Ja, en gras is groen.........Peter schreef: Het antwoord op WAAROM blijft vooralsnog: Omdat Mercedes-Benz dat voorschrijft
Er moet een technische verklaring voor zijn
Ja, en gras is groen.........Peter schreef: Het antwoord op WAAROM blijft vooralsnog: Omdat Mercedes-Benz dat voorschrijft
Ik heb de titel gelezen (lezen gaat mij prima af). TS geeft aan problemen te hebben sinds de montage van een breedset. Oplossing (hoogstwaarschijnlijk): set omwisselen voor een waarvan de maten correct zijn. Waarom het niet kan is een andere vraag.Cornelis schreef:Nee hoor, problemen van TS begonnen na montage van een breedset op z’n 4-matic dus hoezo offtopic ?S_W204 schreef:En hoe helpt dat de TS? Lijkt mij offtopic hier.
Heb je de titel van het topic wel gelezen ?
Lijkt mij logisch dat TS ook wel wil weten waarom een breedset niet kan/mag op een 4-matic Benz
net als vele anderen hier
De 'intelligentie' van 4-matic zou toch moeten schakelen op basis van grip? Doorslaande wielen betekent minder grip, betekent minder vermogen. En welke band(breedte) erop ligt moet dan toch niet uitmaken?Jeroen schreef:Omdat het systeem op alle 4 wielen een gelijke grip verwacht?
Ik verwacht dat dat ook afgeraden wordtplorie schreef:Op de ene as Hifly en de andere as PS4's, dat zorgt in een bepaalde mate ook voor 'andere' grip op de assen
En dus is de (mijn) conclusie hieruit dat bij gelijke afrol omtrek (dus gelijk toerental tussen voor en achteras) er geen probleem kan zijn...Johan Turbo schreef: De "kleine" 4matics hebben voorwielaandrijving waaraan de achterwielen gekoppeld zijn via een Haldex koppeling. Bij een verschil in toerental tussen voor en achteras wil die Haldex steeds sperren omdat die denkt dat er tractieverlies is.
Deze laatste zou ik steeds op 4 gelijke wielen zetten. Bij VW noemt men het soortgelijke systeem 4Motion.
Dat is dus mijn conclusie ook tot nu en daarom nog steeds de vraag waarom een breedset niet mag van MB...E55amg schreef:En dus is de (mijn) conclusie hieruit dat bij gelijke afrol omtrek (dus gelijk toerental tussen voor en achteras) er geen probleem kan zijn...Johan Turbo schreef: De "kleine" 4matics hebben voorwielaandrijving waaraan de achterwielen gekoppeld zijn via een Haldex koppeling. Bij een verschil in toerental tussen voor en achteras wil die Haldex steeds sperren omdat die denkt dat er tractieverlies is.
Deze laatste zou ik steeds op 4 gelijke wielen zetten. Bij VW noemt men het soortgelijke systeem 4Motion.
En dat is bij deze breedset het geval: afrolomtrek tussen voor en achteras scheelt 0,8%, is vrijwel niets, dus dat kan geen 4-matic probleem geven.....
Dat japlorie schreef:Verschil in grip is toch juist waar 4-matic voor is gemaakt?
Sorry, eerste argument is onzin, het omtrek verschil tussen 2 banden van dezelfde merk/type/maat maar verschillende profielslijtage is al snel meer dan deze 0,8% en dat moet gewoon kunnen.Johan Turbo schreef:Een Haldex is heel gevoelig aan toerentalverschillen.
Bij een slip van 1/4 van een omwenteling spert deze aan 100%
0.8% is inderdaad weinig, maar is waarschijnlijk de redden waarom Mercedes de breedset niet toelaat.
Bredere banden achter doet men(buiten het estetische) vooral om overstuur te verminderen.
Bij een van nature onderstuurd onderstel heft dat niet veel zin.
Dat zijn al twee redenen om geen breedset op dit type wagen te monteren.