Goedenavond
Vanmiddag wilde ik mijn R170 (SLK320) uit zijn winterslaap halen. Ik had de batterij uit de auto gehaald en aan een druppellader gehangen (in de garage heb in helaas géén stroom). Ik ben gewend dat de wagen na de winterslaap weleens wat nukkig is (sensoren, alarm, etc) maar nu wilde ze echt niet.
Na plaatsen accu eerst de rode+ aangesloten en daarna wilde ik de min erbij zetten maar toen begon gelijk de aanjager te draaien, en kon ik vonken bij de dynamo te zien.... Natuurlijk direct de min los en nazoeken wat er gebeurd kon zijn. Geen idee!
Even de ANWB laten komen (was na 6uur) en opnieuw de accu erop. Nu ging: de 4 knipperlichten continue branden. álle interieurverlichting (zonder dataweergave) en de aanjager ook weer aan. De wagen reageerde niet op het contact en/of de afstandbediening van de sleutel.
Wie heeft een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn (of wat ik fout heb gedaan)
Gr. Jeroen
PS: morgen even aan de laptop laten hangen natuurlijk
R170 (SLK320) met voorjaar humeur
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Wat zei de Wegenwachter ?
"Achteraf kijk je een koe in z'n kont" zeggen ze in Noord Holland, maar ik
vind het geen slimme actie om de accu eruit te halen....
Kan je niet een tweede accu kopen en deze per 2 maanden wisselen in de stalling
en thuis de andere aan de druppellader zetten ?
"Moderne" auto's kunnen eigenlijk niet zonder spanning zonder ontregeld te raken,
nu uit laten lezen en resetten van de elektronica lijkt mij de enige optie......
"Achteraf kijk je een koe in z'n kont" zeggen ze in Noord Holland, maar ik
vind het geen slimme actie om de accu eruit te halen....
Kan je niet een tweede accu kopen en deze per 2 maanden wisselen in de stalling
en thuis de andere aan de druppellader zetten ?
"Moderne" auto's kunnen eigenlijk niet zonder spanning zonder ontregeld te raken,
nu uit laten lezen en resetten van de elektronica lijkt mij de enige optie......
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Nou Kees, zó ontzettend modern is de R170 toch ook weer niet?Cornelis schreef:[...] "Moderne" auto's kunnen eigenlijk niet zonder spanning zonder ontregeld te raken,
nu uit laten lezen en resetten van de elektronica lijkt mij de enige optie......
.
.
.
.
Er schijnen zelfs mensen te zijn die hun R171 zonder accu laten overwinteren....
- Ton Selhorst
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 23 mar 2014 16:40
- Mercedes-Benz: Geen SLK meer
- Specialisatie: In de ruimte lullen
Hmm, dat is balen Jeroen.
Ik heb helaas voor nu geen tips voor je, ik hoop dat het weer goed komt.
Maar wat Kees zegt klopt helemaal, accu verwijderen geeft meestal problemen.
Ik weet niet of je de auto voor de winter maanden schorst, dat heb ik nooit gedaan.
Op droge dagen even een stukje rijden, voor mijn gevoel rust roest , dus alles is dan weer even in beweging en de accu laad dan ook weer even bij.
En anders zou je inderdaad een tweede accu kunnen aanschaffen , of een gel accu die zijn wel duurder maar ontladen niet zo snel.
Succes man, snel in orde maken, het mooie weer nadert
Ik heb helaas voor nu geen tips voor je, ik hoop dat het weer goed komt.
Maar wat Kees zegt klopt helemaal, accu verwijderen geeft meestal problemen.
Ik weet niet of je de auto voor de winter maanden schorst, dat heb ik nooit gedaan.
Op droge dagen even een stukje rijden, voor mijn gevoel rust roest , dus alles is dan weer even in beweging en de accu laad dan ook weer even bij.
En anders zou je inderdaad een tweede accu kunnen aanschaffen , of een gel accu die zijn wel duurder maar ontladen niet zo snel.
Succes man, snel in orde maken, het mooie weer nadert
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Een vriend van mij deed veel handel in jonge schade auto's..Arjen schreef: Er schijnen zelfs mensen te zijn die hun R171 zonder accu laten overwinteren....
Een paar maanden zonder spanning staat garant voor minimaal een nacht lang
aan "de kast"..... gewoon praktijk bij Beamers en MB
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- JKA320
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 28 feb 2010 09:12
- Mercedes-Benz: SLK320 R170, V250d XL W447, V300 Marco Polo W447
Bedankt voor de reacties...
Het is niet de eerste keer dat de accu er uit geweest is. (al 4 jaar in de winter zo geweest)... Daarbij is een R170 nu niet direct de meest moderne MB qua elektronica gezien de ontwerpfase van medio jaren 90.
Maar goed achteraf is mooi wonen... Ik zal voor komend winterseizoen een 2e accu erbij halen zodat de wagen "onder spanning" blijft.
Morgen kijken of de wagen uitgelezen kan worden en een rest voldoende zal blijken.
De meneer van de ANWB opperde ook dat de elektronica op hol kan zijn gezien de combi van storingen en dan kunnen zij ook niet veel.
Jammer van de start van het seizoen. Het is voor mij de eerste storing sinds aanschaf 10jaar geleden
Gr. Jeroen
Het is niet de eerste keer dat de accu er uit geweest is. (al 4 jaar in de winter zo geweest)... Daarbij is een R170 nu niet direct de meest moderne MB qua elektronica gezien de ontwerpfase van medio jaren 90.
Maar goed achteraf is mooi wonen... Ik zal voor komend winterseizoen een 2e accu erbij halen zodat de wagen "onder spanning" blijft.
Morgen kijken of de wagen uitgelezen kan worden en een rest voldoende zal blijken.
De meneer van de ANWB opperde ook dat de elektronica op hol kan zijn gezien de combi van storingen en dan kunnen zij ook niet veel.
Jammer van de start van het seizoen. Het is voor mij de eerste storing sinds aanschaf 10jaar geleden
Gr. Jeroen
- merc240
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 21 feb 2011 23:42
- Mercedes-Benz: W203 C55 W202 240
- Locatie: amsterdam
Geen antwoord op je vraag, maar misschien een idee voor de volgende winterslaap, er zijn in de handel van die kleine zonnepaneeltjes te koop die je b.v aan je zonneklep kunt hangen en dan via je aansteker plug in de auto je accu op peil kan houden.
Ik weet niet of je de auto in een garage of garagebox heb staan maar je zou bij een garagebox zoeen paneeltje gewoon b.v op de deur kunnen maken?
Vonken bij de dynamo is niet zo best hoop dat je niet veel schade heb en snel weer kunt rijden en van het zonnetje genieten.
Ik weet niet of je de auto in een garage of garagebox heb staan maar je zou bij een garagebox zoeen paneeltje gewoon b.v op de deur kunnen maken?
Vonken bij de dynamo is niet zo best hoop dat je niet veel schade heb en snel weer kunt rijden en van het zonnetje genieten.
W202 combi V6 1999 verkocht/ w203 C55 AMG V8
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 dec 2016 20:51
- Mercedes-Benz: C32 AMG
Waarom koop je geen verlengsnoer en daarbij een ctek lader?
Ik heb sinds kort de mxs 5.0, deze kun je maanden achtereen aangesloten laten zonder dat er schade ontstaat.
Ik heb sinds kort de mxs 5.0, deze kun je maanden achtereen aangesloten laten zonder dat er schade ontstaat.
- JKA320
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 28 feb 2010 09:12
- Mercedes-Benz: SLK320 R170, V250d XL W447, V300 Marco Polo W447
@ michel: Klinkt goed en ga ik achteraan.
Vanmorgen in normaal daglicht wezen kijken. Wat blijkt Accu zelf is defect! Zeer waarschijnlijk heeft deze nu ook de dynamo laten doorbranden. Direct na starten (poging) gingen er 2 zekeringen uit.
Even de auto los op een booster en...klik vroem zoals ik gewend ben van mijn SLK
Nieuwe accu wordt om 10uur gebracht. Dan plaatsen direct naar de garage om de dynamo te controleren en indien nodig vervangen.
Ik laat even weten nog of het dak er weer af kan vandaag!
Groet Jeroen
Vanmorgen in normaal daglicht wezen kijken. Wat blijkt Accu zelf is defect! Zeer waarschijnlijk heeft deze nu ook de dynamo laten doorbranden. Direct na starten (poging) gingen er 2 zekeringen uit.
Even de auto los op een booster en...klik vroem zoals ik gewend ben van mijn SLK
Nieuwe accu wordt om 10uur gebracht. Dan plaatsen direct naar de garage om de dynamo te controleren en indien nodig vervangen.
Ik laat even weten nog of het dak er weer af kan vandaag!
Groet Jeroen
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Volgens een ander forum (bootjes) zijn druppelladers accuslopers. Mijn bootaccu's gaan er meestal in het najaar uit, gaan ergens in het voorjaar een paar uur aan een normale lader (zijn dan meestal maar 5 - 10 % ontladen) en zijn dan weer goed voor een heel seizoen.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Sneaky Pete
- Donateur
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
- Mercedes-Benz: R171 SLK 350
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
Tja.....
Mijn motorfiets hang ik al 20 jaar aan een druppellader in de winter. Nog nooit problemen mee gehad.
De SLK dit jaar ook voor het eerst. Na 4 maanden stilstaan vorige week gestart, ook geen problemen.
Zal er wel van afhangen wat voor druppellader je gebruikt. Zelf heb ik er een van CTEK. Zelfde als die je bij de dealer kunt kopen. Alleen voor de helft van de prijs en zonder MB logo.
Mijn motorfiets hang ik al 20 jaar aan een druppellader in de winter. Nog nooit problemen mee gehad.
De SLK dit jaar ook voor het eerst. Na 4 maanden stilstaan vorige week gestart, ook geen problemen.
Zal er wel van afhangen wat voor druppellader je gebruikt. Zelf heb ik er een van CTEK. Zelfde als die je bij de dealer kunt kopen. Alleen voor de helft van de prijs en zonder MB logo.
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Misschien scheelt het dat in een boot de accu niet/nauwelijks belast wordt? Daar zit geen alarm of wakker Cv-systeem in wat stroom blijft afnemen.Jeroen schreef:Volgens een ander forum (bootjes) zijn druppelladers accuslopers.
Logboek S500.
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 16 dec 2016 20:51
- Mercedes-Benz: C32 AMG
Op dat botenforum verschillen de meningen erover. De 1 gebruikt een lader van 15 euro en de ander een ctek van ongeveer 80 euro. Persoonlijk zou ik niet bezuinigen op zoiets.plorie schreef:Misschien scheelt het dat in een boot de accu niet/nauwelijks belast wordt? Daar zit geen alarm of wakker Cv-systeem in wat stroom blijft afnemen.Jeroen schreef:Volgens een ander forum (bootjes) zijn druppelladers accuslopers.
- Ton Selhorst
- Berichten: 880
- Lid geworden op: 23 mar 2014 16:40
- Mercedes-Benz: Geen SLK meer
- Specialisatie: In de ruimte lullen
In boten worden toch meestal gel accu's gebruikt?
Die ontladen inderdaad erg weinig.
Zijn wel een stuk duurder maar gaan wel erg lang mee.
Enkele jaren hebben wij PT cruiser met 2.2 MB diesel op grijs kenteken gehad, accu was overleden.
Dacht ik even simpel te vervangen, ..... hier bleek een gel accu op zijn kant onder de berijderstoel te zitten.
Navraag bij de MB garage hoe deze te demonteren, antwoord geen idee, komt eigenlijk nooit voor
Die ontladen inderdaad erg weinig.
Zijn wel een stuk duurder maar gaan wel erg lang mee.
Enkele jaren hebben wij PT cruiser met 2.2 MB diesel op grijs kenteken gehad, accu was overleden.
Dacht ik even simpel te vervangen, ..... hier bleek een gel accu op zijn kant onder de berijderstoel te zitten.
Navraag bij de MB garage hoe deze te demonteren, antwoord geen idee, komt eigenlijk nooit voor
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8146
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Wat mij betreft is HET grote voordeel van een gelaccu dat je 'm diep kunt ontladen zonder schade aan de accu. Daar staat één fors nadeel tegenover... en dat is het gewicht van een gelaccu Die wil je echt niet in je auto hebben (althans, niet in een schoenendoos op wielen zoals een SLK).Ton Selhorst schreef:In boten worden toch meestal gel accu's gebruikt?
Die ontladen inderdaad erg weinig.
Zijn wel een stuk duurder maar gaan wel erg lang mee.
[...]
Ik heb bij mijn R171 SLK ook geen mogelijkheid om 'm in de winter aan de oplader te hangen (parkeergarage van een appartementencomplex). Bij mij is de accu er ook uit geweest voor de winter; het zij zo. Het idee van Kees (Cornelis) is aardig, om een grote (gel)accu naast de gestalde auto te zetten met een soort van sperdiode ertussen (om te voorkómen dat de stroom op een gegeven moment "terug" gaat lopen), en daarmee de auto-accu op te laden.