schommelende temperatuur na vervanging waterpomp

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.

Re: schommelende temperatuur na vervanging waterpomp twitterfacebook

Berichtdoor stryker » 17 jul 2017 13:28

Ik ga nog een paar dagen rond rijden zodat het systeem zeker goed ontlucht is. Als ie het dan nog doet ga ik terug naar de dealer. Vervangen ze de thermostaat niet als ze de waterpomp vervangen? Ik heb geen papierwerk meegekregen aangezien ik nog garantie heb op de wagen.
Greetz Koen
Avatar gebruiker
stryker
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-aug-2015
Woonplaats: Diepenbeek
Leeftijd: 38
Mercedes-Benz: mercedes c180cdi mopf
Specialisatie: Vakantieganger

Re: schommelende temperatuur na vervanging waterpomp twitterfacebook

Berichtdoor blitzer » 17 jul 2017 14:13

stryker schreef: Vervangen ze de thermostaat niet als ze de waterpomp vervangen? Ik heb geen papierwerk meegekregen aangezien ik nog garantie heb op de wagen.
Ze vervangen natuurlijk zo min mogelijk. [kosten]
Hou het idd even in de gaten, zou wel vast een melding doen bij betreffende garage.
blitzer
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 10-feb-2009

Re: schommelende temperatuur na vervanging waterpomp twitterfacebook

Berichtdoor Lux » 17 jul 2017 20:46

Ik heb een E, en had een C, beide met OM651. Het viel me op dat bij ingeschakelde airco het langer duurt voordat de motor op 90° staat en tijdens het opwarmen behoorlijk schommelt, met name zelfs bij wat hogere buitentemperaturen zoals nu. Bij beide auto's airco uit, loopt de temperatuurmeter sneller én gelijkmatiger naar de 90°.

Vandaar mijn opmerking, probeer het eens met airco uit of het dan beter gaat. Zet de airco alvast uit voordat je de motor afzet om te proberen zonder airco. Ik heb sterk het gevoel dat de lamellen tussen de radiateur en de vin de boosdoener is van de klacht. Zet je het contact aan, dan airco uit en vervolgens starten, zijn deze lamellen al open. Met airco uitgezet voor het afzetten van de motor bij de vorige rit blijven de lamellen namelijk dicht.
Lux
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 26-mei-2014
Woonplaats: Luxemburg & Afrika
Leeftijd: 50
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - W463 350TD - Sprinter 208D - Sprinter 312D

Re: schommelende temperatuur na vervanging waterpomp twitterfacebook

Berichtdoor RenevK » 18 jul 2017 06:06

@Lux, dank voor de toelichting :goedzo: . Zodra ik in de gelegenheid ben ga ik het uitproberen.
Avatar gebruiker
RenevK
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 03-jul-2016
Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; Huidig S204 2012 - C200CDI, Avantgarde
Specialisatie: Autodetailing

Re: schommelende temperatuur na vervanging waterpomp twitterfacebook

Berichtdoor stryker » 20 jul 2017 12:36

effe een update.
Ik heb een paar dagen met koude motor getest gehad. zonder airco op vertrokken en beginnen te rijden, temperatuur loopt op tot ongeveer 80graden daarna zakt deze weer tot een 70 graden stijgt weer tot een 80 graden. die doet ie zo'n 3a4 keer tot er ongeveer 25km gereden is daarna loopt de temperatuur op tot 90 graden en daar blijft ie dan zonder schommelingen.
Met koude motor vertrekken met airco op is hetzelfde verhaal.
Ben met dit verhaal ook naar de dealer geweest. Hij zegt dat de vorige waterpomp van plasiek was en deze is de verbeterde versie (metalen) kan dus zijn dat de motor iets anders reageert.
Greetz Koen
Avatar gebruiker
stryker
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-aug-2015
Woonplaats: Diepenbeek
Leeftijd: 38
Mercedes-Benz: mercedes c180cdi mopf
Specialisatie: Vakantieganger

Re: schommelende temperatuur na vervanging waterpomp twitterfacebook

Berichtdoor Lux » 20 jul 2017 22:06

Opvallend dat je met/zonder airco geen verschil ziet vanuit een koude start.
Verder denk ik dat het een normaal beeld is zoals je het omschrijft, tenzij bij mijn nagelnieuwe OM651 de thermostaat al kapot was bij levering. De temperatuur meter is nu eenmaal vrij accuraat bij een Benz.

Voor zover ik weet is de kunststof behuizing van de waterpomp vervangen door een metalen versie i.v.m. voortijdige lekkage problemen, en heeft geen invloed op de temperatuur. OM651 worden nog steeds nieuw geleverd, ben benieuwd of deze nieuwe motoren ook een metalen pomp hebben. Iemand die dat weet?
Lux
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 26-mei-2014
Woonplaats: Luxemburg & Afrika
Leeftijd: 50
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - W463 350TD - Sprinter 208D - Sprinter 312D

Re: schommelende temperatuur na vervanging waterpomp twitterfacebook

Berichtdoor RenevK » 21 jul 2017 06:55

Ik heb het ook uitgeprobeerd (met/zonder airco) en kom tot dezelfde conclusie als stryker. Waarbij als enige verschil, met de airco uit, de motor wel sneller op temperatuur is en de temperatuur iets minder ' schommelt'.
Ik kan alleen niet aangeven (ben 2e eigenaar) of er een waterpomp in zit met een kunststof of metalen behuizing.

Ik had het idee dat het aan de thermostaat lag, maar het plaatsen van een nieuwe heeft het ook niet opgelost. Lijkt mij dat je kan concluderen dat - zoals Lux aangeeft - het een normaal beeld is bij een OM651.
Avatar gebruiker
RenevK
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 03-jul-2016
Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; Huidig S204 2012 - C200CDI, Avantgarde
Specialisatie: Autodetailing

Re: schommelende temperatuur na vervanging waterpomp twitterfacebook

Berichtdoor stryker » 21 jul 2017 07:43

RenevK schreef:Ik kan alleen niet aangeven (ben 2e eigenaar) of er een waterpomp in zit met een kunststof of metalen behuizing.

Het is gemakkelijk te zien hoor. Als je je multiriem ziet zit je waterpomp rechtsboven. moet gewoon kijken van welk materiaal het deksel is.
Greetz Koen
Avatar gebruiker
stryker
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-aug-2015
Woonplaats: Diepenbeek
Leeftijd: 38
Mercedes-Benz: mercedes c180cdi mopf
Specialisatie: Vakantieganger

Re: schommelende temperatuur na vervanging waterpomp twitterfacebook

Berichtdoor Lux » 21 jul 2017 20:59

stryker schreef:
RenevK schreef:Ik kan alleen niet aangeven (ben 2e eigenaar) of er een waterpomp in zit met een kunststof of metalen behuizing.

Het is gemakkelijk te zien hoor. Als je je multiriem ziet zit je waterpomp rechtsboven. moet gewoon kijken van welk materiaal het deksel is.



Niet helemaal mee eens. Bij de W204 én bij de S212 (mopf) 220CDI zit er een kunststof kap voor de multiriem en wordt zo aan het zicht onttrokken.
Ik kan me vergissen maar ik dacht laatst bij een W212 200(!)CDI geen kap te zien, wellicht dat je het bij dat type motor wel makkelijk kan zien.
Lux
 
Berichten: 208
Geregistreerd: 26-mei-2014
Woonplaats: Luxemburg & Afrika
Leeftijd: 50
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - W463 350TD - Sprinter 208D - Sprinter 312D

Re: schommelende temperatuur na vervanging waterpomp twitterfacebook

Berichtdoor stryker » 21 jul 2017 22:33

Lux schreef:
stryker schreef:
RenevK schreef:Ik kan alleen niet aangeven (ben 2e eigenaar) of er een waterpomp in zit met een kunststof of metalen behuizing.

Het is gemakkelijk te zien hoor. Als je je multiriem ziet zit je waterpomp rechtsboven. moet gewoon kijken van welk materiaal het deksel is.



Niet helemaal mee eens. Bij de W204 én bij de S212 (mopf) 220CDI zit er een kunststof kap voor de multiriem en wordt zo aan het zicht onttrokken.
Ik kan me vergissen maar ik dacht laatst bij een W212 200(!)CDI geen kap te zien, wellicht dat je het bij dat type motor wel makkelijk kan zien.

Bij mij is is er geen kap voor de multiriem hoor. Je kan deze gewoon zien. Zal er morgen eens een foto van maken
Greetz Koen
Avatar gebruiker
stryker
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 01-aug-2015
Woonplaats: Diepenbeek
Leeftijd: 38
Mercedes-Benz: mercedes c180cdi mopf
Specialisatie: Vakantieganger

Vorige

Keer terug naar Technische vragen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 30 gasten