Heren,
Sinds de aanschaf van mijn W210 heb ik inmiddels vele delen van de ophanging vervangen! Maar tot op heden blijft de auto trillen aan hogere snelheden. En mijn inziens verergert dit naarmate ik er langer mee rijdt.
Het begon met een versleten balljoint en lager. Die heb ik vervangen en terzelfder tijd ook nieuwe remschijven geplaatst, remklauwen en remslangen. Sindsdien is de wagen beginnen trillen... Ondertussen heb ik mooi verder gezocht. Er moet wat fout gelopen met de lagers, dus voor deze heb ik nieuwe hubs van nieuwe lagers voorzien (geperst zoals het hoort). Verder zitten er nieuwe schokdempers onder en de LCA's zijn vervangen.
Vorig weekend had ik even tijd en dacht nog het laatste van de stuurinrichting te vervangen -> Stuurstangeind!
En geloof het of niet, het trillen is verergerd!! De vorige vertoonden geen speling maar waren beduidend 'losser' dan de nieuwe.
Hopeloos heb ik boven de differentieel de plaatjes bij de voorste bevestig losgehaald, geen effect, terug gemonteerd. Dit doet vermoeden dat de aandrijfas OK is. Ook alle andere delen (motorsteunen, baksteun, flexdiscs) vertonen geen speling.
Vandaag nogmaals de voorwielen losgehaald. GEEN speling op ophanging en stuurdelen te bespeuren.
MAAR WEL: de linker remschijf lijkt krom. Het wiel remt op een bepaald deel beduidend af. Om de blokken volledig los te maken van de schijf heb ik ze vrij ver moeten open duwen.
Tijdens het rijden heb ik vibraties, periodieke trilling zeg maar elke seconde ofzo. Tijdens het remmen een zeer lichte trilling in het pedaal, geen stuur dat trilt bij het remmen. Wel tijdens het rijden.
Nu dacht ik toch maar de remschijf te verdenken. Maar aangezien tijdens het remmen geen absurde trillingen zijn lijkt dit uitgesloten. Tot ik vandaag zag dat als de band vrij draait wel op een bepaald deel van de schijf geremd wordt. Dus ook tijdens de rijden moet die schijf ergens tegen de blokken aan komen.
Kan dit leiden tot absurde trillingen aan pakweg 120 km/u? Soms trilt het stuur hevig, over het algemeen trilt de hele voetplaat, alsook de rest van de wagen. Wat me nog opvalt is dat dit start na 10 km en niet meer stopt (remschijf die opwarmt?).
Het verbaast me gewoon wat de schijf een deel sleept. Maar dat tijdens het remmen amper iets voelbaar is....
Alle ideeën zijn welkom! Ter info, banden zijn vervangen 5000 km terug, gebalanceerd enzo, maar het probleem doet zich al eerder voor. De banden hebben er op zich niks aan gewijzigd. Uitlijning is OK! Vorige week 3 maal herdaan! Na de eerste maal stond het stuur schuin. Na de tweede maal bleven de trillingen en de derde maal heb ik het toespoor van 2 mm per band gewijzigd naar 1,3 mm per band.
W210 - Kromme schijf?
- plorie
- Berichten: 20876
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Als je het zowel in je stuur als in de hele auto voelt, dan vermoed ik dat je op meerdere plaatsen problemen hebt.
Zelf heb ik het laatste trillinkje in mijn 210 destijds verholpen door de bovenste draagarmen aan de voorkant te vervangen. Speling kun je eigenlijk pas goed controleren als je de kogel losgemaakt hebt.
Zelf heb ik het laatste trillinkje in mijn 210 destijds verholpen door de bovenste draagarmen aan de voorkant te vervangen. Speling kun je eigenlijk pas goed controleren als je de kogel losgemaakt hebt.
Logboek S500.
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Een remschijf met zo'n dikteverschil of slingering dat ie zo merkbaar het wiel afremt is niet zoals het hoort. De hitte die dit veroorzaakt zal volgens mij ook zeker voelbaar moeten zijn aan de velg na een flinke rit.
Monteren van een nieuwe lijkt simpel, maar zaken als het vlak maken van de naaf en zorgvuldig ontvetten voordat de klauw en blokken er weer op gezet worden is echt cruciaal.
gr J
Monteren van een nieuwe lijkt simpel, maar zaken als het vlak maken van de naaf en zorgvuldig ontvetten voordat de klauw en blokken er weer op gezet worden is echt cruciaal.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ik heb iets bespaard op de schijf en blokken. Wat waarschijnlijk een grote oorzaak kan wezen van de slag/slinger.
Op zich is er niet abnormaal veel hitte... Ik ga ze mss dit weekend eens demonteren en grondiger nazien. Ook maar eens uitkijken naar een nieuw setje.
Wat mij gewoon verbaast is dat er nergens duidelijke signalen zijn van een mankement.
Dus opgekrikt remt het wiel af indien het vrij draait, je hoort de blokken echt periodiek slepen tegen de schijf. Je zou verwachten dat de wagen begint te slingeren bij het remmen, enkel een lichte kieteling aan de voet bij het remmen.
@ plorie: na alle reeds gedane kosten worden enkel nog onderdelen vervangen die duidelijk aantonen dat ze versleten zijn de bovenste draagarmen zijn 2 a 3 maal bekeken (veren vervangen, onderste draagarmen vervangen en nieuwe schoks, steeds alle balljoints gecontroleerd)...
Volgende op de lijst zijn nieuwe schijven en blokken. En daarna de steunen van de achterbrug.
Op zich is er niet abnormaal veel hitte... Ik ga ze mss dit weekend eens demonteren en grondiger nazien. Ook maar eens uitkijken naar een nieuw setje.
Wat mij gewoon verbaast is dat er nergens duidelijke signalen zijn van een mankement.
Dus opgekrikt remt het wiel af indien het vrij draait, je hoort de blokken echt periodiek slepen tegen de schijf. Je zou verwachten dat de wagen begint te slingeren bij het remmen, enkel een lichte kieteling aan de voet bij het remmen.
@ plorie: na alle reeds gedane kosten worden enkel nog onderdelen vervangen die duidelijk aantonen dat ze versleten zijn de bovenste draagarmen zijn 2 a 3 maal bekeken (veren vervangen, onderste draagarmen vervangen en nieuwe schoks, steeds alle balljoints gecontroleerd)...
Volgende op de lijst zijn nieuwe schijven en blokken. En daarna de steunen van de achterbrug.
- roetzoeker
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 26 sep 2016 15:54
- Mercedes-Benz: w210 320cdi 2001 c207 e200 2014 w212 220cdi c216 cl600 2009
- Specialisatie: testpiloot
- Locatie: DÜSSELDORF
bij mij zat het ijzeren klemmetje van de remklauw verkeerd om hij moet heel moeilijk er in gaan en de klauw echt omhoog duwen ,beunhazen doen dit meestal verkeerd,ik had precues het zelfde probleem
466 per kwartaal is een schandaal €2,50 per liter ook en 100 km/h ook
- roetzoeker
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 26 sep 2016 15:54
- Mercedes-Benz: w210 320cdi 2001 c207 e200 2014 w212 220cdi c216 cl600 2009
- Specialisatie: testpiloot
- Locatie: DÜSSELDORF
mijn banden waren na 5000 km op nieuwe gemonteerd nergens meer last van gehad,lijkt dat de banden platte vlakken hebbem gehad door lang stilstaan
466 per kwartaal is een schandaal €2,50 per liter ook en 100 km/h ook
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- Chef-Benz
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2011 22:06
- Mercedes-Benz: S204 C200CDI en W245 B200 turbo
- Specialisatie: Het menselijk brein
- Locatie: Noord Brabant
Maakt het nog een verschil of je accelereert, of constante snelheid rijdt? Wat gebeurt er als je de auto in neutraal van 100km/u terug laat zakken tot bijvoorbeeld 50km/u? Even om uit te sluiten dat het niet in je aandrijflijn zit.