Probleem sinds breedset CLA 45 AMG

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 dec 2017 10:16

Peter schreef: Het antwoord op WAAROM blijft vooralsnog: Omdat Mercedes-Benz dat voorschrijft :)
Ja, en gras is groen......... 8-) :lol:

Er moet een technische verklaring voor zijn ;)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25787
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

11 dec 2017 10:25

Omdat het systeem op alle 4 wielen een gelijke grip verwacht?
Omdat (zoals boven uitgelegd) het systeem eerder en vaker de achterwielen moet bijschakelen door onderstuur?
Omdat er in Baden Wuertemberg best over nagedacht zal zijn?

Als ik deze zomer mijn kennissen die op de ontwikkelingsafdeling van das Haus spreek en ik er aan denk, zal ik het eens vragen.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

11 dec 2017 13:17

Cornelis schreef:
S_W204 schreef:En hoe helpt dat de TS? Lijkt mij offtopic hier.
Nee hoor, problemen van TS begonnen na montage van een breedset op z’n 4-matic dus hoezo offtopic ?
Heb je de titel van het topic wel gelezen ?
Lijkt mij logisch dat TS ook wel wil weten waarom een breedset niet kan/mag op een 4-matic Benz
net als vele anderen hier 8-)
Ik heb de titel gelezen (lezen gaat mij prima af). TS geeft aan problemen te hebben sinds de montage van een breedset. Oplossing (hoogstwaarschijnlijk): set omwisselen voor een waarvan de maten correct zijn. Waarom het niet kan is een andere vraag.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20868
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

11 dec 2017 13:31

Jeroen schreef:Omdat het systeem op alle 4 wielen een gelijke grip verwacht?
De 'intelligentie' van 4-matic zou toch moeten schakelen op basis van grip? Doorslaande wielen betekent minder grip, betekent minder vermogen. En welke band(breedte) erop ligt moet dan toch niet uitmaken?
Op de ene as Hifly en de andere as PS4's, dat zorgt in een bepaalde mate ook voor 'andere' grip op de assen ;)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25787
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

11 dec 2017 13:54

plorie schreef:Op de ene as Hifly en de andere as PS4's, dat zorgt in een bepaalde mate ook voor 'andere' grip op de assen ;)
Ik verwacht dat dat ook afgeraden wordt 8-)
Dat automatisch schakelen klopt wel, maar misschien dat het systeem dan (overdreven) vaak moet in en uitschakelen etc.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

11 dec 2017 14:27

De "grote" 4matics hebben een tussendifferentieel dat de kracht verdeelt tussen voor en achteras. Dit differentieel neemt de verschillen in afrolomtrek op.
De "kleine" 4matics hebben voorwielaandrijving waaraan de achterwielen gekoppeld zijn via een Haldex koppeling. Bij een verschil in toerental tussen voor en achteras wil die Haldex steeds sperren omdat die denkt dat er tractieverlies is.
Deze laatste zou ik steeds op 4 gelijke wielen zetten. Bij VW noemt men het soortgelijke systeem 4Motion.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25787
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

11 dec 2017 14:44

Duidelijk! :goedzo:

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

11 dec 2017 14:58

Johan Turbo schreef: De "kleine" 4matics hebben voorwielaandrijving waaraan de achterwielen gekoppeld zijn via een Haldex koppeling. Bij een verschil in toerental tussen voor en achteras wil die Haldex steeds sperren omdat die denkt dat er tractieverlies is.
Deze laatste zou ik steeds op 4 gelijke wielen zetten. Bij VW noemt men het soortgelijke systeem 4Motion.
En dus is de (mijn) conclusie hieruit dat bij gelijke afrol omtrek (dus gelijk toerental tussen voor en achteras) er geen probleem kan zijn...
En dat is bij deze breedset het geval: afrolomtrek tussen voor en achteras scheelt 0,8%, is vrijwel niets, dus dat kan geen 4-matic probleem geven.....
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 dec 2017 16:22

E55amg schreef:
Johan Turbo schreef: De "kleine" 4matics hebben voorwielaandrijving waaraan de achterwielen gekoppeld zijn via een Haldex koppeling. Bij een verschil in toerental tussen voor en achteras wil die Haldex steeds sperren omdat die denkt dat er tractieverlies is.
Deze laatste zou ik steeds op 4 gelijke wielen zetten. Bij VW noemt men het soortgelijke systeem 4Motion.
En dus is de (mijn) conclusie hieruit dat bij gelijke afrol omtrek (dus gelijk toerental tussen voor en achteras) er geen probleem kan zijn...
En dat is bij deze breedset het geval: afrolomtrek tussen voor en achteras scheelt 0,8%, is vrijwel niets, dus dat kan geen 4-matic probleem geven.....
Dat is dus mijn conclusie ook tot nu en daarom nog steeds de vraag waarom een breedset niet mag van MB...
Verschil in grip zou een optie kunnen zijn.....
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20868
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

11 dec 2017 18:55

Verschil in grip is toch juist waar 4-matic voor is gemaakt? :lol:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 dec 2017 19:09

plorie schreef:Verschil in grip is toch juist waar 4-matic voor is gemaakt? :lol:
Dat ja :lol:
Dus tot nu toe ontgaat mij nog steeds de logica waarom er geen breedset op een 4-matic
mag van Das Haus
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Lux
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
Locatie: Luxemburg & Afrika

11 dec 2017 23:25

Als er geen midden differentieel is lijkt het me logisch > wringen van de aandrijflijn. 0,8% betekent volgens mij dat op elke 100 omwentelingen van de voorwielen de achterwielen er ééntje meer (of minder) maken. En dat is best veel.
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

12 dec 2017 12:43

Een Haldex is heel gevoelig aan toerentalverschillen.
Bij een slip van 1/4 van een omwenteling spert deze aan 100%
0.8% is inderdaad weinig, maar is waarschijnlijk de redden waarom Mercedes de breedset niet toelaat.
Bredere banden achter doet men(buiten het estetische) vooral om overstuur te verminderen.
Bij een van nature onderstuurd onderstel heft dat niet veel zin.
Dat zijn al twee redenen om geen breedset op dit type wagen te monteren.
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

12 dec 2017 14:05

Johan Turbo schreef:Een Haldex is heel gevoelig aan toerentalverschillen.
Bij een slip van 1/4 van een omwenteling spert deze aan 100%
0.8% is inderdaad weinig, maar is waarschijnlijk de redden waarom Mercedes de breedset niet toelaat.
Bredere banden achter doet men(buiten het estetische) vooral om overstuur te verminderen.
Bij een van nature onderstuurd onderstel heft dat niet veel zin.
Dat zijn al twee redenen om geen breedset op dit type wagen te monteren.
Sorry, eerste argument is onzin, het omtrek verschil tussen 2 banden van dezelfde merk/type/maat maar verschillende profielslijtage is al snel meer dan deze 0,8% en dat moet gewoon kunnen.
2e argument: klachten van topic starter hebben niets met grip verschil te maken, gebeurt blijkbaar al bij normaal rijden.
Bij verschillende merken banden op voor- en achteras heb je ook grip verschil, ik neem niet aan dat MB verplichtend voorschrijft om rondom 4 exact dezelfde banden te monteren, per as zal worden geadviseerd ja, maar niet ook voor/achter, dus dat argument gaat denk ik ook niet op....
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
Saffron
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:41
Mercedes-Benz: E55 AMG Designo Silver

12 dec 2017 17:44

Wij hebben een Volvo V70 R AWD uit 1997 handgeschakeld. Dit is de eerste 4 wiel generatie van Volvo. Een geweldig systeem om mee te rijden, maar zeer gevoelig door de technische opbouw met een harde haakse overbrenging via een visco koppeling naar de achterwielen.
Bij de geringste omwentel verschillen gaat de visco verharden. Je ruikt het soms zelfs.
Opgegeven door Volvo:
Alle vier dezelfde banden. Dus ook merk en profiel.
Slijtage verschil tussen voor en achter maximaal 2mm

Anders gaat hij zeker stuk. Aldus Volvo en alle forumleden :)
Plaats reactie