste Levoo,

Ik heb last van het zelfde probleem als jou !

las in je begin post dat je een ander lid zijn bericht ook hebt gelezen op dit forum, en denk dat deze van mij is ?

maargoed, ik heb dus echt alles vervangen:

Achterophanging

Schokdempers ( merk Sachs)

stabilisatorstangen( kleine stangetjes , 1 grote compleet origineel omdat hier de rubbers aan vast zitten gevalcuneerd volgens mij is dit de achterste, de andere grote stabistang alleen de rubbers van vervongen omdat de stang nog goed was )

Achterste draagarmen alles van Lemforder, de stabistangetjes overigens ook & de bekende kraakbussen( Quitschbuchse)

Achterveren heb ik nog NIET vervongen maar deze zijn nog niet kapot.


Voorophanging

Schokdempers en veerpootlagers( merk Sachs)

Alle draagarmen en stuurstangen ( Merk Ridex, kwam mij op dat moment iets beter uit)

kleine stabistangetjes zoals vermeld bij ' Achterophanging ' en rubbers grote stang of complete stang weet zo niet meer. zie uitleg Achterophanging.

Voorste veren zijn allebeide vervongen (wel denk ik dat hier misschien een probleem bij mij zit, ene veer is een keer eerder erop gekomen door een garage van Lemforder, en andere veer heb ik zelf later vervangen van merk Stark, Had lemforder besteld om gelijke veren te krijgen maar was op dat moment niet leverbaar dus kreeg een vervangend artikel. bij mij zitten er dus 2 verschillende veren op en denk dus dat dit ook invloed heeft op mijn gevoeligheid


Remschijven en blokken al vervongen , zowel voor als achter, waren niet super meer namelijk.


natuurlijk na dit allemaal laten uitlijnen.


Heb alleen de subframerubbers ( hydrolager) wat 'gfgf' & 'Plorie' aangeven NIET vervongen. dit is volgens mij in mijn topic ook al aangegeven maar op een andere manier en wist dus ook niet welke er werd bedoeld , tot nu :P


maar om af te sluiten, ik heb dus nog steeds last van het enorme gevoelige zijwind gedrag en zweverige auto...

Heb de exacte oorzaak dus nog steeds niet kunnen vaststellen, zullen die subframerubbers of bij mij de 2 verschillende voorste veren zoveel invloed hebben op het zwevende gedrag, moet alsware telkens bijsturen anders waait de auto mij gewoon andere weghelft als het een beetje mooi waait.


WEL werd er mij aangeraden na wat onderzoek en vragen te hebben gesteld , door Roesink uitlijntechniek te Zwolle , om mijn veren te vervangen voor, en de stuurhuiscontrole te doen. beide voorwielen van de grond stuur recht en dan de auto starten, als de wielen naar links of naar rechts zouden draaien, zou er speling op mijn stuurhuis zitten, dit heb ik nog niet geprobeerd ! levoo weetniet als jij hier ook bent geweest in Zwolle, maar denk meld dit maar even :lol:
:applaus: :D
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5652
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

18 jan 2018 12:02

@kemmoo: lijkt me de moeite van het proberen waard.

Als die bussen stuk zijn (en die gaan met een jaar of 15 echt stuk), dan zit er zo een cm of meer ruimte op. Dat betekent dat je hele achteras los onder je wagen zit en alle kanten op draait. Dat merk je bij zijwind. Speling op kogeltjes en draagarmbussen, ook belangrijk, maar daar merk je bij zijwind veel minder van. Versleten veren en dempers veranderen de stuurgeometrie niet.

Van al mijn renovaties aan het onderstel gaven de bussen van de achteras de grootste winst.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20867
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 jan 2018 12:27

Als je hem op de brug zet zie je misschien dat de kern los zit van de rest: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 15#p668297

Maar ook een cheapy immi rommelrubber kan slap genoeg zijn om toch wat teveel ruimte te geven: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 65#p672635
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

18 jan 2018 12:30

gfgf schreef:@kemmoo: lijkt me de moeite van het proberen waard.

Als die bussen stuk zijn (en die gaan met een jaar of 15 echt stuk), dan zit er zo een cm of meer ruimte op. Dat betekent dat je hele achteras los onder je wagen zit en alle kanten op draait. Dat merk je bij zijwind. Speling op kogeltjes en draagarmbussen, ook belangrijk, maar daar merk je bij zijwind veel minder van. Versleten veren en dempers veranderen de stuurgeometrie niet.

Van al mijn renovaties aan het onderstel gaven de bussen van de achteras de grootste winst.
Oke top bedankt ! zijn deze bussen makkelijk te vervangen ? hebben nu een 4000 kg brug aangeschaft namelijk dus werkt een stuk fijner :P

het lijkt iniedergeval dat de voorkant zwak is want die zie ik tijdens rijden ook heen en weer gaan.

aan de andere kant ,als de achterkant inderdaad zoveel speling heeft werkt die beweging wel naar voren en krijg je het zelfde resultaat denk ik.


deze rubbers zitten alleen aan de achteras ??
:applaus: :D
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20867
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

18 jan 2018 12:34

Voor deze rubbers heb je meer aan 2 krikken en assteunen. Makkelijk is relatief, als je maar een setje beitels en een (liefst verstelbaar) koevoetje hebt.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

18 jan 2018 12:41

plorie schreef:Voor deze rubbers heb je meer aan 2 krikken en assteunen. Makkelijk is relatief, als je maar een setje beitels en een (liefst verstelbaar) koevoetje hebt.

Top bedankt Plorie voor het tippen van die topics ! en voor je info.

zal eerdaags eens even bekijken, als ik er niet uitkom roep ik wel :lol:

Dit of mijn stuurhuis/veren zal dan denk ik 1 van de laatste boosdoeners kunnen zijn :P

maar zitten deze rubbers alleen aan de achteras of heb je deze ook op de vooras zitten ?
:applaus: :D
c1k320
Berichten: 1046
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

18 jan 2018 19:11

Hoi, heb zelf een BMW gehad uit 1983 die als een bootje reed, dus hobbelend/waggelend. Via een expert kwamen we erachter dat niet alleen de veren verschillend qua merk en ouderdom waren maar ook de schokbrekers...blijkbaar heb je autobezitters die per kapot onderdeel vervangen met 2e hands onderdelen. Verder ga ik morgen langs de opslag dus zal je een pb doen toekomen over verder met het setje velgen.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5652
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

18 jan 2018 22:56

Die bussen zitten op deze manier aan de achteras, vier stuks. Aan de voorkant moeten de wielen sturen dus zit het anders: daar zitten de hydrolagers in de onderste draagarmen. En vergeet niet dat het rechtuit sturen in de achterwielen zit, aan de voorkant corrigeer je hooguit.

Voor inspiratie: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 76#p669076
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Kemmo
Berichten: 436
Lid geworden op: 06 sep 2014 14:29
Mercedes-Benz: C180 CGI BlueEfficiency Avantgarde 2012 Facelift Sedan
Locatie: Overijssel

19 jan 2018 19:10

gfgf schreef:Die bussen zitten op deze manier aan de achteras, vier stuks. Aan de voorkant moeten de wielen sturen dus zit het anders: daar zitten de hydrolagers in de onderste draagarmen. En vergeet niet dat het rechtuit sturen in de achterwielen zit, aan de voorkant corrigeer je hooguit.

Voor inspiratie: http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 76#p669076


Oke mooi bedankt voor je tips en info !

Als het gebeurd is zal ik het in mijn topic en als ik het niet vergeet in dit topic vermelden !

Fijn weekend mensen
:applaus: :D
Levoo
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jan 2018 09:27
Mercedes-Benz: C180 Kompressor S203

29 jan 2018 10:34

Dag mensen!

Terug van weggeweest, had een vakantietje!

Ik heb afgelopen zaterdag de auto naar de garage gebracht om het hele onderstel te laten controleren.
Alles is bekeken en er werd gezegd dat er niks mis was met het onderstel, behalve de linker voor draagarm die een fractie speling heeft (alleen als er met een dikke metaal tegenaan gedrukt wordt. Voor de rest zou alles prima zijn, inclusief subframe rubbers.

Ik durf echt niet meer te zeggen waar het door kan komen, behalve dat het stuurhuis en de banden nog niet uitgesloten zijn. Het was wel duidelijk dat de remschijven krom zijn, dezen gaan ook vervangen worden. Banden zullen getest worden uiteindelijk. Stuurhuis is door de monteurs getest terwijl de auto niet op contact/gestart was, kan het zo zijn dat die dan op slot zit en de speling dan toch niet gemeten kan worden?

Vanochtend onderweg naar werk vloog ik ook van links naar rechts en kon ik hem moeilijk stabiel houden, dus er is niet niks aan de hand, het is even uitvogelen wat het precies is.

PS. Bedankt voor het meedenken iedereen!
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20867
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

29 jan 2018 10:40

Laat ze eens een proefrit maken.
Logboek S500.
Plaats reactie