Betrouwbare Mercedes gezocht

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
sianek
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jan 2008 18:52

02 jul 2017 21:09

Beste Mercedes liefhebbers .

Ik zit met paar vragen aan de kenners .

Ik zoek een betrouwbare mercedes maar eentje die minstens 5 personen (liefst 6) kan vervoeren en een grote koffer heeft.

Hij moet wekelijks tussen 2000en 2500km kunnen maken meestal heel lange stukken autosnelweg en altijd met volle bezetting + bagage .

Ik wil een auto dat heel betrouwbaar is .

Na wat leeswerk gaan mijn zinnen naar een vito/viano V6 . wat zijn de grote verschillen tussen modellen tot 2010 en erna?

Hebben alle viano's luchtvering vanachter ?

Ook zat ik stiekem te denken aan een R- klasse ? diesel en een GL eerste versies ook met 320 cdi puur omdat ik het mooie en grote auto's vind.

heeft een R en GL ook altijd luchtvering ? ik heb namelijk schik dat luchtvering en volle belasting problemen kan geven .

Mijn Budget is tussen 15000-20000€

wat zouden jullie mij aanraden ?

Rij nu al 2 jaar met een S203 220cdi maar merk dat hij moe begint te worden en is eigenlijk een beetje opgereden .

Alvast bedankt G.
Gebruikersavatar
Mr. Viano
Berichten: 348
Lid geworden op: 06 aug 2012 20:44
Mercedes-Benz: W639 Viano 3.2 V6 190pk 2006
Locatie: Gouda

03 jul 2017 09:50

Een Viano is over het algemeen een luxe versie van de Vito. Alles uiteraard afhankelijk van de opties die er op zitten.
Luchtvering is niet standaard en heeft optiecode CL0 (bij mij tenminste)
Een V6 zal ook meer verbruiken dan een 2,2 maar dat zal wel bekend zijn.... :lol:
Horsepower is how hard you can hit the wall. Torque is how far you can take the wall with you!
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

03 jul 2017 10:16

Vito of Viano is inderdaad de beste optie icm met een 4 Cilinder denk ik ook de betrouwbaarste optie

R en GL is eigenlijk een auto voor mensen met een onbeperkt budget
Gebruikersavatar
oli
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 jul 2007 22:59
Mercedes-Benz: C180 CDI (w204 - 2011)
Locatie: België

03 jul 2017 14:20

Waarom niet terug een c-klasse?

Niet supergroot, maar wel redelijk betrouwbaar. Zeker de faceliftmodellen.

Of een e-klasse w212. Na de facelift zijn die ook betrouwbaar.
Van 2002 tot 2007: Audi A6 ('99)
Van 2007 tot 2011: MB C200 cdi ('02)
2011 tot heden: MB C180 cdi ('11)
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

03 jul 2017 18:42

Dan moet je toch in elk geval nog beter een S205 nemen, maar die is met vijf personen niet comfortabel ruim. Met volledige hoeveelheid bagage van vijf personen is die al helemaal niet ruim te noemen.

Een E klasse S212 of S213 lijkt dan nog een betere optie.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 2990
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

03 jul 2017 21:14

GL.. top..
After all is said & done, a lot more is said, than done.
sianek
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jan 2008 18:52

23 aug 2017 18:39

Hey ,

Ik heb ondertussen wat auto's bekeken .

Vito vind ik te veel bus gevoel en weinig comfort.

Viano te duur voor wat het is vind ik.


S204 2011-12 vind ik wel mooi maar heb schrik dat deze te klein ga zijn .

S212 ruim genoeg maar zijn de eerste modellen zo slecht met 4 cilinders ? moet ik beter zoeken naar eentje na 2011 of nog beter de Led versie na 2013 ?

Vraagje : hebben alle S212 luchtvering vanachter ? hoe is de betrouwbaarheid van dat systeem ? Ik heb schik dat als die vaak zwaar beladen is dat deze snel gaan kapot gaan ? of denk ik verkeerd ?

Alvast bedankt
yup
Berichten: 53
Lid geworden op: 24 nov 2007 21:59
Mercedes-Benz: W212 E250 CDi elegance 2011

23 aug 2017 22:14

Er is niks mis met een pre facelift W212. Je ziet ze genoeg met 400-500-600 duizend km als taxi in Amsterdam, met originele motor en bak.

Onderstel is zeer stevig gebouwd, geen problemen met electronica en motorisch ook goed.

Bij pre facelift even kap op motorblok tillen, links bij ECU kijken of er "solenoid" op staat. Dat betekent dat het gehele inspuitsysteem inclusief verstuivers is vervangen.

Waterpomp is zwak punt, en ook distributieketting helaas. Je kan de ketting vervangen zonder het blok eruit te halen.

Bij hoge kilometerstanden komt waterlekkage voor, meestal bij brandstoffilter houder, thermostaathuis en bevestiging van koelslang bij ingang schutbord. Maar dat zijn hele simpele en goedkope reparaties. Desnoods vervang je maar de hele riedel preventief. Weet je zeker dat je dat gezeik 150k niet meer zal meemaken. Alleen ketting is een vrij dure grap.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

23 aug 2017 22:20

De S212 heeft altijd luchtvering achter. Weinig problemen mee naar mijn idee/ervaring.
w201-w202
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 feb 2007 13:06
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz w202 C 200 CDI Classic Selection
Specialisatie: Medicijnen
Locatie: Utrecht

23 aug 2017 22:44

De r-klasse heb je ook zonder luchtvering, althans aan de voorkant. Achterkant is hetzelfde verhaal als e-klasse station.
c1k320
Berichten: 1044
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

24 aug 2017 11:43

Mss een beetje laat maar heb je al eens proef gereden met de R-klasse, zo niet dan zou ik dat zeker eens doen: wat ze aan de buitenkant missen (wellicht), maken ze binnenin en tijdens het rijden meer dan goed.
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
sianek
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jan 2008 18:52

27 aug 2017 19:39

yup schreef:Er is niks mis met een pre facelift W212. Je ziet ze genoeg met 400-500-600 duizend km als taxi in Amsterdam, met originele motor en bak.

Onderstel is zeer stevig gebouwd, geen problemen met electronica en motorisch ook goed.

Bij pre facelift even kap op motorblok tillen, links bij ECU kijken of er "solenoid" op staat. Dat betekent dat het gehele inspuitsysteem inclusief verstuivers is vervangen.

Waterpomp is zwak punt, en ook distributieketting helaas. Je kan de ketting vervangen zonder het blok eruit te halen.

Bij hoge kilometerstanden komt waterlekkage voor, meestal bij brandstoffilter houder, thermostaathuis en bevestiging van koelslang bij ingang schutbord. Maar dat zijn hele simpele en goedkope reparaties. Desnoods vervang je maar de hele riedel preventief. Weet je zeker dat je dat gezeik 150k niet meer zal meemaken. Alleen ketting is een vrij dure grap.

Bedankt voor u tip ; wist eigenlijk nix van deze actie .
Wat was het probleem dan met het inspuitsysteem?
wat dat onder garantie uitgevoerd ?
staat het altijd "solenoid" als ze vervangen zijn ?

mvg
sianek
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jan 2008 18:52

27 aug 2017 19:42

c1k320 schreef:Mss een beetje laat maar heb je al eens proef gereden met de R-klasse, zo niet dan zou ik dat zeker eens doen: wat ze aan de buitenkant missen (wellicht), maken ze binnenin en tijdens het rijden meer dan goed.

Neen niet met een R- klasse gereden .

Waren de eerste diesels niet gevoelig voor storingen ?

wat is zou zoeken zou een R280/230 cdi moeten zijn ?

hebben deze dan een 7 bak of nog een 5 bak ?

Mss toch eens paar gaan bekijken , lijkt mij een ruimere auto dan een s212

grtjs
sianek
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jan 2008 18:52

03 feb 2018 17:47

Hallo ,

Even weg geweest maar ondertussen een vervanger gevonden .

Het is een C w205 geworden . 1600cc 116 pk , direct gechipt nu 163 pk en 390 nm
handbak avangarde uitvoering ,enz

Ondertussen heeft hij al bijna 25 000 km gelopen en buiten de standaard terugroep acties geen problemen gehad.

1.6 bevalt goed. is vooral zuinig .
foto's plaatsen ken ik nix van ...

Grtjs S.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

03 feb 2018 17:54

Mooi dat je wat gevonden hebt, echter vat ik de keuze voor een W205 niet helemaal afgaande op je eerdere wensen (en de richting waar je het zocht: R, Viano...)
sianek schreef:S204 2011-12 vind ik wel mooi maar heb schrik dat deze te klein ga zijn
Zal toch niet zo zijn dat een W205 groter is/meer ruimte heeft dan een S204?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Plaats reactie