W169 2009 claxon

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
ttnera
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 jul 2013 21:00
Mercedes-Benz: V250d Marco Polo
Locatie: Delft

27 mar 2017 16:53

Er zijn al wat vragen gesteld en beantwoord over een niet-werkende claxon, al gaat dat meestal over de dubbel-tonige uitvoering. Die heb ik niet.
De enkele hoorn zit direct naast de motorkapontgrendeling en niet achter de bumper, da's ook wat anders.

Ik heb de claxon langzaam 'dood' horen gaan, van zielig piepje tot nog zieliger en dan niets meer... dus ik dacht dat dit de claxon zelf was. Die heb ik er gisteren even uit gehaald en gewisseld met eentje die ik nog had liggen, maar... niks verbetering! Zegt nog niets, vanavond even kijken of er spanning op komt
Zekering is ook ok. Sleepcontact lijkt me minder logisch gezien het 'doodgaan' en dan dacht ik nog, is er een relais aanwezig voor een enkele claxon? Dat kan ik namelijk nog nergens vinden.

Alvast bedankt voor de medewerking :)
ttnera
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 jul 2013 21:00
Mercedes-Benz: V250d Marco Polo
Locatie: Delft

28 mar 2017 20:55

is er een relais aanwezig voor een enkele claxon? Dat kan ik namelijk nog nergens vinden.

Alvast bedankt voor de medewerking :)
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

29 mar 2017 08:48

Hier heb ik ooit het zekeringschema voor de W169/W245 gezet. De claxon staat op zekering nr. 6.
Verder even onderstaand het relaisschema; het is relais "C" op de tekening.
Let erop dat er af-fabriek ooit Tyco relais ingezet zijn, en dat die allemaal nogal storingsgevoelig waren. In de latere modelseries zijn de Tyco relais vervangen door Hella relais. Hierdoor zal het onderdeelnummer tegenwoordig iets anders zijn. Even navragen bij het magazijn van je MB dealer!
Je weet waar de relais zitten? (onder het dashboardkastje aan de bijrijderszijde, zie bijv. hier net onder "Stap 3", en hier eerste foto in "Stap 2")
Bijlagen
Relaisoverzicht W169/W245
Relaisoverzicht W169/W245
relaisbelegung-w169.JPG (70.27 KiB) 2089 keer bekeken
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
ttnera
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 jul 2013 21:00
Mercedes-Benz: V250d Marco Polo
Locatie: Delft

29 mar 2017 22:35

Dank je wel Arjan voor je uiteenzetting :goedzo:
ttnera
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 jul 2013 21:00
Mercedes-Benz: V250d Marco Polo
Locatie: Delft

01 apr 2017 11:20

het vervolg...

Met een multimeter meette ik spanningsverschil (weet niet exact hoeveel) bij het indrukken van de claxon, dus heb ik de conclusie getrokken dat toch de claxon de schuldige was. Met de indruk van een eerder bericht van dit forum van zo'n €30 ben ik naar de dealer toegestapt. Helaas 2,5x...!

Maar helaas...nog geen verbetering. Het relais heb ik ook bekeken en die hoor ik schakelen bij het indrukken van de claxon. Zekering is in orde.

@ Arjen, als je het relais wel hoort klikken, kan het dan toch defect zijn? Het is inderdaad een Tyco wat er bij mij inzit.
Het vervangingsonderdeel van Bosch zou moeten zijn: BOSCH Relais Hupe 0332019103



Hier trouwens nog een interessante site voor de W169, waar duidelijk is aangegeven hoe je bij de relaisbox komt (en dat kost best wat moeite!): http://www.aclassinfo.co.uk/page.1.169.htm
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

01 apr 2017 11:25

Bijrijdersstoel losmaken en naar achteren kantelen, instaplijst optillen, onderkant dashboardkastje eruit schroeven (2-3 Torx schroefjes), tapijt voor de bijrijdersstoel eruit, en je hebt alle ruimte.

Je ziet soms bij zo'n relais dat 'ie ingebrand is en blijft hangen. Lijkt me erg lastig om alleen op het gehoor te testen...
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

01 apr 2017 11:35

ttnera schreef:Met een multimeter meette ik spanningsverschil (weet niet exact hoeveel) bij het indrukken van de claxon, dus heb ik de conclusie getrokken dat toch de claxon de schuldige was.
Dat had je kunnen testen door direct 12V op je claxon te zetten 8-) De stekker aan de claxon kun je meten, daar zou ook zo'n 12V aan moeten komen bij het indrukken.
Logboek S500.
ttnera
Berichten: 110
Lid geworden op: 14 jul 2013 21:00
Mercedes-Benz: V250d Marco Polo
Locatie: Delft

01 apr 2017 12:21

@Plorie: de stroom aan de claxon heb ik gemeten, alleen heb ik niet de juiste multimeter hiervoor. Ik meette hier wel verschil bij het indrukken van de claxon, maar kon geen exacte hoeveelheid spanning meten.

@Arjen, dank je wel voor de tip. Ik heb een relais besteld en hoop dat dit het is. Van de 3 variabelen is dit nu wel de meest logische; het stuurcontact werkt (ik hoor het relais klikken), de toeter is nieuw het relais is een zwakke schakel.
Als 'ie werkt laat ik het weten :-)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

01 apr 2017 12:39

Ik ken geen multimeter waar je geen 12V mee zou kunnen meten. Stroom of spanning meten is niet hetzelfde he.
Logboek S500.
Plaats reactie