Dag allemaal,
Ik heb sinds een maand een W211 E320 bj 2003. Ik heb er al ca. 1500 km probleemloos mee gereden, dus de accu's leken me opgeladen.
Vandaag liep ik langs mn auto en hoorde de sirene van het alarm zachtjes tsjilpen. Deuren kunnen met de sleutel niet elektrisch ontgrendeld worden. Stap ik via de noodsleutel in, herkent het contactslot de sleutel niet. Conclusie: boordspanning te laag.
Nu kan het zijn dat er accu is bezweken.
Maar er kan ook sprake zijn van een lekstroom...
De auto heeft géén COMAND en geen PDC, wel elektrisch verstelbare stoelen met memory-functie. De auto heeft geen niet MB-opties of accessoires.
Bij aankoop vertelde de verkopende partij me dat ze de kleine accu voorin, onder het interieurfilter, hadden vervangen omdat deze op was. Ik geloof dat deze voor de elektronica is. Deze accu is dus gloednieuw en onverdacht.
Achterin de kofferbak staat de hoofdaccu. Hoe die er aan toe is weet ik niet, maar levert die de spanning voor o.a. de deurvergrendeling en contactslot?
Toen ik de auto net had, heb ik via het KI wel eens gekeken naar batterijspanning met stilstaande en draaiende motor. Beide waren goed, d.w.z. een Volt of 12 bij motor uit, rond de 14 volt met draaiende motor. Spanningsregelaar en dynamo lijken dus goed. Lijkt dus goed te laden.
De enige aanwijzing voor al eerder een wat lage spanning is dat me opviel dat ik van de week de eerste kilometers de passagiersstoel niet elektrisch kon bedienen. Ik las wel eens dat bij lage boordspanning niet-essentiele functies uitgeschakeld worden. Maar welke van de twee accu's levert de spanning voor de stoelen? de accu voorin of achterin?
Via de zoekfunctie hier vind ik verdachte navigatiesystemen (ik heb pijltjes), parkeersensoren (heb ik niet) en idd de besturingsunit van de memorystoelen. Vraag: Waar zit die memoryunit en hoe kan ik zien of daar wat mee is?
Is bekend van een pre-mopfle W211 dat een specifiek deel van de auto berucht is voor het veroorzaken van lekstromen die in een dag of 3 de accu kunnen leegtrekken?
Tot slot (een ongeluk komt nooit alleen) ging van de week mn schaarmechnisme van het raam in het bestuurdersportier stuk. Donderdag gaat de auto daarvoor naar de MB-dealer. Zo te horen aan het gerammel en geratel iets mechanisch.
Vraag: Kan het zijn dat daardoor een motor van die raambediening stroom blijft vragen en/of de besturing daarvan omdat deze meent te zien dat het raam niet goed gesloten is niet in rust komt, waardoor er stroom blijft lopen? Is het een idee preventief die zekering te trekken?
Kortom, waar begin ik met zoeken?
Vooralsnog de ANWB maar gebeld, omdat ik anders zelfs niet bij de dealer kom...
W211 Lekstroom ?
- René SLK230
- Berichten: 11248
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 25 jun 2017 21:29, 3 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Kleine accu voorin is voor de sbc pomp.
En bij starthulp nooit een zgn. jumpstarter gebruiken maar de accu aan de lader zetten of
met startkabels eerst het hulpvoertuig even met draaiende motor ernaast, dan starten
en nog even aangekoppeld laten om spanningspieken te voorkomen.
En bij starthulp nooit een zgn. jumpstarter gebruiken maar de accu aan de lader zetten of
met startkabels eerst het hulpvoertuig even met draaiende motor ernaast, dan starten
en nog even aangekoppeld laten om spanningspieken te voorkomen.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- René SLK230
- Berichten: 11248
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Kees, bedankt voor je waarschuwing.
Update: ANWB geweest, de achterste (grote) accu bevatte nog maar 4 Volt, nadat de auto slechts een dag of drie had stilgestaan. Accu zelf was goed, laadde direct bij. Gestart en een blokje snelweg gedaan.
In het KI is te zien dat toerental ONafhankelijk met 13,9 Volt geladen wordt. Vraag: weet iemand of die waarde juist is? Lijkt me ietsjes laag. Je zou 14,2 Volt verwachten of zo.
Bijrijders stoel was het eerste half uur niet elektrisch te bedienen. Daarna wel. Is dat omdat deze als niet-essentieel wordt uitgeschakeld totdat de accu voldoende is opgeladen, of is dat toch een aanwijzing dat er iets in de stuurunit van de stoelen niet pluis is? Weet iemand waar die unit en zn zekering zitten?
Update: ANWB geweest, de achterste (grote) accu bevatte nog maar 4 Volt, nadat de auto slechts een dag of drie had stilgestaan. Accu zelf was goed, laadde direct bij. Gestart en een blokje snelweg gedaan.
In het KI is te zien dat toerental ONafhankelijk met 13,9 Volt geladen wordt. Vraag: weet iemand of die waarde juist is? Lijkt me ietsjes laag. Je zou 14,2 Volt verwachten of zo.
Bijrijders stoel was het eerste half uur niet elektrisch te bedienen. Daarna wel. Is dat omdat deze als niet-essentieel wordt uitgeschakeld totdat de accu voldoende is opgeladen, of is dat toch een aanwijzing dat er iets in de stuurunit van de stoelen niet pluis is? Weet iemand waar die unit en zn zekering zitten?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Covenience functions unavailable : komt in je display als de grote accu onvoldoende spanning heeft
en betekend uitschakeling van luxe opties zoals bijvoorbeeld ook je stoelverwarming.
Na enkele minuten rijden krijg je de melding dat ze weer avalaible zijn.
Een half uur is veel te lang na een dip. Doen alle andere opties het wel na 10 min ?
13,9 is normale laadspanning.
en betekend uitschakeling van luxe opties zoals bijvoorbeeld ook je stoelverwarming.
Na enkele minuten rijden krijg je de melding dat ze weer avalaible zijn.
Een half uur is veel te lang na een dip. Doen alle andere opties het wel na 10 min ?
13,9 is normale laadspanning.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- René SLK230
- Berichten: 11248
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Oke, de laadspanning is oke begrijp ik.
De rest doet het vlgs mij. Als dat half uur te lang is verdenk ik toch de passagiersstoel. Ik las in een post uit 2015 ook al dat Steve MBenzNL de stuurunit van memorystoelen al meerdere keren voorbij had zien komen als oorzaak van lekstromen en dat ie onder de stoel zit. Nu krijg ik daar de stekkers niet uit, maar zal de zekering trekken. Ns kijken of dat herhaling voorkomt.
Ik vroeg naar de plek van de zekeringen, omdat ik (W211 US-versie) wel een (verkeerd) NL instructieboekje heb maar/want daar staat de E320 niet in. Het schijnt dat het zekeringenoverzicht op een kaart of tekening achter de afdekplaat links van het dashboard zit. Ns ff kijken of ik die zekering kan vinden.
Ik schreef trouwens -na 3 dagen stilstaan- maar realiseerde me later dat ik er vrijdag jl. nog een grote rit in heb gemaakt... ER lekt dus iets flink. Wordt vervolgd...
De rest doet het vlgs mij. Als dat half uur te lang is verdenk ik toch de passagiersstoel. Ik las in een post uit 2015 ook al dat Steve MBenzNL de stuurunit van memorystoelen al meerdere keren voorbij had zien komen als oorzaak van lekstromen en dat ie onder de stoel zit. Nu krijg ik daar de stekkers niet uit, maar zal de zekering trekken. Ns kijken of dat herhaling voorkomt.
Ik vroeg naar de plek van de zekeringen, omdat ik (W211 US-versie) wel een (verkeerd) NL instructieboekje heb maar/want daar staat de E320 niet in. Het schijnt dat het zekeringenoverzicht op een kaart of tekening achter de afdekplaat links van het dashboard zit. Ns ff kijken of ik die zekering kan vinden.
Ik schreef trouwens -na 3 dagen stilstaan- maar realiseerde me later dat ik er vrijdag jl. nog een grote rit in heb gemaakt... ER lekt dus iets flink. Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 25 jun 2017 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- René SLK230
- Berichten: 11248
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Update: Achter de klepjes van zekeringkast linkerzijde dashboard en links achterin kofferbak zitten helaas geen zekeringschema's. Daardoor kan ik niet zien welke zekering van de memorystoelen zijn.
Op goed geluk (van plan een voor een) er 1 getrokken en idd de rechter stoel hield er mee op. Jammer maar helaas ook de centrale vergrendeling, dus zekering maar weer terug geplaatst.
@Kees: Heb jij (ook een W211) wel een zekering schema / tekeningetje achter dat klepje?
Op goed geluk (van plan een voor een) er 1 getrokken en idd de rechter stoel hield er mee op. Jammer maar helaas ook de centrale vergrendeling, dus zekering maar weer terug geplaatst.
@Kees: Heb jij (ook een W211) wel een zekering schema / tekeningetje achter dat klepje?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
de alarmsirene...samen met de pre 2005 stoel stuurunits hoofdverdachte nr 1 bij lekstroomRené SLK230 schreef:en hoorde de sirene van het alarm zachtjes tsjilpen
de stekkers in de stoelstuurunit kun je er zo uittrekken (2 clipjes in de grote stekker (12 of 14pins) en 1 clip in de kleine stekker (4pins)...maar bij een tsjirpende sirene zou ik beginnen met die te laten bekijken: even de laatste alarmbronnen uit laten lezen en als die lijst vol staat met ontkoppelde sirene dan begin maar met die sirene te vervangen...die sirenes gaan wel vaker stuk en bij wankelcontact kan die defecte sirene in 1 nacht je accu leegtrekken
greetingz,
- René SLK230
- Berichten: 11248
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Steve, bedankt. Ik zal MB vragen daar donderdag direct naar te kijken en vandaag mn auto daar alvast neerzetten voordat ik nog een keer niet meer wegkom
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- René SLK230
- Berichten: 11248
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Afloop: Uiteindelijk bleek de sirene van het alarm kapot gegaan te zijn en de accu te hebben leeggetrokken die zo bleek ook niet helemaal fris meer was. Accu voorin was al vervangen. Nu ook sirene en 95 Ah accu achterin vervangen.
Aan stoel of deurmodules mankeerde niks.
Na een laatste check van Raimon en mmv Steve die nog een restje lekstroom van de gateway heeft opgelost en een module heeft gewisseld is de E klaar en geheel storingvrij
Aan stoel of deurmodules mankeerde niks.
Na een laatste check van Raimon en mmv Steve die nog een restje lekstroom van de gateway heeft opgelost en een module heeft gewisseld is de E klaar en geheel storingvrij
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 18 mar 2018 14:24
- Mercedes-Benz: E klasse W211 200CDI 122PK automaat BJ2003
Kees, bestaat er een topic over opladen, batterijen, jumpstarten e.d., anders start ik deze graag op om nu voor eens en voor altijd die verkeerde info hierover in de kiem te smoren.
Ik ben de cowboyverhalen over dit onderwerp echt beu, deels omdat ik er beroepsmatig al 23 jaar mee bezig ben.
Nee, ik ben geen garagist maar batterij en lader expert!
Ik ben de cowboyverhalen over dit onderwerp echt beu, deels omdat ik er beroepsmatig al 23 jaar mee bezig ben.
Nee, ik ben geen garagist maar batterij en lader expert!
- plorie
- Berichten: 20874
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Zo'n topic is er niet. Ik ben er ook wel benieuwd naar, zoveel cowboyverhalen als er zijn, ben ik wel heel benieuwd hoe dat allemaal nonsens kan zijn.
Logboek S500.
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Zoek je nou werkelijk elk topic over laders en accu's op om mij persoonlijk aan te spreken ?Aurore schreef:Kees, bestaat er een topic over opladen, batterijen, jumpstarten e.d., anders start ik deze graag op om nu voor eens en voor altijd die verkeerde info hierover in de kiem te smoren.
Ik ben de cowboyverhalen over dit onderwerp echt beu, deels omdat ik er beroepsmatig al 23 jaar mee bezig ben.
Nee, ik ben geen garagist maar batterij en lader expert!
Gaat het verder wel goed ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- René SLK230
- Berichten: 11248
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Verkeerde info? Hier op dit forum? Kan me niet voorstellen...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings