Mercedes W212 5G tronic automaat spoelen nodig ?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
yup
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2007 21:59
Mercedes-Benz: W212 E250 CDi elegance 2011

23 aug 2017 21:57

Kleine vraagje,

De 5g tronic automaat in de W212 heeft gewoon een plugje om de koppelomvormer leeg te laten lopen. Is het dan uberhaupt nodig om de transmissie te laten spoelen?

En waar moet je op letten als je bij deze bak de olie gaat verversen?
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7293
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

23 aug 2017 22:18

Er zal altijd wat olie hier en daar blijven zitten. Als je (lang genoeg) spoelt zul je wat meer verversen waarschijnlijk. Is het nodig? Dat is persoonlijk. Als je de 5 traps bakken gewoon op tijd olie wissels (zonder spoelen) geeft gaan ze erg lang mee vind ik.
Gebruikersavatar
Sam Oudshoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 nov 2014 18:13
Specialisatie: Versnellingsbakken
Locatie: Montfoort
Contacteer:

24 aug 2017 08:31

Spoelen is alleen maar voor automaten waarvan je de koppelomvormer niet van kan af tappen.
Omdat de koppelomvormer rond is en alleen bij de hals een opening heeft zal er dus altijd een liter of 3 in blijven zitten.
Voor het kleppenblok is het niet nodig om te spoelen.
Kort samengevat als je de koppelomvormer af kan tappen dan hoef je niet te spoelen.
yup
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2007 21:59
Mercedes-Benz: W212 E250 CDi elegance 2011

24 okt 2017 11:32

Sam Oudshoorn schreef:Spoelen is alleen maar voor automaten waarvan je de koppelomvormer niet van kan af tappen.
Omdat de koppelomvormer rond is en alleen bij de hals een opening heeft zal er dus altijd een liter of 3 in blijven zitten.
Voor het kleppenblok is het niet nodig om te spoelen.
Kort samengevat als je de koppelomvormer af kan tappen dan hoef je niet te spoelen.
Beetje laat, maar bedankt voor het antwoord, dit klopt inderdaad. De dealer gaf dit ook aan. En je kan bij de dealer een heel set kopen om de bakolie helemaal te verversen inclusief pakkingen e.d. Bij de 5g tronic is dit heel makkelijk inderdaad. Ook de plastic omhulsel van de stekker heb ik laten vervangen, just in case.

Maar ik heb nu eigenlijk een probleem waar ik al heel lang last van heb (meer dan een jaar iig), als de auto ijskoud is (dus meerdere dagen achtergelaten) dan slipt de auto met koude motor. Dus je geeft gas toeren gaan omhoog auto gaat langzaam vooruit. Dit alleen als je wat meer gas geeft... Na 5-10 minuten rijden is het probleem helemaal weg. Met warme motor is er helemaal niets aan het handje... Maar dit probleem is er al meer dan 100.000 km... Bij een defect in de bak lijkt het me dat die allang ermee zou zijn opgehouden? Wat kan dit zijn? Bakolie is recent nog ververst het probleem was er ook voor bakolie verversing. Bakolie is in het verleden 2x ofzo gespoeld...
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4579
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

24 okt 2017 11:37

Je moet je oliepijl controleren , je hebt daarvoor een pijlstok nodig , je kunt de automaatolie in koud en warme toestand pijlen , in jou geval denk ik dat er wat te weinig olie inzit .
Gebruikersavatar
Sam Oudshoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 nov 2014 18:13
Specialisatie: Versnellingsbakken
Locatie: Montfoort
Contacteer:

26 okt 2017 08:05

Op het moment dat dit alleen in koude situaties is en je hebt geen last van bonkjes of stoten dan zou ik zeggen dat je je hier geen zorgen over hoeft te maken.
De versnellingsbak probeert net als de motor om zo snel mogelijk op temperatuur te komen.
Op het moment dat je een automaat snel op temperatuur wilt laten komen dan zorg je er voor dat de lock up in de koppelomvormer zo laat mogelijk pas aan gegrepen word.

Voorbeeld: Je rijd 50km per uur constant.
Situatie 1: de motor en versnellingsbak zijn nog koud, Situatie 2: alles is op bedrijfstemperatuur.
In situatie 1 wil je zo snel mogelijk naar situatie 2 door slip te blijven houden in de koppelomvormer word er veel energie omgezet in warmte (bots energie namelijk de olie die in de koppelomvormer rond gepompt word tegen jou turbine wiel aan).
In situatie 2 wil je juist zo min mogelijk energie verlies dus word de lock up vast gezet. De lock up zorgt voor een 1 op 1 verbinding tussen motor en versnellingsbak, dit houd in dat het turbine wiel hetzelfde toerental gaat draaien als je pompwiel / vliegwiel.

Het maakt dus niet uit dat je wat slip voelt zolang dit maar in koude situatie is en zich voordoet in de koppelomvormer.
Mocht je wel bonkjes / stootjes hebben in koude situatie laat er dan even naar kijken door een dealer of specialist ;)
Casanova
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 jan 2010 09:09
Mercedes-Benz: W163 ML 320 bj 2000

26 okt 2017 10:46

Waarschijnlijk schakelt de automaat gewoon later over. Dat doet mijn W163 ML ook.
Matti123
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:36
Mercedes-Benz: e220 w212

31 mei 2018 13:57

Sam Oudshoorn schreef:Spoelen is alleen maar voor automaten waarvan je de koppelomvormer niet van kan af tappen.
Omdat de koppelomvormer rond is en alleen bij de hals een opening heeft zal er dus altijd een liter of 3 in blijven zitten.
Voor het kleppenblok is het niet nodig om te spoelen.
Kort samengevat als je de koppelomvormer af kan tappen dan hoef je niet te spoelen.

Wat bedoel je met de koppelomvormer er af te trappen ? Versnellingsbak er af en koppelomvormer er afhalen ?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

31 mei 2018 14:07

Af TAPPEN... dat is echt iets anders dan af TRAPPEN.

In de bakbehuizing zit onder de omvormer een opening, draai de motor rond, dan draait de koppelomvormer mee. Het aftapplugje komt dan vanzelf langs.
Logboek S500.
Matti123
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 apr 2018 20:36
Mercedes-Benz: e220 w212

07 jun 2018 16:53

Handig om te weten bedankt ;-)
Plaats reactie